erik klijnsmit Posted 28 juni 2005 Report Share Posted 28 juni 2005 ik hoor geen verschil... ik had pas een lp opstaan van het requiem van mozart en toen ie afgelopen was drukte ik op de eject knop van de cdspeler..... dat komt omdat je geen goede CD-speler hebt dat zou kunnen.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 28 juni 2005 Report Share Posted 28 juni 2005 Vergeet niet dat de platendraaiers sinds die tijd veel meer zijn verbetert dan de CD-spelers. Veel van de nadelen van de plaat zijn door de moderne platenafspeelapparatuur verbeterd. Vooral de gelijkloop en dynamiek komen er nu veel beter uit dan 20 jaar geleden. De CD hebben ze nog steeds niet kunnen bevrijden van dat klinische effect. Een discussie die al veel keren is gevoerd, maar waar weinig nieuws aan toe is te voegen. 20 jaar ontwikkeling aan de CD speler heeft nog steeds niet datgene gebracht wat een plaat al lang bracht. Sfeer en muzikaliteit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 28 juni 2005 Report Share Posted 28 juni 2005 beste Hans, ik ben een jaar of 6 vrijwilliger geweest bij de veluwsche stoomtrein maatschappij. daar rijden ze nog met grote duitsche stoomlocs van voor die Wendung. ik ben stoker geweest op zo'n ding . je moet onzettend veel doen. veel smeren , veel kolen scheppen, heel vroeg op, zweten, maar als je dan tussen beekbergen en loenen door het bos rijd, met een mooie grote witte pluim uit de schoorsteen , en een daverende roffel in je oren , dan geniet je !! maar je kan ook de electrische trein nemen. kost geen moeite , is stiller , schoner , doet het gelijk als je hem aanzet. de stoomloc is de LP de electrische loc is de cd Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 28 juni 2005 Report Share Posted 28 juni 2005 Mijn ervaring tot nu toe was dat LP en CD ongeveer hetzelfde klonk, de ene keer de een beter, de andere keer de ander. Kennnelijk heb ik een zwakke schakel want met een andere phonotrap schrok ik echt. Sonny Boy Williamson op LP klonk toch wel een stuk beter op LP dan op CD (en het is exact dezelfde opname). Vervolgens moet ik wel toegeven dat ik heel wat meer geld in mijn platenspeler heb gestoken dan in mijn CD speler en daar komt nog eens een keer een phonotrap bij (als ik het geld er weer voor heb). Alle technische verhalen kan ik niet op zijn waarde schatten, maar gehoormatig is het kennelijk toch iets anders. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 28 juni 2005 Report Share Posted 28 juni 2005 ik hoor geen verschil... ik had pas een lp opstaan van het requiem van mozart en toen ie afgelopen was drukte ik op de eject knop van de cdspeler..... Heb je de lp ook al uitgezet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
beunky Posted 28 juni 2005 Report Share Posted 28 juni 2005 20 jaar ontwikkeling aan de CD speler heeft nog steeds niet datgene gebracht wat een plaat al lang bracht. Sfeer en muzikaliteit. Hans, een component kan voor mij nooit muzikaal zijn. Een component kan alleen een signaal doorgeven. De muziek op de cd of lp of de radiouitzending kan muzikaal zijn. Sfeer, tsja... Ligt er aan wat je er onder verstaat. Als je bedoelt, het speciale sfeertje van het opleggen van de plaat en de hele rompslomp er omheen, tsja dat is inderdaad wel iets bijzonders dat je met cd niet hebt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 28 juni 2005 Report Share Posted 28 juni 2005 Sfeer, tsja...Ligt er aan wat je er onder verstaat. Als je bedoelt, het speciale sfeertje van het opleggen van de plaat en de hele rompslomp er omheen, tsja dat is inderdaad wel iets bijzonders dat je met cd niet hebt. Eigenlijk moet de kamer dan ook weer in oranje en bruin met van die zitkussens erin. En ja kaarsen en wierook natuurlijk en flink blowen Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 28 juni 2005 Report Share Posted 28 juni 2005 over het algemeen is de kans dat het goed klinkt bij cd groter dan bij lp. alleen hoeft het bij mij niet goed te klinken om ervan te kunnen genieten. dus bestaat de kans dat ik cd en lp even goed vind. Link to comment Share on other sites More sharing options...
beunky Posted 28 juni 2005 Report Share Posted 28 juni 2005 Beunky, Waarom trekt de ene set je meer in de muziek dan de andere juist........ omdat hij de muziek die op lp/cd geloofwaardiger neerzet Dat bedoelt Hans met muzikaal(denk ik ) Das niet muzikaal voor mij Maar als dat bedoeld wordt: helder Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 28 juni 2005 Report Share Posted 28 juni 2005 Waarom trekt de ene set je meer in de muziek dan de andere juist........ omdat hij de muziek die op lp/cd geloofwaardiger neerzet Dat bedoelt Hans met muzikaal(denk ik ) Dat is een typisch audiofiele opvatting vind ik die m.i. niets met analoog of digitaal te maken heeft. Het is vooral hoe het opgenomen en geproduced is. En ik denk dat Beunky wel een punt heeft dat het ook voor een groot deel psychologisch is. Om van muziek te kunnen genieten moet de muziek zelf geloofwaardig zijn en de opname moet daar recht aan doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jurgenvanes Posted 28 juni 2005 Report Share Posted 28 juni 2005 Het feit dat ik vinyl prefereer resulteerde eerder in een uitspraak van Dhr. de Kruijf dat ik dom ben!!! Vinyl liefhebbers zouden commercieel zijn Ik vind hem een enorme kletskous! Laat hem voor zichzelf spreken en niet voor een ander. Mijn insteek in deze hobby is vrijwel zeker, totaal verschillend, met de de insteek van Dhr. de Kruijf! Laat mij lekker plaatjes draaien! Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 28 juni 2005 Author Report Share Posted 28 juni 2005 (...) Ik vind hem een enorme kletskous! (...) Beste Jurgen, Je mag tegenwoordig een eigen mening hebben over van alles en nog wat. Hoi!! Ook over mensen die veel meer verstand hebben van bepaalde dingen dan jij. Van dingen waar jij weinig verstand van hebt, maar waar je wel een mening over hebt. En over die mensen, die verstand van die dingen hebben waar jij alleen maar een mening over hebt, mag je ook al een eigen mening hebben. Vrijheid van meningsuiting... Hoera!! Maar... Het kàn in zo'n geval gebeuren dat je dan iets onverstandigs zegt. Er zijn weinig mensen op deze aarde die deskundiger zijn dan Jan de Kruyff: zowel wat muziek als wat audio betreft. Jan de Kruyff geeft goede argumenten en komt tot plausibele conclusies. Zou jij niet een betere indruk maken wanneer je ook op die manier zou redeneren? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 29 juni 2005 Report Share Posted 29 juni 2005 20 jaar ontwikkeling aan de CD speler heeft nog steeds niet datgene gebracht wat een plaat al lang bracht. Sfeer en muzikaliteit. Hans, een component kan voor mij nooit muzikaal zijn. Een component kan alleen een signaal doorgeven. De muziek op de cd of lp of de radiouitzending kan muzikaal zijn. Wellicht gaat Hans een beetje te kort door de bocht, er zijn beste cd-spelers die tot aardige prestaties in staat zijn en die het de meeste platenspelers knap moeilijk kunnen maken. Beunky, Waarom trekt de ene set je meer in de muziek dan de andere juist........ omdat hij de muziek die op lp/cd geloofwaardiger neerzet Dat bedoelt Hans met muzikaal(denk ik ) Ik zie het erg zwart wit natuurlijk, en laat de extreem dure CD spelers er even buiten. Maar jij begrijpt wel wat ik bedoel, Beunky niet.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prutteltje Posted 29 juni 2005 Report Share Posted 29 juni 2005 De CD hebben ze nog steeds niet kunnen bevrijden van dat klinische effect. Dat komt omdat dat klinische in de opname zit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 29 juni 2005 Report Share Posted 29 juni 2005 Het feit dat ik vinyl prefereer resulteerde eerder in een uitspraak van Dhr. de Kruijf dat ik dom ben!!! Vinyl liefhebbers zouden commercieel zijn Ik vind hem een enorme kletskous! Laat hem voor zichzelf spreken en niet voor een ander. Mijn insteek in deze hobby is vrijwel zeker, totaal verschillend, met de de insteek van Dhr. de Kruijf! Laat mij lekker plaatjes draaien! Vinylliefhebbers dom en commercieel niet naar luisteren Vinyl geeft ook mij enorm veel plezier ondanks het feit dat ik niet eens met echte high end spullen draai. CD is in een aantal opzichten natuurlijk beter maar dat neemt niet weg dat veel opnames op vinyl net zo mooi en soms zelfs mooier klinken Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 29 juni 2005 Report Share Posted 29 juni 2005 De CD hebben ze nog steeds niet kunnen bevrijden van dat klinische effect. Dat komt omdat dat klinische in de opname zit. Tja, perfectie en een Spic en Span uitvoering wil nog niet zeggen de meest genietbare uitvoering. Toch is het opvallend dat velen dat met hun audiospulletjes wel fanatiek najagen. Alsof ze steeds hun eigen staart najagen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 29 juni 2005 Report Share Posted 29 juni 2005 Hai Spido, Er zit toch een bepaalde fout in jouw gedachte. Ik ben geen literatuurcriticus. Toch kan ik zeer goed beoordelen of ik een boek mooi geschreven vind of niet. Ik laat me dan ook niet door een literatuurcriticus zeggen dat ik dat niet kan beoordelen. Jan de Kruyf (en jij ook) hebben technisch verschrikkelijk veel verstand van zaken maar ben je daarom ook niet bevoordeeld. Die technische kennis is natuurlijk belangrijk maar uiteindelijk gaat het om het luisterresultaat. Als je dat niet wil accepteren omdat je technisch zaken niet kan verklaren ben je verkeerd bezig (naar mijn mening). Groet, Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 29 juni 2005 Report Share Posted 29 juni 2005 De CD hebben ze nog steeds niet kunnen bevrijden van dat klinische effect. Dat komt omdat dat klinische in de opname zit. Tja, perfectie en een Spic en Span uitvoering wil nog niet zeggen de meest genietbare uitvoering. Toch is het opvallend dat velen dat met hun audiospulletjes wel fanatiek najagen. Alsof ze steeds hun eigen staart najagen. Een oude analoge opname die ook op CD verkrijgbaar is klinkt op LP beter dan op CD. Dit gaat op voor vrijwel alle muziek die ik op CD en op LP gehoord heb. Met beter klinken bedoel ik: het antuurlijker weergeven van instrumeneten en stemmen. Het is dezelfde opname, dus dat klinische wordt mi veroorzaakt door het digitaal maken van het analoge geluid. Blijft het natuurlijk jammer dat een LP meer last heeft van krassen, waarschijnlijk meer vervormt, entheoretisch minder dynamiek in zich heeft. Bovbendien is het meer werk. Wie dit allemaal niet wil, heeft natuurlijk de Cd en SACD tot zijn beschikking. Ik heb alledrie, en luister naar alle drie met evenveel plezier. Maar het mooist klinkt voor mij de plaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prutteltje Posted 29 juni 2005 Report Share Posted 29 juni 2005 Die technische kennis is natuurlijk belangrijk maar uiteindelijk gaat het om het luisterresultaat. Als je dat wil accepteren omdat je technisch zaken niet kan verklaren ben je verkeerd bezig (naar mijn mening). Volgens mij sla je hier de plank mis. Het gaat er niet om of iets al dan niet technisch te verklaren is. Persoonlijke voorkeur staat los van de techniek. 'Het meet beter, dus het klinkt beter', is voor veel mensen niet waar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prutteltje Posted 29 juni 2005 Report Share Posted 29 juni 2005 De CD hebben ze nog steeds niet kunnen bevrijden van dat klinische effect. Dat komt omdat dat klinische in de opname zit. Tja, perfectie en een Spic en Span uitvoering wil nog niet zeggen de meest genietbare uitvoering. Toch is het opvallend dat velen dat met hun audiospulletjes wel fanatiek najagen. Alsof ze steeds hun eigen staart najagen. Een oude analoge opname die ook op CD verkrijgbaar is klinkt op LP beter dan op CD. Dit gaat op voor vrijwel alle muziek die ik op CD en op LP gehoord heb. Met beter klinken bedoel ik: het antuurlijker weergeven van instrumeneten en stemmen. Het is dezelfde opname, dus dat klinische wordt mi veroorzaakt door het digitaal maken van het analoge geluid. Volgens mij zit het klinische in de opname (band) Als je een LP opneemt naar CD, gaat die CD dan opeens klinisch klinken? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 29 juni 2005 Author Report Share Posted 29 juni 2005 Hai Spido, Er zit toch een bepaalde fout in jouw gedachte. Ik ben geen literatuurcriticus. Toch kan ik zeer goed beoordelen of ik een boek mooi geschreven vind of niet. Ik laat me dan ook niet door een literatuurcriticus zeggen dat ik dat niet kan beoordelen. Jan de Kruyf (en jij ook) hebben technisch verschrikkelijk veel verstand van zaken maar ben je daarom ook niet bevoordeeld. Die technische kennis is natuurlijk belangrijk maar uiteindelijk gaat het om het luisterresultaat. Als je dat wil accepteren omdat je technisch zaken niet kan verklaren ben je verkeerd bezig (naar mijn mening). Groet, Carl Beste Carl, Het gaat mij er nu niet om of CD technisch beter is dan LP. En het gaat mij er nu ook niet om of LP mooier klinkt dan CD. Het gaat mij er nu alleen maar om of iemand Jan de Kruyff met enig recht "een "kletskous" mag noemen. Ik heb een heel grote achting voor Jan de Kruyff. Voor zijn kennis, voor zijn inzicht en voor zijn eerlijkheid. Het steekt me dan ook, wanneer iemand hem, zonder steekhoudende argumenten, uitscheldt. Maar... als ik er goed over nadenk... Jan de Kruyff had beter het woord "dom" niet in relatie moeten brengen met deze groep audioliefhebbers. Hij had misschien beter zoiets kunnen schrijven als: "De liefhebbers van vinyl geven de voorkeur aan een verouderd systeem, met tal van fouten en tekortkomingen... Kennelijk is er iets anders dan hun logisch verstand, wat ze daartoe beweegt." Je vraagt je af, waarom Jan de Kruyff het kennelijk niet kon nalaten de vinylfreaks (oh, sorry: vinylliefhebbers) "dom" te noemen. Waarschijnlijk omdat ze zijn - sinds 1982 al zo vaak herhaalde - pleidooi voor de nieuwe techniek kennelijk niet willen accepteren. Je vraagt je ook af, waarom sommige vinylliefhebbers zo geprikkeld reageren wanneer de technische voordelen van CD c.s. weer eens worden genoemd, en vooral wanneer daar bij wordt gezegd dat hun voorkeur eigenlijk een bewijs van hun domheid is. Er wordt kennelijk een gevoelige snaar geraakt. Monomane vinylliefhebbers hebben, zo is mij in de loop der jaren duidelijk geworden, over het algemeen een erg hoge dunk van hun eigen auditieve onderscheidingsvermogen. Ze denken, eenvoudig gezegd, dat ze veel betere oren hebben dan gewone mensen. Een soort superioriteitsgevoel zoals je ook wel aantreft bij degenen die zichzelf "vliesridders" noemen: mensen met electrostatische luidsprekers. "Gewone mensen luisteren naar CD... maar WIJ weten wel dat er iets is in analoge opnamen... in LP's... iets wat je mist in CD's... tsja... hoe moet ik 't zeggen... je ne sais quoi... something... etwas... iets van r u i m t e... iets van o p e n h e i d... CD is plat en klinkt technisch. LP klinkt muzikaal, en heeft glans!" Hun voorkeur is echter niet logisch verdedigbaar. Nou, dan moet die dus maar emotioneel worden verdedigd. "Want wie aan vinyl komt, die komt aan mij!" Intussen draai ik een registratie van Cleo Laine's concert in Carnegie Hall: een LP uit 1974. Schitterend opgenomen! En Cleo articuleert ook zo goed... Voor alle aspecten van de articulatieleer uit de studieboeken van Jones en Gimson - zoals voicing / devoicing van consonnants, progressive & regressive assimilation, aspiration, stages of formation - vinden we hier prachtige levende voorbeelden. En dan zingt ze ook nog zo geweldig! Alleen jammer van die ene rottige groefbeschadiging in "Wish You Were Here". Ik weet nog precies bij welke demonstratie dat gebeurde... zo'n tweeëntwintintig jaar geleden. In het Novotel, in Amsterdam. Het was toen tè vol, daar in dat luisterkamertje... En dan gebeurt er gauw een ongelukje. Toch maar eens op jacht gaan naar een CD-versie. Want vinyl is mooi, hoor. Heel mooi. Maar zo'n kràs... Hmmm! Link to comment Share on other sites More sharing options...
musfed Posted 29 juni 2005 Report Share Posted 29 juni 2005 Ga ik echt luisteren naar de muziek dan ben ik altijd in de weer met mijn lp's. Dat is ook mijn ervaring. Ik grijp toch vaak naar de LP ipv naar de CD als ik beide versies heb van een bepaalde band. Dat zegt mij vaak genoeg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 29 juni 2005 Report Share Posted 29 juni 2005 Die technische kennis is natuurlijk belangrijk maar uiteindelijk gaat het om het luisterresultaat. Als je dat wil accepteren omdat je technisch zaken niet kan verklaren ben je verkeerd bezig (naar mijn mening). Volgens mij sla je hier de plank mis. Het gaat er niet om of iets al dan niet technisch te verklaren is. Persoonlijke voorkeur staat los van de techniek. 'Het meet beter, dus het klinkt beter', is voor veel mensen niet waar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 29 juni 2005 Report Share Posted 29 juni 2005 Volgens mij zit het klinische in de opname (band) Als je een LP opneemt naar CD, gaat die CD dan opeens klinisch klinken? Ja..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 29 juni 2005 Report Share Posted 29 juni 2005 Om van muziek te kunnen genieten moet de muziek zelf geloofwaardig zijn en de opname moet daar recht aan doen. Ik heb teveel a-muzikale sets gehoord om daarin met je mee te gaan. Wel is het een minimale voorwaarde om tot een goede weergave te komen. Beste Ruud, Het is denk ik ook een kwestie van ervaring. Grofweg kun je 3 soorten sets onderscheiden: 1/ Goedkope budget sets, maar technisch wel in orde. 2/ Een gemiddelde redelijke set 3/ Hele goede sets (maar niet noodzakelijkerwijs dure sets) Bij goede opnamen van acoustische muziek waarbij de ruimtelijkheid mooi is geregistreerd komt het er toch bij alle drie wel redelijk tot goed uit. Er is bij een goede set wel meer te horen, dat wel. Maar bij goede opnamen vind ik dat geen voorwaarde om van de muziek zelf te genieten. Er is in muziek zoveel veel meer te beleven dan toonhoogte en dynamiek alleen. Dat je met een hele goede set ietsje meer kan genieten is meer een technische kwestie dan een muzikale, althans voor mij. Maar misschien ben ik teveel techneut om mij om technische tekortkomingen (die er ALTIJD zijn) erg druk te maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts