Sodejuu Posted 27 juni 2005 Report Share Posted 27 juni 2005 Onlangs kwam importeur Crusade Audio, van inmiddels goeie vriend Rogier van H., met een nieuwe phonokabel. Ik heb normaal niet veel met kabels (ik maak ze meestal zelf), maar een phonokabel is misschien toch net iets anders. Ik heb er om eerlijk te zijn niet echt veel geprobeerd in "mijn carriere", maar volgens mij kan er toch wel het eea vergeleken worden. Zo zat er op mijn Michell Syncro een Audio Design phono kabel. Super stug en bij deze kabel moest ik rekening houden met de plaatsing van de draaitafel. Hij had nl de neiging om de draaitafel uit zijn subchassis te tillen. De Audio Design heeft na een tijdje plaats moeten maken voor een Linn kabel, die ook bij de Ittock arm geleverd wordt. Deze had een haakse plug, was een stuk flexibeler en had dus niet de neiging de platenspeler op te tillen. Klankmatig was hij wat warmer dan de Audio Design. De laatste vond ik ook wat dun klinken. Intussen speelt de Syncro ergens in Nuenen (dacht ik) en ben ik hier zeer tevreden met mijn Transrotor Fatbob S. Eerst met een Transrotor kloon van een Rega RB250. Daar zat een Oehbach kabel aan (zat, want volgens mij staat die arm nou op RLI's Porcino en is de bekabeling onlangs gesneuveld). Welk type het precies was weet ik niet meer, maar ik dacht dat het een NF-1 was. Op zich een prima kabel, die naar mijn mening alles prima onder de knie heeft, geen echte hoogvlieger is, maar ook geen echte zwakke punten heeft. De TR2.6 (Rega kloon) heeft intussen plaats gemaakt voor een SME3500 arm. Die werd geleverd met de bij insiders bekende Van den Hul M.C. D-501 Silver Hybrid phonokabel. Hier kon ik de Crimson Tonearm Cable dan ook prima mee vergelijken. CRIMSON Tja, what's in a name. Natuurlijk zegt de naam Crimson de meesten niks. Je gaat gelijk aan King Crimson denken. De Suske & Wiske aanhangers denken gelijk aan de grote crimineel die hen altijd dwars ligt (maar die is met een "K"). Deze Crimson heeft er helemaal niks mee te maken. Dit is een phonokabel en wat voor een. Ik kreeg de kabel van Rogier per post gestuurd. Geen fancy doosje of superdeluxe kistje erom heen. Nee, gewoon in een hersluitbare plastic zak. OK, je betaalt dus puur de kabel en geen verpakking. Dat vind ik al zeer positief. Een doos of kistje geeft idd meer aanzien, maar wil je aanzien of kwaliteit? Ik kies voor het laatste. Eenmaal uit de zak kun je ook voelen hoe degelijk deze kabel gemaakt is. Zware massieve pluggen aan weerszijde van de kabel. De SME/DIN heeft iets weg van een hamerkop. Zwaar, massief en gemaakt voor de eeuwigheid. De RCA pluggen aan de andere kant lijken wel uit Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 27 juni 2005 Report Share Posted 27 juni 2005 Nou nou, mooi verhaal hoor! Kleine correctie, bij de SME wordt volgens "deze insider" een Van den Hul M.C. D 501 Silver Hybrid (Halogen Free) meegeleverd. Deze kabel is volgens Van den Hul Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 27 juni 2005 Report Share Posted 27 juni 2005 Nog een kleine opmerking c.q. vraag; uit je review lees ik dat je de VD Hul omschrijft als "saai", "ingetogen", "braaf laag", "minder diepte" en nog een paar termen. Nou heb ik zelf uitgebreid naar een Cardas Quadlink 5-C geluisterd en vond deze kabel juist wat ingetogen, warm, wollig en met een kleinere stage dan de Van den Hul. Ik was in ieder geval niet overtuigd van de Cardas en vind in mijn set de Van den Hul juist lekker open, dynamisch en snel met een strak laag. Als ik jouw beschrijving zo lees lijkt het er dus op dat jouw aanwinst, waarmee ik je overigens van harte feliciteer, in mijn set waarschijnlijk geheel verkeerd gaat uitpakken. Of zijn de verschillen niet zo dramatisch als het lijkt? Ik ben zoals je weet ook ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 27 juni 2005 Report Share Posted 27 juni 2005 Ha die Sodejuu, Wat een mooie recensie. Wat ik erg leuk vind aan je verhaal is dat je gebruikte muziek goed beschijft en wat je hier aan verbeteringen hoort. Voor mij dus ook zeer leerzaam. Gerald Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 27 juni 2005 Author Report Share Posted 27 juni 2005 Nog een kleine opmerking c.q. vraag; uit je review lees ik dat je de VD Hul omschrijft als "saai", "ingetogen", "braaf laag", "minder diepte" en nog een paar termen.Nou heb ik zelf uitgebreid naar een Cardas Quadlink 5-C geluisterd en vond deze kabel juist wat ingetogen, warm, wollig en met een kleinere stage dan de Van den Hul. Ik was in ieder geval niet overtuigd van de Cardas en vind in mijn set de Van den Hul juist lekker open, dynamisch en snel met een strak laag. Als ik jouw beschrijving zo lees lijkt het er dus op dat jouw aanwinst, waarmee ik je overigens van harte feliciteer, in mijn set waarschijnlijk geheel verkeerd gaat uitpakken. Of zijn de verschillen niet zo dramatisch als het lijkt? Ik ben zoals je weet ook ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 27 juni 2005 Report Share Posted 27 juni 2005 Prachtige recensie Sodejuu. Mooi gedetailleerd beschreven. De kabel heeft inderdaad wel de looks en is in de phonokabelwereld qua prijs heel erg interessant. Het lijkt er op dat je op het eerste oor een goede match hebt gevonden. Ik heb zelf een tijdje gespeeld met de Cardas Neutral Reference, nooit kritiek op gehad, maar na 10 minuten met een andere phonotrap ineens er uit gekieperd omdat hij ook naar mijn idee plotseling te warm en wollig was. Ik word ook niet warm of koud van kabels en beschouw dat als mijn eerste "kabelervaring". Een dynavector kabel is bij mij veel helderder en ook beter in het laag. Zal ook eens proberen je goede voorbeeld te volgen en er goed voor te gaan zitten voor een echte vergelijking, of het inderdaad zo'n groot verschil maakt. Zou de wel/niet aanwezige brom iets te maken kunnen hebben met de opbouw van de kabels? Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 27 juni 2005 Report Share Posted 27 juni 2005 goed beschreven sodejuu. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 27 juni 2005 Report Share Posted 27 juni 2005 Leuk leesvoer, Sodejuu... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 27 juni 2005 Report Share Posted 27 juni 2005 Pluimpje !!!!!!!!!!!!!!.................... voor die man. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 27 juni 2005 Report Share Posted 27 juni 2005 Hai Sodeju, Is dat nu een kabel die geschikt is voor een subchasis. Ik krijg de indruk dat die wat stug is. Hai Audiopaul, Ik ben benieuwd naar jouw Kimber test. Groet, Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 28 juni 2005 Report Share Posted 28 juni 2005 Dat een kabel zoveel kan uitmaken.......!! Laat het de ongelovigen (onwilligen..??) maar niet lezen.... Ik denk dat dit beetje extra spirit, jouw set net dat duwtje geeft wat hij in mijn oren nodig had.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 28 juni 2005 Report Share Posted 28 juni 2005 Laat het de ongelovigen (onwilligen..??) maar niet lezen.... Lekker verhaaltje, Sodejuu!!! Heerlijk leesvoer. laat die kabelverketteraars maar lekker stikken, je bewijst hiermee weer eens dat een goede kabel wel degelijk uitmaakt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted 28 juni 2005 Report Share Posted 28 juni 2005 Zou deze ook op een "oude bak "zijn werk zo grondig doen ? groetjes John Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 28 juni 2005 Report Share Posted 28 juni 2005 By the way, is het trouwens niet een vreselijke klus om armbedrading te moeten vervangen? En welk gereedschap gebruik je dan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 28 juni 2005 Report Share Posted 28 juni 2005 Beste Sodejuu, Tof van je dat je het op het forum hebt gezet. Een prachtig beschreven verhaal. In je beschrijving van de VDH MCD-501 kan ik me in vinden,want ik heb ook die ervaring en vind zelfs ook dat de VDH het net te grof afbeeld. Daarom ben ik ook zo nieuwsgierig naar deze kabel.Ik vind de 'look' van deze Phono extreme kabel er erguuuh mooi uitzien,ondanks de rode ervan. Ik had afgelopen vrijdag al in een telefoongesprek o.a. over deze phono extremekabel met de importeur erover gehad en wat de mogelijkheden zijn v.w.b. de din/sme-plug. De din/sme-plug van deze kabel past niet in mijn Fidelity Research arm vanwege de verzwaarde (lees grotere dikkere) arm-ringmoer. Je kan de kabel ook met andere sme/din plug krijgen,zoals in mijn geval. Na de vakantie was ik toch al van plan om bij Audio-Selectief langs te gaan om mijn gehele draaitafel een servicebeurt te laten geven en dan gelijk te kijken wat de mogelijkheden zijn op kabelgebied. Met groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 28 juni 2005 Author Report Share Posted 28 juni 2005 Hai Sodeju, Is dat nu een kabel die geschikt is voor een subchasis. Ik krijg de indruk dat die wat stug is. De kabel is absoluut niet stug, maar hij is wel wat zwaar. Als je 'm los aan de arm laat hangen, kan het zijn dat het subchassis uit balans raakt. Als je de mogelijkheid hebt om 'm vast te zetten, zoals bij een Linn, dan is het geen probleem. By the way, is het trouwens niet een vreselijke klus om armbedrading te moeten vervangen? En welk gereedschap gebruik je dan? Bij een Fatbob S heb je alleen een stel flexibele vingers nodig om de toonarmkabel te vervangen Let wel, de bekabeling IN de arm is blijven zitten. Misschien iets voor een volgende keer, maar voorlopig zeker niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 2 juli 2005 Report Share Posted 2 juli 2005 Bij een Fatbob S heb je alleen een stel flexibele vingers nodig om de toonarmkabel te vervangen Let wel, de bekabeling IN de arm is blijven zitten. Misschien iets voor een volgende keer, maar voorlopig zeker niet Aha, ik dacht dat ook die vervangen was! Je zal toch maar audiofiel zijn en Korsakoff of Parkinson hebben..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts