Snarf aka Frans Posted 29 juni 2005 Report Share Posted 29 juni 2005 Ik kan mij de CD's van midden jaren tachtig en hun verschrikkelijke klank nog herrineren, er is veel verbeterd sinds 1982, dat mag duidelijk zijn. Maaaaaaaaaarrrrr ondertussen heeft de techniek ook op het gebied van draaitafels en elementen niet stil gestaan, sterker nog de LP profiteert van een veeeeel langere geschiedenis. Een modern element, met een goed loopwerk en een fijne arm kan heel veel muziek maken, misschien niet beter, wel anders..ik heb daar een voorkeur voor... Een leuk voorbeeld, ik heb veel gewerkt als DJ, tegenwoordig staat dat op een laag pitje, maar ik mag zo nu en dan nog graag een plaatje draaien op een feestje hier of een partijtje daar. Het gekke is dat mijn ervaring mij dan leert dat op extreme volumes in disco's of op vette PA's een LPtje altijd aangenamer, warmer, fijner klinkt. Beetje het verschil tussen een koud bad en een warme douche...zal wel met die o, zo slechte specs van die achterhaalde techniek zijn, maar het gaat toch niet om specs, maar om gevoel. Dat is misschien wel de kern, een LP voelt gewoon aangenamer aan in je gehoorgang... En spido, misschien moet je samen met Klaas eens gaan winkelen, een fijne Benz micro ace of glider kopen, Klaas zijn mooie TD126 laten nakijken en afstellen door bijvoorbeeld die man uit friesland met die draaitafels, kom hoe heet ie ook al weer... Groet Frans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jurgenvanes Posted 29 juni 2005 Report Share Posted 29 juni 2005 (...) Ik vind hem een enorme kletskous! (...) Beste Jurgen, Je mag tegenwoordig een eigen mening hebben over van alles en nog wat. Hoi!! Ook over mensen die veel meer verstand hebben van bepaalde dingen dan jij. Van dingen waar jij weinig verstand van hebt, maar waar je wel een mening over hebt. En over die mensen, die verstand van die dingen hebben waar jij alleen maar een mening over hebt, mag je ook al een eigen mening hebben. Vrijheid van meningsuiting... Hoera!! Maar... Het k Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 29 juni 2005 Report Share Posted 29 juni 2005 [...]Hun voorkeur is echter niet logisch verdedigbaar. Nou, dan moet die dus maar emotioneel worden verdedigd. [...] Als zodanig niet een zichtbaar aspect van onze cultuur, sterker nog, velen proberen het op allerhande kunstmatige manieren te onderdrukken, maar het is er wel degelijk en heeft zijn invloed, "Wabi Sabi". Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 29 juni 2005 Report Share Posted 29 juni 2005 (...)Als zodanig niet een zichtbaar aspect van onze cultuur, sterker nog, velen proberen het op allerhande kunstmatige manieren te onderdrukken, maar het is er wel degelijk en heeft zijn invloed, "Wabi Sabi". Je bedoelt waarschijnlijk Wibi Soerjadi Wordt ook op allerhande manieren onderdrukt maar heeft desalniettemin toch invloed. Met opgewekte groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 29 juni 2005 Report Share Posted 29 juni 2005 Sorry Hans, Er had moeten staan " Als je dat niet wil accepteren omdat je technisch zaken niet kan verklaren ben je verkeerd bezig (naar mijn mening)" dan zijn we het vast met elkaar eens. Hai Spido, Dat Jan de Kruyf verstand van zaken heeft staat natuurlijk buiten kijf. Ik lees zijn artikelen nog wel eens op de site van Armand van Ommeren. De Kruyf schreef vroeger ook in Disk, ik heb er nog een platengewicht van met de naam Disk er prominent op. Groet, Carl PS leuk artikel van de Kruyf op de site over surround Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 29 juni 2005 Report Share Posted 29 juni 2005 (...)Als zodanig niet een zichtbaar aspect van onze cultuur, sterker nog, velen proberen het op allerhande kunstmatige manieren te onderdrukken, maar het is er wel degelijk en heeft zijn invloed, "Wabi Sabi". Je bedoelt waarschijnlijk Wibi Soerjadi Wordt ook op allerhande manieren onderdrukt maar heeft desalniettemin toch invloed. Met opgewekte groet, "Wabi-sabi is a beauty of things imperfect, impermanent, and incomplete. It is a beauty of things modest and humble. It is a beauty of things unconventional. ... The closest English word to wabi-sabi is probably "rustic". ... Things wabi-sabi are unstudied and inevitable looking. .. unpretentious. .. Their craftsmanship may be impossible to discern. " - "Wabi-Sabi for Artists, Designers, Poets and Philosophers", Leonard Koren Kortom, esthetica. Wat is mooi en wat is schoonheid. Hiertussen zit een groot verschil dat in onze, zeker taalkundig, redelijk vervlakte kultuur vrijwel niet meer zichtbaar is. Mooi is meer smaak gericht, een mooie meid, een mooie object. Schoonheid gaat dieper, het is een emotie en de kracht waarme die emotie je treft bepaald de mate van schoonheid. Om op het beetje simpele voorbeeld van de mooie meid terug te komen, tegen de tijd dat ze 40 is kijken we heel anders naar haar, het is een schoonheid geworden, ze heeft een glans gekregen, de patina van een leven gevuld met emoties tekent haar. Ze heeft dan wel wat rimpels en de zwaartekracht en het genot van onze welvaart heeft haar invloed gehad, maar haar aanwezigheid raakt je anders en dieper dan toen ze 18 was (... toen je zelf ook nog alleen maar met je pik dacht ...). Mooi (smaak) is meer cultuur en persoon gebonden dan schoonheid. Schoonheid is veel meer deel van de gehele mensheid. Alle culturen zien in hetzelfde "schoonheid". Lees bijvoorbeeld eens iets van de werken van de architect Christopher Alexander. Hij is z'n hele leven op zoek geweest naar wat het is dat maakt dat een gebouw/straat/wijk "leeft". Hij verafschuwt "moderne architectuur" a la Mies van der Rohe (analogie LP's / CD's). Er zijn vanuit zijn werk vele analogien te trekken naar de moderne beeldende kunst, muziek, computer wetenschappen (object georienteerd programmeren). Kijk eens naar het werk van Robbert Mapplethorpe, en dan niet z'n bloemen foto's maar het ######-erotische werk. Vele van z'n fotos zijn kwa onderwerp niet prettig om naar te kijken, maar allemaal zijn ze zeer esthetisch, hebben schoonheid. Hij was hierin m.i. een van de grootmeesters. (Haal een boek uit de bieb, wat je op het internet vind is nogal een selectie die geen aanstoot mag geven). Luister naar de uitvoeringen van "Strange Fruit" van Billie Holiday en Nina Simone. De laatste lijkt emotioneler, is bij vaker beluisteren echter veel 'gekunstelder'. Billie raakt je echt diep, ondanks dat haar (beste) uitvoering vlakker is, brengt het de boodschap echter veel beter over. Het hierboven genoemde citaat van Leonard Koren komt uit een zeer leesbaar, eenvoudig en redelijk goedkoop boekje van hem, dat ik iedereen kan aanraden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 29 juni 2005 Report Share Posted 29 juni 2005 Het gaat mij nog steeds om de muziek. Analoog of digitaal is voor mij niet zo interessant. Technische voor en nadelen zijn interessamt om te weten, maar de uiteindelijke muziek beleving moet dit niet in de weg staan. Ik krijg bij dit soort onderwerpen (en ook bij andere onderwerpen) nog steeds de indruk dat sommige mensen de techniek zo goed als heilig verklaren, terwijl dat niet meer dan een startpunt is, zowel bij een ontwerp als voor een consument of dealer die een set moet samenstellen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 29 juni 2005 Report Share Posted 29 juni 2005 "Wabi-sabi is a beauty of things imperfect, impermanent, and incomplete. It is a beauty of things modest and humble. It is a beauty of things unconventional. ... The closest English word to wabi-sabi is probably "rustic". ... Things wabi-sabi are unstudied and inevitable looking. .. unpretentious. .. Their craftsmanship may be impossible to discern. " - "Wabi-Sabi for Artists, Designers, Poets and Philosophers", Leonard Koren Kortom, esthetica. Wat is mooi en wat is schoonheid. Hiertussen zit een groot verschil dat in onze, zeker taalkundig, redelijk vervlakte kultuur vrijwel niet meer zichtbaar is. Mooi is meer smaak gericht, een mooie meid, een mooie object. Schoonheid gaat dieper, het is een emotie en de kracht waarme die emotie je treft bepaald de mate van schoonheid. Om op het beetje simpele voorbeeld van de mooie meid terug te komen, tegen de tijd dat ze 40 is kijken we heel anders naar haar, het is een schoonheid geworden, ze heeft een glans gekregen, de patina van een leven gevuld met emoties tekent haar. Ze heeft dan wel wat rimpels en de zwaartekracht en het genot van onze welvaart heeft haar invloed gehad, maar haar aanwezigheid raakt je anders en dieper dan toen ze 18 was (... toen je zelf ook nog alleen maar met je pik dacht ...). Mooi (smaak) is meer cultuur en persoon gebonden dan schoonheid. Schoonheid is veel meer deel van de gehele mensheid. Alle culturen zien in hetzelfde "schoonheid". Lees bijvoorbeeld eens iets van de werken van de architect Christopher Alexander. Hij is z'n hele leven op zoek geweest naar wat het is dat maakt dat een gebouw/straat/wijk "leeft". Hij verafschuwt "moderne architectuur" a la Mies van der Rohe (analogie LP's / CD's). Er zijn vanuit zijn werk vele analogien te trekken naar de moderne beeldende kunst, muziek, computer wetenschappen (object georienteerd programmeren). Kijk eens naar het werk van Robbert Mapplethorpe, en dan niet z'n bloemen foto's maar het ######-erotische werk. Vele van z'n fotos zijn kwa onderwerp niet prettig om naar te kijken, maar allemaal zijn ze zeer esthetisch, hebben schoonheid. Hij was hierin m.i. een van de grootmeesters. (Haal een boek uit de bieb, wat je op het internet vind is nogal een selectie die geen aanstoot mag geven). Luister naar de uitvoeringen van "Strange Fruit" van Billie Holiday en Nina Simone. De laatste lijkt emotioneler, is bij vaker beluisteren echter veel 'gekunstelder'. Billie raakt je echt diep, ondanks dat haar (beste) uitvoering vlakker is, brengt het de boodschap echter veel beter over. Het hierboven genoemde citaat van Leonard Koren komt uit een zeer leesbaar, eenvoudig en redelijk goedkoop boekje van hem, dat ik iedereen kan aanraden. Prachtige verhandeling! Ik heb ook als hobby (vrouwelijke...) modelfotografie en kan Mapplethorpe desalniettemin waarderen om zijn prachtig estetische werk Groeten, Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
rli Posted 29 juni 2005 Report Share Posted 29 juni 2005 Het gaat mij nog steeds om de muziek. Analoog of digitaal is voor mij niet zo interessant. Technische voor en nadelen zijn interessamt om te weten, maar de uiteindelijke muziek beleving moet dit niet in de weg staan. Ik krijg bij dit soort onderwerpen (en ook bij andere onderwerpen) nog steeds de indruk dat sommige mensen de techniek zo goed als heilig verklaren, terwijl dat niet meer dan een startpunt is, zowel bij een ontwerp als voor een consument of dealer die een set moet samenstellen. precies het gaat er uiteindelijk om hoe het klinkt en dan maakt het niet uit of dat nu een cd, lp, transistor, buizenbak, conusluidspreker of electrostaat is. Of een versterker nu klasse a of z is als het lekker klinkt dan klinkt het lekker toch? Kortom heb je nu een t...ring hekel aan tikjes, spetters, ruisjes, krasjes, geen bedieningsgemak, geen zin in een badje, te groot formaat, ja dan is een lp echt niets voor je. pleur dan maar gewoon die zilvere rakker in het laadje en laat de muziek tot je komen via de remote. Doe ik stiekem ook wel eens. Als ik echt m'n buren wil zieken dan zet ik een cd op met van die gabber muziek, 300 beats per seconde met een lekkere maar zeer irritante 60 hz disco dreun. Ja als het echt luid moet dan kies ik voor cd. Maar voor het lekkere genieten een lp. Robin Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 29 juni 2005 Author Report Share Posted 29 juni 2005 Beste Seed7, Heel filosofisch! O, wat heb ik me in de afgelopen jaren ook opgewonden over de Bauhaus-revival "turn your home into a hospital" stijl, die de vormgevers van m'n toenmalige werkgever, vorm-angstig en kleur-angstig, aan al hun saaie, onopvallend-elegante ontwerpen meegaven. Het moest allemaal in gebroken wit, en met afgeronde, vloeiende vlakken. Gètverredèmme! Nooit eens iets karakteristieks. Iets eigens. Alles moest op elkaar lijken. (Het was ook in die dagen dat Guus Flater bij vergissing zijn vakantievideo's had geschoten met zijn oplaadbare handboormachine...) Uit pure ballorigheid kocht je dan maar een knalrood-met-chroom Moulinex Espresso-mormeltje of een slechtzuigende Nilfisk aluminium ketel-stofzuiger met een vormgeving uit de jaren dertig. Bepaalde audio-apparaten worden bemind om hun fouten en tekortkomingen. Niet om hun kwaliteiten. Vooral transducenten hebben fouten en tekortkomingen. "Hebben een eigen karakter," kun je ook zeggen. Het zijn in audio-sets dus vooral de pick-up elementen en de luidsprekers, die een eigen karakter hebben. Waarbij "smaak" een rol speelt. Waarmee de gebruiker zich kan onderscheiden van andere audio-liefhebbers. Wie LP afwijst, wijst de LP-liefhebber af: zo voelt de LP-liefhebber dat. Jan de Kruyff had daar misschien ietsepietsie meer rekening mee mogen houden... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Puur Posted 30 juni 2005 Report Share Posted 30 juni 2005 Rinsma vertelde me altijd dat een LP een betere blokgolf meet. Dat moet jouw toch ook aanspreken. Hij had nog nooit een een fatsoenlijke blokgolf bij een CD speler gemeten. Wat er van waar is, geen idee... ? (zijn we nu waar jij zijn wilt? ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 30 juni 2005 Author Report Share Posted 30 juni 2005 Beste Puur, Om de blokgolfweergave van een CD-speler te kunnen beoordelen, ben ik nog steeds op zoek naar een test-CD waar blokgolven op staan. Sinussen genoeg, maar blokgolven... nee. Heeft Rinsma wel zo'n test CD gevonden? In principe zou juist een CD-speler helemaal geen probleem moeten hebben met blokgolven. Er spelen immers geen inducties mee (zoals bij pick-elementen), die faseverschuivingen kunnen veroorzaken. En doordat er geen bewegende massa is, zal de blokgolf ook geen last ondervinden van overshoot en poor damping. (De samenstellende sinussen van de blokgolven zijn wellicht wat hakkeliger van opbouw dan bij die van de pick-up elementen, maar we kunnen geen verschil horen tussen gave en hakkelige sinussen!) P.S. Ja, ik ben waar ik wil zijn. Maar dat is bijna altijd zo, hoor! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prutteltje Posted 30 juni 2005 Report Share Posted 30 juni 2005 Beste Spido, Houd er rekening mee dat er zowel bij het maken van CD's, als in CD-spelers(*), gebruik gemaakt wordt van een laagdoorlaatfilter (plm 22 kHz). Gerald (*) Het overgrote deel van de spelers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 30 juni 2005 Report Share Posted 30 juni 2005 Rinsma vertelde me altijd dat een LP een betere blokgolf meet. Dat moet jouw toch ook aanspreken. Hij had nog nooit een een fatsoenlijke blokgolf bij een CD speler gemeten. Wat er van waar is, geen idee... ? (zijn we nu waar jij zijn wilt? ) Hee, daar is een topic voor nu.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 30 juni 2005 Report Share Posted 30 juni 2005 Tja, het is dan de vraag welke blokgolf de voorkeur heeft van Spido: Een echte digitale blokgolf met 2 niveaus of een beneden 1/2 fs bandgelimiteerde blokgolf. Die laatse komt wel fraaier als blokgolf uit een CD speler, nu ja de meesten dan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 30 juni 2005 Report Share Posted 30 juni 2005 Om de blokgolfweergave van een CD-speler te kunnen beoordelen, Dat moet je niet beoordelen. Een blokgolf (en een impuls) is een illegaal signaal voor een CD-speler, een signaal dat niet op een legale wijze op de plaat kan komen. Je kunt natuurlijk blokgolfdata (en impulsen) synthetiseren, maar het afspelen daarvan leert je alleen maar welke coefficienten er in het digitale laagdoorlaatfilter gebruikt werden. Velen hebben dit nog niet door ... Maar als je echt wil neem dan Cool Edit of Audition en genereer een blok, die je achteraf op een CD brandt. En speel dan eens af met een 8 x oversampling DAC, en daarna met een non-oversampling DAC. En probeer de verschillen te begrijpen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 30 juni 2005 Report Share Posted 30 juni 2005 Geweldig die Mies van der Rohe, geweldig Bauhaus en ook geweldig Guust Flater en zijn tekenaar Franquin. Ik heb toevallig laatst het totale werk van Flater weer eens gelezen en alleen al de decors zijn geweldig. Kijk eens naar de handtekening van Franquin onder de strips, kunstwerkjes op zich. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jurgenvanes Posted 30 juni 2005 Report Share Posted 30 juni 2005 ...Wie LP afwijst, wijst de LP-liefhebber af: zo voelt de LP-liefhebber dat.Jan de Kruyff had daar misschien ietsepietsie meer rekening mee mogen houden... Wees JdK de Lp alleen maar af, dan was er niets aan de hand. Hij noemt de Lp liefhebber dom, hij verwijt ze een gebrek aan historisch besef en hij vind ze commercieel! Ik redeneer op gelijke wijze terug en noem hem een kletskous! Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 30 juni 2005 Author Report Share Posted 30 juni 2005 Om de blokgolfweergave van een CD-speler te kunnen beoordelen, Dat moet je niet beoordelen. Een blokgolf (en een impuls) is een illegaal signaal voor een CD-speler, een signaal dat niet op een legale wijze op de plaat kan komen. Je kunt natuurlijk blokgolfdata (en impulsen) synthetiseren, maar het afspelen daarvan leert je alleen maar welke coefficienten er in het digitale laagdoorlaatfilter gebruikt werden. Velen hebben dit nog niet door ... Maar als je echt wil neem dan Cool Edit of Audition en genereer een blok, die je achteraf op een CD brandt. En speel dan eens af met een 8 x oversampling DAC, en daarna met een non-oversampling DAC. En probeer de verschillen te begrijpen. Beste Werner, Ik ben, geloof ik, op het godswonder gestoten: iemand die echt verstand heeft van blokgolven! En dat nog wel op dit forum! Ik denk dat mij alleen de synthetische versie interesseert! Want die blokgolven, (voor mijn part: denkbeeldig) samengesteld uit grondfrequenties plus pakweg twintig oneven harmonischen daarvan, allemaal "bedacht" als fasecoherente sinussen, kunnen mij duidelijk maken of er faseverschuivingen optreden in de CD-speler zelf, in de versterker, of in de luidspreker. En het is vooral de blokgolfweergave van luidsprekersystemen, die mij interesseert. Het lijkt me echter belangrijk een blokgolf over het hele traject van het audiosysteem te monitoren, omdat je een luidspreker niet de fouten mag verwijten die elders in de keten worden veroorzaakt. Aan de andere kant: het kàn niet uitgesloten worden geacht dat een niet-ideale fasecoherentie in een luidsprekersysteem een compensatie kan vormen voor een eerder in de keten opgelopen faseschade. Can two wrongs make one good? (Eigenlijk mag je niet aan zoiets denken... maar 't is verleidelijk!) P.S. "Cool edit" of "Audition"... dat heeft zeker iets met computers te maken of zo? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 1 juli 2005 Report Share Posted 1 juli 2005 P.S. "Cool edit" of "Audition"... dat heeft zeker iets met computers te maken of zo? "echt verstand heeft van blokgolven! " Ik begrijp niet wat er moeilijk of onduidelijk is aan blokken. En ik begrijp de obsessie die hier heerst met al die sinussen ook niet. Ik vind blokken overigens bijzonder oninteressant om metingen mee te doen. "of er faseverschuivingen optreden in de CD-speler zelf, in de versterker, of in de luidspreker. " In een modale CD-speler en versterker treden geen fazeverschuivingen op, tenzij een beetje in het laag en het hoog. Meet de frequentie-amplitude curve en neem er de Hilbert-transformatie van. (Of heel naief en simplistisch: waar die curve krom staat, is de faze ook verschoven.) Een relatief laagfrequente blok geeft wel inzicht in de laagweergave, omdat bij een -3dB punt dat te hoog ligt het dak van de blok schuin afloopt (La NRDS deed zo'n metingen vroeger). Maar opnieuw, de frequentiecurve vertelt je evenveel. Bij een modale meerwegsluidspreker in een modale kamer zal een meting met blokken een totaal verziekte faze opleveren. Kan ook niet anders. "Can two wrongs make one good? " Audio is hierop gebaseerd. Eigenlijk zijn high-fidelity en stereo een gigantisch misverstand. Je kunt de oorspronkelijke realiteit van de concertzaal niet opnieuw creeren in de huiskamer met twee luidsprekers. Je kunt hoogstens een representatie bereiken, een die a priori grondig fout is, maar een die ook in meer of mindere mate 'mooi' is, of 'goed' is, naargelang ze aanleunt bij je eigen esthetiek. Net daarom kan LP 'beter' klinken dan CD (of DVD, of SACD), omdat het signaal op die CD op zich al fout is, en sommige fouten andere fouten kunnen maskeren. Vergelijk het met beeldvorming. Het concert is de echte scene, de weergave kan het equivalent zijn van een zwartwit foto die zwaar is bewerkt in de donkere kamer, of een digitale foto die door Photoshop is gedraaid. Of een waterverfje. Of iets impressionistisch. Er is geen werkelijkheidsweergave! " P.S. "Cool edit" of "Audition"... dat heeft zeker iets met computers te maken of zo?" Ja. je kunt een demo van Audition downloaded (werkt een maand), daarin een aantal .wav bestanden aanmaken met de gewenste golfvormen, en die dan op een audio CD zetten. http://www.adobe.com/products/audition/main.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 1 juli 2005 Report Share Posted 1 juli 2005 Ja. je kunt een demo van Audition downloaded (werkt een maand), daarin een aantal .wav bestanden aanmaken met de gewenste golfvormen, en die dan op een audio CD zetten. http://www.adobe.com/products/audition/main.html Hallo Werner, Kan wel een aantal standaard golfvormen in AU aanmaken maar ik kan nergens iets vinden waar ik een golfvorm mathematisch kan beschrijven. Dat zou toch wel handig zijn. Of kijk ik ergens overheen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 1 juli 2005 Report Share Posted 1 juli 2005 Meer dan standaard vormen gaat inderdaad niet. Daarvoor kun je Matlab gebruiken, of mogelijk Nyquist als je er een goede en werkende implementatie van vindt. Nyquist is een public-domain geluidsprogrammeertaal. Ik weet er niet veel meer van dan dat ze bestaat en dat de Nyquist-interpreter in Audacity problemen heeft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 1 juli 2005 Report Share Posted 1 juli 2005 Dat is nou weer minder Werner, het is verder wel een heel mooi programma. Matlab e.d. lijkt mij wat te hoog gegrepen voor Spido, hij heeft al zo'n moeite met computers en dat soort nieuwlichterij Afijn heb eens even zitten spelen met Goldwave en daar kan het dus wel mee. @Spido (en wie het verder interesseert) Dus als je blokken op een CD wil hebben download dan Goldwave. Maak onder "File" een nieuwe file aan van zeg 1 min. met een sample rate van 44.1 KHz. Ga nu naar "Tool" -> "Expression Evaluator...". Daar kun je nu een formule invullen. Voor een echte blok met 2 niveaus vul je dan in: 0.5*(int(2*n/x)%2*2-1) En bij "User constants" -> "x=" 44. Die 44 bepaalt de frequentie van de blokgolf die afhangt van de samplefrequentie. Dus bij fs = 44.1 KHz krijg je een blok van 44.1/44 is ca. 1002 Hz. Zoals Werner al opmerkte is een dergelijke perfecte blok een illegaal signaal voor een CD omdat het niet begrensd is boven 1/2 fs. Overigens zul je daar bij een blok van 10 Hz of 100 Hz weinig van merken. Je kunt de gegenereerde file saven als .wav en later op een CD branden. Wil je een blok met puur sinussen genereren, vul dan in de Expression Evaluator de volgende formule in: (2/pi)*(sin(2*pi*n/x)+(sin(3*2*pi*n/x))/3+(sin(5*2*pi*n/x))/5+(sin(7*2*pi*n/x))/7+(sin(9*2*pi*n/x))/9+(sin(11*2*pi*n/x))/11+(sin(13*2*pi*n/x))/13+(sin(15*2*pi*n/x))/15+(sin(17*2*pi*n/x))/17+(sin(19*2*pi*n/x))/19+(sin(21*2*pi*n/x))/21) Met x= 44 krijg je dan ook een blok van ca. 1 kHz met harmonischen tot de 21e aan toe. Een dergelijke blok is wel legaal omdat het begrensd is tot onder 1/2 fs. En zou ook het resultaat zijn van een echte blok opgenomen met een goed ADC. Afijn veel plezier met het spelen met blokken, wat je er ook aan moge hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 1 juli 2005 Author Report Share Posted 1 juli 2005 (...) Meet de frequentie-amplitude curve en neem er de Hilbert-transformatie van. (Of heel naief en simplistisch: waar die curve krom staat, is de faze ook verschoven.) Een relatief laagfrequente blok geeft wel inzicht in de laagweergave, omdat bij een -3dB punt dat te hoog ligt het dak van de blok schuin afloopt (La NRDS deed zo'n metingen vroeger). Maar opnieuw, de frequentiecurve vertelt je evenveel. (...) Beste Werner, Het ging mij bij de hele fasecoherentie & blokgolvendiscussie hierom: In muzieksignaal zijn de tonen fasecoherent, d.w.z. dat grondfrequenties en hun harmonischen gelijktijdig door het nulpunt gaan, enz. Door luidsprekersystemen (m.n. bij meerwegsystemen) wordt die toonstructuur vaak aangetast. Op de overnamefrequenties wordt fasegelijkheid van de units min of meer bereikt door ompoling van een overnemende unit. Hiermee wordt de fasedraaiing t.g.v. de werking van het wisselfilter op en rond de overnamefrequentie gecompenseerd. De frequentiekarakteristiek (sinussweep) kan er dan perfect uitzien. Maar van complex opgebouwde muziek- en zangtonen kunnen de grondfrequenties en een aantal harmonische boventonen juist door die ompoling in ongelijke fase komen, wat de klankkleur aantast. Akoestisch weergegeven blokgolven kunnen dit effect aan het licht brengen. (Zie bijvoorbeeld "Loudspeakers - the Missing Link",paper of the 50th Convention of AES, London 1975-03-3/7, Erik Baekgaard) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 2 juli 2005 Report Share Posted 2 juli 2005 Het ging mij bij de hele fasecoherentie & blokgolvendiscussie hierom:In muzieksignaal zijn de tonen fasecoherent, d.w.z. dat grondfrequenties en hun harmonischen gelijktijdig door het nulpunt gaan, enz. Duh Spido, Hoe kom je daar nu weer bij, heb je dat gemeten dan? Ben ik wel heel benieuwd hoe dan ... of hoe je tot deze conclusie gekomen bent. Verklaar je eens nader .... Maar van complex opgebouwde muziek- en zangtonen kunnen de grondfrequenties en een aantal harmonische boventonen juist door die ompoling in ongelijke fase komen, wat de klankkleur aantast. Bij het daartoe opgezette fase-experiment destijds waar Klaas F. ook bij was, kon niemand die klankkleuraantasting tgv van fasedraaing horen. Vraag het Klaas eens, wie weet kan hij je wat wijzer maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts