Jump to content

Eerste stap richting MC-element gezet

M Pekel
 Share

Recommended Posts

hallo iedereen.

Ik heb eindelijk de eerste stap gezet richting MC-elementen, ik heb namelijk een Ortofon X3-MC besteld (is nog niet binnen) voor een prikkie. :rolleyes: Nieuw in de originele verpakking voor 100euro van speurders.nl en hij komt uit de inboedel van een winkel.

Het element heeft een linecontact naald (8x40mu) zijn er nog mensen die tips hebben omtrent het afstellen? Ik heb namelijk geen scoop en kan dus alleen met een fouthoeksjabloon en met een testplaat op het oog en gehoorsmatig afstellen.

Moet de arm perfect recht liggen of moet hij iets aflopen richting element?

Marcel

Volgens mij is er eerderiets over gezegd op dit forum, maar

Hier si een artikkel die wat zegt erover. En hier is een ander.

Azimuth kan je goed toetsen met een klein spiegel die je op de platenmat legt. Dan zie je heel goed of het element recht staat.

Als je geen naaaldgewicht ter beschikking hebt, kan je als eerste instelling de gewicht instellen zo dat nadat je de element heeft laten zakken, de "hoogte" van de cantilever de helft is geworden. Daarna doet je het gehoormatig met spoortests van je testplaat.

Nou, helemaal vlak... dat is voor mij de vraag. Je tip zou iig twee graden voorover moeten hellen. Veel gebruikers hebebn de arm het liefst wat vooroverhellend. Dus experimenteren is het beste. Er is veel klankmatig verschil tussen div VTA's. Het is een compromis tussen neutraal tonenspectrum en detaillering.

En een geometrisch zuivere afstelling (fouthoek) doet ook wonderen.

Hooo- oooh... wat is dit nou weer...? :

http://www.vinylalignment.co.uk/

Allemaal bedankt voor de informatie, als tie binnen is zal ik hem zo goed mogelijk afstellen en dan laat ik nog wel ff horen hoe het klinkt.

Marcel