Haudio Posted 25 juni 2005 Report Share Posted 25 juni 2005 Wie heeft er nog steeds na lange tijd nog steeds het kippevel effect (emotionele overdracht) bij de muziek , weergegeven door zijn geluidsinstallatie ? En aan welk component zou dat liggen ? Of is het meer dan de som der delen ? MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 25 juni 2005 Report Share Posted 25 juni 2005 ja daar durf ik wel ja op te zeggen. en het ligt bij mij in de details (tweaks, opstelling, demping, voeding, modificaties om zwakke aspecten van de apparatuur te verbeteren, kabels uit elkaar houden, van de vloer af, etcetera, etcetera). groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
enno Posted 25 juni 2005 Report Share Posted 25 juni 2005 Gaat voor mij wel op. Welke component? Voor mij (niet in volgorde van belangrijkheid): de muziek, de muzie, de muziek en daarna de muziek. En daarna de installatie. Zonder muziek die je raakt kan je nog de meest perfecte installatie hebben (als die al bestaat), het wordt niets. Andersom kan wel. Het juiste nummer roept een stemming/gevoelens op ongeacht de set (of wekkerradio). Om dan gelijk maar even op de muziek door te gaan, gegarandeerde kippenvel-nummers: Stratus - Billy Cobham (liefst in de uitvoering met Stanley Clarke), gewoon waanzinnige muziek met ballen Radar Love - Golden Earring, voluit in de auto, ramen open, 25 graden buiten, genieten. Butterfly Kisses - Bob Carlisle, tranentrekker 1e klas voor mij Discovered Again - Dave Grusin, fantastische opname van een geweldige muzikant Enno Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 25 juni 2005 Report Share Posted 25 juni 2005 Bij mij is het meer dan de som der delen die ervoort zorgt dat ik kippevel kan krijgen of dat ik helemaal in de opname-ruimte opga. Ik heb het helaas niet al te vaak en het ligt vooral aan mijn eigen gemoedstoestand. Gelukkig maak ik dit soort avonden (altijd avonden) vaak genoeg mee om te blijven denken: "hier doe ik het allemaal voor". Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 25 juni 2005 Report Share Posted 25 juni 2005 Het kippenvel effect ligt bij mij voor 99% aan de muziek. Met de "verkeerde" muziek heb ik nooit kippevel. Kippenvel krijg ik bijna altijd bij Don McLean, American Pie, The Grave op vinyl. Dat draai ik dus niet te vaak anders gaat het effect weg. In de loop der jaren is mijn installatie steeds beter geworden maar mijn muzieksmaak is er niet wezenlijk door veranderd. Wel is het soms makkelijker om onbekende muziek meer te gaan waarderen als het op een goede installatie wordt weergegeven. Kippenvel wordt ook niet bepaald door 1 bepaald component maar het is wel mogelijk om van een bepaald component apart te genieten, dat heb ik eigenlijk vrij veel & vaak (gelukkig) Link to comment Share on other sites More sharing options...
siep Posted 25 juni 2005 Report Share Posted 25 juni 2005 Heeft niks met de gebruikte apparatuur te maken, tenminste bij mij. De juiste woorden/noten op het juiste moment. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 25 juni 2005 Members Report Share Posted 25 juni 2005 Kippenvel heb ik nog regelmatig , maar dat ligt zelden tot nooit aan een component of aan de set , maar aan de muziek . Die ervaring heb ik net zo vaak thuis als in de auto , en hangt ook nog eens van mijn bui af. Dat het thuis realistischer kan klinken als uit een autoradio heeft er dus bar weinig mee te maken. Dit maakt het echter wel genietbaarder... Groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 25 juni 2005 Report Share Posted 25 juni 2005 Het doet me deugt te lezen dat velen onderkenen dat het de muziek is die ons pakt. Soms denk ik wel eens dat dat hear vergeten word. De apparaat geilheid en het perfectionisme staan er volkomen los van. Het is een leuke hobby naast het ondergaan v/d muziek. Groetjes Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 25 juni 2005 Report Share Posted 25 juni 2005 ja daar durf ik wel ja op te zeggen. en het ligt bij mij in de details (tweaks, opstelling, demping, voeding, modificaties om zwakke aspecten van de apparatuur te verbeteren, kabels uit elkaar houden, van de vloer af, etcetera, etcetera). groet `je gaat mij niet vertellen dat een goede song anders overkomt als de kabels op de vloer liggen. hoe denk je dat stairway to heaven is gemaakt..???????????????????????????? Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 25 juni 2005 Report Share Posted 25 juni 2005 Kippenvel heb ik nog regelmatig , maar dat ligt zelden tot nooit aan een component of aan de set , maar aan de muziek . Die ervaring heb ik net zo vaak thuis als in de auto , en hangt ook nog eens van mijn bui af.Dat het thuis realistischer kan klinken als uit een autoradio heeft er dus bar weinig mee te maken. Dit maakt het echter wel genietbaarder... Groet JUIST, pur sang. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 25 juni 2005 Report Share Posted 25 juni 2005 hee laat mij lekker mijn eigen mening hebben moeilijk he Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 25 juni 2005 Report Share Posted 25 juni 2005 hee laat mij lekker mijn eigen mening hebben moeilijk he het is goed om breed te converseren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 25 juni 2005 Report Share Posted 25 juni 2005 hee laat mij lekker mijn eigen mening hebben moeilijk he en die mening heeft geen fundering. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 25 juni 2005 Report Share Posted 25 juni 2005 KippeNvel krijg ik in de winter of van muziek (of een goede film of boek). Enige vb wbt de muziek - Cortez the killler - Neil Young - Witches - Cowboy Junkies - Desperado (reprise) - The Eagles - Washington street - Laurie Anderson Of van real life gebeurtenissen, maar die houd ik liever prive. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 25 juni 2005 Report Share Posted 25 juni 2005 wat een domme reactie weer we gaan de negeer knop maar aanvragen ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 25 juni 2005 Report Share Posted 25 juni 2005 Kippevel en zelfs tranen in m'n ogen. Komt puur door de uitvoerende. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 26 juni 2005 Author Report Share Posted 26 juni 2005 Beste Duck, Twas 1 kip KippeNvel krijg ik in de winter of van muziek (of een goede film of boek). Of heeft 1 kip ook kippenvel MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 26 juni 2005 Report Share Posted 26 juni 2005 Nee die heeft veren (zo dat was 3000 ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 26 juni 2005 Author Report Share Posted 26 juni 2005 Nee die heeft veren (zo dat was 3000 ) MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiovorden Posted 26 juni 2005 Report Share Posted 26 juni 2005 vanmorgen nog kippevel op m'n armen op de fiets. Maar dat was niet vanwege de geluidsinstallatie. En ja, met het geluid uit een geluidsinstallatie is het toch behelpen en het heeft meestal geen groot "kippevelgehalte". Tenminste als je het vergelijkt met een live registratie in een concerthal of gewoon op straat. Dan hoor je pas echt hoe dynamisch de muziek kan zijn. Maar soms kan het ook via de geluidsinstalatie raak zijn. Bijvoorbeeld tijdens een live registratie op radio 4. Of via de draaitafel, tijdens het uitproberen van een kabel, of een phonoversterker. Of gewoon, als je naar je favoriete muziek luistert, Talking Heads bijvoorbeeld, en gegrepen wordt door het ritme van de muziek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 27 juni 2005 Report Share Posted 27 juni 2005 Ha, die Henk!!! Allereerst denk ik dat het niet eens zozeer aan de installatie of het afgespeelde ligt, maar ook aan de - mentale - staat van de luisteraar! Als je ontzettend down bent, heb je geen behoefte aan bijvoorbeeld "Shiny, happy people" van R.E.M., maar meer aan een "Everybody hurts" of zo... Verder kan ik - zoals je leest in mijn topicje Kippenvel door een som der delen denk ik wel het meest geraakt worden. Maar als een artiest er niet in slaagt emotie over te brengen, dan houdt het snel op! Ik kan af en toe lyrisch worden over een dvd, dan weer een LP, en ja, zelfs van een CD ! In mijn linkje vind je een leuk verhaal over Jackson Brownem en ik moest nu ineens denken aan George Michael's Unplugged versie van "You have been loved" ( wow, wat een tekst!! ) op de dvd Ladies and Gentlemen... Ik kan me herinneren dat dit zelf op mijn Sony QS set met Magnat/Sony en Pioneer boxen voor kippenvel kon zorgen! Dus de artiest zorgt wellicht voor de meeste overbrenging!? Ik weet wel dat hoe mooier het geheel klinkt, des te gemakkelijker emotie wordt overgebracht! Greetz, Lestat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 27 juni 2005 Report Share Posted 27 juni 2005 Kippenvel krijg ik vooral van bepaalde muziek, maar mijn huidige speakers raken wel vaker de juiste snaar als mijn oude speakers En Zaterdag op de TT van Assen kreeg ik ook kippenvel van de geweldige klank van de Moto GP motoren vooral de Ducati`s hebben een mooi rond en diep geluid Zou het misschien komen door combinaties van klanken? Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 27 juni 2005 Report Share Posted 27 juni 2005 vanmorgen nog kippevel op m'n armen op de fiets. Maar dat was niet vanwege de geluidsinstallatie. En ja, met het geluid uit een geluidsinstallatie is het toch behelpen en het heeft meestal geen groot "kippevelgehalte". Tenminste als je het vergelijkt met een live registratie in een concerthal of gewoon op straat. Dan hoor je pas echt hoe dynamisch de muziek kan zijn. Maar soms kan het ook via de geluidsinstalatie raak zijn. Bijvoorbeeld tijdens een live registratie op radio 4. Of via de draaitafel, tijdens het uitproberen van een kabel, of een phonoversterker. Of gewoon, als je naar je favoriete muziek luistert, Talking Heads bijvoorbeeld, en gegrepen wordt door het ritme van de muziek. Laat ik nou eerst denken dat je een geluidsinsatlatie op je fiets had. Hoewel, je komt van alles tegen vadaag de dag. Nee, kippenvel krijg ik in de eerste plaats van de muziek, natuurlijk ook mede afhankelijk van je gemoedstoestand en de omstandigheden waarin de muziek wordt beluisterd. Thuis is voor mij ook de set voor een zeer groot deel mede verantwoordelijk voor het al dan niet krijgen van kippenvel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 27 juni 2005 Report Share Posted 27 juni 2005 Leuk ritme, fraaie stem, herinneringen, emotie. Allemaal dingen die je op het juiste moment kippevel bezorgen. Een muziekmakende set maakt dit af, maar is niet de hoofdzaak. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 27 juni 2005 Report Share Posted 27 juni 2005 Kippevel ontstaat bij mij door de muziek. Seventeen Seconds van The Cure, welke ik nog wel op LP heb, eindelijk op CD gekocht, en ja hoor, daar was het (Heb wel een leuke platenspeler van Ariston, wie kent die niet maar die staat nog even werkeloos te zijn, moet nog een keer een goed element in, maar eerst andere prioriteiten). Verder geniet ik net zoveel (maar wel op een andere manier natuurlijk) van mijn MP3 speler op vakantie naast een zwembad of van mijn "apparatuur" in de Doka dan van mijn set in de huiskamer. Maar toch ben ik wel erg content met de laatste, voegt wel veel meer finesse toe aan waar het dus om draait: de muziek! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts