Jump to content

Naim Nait (Engelse versie)

Ome Henk
 Share

Recommended Posts

Beste Henk,

Schroef het apparaat even open en kijk of er inwendig ook een zekering in zit. (moet dan ergens zitten vlak voor de draden die de transformator ingaan). Zoja kijk naar de waarde, als die gelijk is aan de stekker zekering, kun je er gewoon een andere zekering in zetten. Zoniet, dan zul je primair zelf een zekering houder in het apparaat moeten maken, en daar een zelfde waarde zekering in moeten zetten. Vind je dat eng of wat dan ook, breng hem dan maar hier dan help ik je (kosteloos).

Groeten,

Bas

Als die zekering de hoofdzekering van het apparaat is, en dat is ie denk ik, dan kun je in het apparaat een chassisdeel zetten met een ingebouwde zekering. En dan gewoon de stekker vervangen door een normale Europese stekker. Je hebt dan wel een losse kabel, maar das niet zo'n probleem toch?

Zoiets als dit bedoel ik dus:

42248724.jpg

Deze heeft ook nog een schakelaar, dus dat zal wel erg on-audiofiel zijn, maar het is maar om je een idee te geven...

Beste Henk,

Dan kun je er zorgeloos gewoon een NL stekker aan zetten. Die 13 ampere zekering is er dan alleen als "extra" beveiliging naast de stoppenkast. Met 1 ampere traag inwendig weet je zeker dat je versterker ten allen tijden beveiligd.

Groeten,

Bas

Goh Bas, je was net iets sneller ;). Ik heb met regelmaat te maken met apparaten voor de Engelse markt. Die hebben idd geen stoppenkast in huis. Daar zit alles in de stekkers verwerkt.

Ieder land heeft zo zijn eigen standaard. Onze standaard is gelijk aan die van Duitsland. Belgi

Als die zekering de hoofdzekering van het apparaat is, en dat is ie denk ik, dan kun je in het apparaat een chassisdeel zetten met een ingebouwde zekering.

Ja ja, en dat zie jij Ome Henk doen :rolleyes:

Het is in GB verplicht om een extra zakering in de stekker te hebben, of dat nu een Naim Nait is of een schemerlamp.

Kan me niet voorstellen dat er niet ook een aparte zekering in de versterker zit. Die dingen worden tenslotte ook elders dan GB verkocht.

;)

<EDIT> Wat is iedereen verdomd snel vandaag zeg :D

Ik vrees dat ik je niet verder kan helpen met je zekering probleem, Ome Henk.

Wel kan ik je melden dat ik mijn eerste Nait kocht bij Rinsma die 'm ook rechtstreeks vanuit Engeland had meegenomen, met zo'n Britse stekker.

Hij had er ook gewoon een normale stekker aan gemonteerd, zonder zekering.

Btw, het lost je probleem niet op, maar wellicht toch interessant, deze site/review over de Naim Nait-1.

Trouwens, als ie straks werkt... kijk niet raar op wanneer 1 kanaal wegvalt als 't volume erg zacht staat, en je luidsprekers gebruikt met een redelijk hoog (>89db) rendement.

De Nait-1 en Nait-2 staan namelijk wel bekend om hun matige potmetertjes.

(grotere/betere pastte er niet in)

Met de Nait-2 kun je die kanaal ongelijkheid bij laag volume nog bijstellen met de balanceknop, maar de balance knop op de Nait-1 is niet echt een balance knop.

Mvg,

Alco

Als die zekering de hoofdzekering van het apparaat is, en dat is ie denk ik, dan kun je in het apparaat een chassisdeel zetten met een ingebouwde zekering.

Ja ja, en dat zie jij Ome Henk doen :rolleyes:

Schat ik 'm te hoog in? ;)

Beetje creatief met zaagjes en tangetjes... Moet kunnen ;)

Beetje creatief met zaagjes en tangetjes... Moet kunnen ;)

Dan is ie gelijk geen stuiver meer waard,

mocht Ome Henk 'm ooit weer willen verkopen :rolleyes:

De oude Naitjes van Naim zijn behoorlijk waardevast.

(mits niet aan gesleuteld)

Een Nait-2 gaat gemiddeld voor zo'n 400,- tot 500,- van de hand.

(Rinsma HiFi heeft er nog een staan voor 600,-)

Als je dan nagaat dat de Nait-2 stamt uit 1988 t/m 1992, en toen 1600,- Gulden kostte :rolleyes:

Een Nait-1 zal ietsie minder waard zijn, maar't zal niet zoveel schelen

Er staat hier ook nog eentje te koop, die ook tegen de 500,- moet opleveren :o

(not bad, voor een versterker die al zo'n 20jaar oud is en toen iets meer kostte dan de huidige 2e hands vraagprijs B) )

Zijn er nog andere zaken waar ik op moet letten?

Nou,...ik ben begin vorig jaar tot de ontdekking gekomen dat (o.a.) Naim toch wel redelijk gevoelig is voor de stroomtoevoer.

Tot die tijd had ik altijd m'n versterker via zo'n wit el-cheapo stekkerblokje van de Gamma aangesloten, maar nadat ik een Naim stekkerblok had gekocht (45,- euri) was m'n reactie ongeveer dit: :o:)

(opener, meer detail)

Mocht de Nait vlakbij de wandcontactdoos komen te staan, dan zou ik aanraden om 'm daar rechtstreeks op aan te sluiten. (i.m.)

(ongeveer zelfde effect als van gamma stekkerblokje van paar euro, naar 't Naim stekkerblok)

Tja Alco, het zijn een beetje cultdingen geworden waar een cultprijsje aan hangt :D

Overigens als ik die foto van Ome Henk bekijk is er anders ruimte zat voor een fatsoenlijke potmeter ipv van dat prutsding wat er nu in zit.

;)

Tja Alco, het zijn een beetje cultdingen geworden waar een cultprijsje aan hangt :D

Overigens als ik die foto van Ome Henk bekijk is er anders ruimte zat voor een fatsoenlijke potmeter ipv van dat prutsding wat er nu in zit.

;)

het lijkt op cyrus. :D

Graag gedaan Ome Henk :D Heb er ook overheen gekeken maar in je openingspost stond het antwoord eigenlijk al:

"Ik heb een Naim Nait gekocht."

Kijk eens goed wat er linksboven (boven de speakeraansluitingen) achter op de kast staat: "Internal fuse ... enz."

:D;)