M Pekel Posted 24 juni 2005 Report Share Posted 24 juni 2005 hallo iedereen. Ik heb eindelijk de eerste stap gezet richting MC-elementen, ik heb namelijk een Ortofon X3-MC besteld (is nog niet binnen) voor een prikkie. Nieuw in de originele verpakking voor 100euro van speurders.nl en hij komt uit de inboedel van een winkel. Het element heeft een linecontact naald (8x40mu) zijn er nog mensen die tips hebben omtrent het afstellen? Ik heb namelijk geen scoop en kan dus alleen met een fouthoeksjabloon en met een testplaat op het oog en gehoorsmatig afstellen. Moet de arm perfect recht liggen of moet hij iets aflopen richting element? Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Porcino Posted 24 juni 2005 Report Share Posted 24 juni 2005 kijk eens op www.audioselectief.nl Daar staat ergens iets over het afstellen van platenspelers. En ja de arm moet helemaal vlak... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Viking Posted 24 juni 2005 Report Share Posted 24 juni 2005 Volgens mij is er eerderiets over gezegd op dit forum, maar Hier si een artikkel die wat zegt erover. En hier is een ander. Azimuth kan je goed toetsen met een klein spiegel die je op de platenmat legt. Dan zie je heel goed of het element recht staat. Als je geen naaaldgewicht ter beschikking hebt, kan je als eerste instelling de gewicht instellen zo dat nadat je de element heeft laten zakken, de "hoogte" van de cantilever de helft is geworden. Daarna doet je het gehoormatig met spoortests van je testplaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 24 juni 2005 Report Share Posted 24 juni 2005 Nou, helemaal vlak... dat is voor mij de vraag. Je tip zou iig twee graden voorover moeten hellen. Veel gebruikers hebebn de arm het liefst wat vooroverhellend. Dus experimenteren is het beste. Er is veel klankmatig verschil tussen div VTA's. Het is een compromis tussen neutraal tonenspectrum en detaillering. En een geometrisch zuivere afstelling (fouthoek) doet ook wonderen. Hooo- oooh... wat is dit nou weer...? : http://www.vinylalignment.co.uk/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 24 juni 2005 Author Report Share Posted 24 juni 2005 Allemaal bedankt voor de informatie, als tie binnen is zal ik hem zo goed mogelijk afstellen en dan laat ik nog wel ff horen hoe het klinkt. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts