peterkarin Posted 27 juni 2005 Report Share Posted 27 juni 2005 Hallo allemaal, wij gaan binnenkort een huis bouwen... en omdat muziek nogal belangrijk is (lees: heel belangrijk), willen we op voorhand weten waarop we moeten letten. Ik heb al onthouden: * grote lege buizen voor kabels in weg te werken * een apart electrisch circuit voor de zuiverheid te behouden Misschien mijn set even meegeven voor de duidelijkheid: Speakers: Alon II Versterker: VTL lampenversterker Turntable: Transrotor Fat Bob S preamp turntable: Dino + CDspeler: California Audio Labs Tuner: Onkyo Alvast bedankt voor alles tips... We moeten nog naar de architect stappen dus alle opties zijn nog mogelijk!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 27 juni 2005 Report Share Posted 27 juni 2005 - geen vierkante luisterkamer (resonanties liggen dan allemaal in elkaars buurt) - liefst geen doos-vormige kamer (uitbouwtjes en onregelmatigheden verbeteren akoestiek) - iig geen netsnoeren en andere kabels bij elkaar laten lopen - als je echt keuze hebt de twee langste wanden niet helemaal parallel laten lopen (ook weer om resonanties en flutterecho te reduceren) beter nog: vraag eens aan Toine Dingemans (www.soundscapes.nu) groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 27 juni 2005 Report Share Posted 27 juni 2005 Er zijn optimale verhoudingen voor een luisterkamer. Als je wilt zoek ik het op. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
renejdevries Posted 27 juni 2005 Report Share Posted 27 juni 2005 Leuke topic! Weer eens wat anders dan freaken met kabels en apparatuur. Werken aan de akoestiek en plaatsing een wel hele belangrijke upgrade, niet dan... Je kunt ook al vast gaan denken aan de materialen die je wilt gaan gebruiken, dit ivm met dempingen ed. Ik neem aan dat je een betonnen vloer gaan gebruiken, maar weet je ook al wat je hier op gaat leggen? Plavuizen, parket of iets anders? Misschien dat je alvast een muur moet reserveren om een wandkleed aan te kunnen hangen. En voor wat betreft de plaatsing van de speakers, hoe ver zou je de speakers van de wand willen hebben? Indien 2 onder 1 kap, extra isolatie ivm met de buren? Niet dat ik hier zo even oplossing voor kan aandragen, maar het zijn wel dingen waar je aan kunt denken... Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 27 juni 2005 Report Share Posted 27 juni 2005 Er zijn optimale verhoudingen voor een luisterkamer. Als je wilt zoek ik het op. Carl De gulden snede doet het altijd goed. De verhouding tussen de hoogte van het plafond en de andere afmetingen van de kamer zijn dan 1 : 1,618 : 2,618. Deze verhouding werd al door de oude grieken gebruikt bij het ontwerp van hun tempels. Naast een symetrische opstelling van de luidsprekers en de luisterplaats is een goede stoffering van de luisterkamer altijd aan te bevelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
peterkarin Posted 28 juni 2005 Author Report Share Posted 28 juni 2005 Jammer genoeg is een stoffering van de kamer niet echt een optie omwille van stofallergie bij Link to comment Share on other sites More sharing options...
renejdevries Posted 28 juni 2005 Report Share Posted 28 juni 2005 De gulden snede doet het altijd goed. De verhouding tussen de hoogte van het plafond en de andere afmetingen van de kamer zijn dan 1 : 1,618 : 2,618.Deze verhouding werd al door de oude grieken gebruikt bij het ontwerp van hun tempels. Welke is B, H en D van het formuletje BxHxD? Ik gok dat: H = 1, B = 1,618 en D = 2,618 ?!?!?!? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest UKSub Posted 28 juni 2005 Report Share Posted 28 juni 2005 H = 1, B = 1,618 en D = 2,618 ?!?!?!? kom ik aardig in de buurt want de H = 2m90 , B = 4m50 en L = 8m50 ongeveer nadeel, ik speel momenteel in de breedte ipv de speakers ongeveer in het midden van de woonkamer te zetten. Dit terzijde... Ik zou voor mezelf de vraag stellen of de luisterruimte enkel en alleen luisterruimte blijft of w het ook grotendeels een leefruimte...? Ik weet niet of het kan helpen maar als je bvb bij een particulier of een dealer naar muziek hebt geluisterd die kwa akoestiek zeer goed klonk, kan je mss kijken welke materialen er gebruikt werden + inrichtingen... Ik kom altijd het kortharig tapijt tegen maar zie dat zelf niet graag. Heb je een goed vrien die ook enorm van muziek houdt en waar een stenen vloer ligt + dik tapijt, vraag hem/haar eens of je mag luisteren met jouw apparatuur en met en zonder tapijt... Ik pieker mij suf over zo'n onderwerp omdat ik hetzelfde "droombeeld" idee heb Gr stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 28 juni 2005 Report Share Posted 28 juni 2005 De optimale verhoudingen van de afmetingen van de kamer waar Carl het al over had, is de eerste stap in de richting van een goede geluidsweergave. De tip van Robx om daarover eens met Toine Dingemans te gaan praten zou ik ook erg zwaar wegen. Die weet er ontzettend veel van! Of de gulden snede ook geluidstechnisch goed is, weet ik persoonlijk niet, maar optisch doet de gulden snede het perfect! Succes! Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 28 juni 2005 Report Share Posted 28 juni 2005 Ik gok dat: H = 1, B = 1,618 en D = 2,618 ?!?!?!? Voor een toilet is het B = 1, D = 1,618 en H = 2,618. Wat betreft de hardheid van de aankleding kun je ook op zoek gaan naar akoestisch absorberende materialen die niet harig, stoffig en pluizig zijn. Er zijn diverse akoestische panelen met helmholzresonatoren of een systeemplafond met dempende tegels. Ook het gebruik van een onbehandelde metselsteen of betonsteen met pori Link to comment Share on other sites More sharing options...
renejdevries Posted 28 juni 2005 Report Share Posted 28 juni 2005 Voor een toilet is het B = 1, D = 1,618 en H = 2,618. Ook het gebruik van een onbehandelde metselsteen of betonsteen met pori Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 30 juni 2005 Report Share Posted 30 juni 2005 http://www.positive-feedback.com/Issue20/rives.htm groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
justin2002 Posted 3 juli 2005 Report Share Posted 3 juli 2005 De beste tip die ik gelezen heb, zorg ervoor dat de muren links en rechts van je luisterplek niet evenwijdig aan elkaar lopen, maar eigenlijk naar achter verder uit elkaar gaan. In een rechthoekige kamer krijg je een beetje een "trechter" idee. Denk vooral aan de oude romeinen die in amfitheaters hun stukken ten gehore brachten. Zorg voor een doodstille kamer, niets is vervelender dan een vrachtwagen langs te horen rijden, of krijsende kinderen door zachte passages in je lievelingsmuziek! Plaats niet al te veel ramen in de luisterkamer, want dit gaat ten koste van je akoustiek. Justin Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 4 juli 2005 Report Share Posted 4 juli 2005 De optimale verhoudingen van de afmetingen van de kamer waar Carl het al over had, is de eerste stap in de richting van een goede geluidsweergave. De tip van Robx om daarover eens met Toine Dingemans te gaan praten zou ik ook erg zwaar wegen. Die weet er ontzettend veel van! Of de gulden snede ook geluidstechnisch goed is, weet ik persoonlijk niet, maar optisch doet de gulden snede het perfect! Succes! Dank je wel Proprius. Op dit moment werk ik op het HT-forum twee ruimtes uit in overleg met hun eigenaren. We hebben nu net de ratios gehad, maar de hele akoestische aankleding moet nog komen. Zie topic akoestische optimalisatie als dat tenminste niet vloeken in de kerk is. Over ratios de volgende, ontmoedigende/bemoedigende stellingen: * gouwe ouwe ratios bestaan (o.a. door Louden en door Seppmeyer gedefinieerd), maar zijn bijna altijd onpraktisch voor akoestiek thuis (hoogte > 3m bij een fatsoenlijke footprint) * er bestaan veel meer goede ratios dan de volksmond denkt; door een bestaande ruimte zowel 13cm korter als smaller te maken ontstonden ineens hele goede ratios, zo bleek uit een van de twee uitwerkingen, hierboven genoemd op het andere forum. * ratios zijn niet altijd op zichzelf staande gegevenheden: een bepaalde ratio kan zeer geschikt zijn bij ruimtes rond 120kuub, maar diezelfde verhouding kan bij 200kuub een slecht resultaat geven (aldus een recent en goed gedocumenteerd onderzoek van de Salford University) * de kans dat je door willekeurige maten te kiezen een goede ratio treft is even klein als een vet winnend staatslot; het is uiteindelijk een geheel rekenkundig verifieerbare aangelegenheid, dat berekenen van goede ratios en voor een willekeurige ruimte ben je daar al gauw een uur of drie mee zoet. Toine. p.s.: Veel info over de gedachte achter goede ratios: over ratios Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 4 juli 2005 Report Share Posted 4 juli 2005 Erg interessant artikel. Een vergelijk tussen de twee ruimtes laat zien dat er onder 300Hz in totaal 566 resonantiemodi of staande golven voorkomen in de ruimte met de goede ratios en 517 in de ruimte met de slechte ratios.Wordt hiermee het aantal buiken in de ruimte genoemd of het aantal frequenties waar resonanties optreden? In het eerste geval kom ik voor de ruimte van 3,2 x 6,8 x 9,3 op 217 buiken (snelheidmaxima) in het laatste geval kom ik op 32 frequenties. Hierbij ben ik uitgegaan van een geluidsnelheid van 344 m/s. Tussen de vloer en het plafond passen 5 staande golven (53,75; 107,50; 161,25; 215,00; 268,75) Tussen de zijwanden passen 11 staande golven (25,29; 50,59; 75,88; 101,18; 126,47; 151,76; 177,06; 202,35; 227,65; 252,94; 278,24) Tussen voor en achterwand passen 16 staande golven (18,49; 36,99; 55,48; 73,98 92,47; 110,97; 129,46; 147,96; 166,45; 184,95; 203,44; 221,94; 240,43; 258,92; 277,42; 295,91) Wat is het verschil met de conclusie uit het artikel? Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 4 juli 2005 Report Share Posted 4 juli 2005 Erg interessant artikel. Een vergelijk tussen de twee ruimtes laat zien dat er onder 300Hz in totaal 566 resonantiemodi of staande golven voorkomen in de ruimte met de goede ratios en 517 in de ruimte met de slechte ratios.Wordt hiermee het aantal buiken in de ruimte genoemd of het aantal frequenties waar resonanties optreden? In het eerste geval kom ik voor de ruimte van 3,2 x 6,8 x 9,3 op 217 buiken (snelheidmaxima) in het laatste geval kom ik op 32 frequenties. Hierbij ben ik uitgegaan van een geluidsnelheid van 344 m/s. Tussen de vloer en het plafond passen 5 staande golven (53,75; 107,50; 161,25; 215,00; 268,75) Tussen de zijwanden passen 11 staande golven (25,29; 50,59; 75,88; 101,18; 126,47; 151,76; 177,06; 202,35; 227,65; 252,94; 278,24) Tussen voor en achterwand passen 16 staande golven (18,49; 36,99; 55,48; 73,98 92,47; 110,97; 129,46; 147,96; 166,45; 184,95; 203,44; 221,94; 240,43; 258,92; 277,42; 295,91) Wat is het verschil met de conclusie uit het artikel? Ik weenie. Ik lees er niet zozeer een conclusie in, alswel een vaststelling van aanwezige axiale modi, terwijl een rekenmodule die iets met optimale ratios te maken heeft waarschijnlijk ook de tangentiale-, oblique- en retromodi in aanmerking neemt en hier gewicht aan toekent in zijn "vergelijkend warenonderzoek"? Toine. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts