Members Arden Posted 2 juli 2005 Members Report Share Posted 2 juli 2005 Wat denken jullie van dit ding: http://www.kabusa.com/RF1.HTM Groet, Carl Leuk verhaal wat ze erbij hebben geschreven , maar dat ding werkt dus ook al volledig bij 140 hz ! Dat wil ik dus juist niet hebben. Ik vind het ook wel een onzinnig lange signaalweg worden. Analoog>Pre>Filter>versterker... Als je voor je gemoed per se een filter wilt hebben , kies dan gewoon tussen de pre's die er een in het ontwerp hebben zitten. Dit zal de mogelijkheden misschien iets beperken , maar dan is een goede keuze nog steeds mogelijk... Groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 2 juli 2005 Author Report Share Posted 2 juli 2005 Hai Arden, Die 140 Hz had ik ook al gelezen, daarbij hebben ze het over DJ's e.d. en dat ben ik nu eenmaal niet. Dat aanbod vind ik toch wel tegenvallen hoor. Ik wil niet voortdurend apparatuur wisselen en zoek zo'n beetje in de topklasse daarna misschien allleen nog een keer een nieuw element (op lange termijn). Als je dan op de sites kijkt wordt er nooit gesproken over subsonic filters. Behalve dan Lehmann en Benz. Audiopaul wees me nog op de Sphinx maar daar heb ik vier jaar geleden al aan zitten te denken. Overigens ben ik ook wat voorzichtig na het bericht van Haudio over DC phonotrappen die teveel spanning op het element zetten. Suggesties altijd welkom. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 2 juli 2005 Report Share Posted 2 juli 2005 Audiopaul wees me nog op de Sphinx maar daar heb ik vier jaar geleden al aan zitten te denken. Misschien wordt het dan toch eens tijd om de Sphinx thuis eens uit te proberen? Overigens ben ik ook wat voorzichtig na het bericht van Haudio over DC phonotrappen die teveel spanning op het element zetten. Suggesties altijd welkom. Carl Veel phonotrappen verbruiken relatief weinig en staan altijd onder spanning. De Sphinx Phono Equaliser, die ik ca. 5 jaar heb gebruikt, stond continue standby en ook de Roksan die er nu staat is, tot van de week*, nooit van de spanning afgeweest. Als je bang bent voor te veel spanning op het element bij het inschakelen van de phonotrap, is het wellicht een veiliger alternatief om eerst de phonotrap onder spanning te zetten, even te wachten en daarna pas de phonokabels in te pluggen? Naar mijn ervaring heeft de phonotrap daar geen last van en ik verwissel meestal op die manier kabeltjes. Houdt bij die aktie uiteraard de volumeknop van de (voor)versterker wel even dicht of zet de versterker even uit. *Overigens had ik de Roksan van de week even afgeschakeld. Dat er een dikke voeding in zit is nu wel duidelijk, het duurde bijna een volle minuut voor beide led's op het display volledig gedoofd waren! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 2 juli 2005 Report Share Posted 2 juli 2005 *Overigens had ik de Roksan van de week even afgeschakeld. Dat er een dikke voeding in zit is nu wel duidelijk, het duurde bijna een volle minuut voor beide led's op het display volledig gedoofd waren! Nou, als ik nu de (losse) voeding van de Transrotor Phono uit zet, dan blijft de LED van de Phono nog dagen aan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 2 juli 2005 Report Share Posted 2 juli 2005 *Overigens had ik de Roksan van de week even afgeschakeld. Dat er een dikke voeding in zit is nu wel duidelijk, het duurde bijna een volle minuut voor beide led's op het display volledig gedoofd waren! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 2 juli 2005 Report Share Posted 2 juli 2005 *Overigens had ik de Roksan van de week even afgeschakeld. Dat er een dikke voeding in zit is nu wel duidelijk, het duurde bijna een volle minuut voor beide led's op het display volledig gedoofd waren! Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 2 juli 2005 Author Report Share Posted 2 juli 2005 Dat probleem waar Haudio het over had gaat dat alleen over in- en uitschakelen? Ik had de indruk dat het ging om een constante spanning. Ik laat in beginsel alles op standbye staan net zoals de meesten hier. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 2 juli 2005 Members Report Share Posted 2 juli 2005 Dat probleem waar Haudio het over had gaat dat alleen over in- en uitschakelen? Ik had de indruk dat het ging om een constante spanning. Ik laat in beginsel alles op standbye staan net zoals de meesten hier. Carl Bij mij staat alles altijd aan. En dat is dus echt altijd... Dat probleem waar Haudio over schreef , heb ik nooit aan den lijve ondervonden. De laatste 10 jaar heb ik een Rotel , een Sugden , Moth , Audiomat , Benz Lukaschek en een Acoustech phono pre gehad , en het enige probleem met de Audiomat pre was een blikseminslag . (Audiomat en Jubilee beiden overleden) Ik heb ook al die tijd met MC gespeeld. Misschien dat dat er nog mee te maken heeft , tig keer versterking werkt dan misschien als tig keer verzwakking ? Ik blijf er echter bij , beste Carl , dat als ik naar jouw eisen kijk er eigenlijk maar 1 pre overblijft , nl de Be.. ......ek ! Ben wel benieuwd wat je er van vindt als je hem hebt gehoord... Groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 2 juli 2005 Author Report Share Posted 2 juli 2005 Hey Arden, Jij hebt hem dus gehad wat vond je ervan? Overigens zou ik er nog een los filter voor kunnen zetten. Zo moeilijk moet dat niet zijn. Ik struin daar nog het internet voor over. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 2 juli 2005 Members Report Share Posted 2 juli 2005 Qua verfijning en detaillering denk ik dat het de mooiste trap ever is. De match met mijn Jubilee is echter niet 100 %. Heb toen overwogen om een Ruby Open Air aan te schaffen , echter toen liep ik tegen de Acoustech aan. Dit was in mijn setting echt nog een stap voorwaarts . De Lukaschek speelt nu bij een maat van mij , met nu een Linn Arkiv wat ook geweldig matched... Zoals ik al aangaf , voor verfijning hoef je niet verder te zoeken , maar in het laag zijn er nog wel andere (betere) te verkrijgen. Ik denk dat je eens contact met Sodejuu moet opnemen , die weet hoe je de voeding moet aanpassen van de Lukaschek. Dan schijn je (volgens hem) nog stappen vooruit te kunnen gaan in het laag , en ik vermoed dat deze pre dan helemaal onverslaanbaar is... Nou , gegroet , ik ga weer verder met Live 8... (hoe vonden jullie de opening van U2 met Paul Mccartney ? dat was ook weer kippenvel ...) Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 2 juli 2005 Report Share Posted 2 juli 2005 Op de Array phonotrap kun je het subsonicfilter met de afstandsbediening aan en uit zetten. Bij mij staat hij altijd uit. Kennelijk heeft het ook iets met algehele demping te maken (speakers, arm, eindversterker enz). Ik zie m'n woofers nooit flapperen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 3 juli 2005 Author Report Share Posted 3 juli 2005 Was gisteren nog even in Sneek en werd door Haudio binnengroepen. Hij liet me een paar stekkers zien van Nakamichi waar subsonic filters in zitten. Kennelijk is zo'n filter dus technisch niet zo'n probleem. Overigens heb ik de idee dat de buizen van mijn voorversterker wat minder zijn geworden. Die bestel ik dus exact hetzelfde bij CJ want ik vrees anders teveel werk in de zomer. Groet, Carl (die er voorlopig niet uit is) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 4 juli 2005 Report Share Posted 4 juli 2005 Dan zit er toch ergens iets fundamenteel fout. Bij LP-weergave is alles fundamenteel fout. Een aantal keuzes die indertijd gemaakt werden (speelduur, grootte van de plaat, toerental, gewenste naaldkracht, aard van de RIAA-curve, ...) legde automatisch een aantal andere zaken vast (armlengte, armmassa, motortoerental, ...) met als resultaat dat het gebied van 10 tot 40Hz rustig een rampgebied mag genoemd worden. Een veel grotere plaat, aan een veel lager toerental, zou iets heel anders opgeleverd hebben. Maar dit is academisch. Overigens heb ik nog nooit een LP gezien met muzikale informatie beneden 40Hz. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 4 juli 2005 Report Share Posted 4 juli 2005 Overigens heb ik nog nooit een LP gezien met muzikale informatiebeneden 40Hz. Kun je dat eens uitleggen? Ik heb je set beschrijving eens bekeken en daarom snap ik deze "waarneming " niet. Vooral ook omdat je nu met ESL's speelt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 4 juli 2005 Report Share Posted 4 juli 2005 Dat probleem waar Haudio het over had gaat dat alleen over in- en uitschakelen? Ik had de indruk dat het ging om een constante spanning. Ik laat in beginsel alles op standbye staan net zoals de meesten hier. Carl Ha die Carl, In de meeste gevallen klopt dat. Maar er zijn uitzonderingen, b.v. een accu gevoede phonotrap van Niberu die kortstondig een spanning geeft 155 mV DC bij het inschakelen , dan indien hij aan blijft staan ,onder spanning is er niets aan de hand. Dan als de oplader automatisch uitschakelt staat er ineens een spanning (uitschakelpiek) op van 155 mV DC die erg langzaam terugloopt , 15 minuten tijd. Dit kan funest zijn voor top MC elementen ! Verder is het belangrijk om te weten dat bij het inschakelen , dan wel bij het uitschakelen indien deze zeer kort is en een niet al te hoge spanning DC hebben is er niets aan de hand. Ook zijn er Phonotrappen die konstant een aantal mV ts op de ingang hebben staan , indien dit niet te hoog is is er niets aan de hand. Indien deze hoger is dan 30 mV dan is het uitkijken geblazen , ook deze bestaan. De gemeten waardes van bv een Sphinx Phono Equalaizer bij het inschakelen is 3 mV, bij een Array 5 mV, bij een Roksan Ref. niets , hoe dat kan weet ik niet , bij een Lehmann Silver Cube niets. bij een Bluenote 3 mV. Binnenkort ga ik veel meer meten en dit publiceren, ik heb alleen een probleem met konstant te hoge waardes. Ik weet ook niet of ik die mag publiceren ? Het kan zijn dat ik ze wel noem maar er geen waardes bij zet. Verder is het belangrijk om een Phono versterker altijd aan te laten staan. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 4 juli 2005 Report Share Posted 4 juli 2005 En de Holfi Ellipse dan?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 4 juli 2005 Author Report Share Posted 4 juli 2005 Hai Haudio, Jij mag natuurlijk meetgegevens publiceren zolang de gegevens correct zijn en je er geen onjuiste conclusies uittrekt. Als je alleen de gegevens publiceert in dit forum en de vraag erbij stelt wat de conclusies zijn doe je niet vlug iets verkeert denk ik.Het is hetzelfde als ik publiceer dat in de straat waar jij je winkel hebt geen bomen staan. Lijkt me wel leuk om die info te zien. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 5 juli 2005 Report Share Posted 5 juli 2005 en daarom snap ik deze "waarneming " niet.Vooral ook omdat je nu met ESL's speelt. Ik schreef "gezien", en dan bedoel ik ook gezien. LP via ADC naar computer, en dan spectrumanalyzer. Meestal beweegt er beneden 40Hz niets meer wat met de muziek te maken heeft. Maar OK, ik heb geen orgelplaten geprobeerd ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 5 juli 2005 Report Share Posted 5 juli 2005 en daarom snap ik deze "waarneming " niet.Vooral ook omdat je nu met ESL's speelt. Ik schreef "gezien", en dan bedoel ik ook gezien. LP via ADC naar computer, en dan spectrumanalyzer. Meestal beweegt er beneden 40Hz niets meer wat met de muziek te maken heeft. Maar OK, ik heb geen orgelplaten geprobeerd ... Ah. Nou begrijp ik wat je bedoeld. Maar ff iets anders; ik heb ergens gelezen dat de laaginformatie op een LP mono geregistreerd word. Is deze informatie juist? En zoja, heeft dit dan invloed op jouw waarneming? Zou het dan kunnen dat het "gemonoriseerde" signaal door jou wordt afgedaan als "niets meer met de muziek te maken hebben"? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 5 juli 2005 Report Share Posted 5 juli 2005 "Is deze informatie juist?" Ja. "En zoja, heeft dit dan invloed op jouw waarneming?" Nee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 5 juli 2005 Report Share Posted 5 juli 2005 "Is deze informatie juist?" Ja. "En zoja, heeft dit dan invloed op jouw waarneming?" Nee. ok Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 5 juli 2005 Report Share Posted 5 juli 2005 Dat probleem waar Haudio het over had gaat dat alleen over in- en uitschakelen? Ik had de indruk dat het ging om een constante spanning. Ik laat in beginsel alles op standbye staan net zoals de meesten hier. Carl Ha die Carl, In de meeste gevallen klopt dat. Maar er zijn uitzonderingen, b.v. een accu gevoede phonotrap van Niberu die kortstondig een spanning geeft 155 mV DC bij het inschakelen , dan indien hij aan blijft staan ,onder spanning is er niets aan de hand. Dan als de oplader automatisch uitschakelt staat er ineens een spanning (uitschakelpiek) op van 155 mV DC die erg langzaam terugloopt, 15 minuten tijd. Dit kan funest zijn voor top MC elementen ! Verder is het belangrijk om te weten dat bij het inschakelen , dan wel bij het uitschakelen indien deze zeer kort is en een niet al te hoge spanning DC hebben is er niets aan de hand. Ook zijn er Phonotrappen die konstant een aantal mV ts op de ingang hebben staan , indien dit niet te hoog is is er niets aan de hand. Indien deze hoger is dan 30 mV dan is het uitkijken geblazen , ook deze bestaan. De gemeten waardes van bv een Sphinx Phono Equalaizer bij het inschakelen is 3 mV, bij een Array 5 mV, bij een Roksan Ref. niets , hoe dat kan weet ik niet , bij een Lehmann Silver Cube niets. bij een Bluenote 3 mV. Binnenkort ga ik veel meer meten en dit publiceren, ik heb alleen een probleem met konstant te hoge waardes. Ik weet ook niet of ik die mag publiceren ? Het kan zijn dat ik ze wel noem maar er geen waardes bij zet. Verder is het belangrijk om een Phono versterker altijd aan te laten staan. MvG, Haudio In dat geval stuur je de gegevens toch gewoon naar mij, dan plaats ik ze wel. Mij kunnen ze toch niks, want ik heb geen zaak en geen binding met de fabrikant/importeur BTW, hoe doet de Trigon Vanguard/Transrotor Phono het? Als ik op TNT-audio kijk heeft Werner in 1999 op 1 kanaal 200mV DC offset gemeten. Dit is wel erg grof. Waarom op 1 kanaal en niet op beide? Was er iets mis met dat ene kanaal? Was dat toevallig alleen bij het testexemplaar het geval, of is het structureel? Zover ik weet is de Transrotor Phono een Trigon Vanguard in een netter kastje. Er staat iig Trigon Vanguard op de PCB van de Transrotor Phono. Test Trigon Vanguard 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 6 juli 2005 Report Share Posted 6 juli 2005 Trigon Vanguard: Dat was 200mV gemeten op de uitgang, niet de ingang, en dus ongevaarlijk voor het element. Niettemin volkomen onaanvaardbaar. Ik herinner mij de meting niet meer, vermoedelijk 200mV op een kanaal, en enkele tientallen mV op het andere. De uitgangstrap van de Vanguard is een DC-gekoppelde NE5534 zonder servo en met 40dB versterking of zo. Dat is vragen om offsetproblemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 6 juli 2005 Author Report Share Posted 6 juli 2005 Hai Werner, Ben jij die Werner van TNT - leuke artikelen. Ik wist ook niet dat die Transrotor voortrap feitelijk een Trigon was. Die zal Transrotor wel niet meer lang op de markt brengen nu ze Trichord hebben gekocht. Die nieuwe Trichord Diablo is trouwens ook nog een optie met zijn never connected. Stuk goedkoper ook als de oude Delphini. Carl (die met zijn rug thuis zit zich te vervelen) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 6 juli 2005 Report Share Posted 6 juli 2005 Die zal Transrotor wel niet meer lang op de markt brengen nu ze Trichord hebben gekocht. Transrotor heeft Trichord helemaal niet gekocht. Transrotor gaat Trichord distribueren in Duitsland. Als dat al waar is ... En als Raeke Trichord even goed gaat verdelen zoals hij nu met Michell doet, dan is dit echt slecht nieuws. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts