Jump to content

Analoog of digitaal?

spido
 Share

Recommended Posts

...maar had je er niet aan kunnen toevoegen dat de vervorming evenredig is aan de groefmodulatie (amplitude) en dus vooral bij lagere frequenties optreedt? (Ondanks de RIAA compensatie.)

Ja, ik had vooral fouthoek vervorming in gedachten en ik hoefde niet volledig te zijn om mijn punt duidelijk te maken.

Guest tubejack

Niet al het nieuwe materiaal, maar wel veel.

De hoofdmoot voor de platenpreserijen is voorlopig nog de dancemuziek.

Toen wij er waren kwam de eerste matrijs van de nieuwe van de Rolling Stones nét uit het galvanisch bad.

Ik heb weinig nieuwe platen. Ik vind de € 45,- die er vaak voor gevraagd wordt, veel te veel.

Zeker wanneer je weet dat het product incl. hoes voor maximaal €6,- gemaakt wordt.

€ 20,- (wat gelukkig ook regelmatig voorkomt) is dan een betere prijs.

:)

Ben het even kwijt:

We (ik) investeer/investeren duizenden euro's in een draaitafel, element en phono-trap.

Nieuw vinyl komt vaak van een digitale master en is duur .

De mogelijke digitale bron, 24bits 192khz kun je downloaden voor rond de 21€

24bits 192khz klinkt mooi via relatief eenvoudige hardware < 1000€

Sorry voor het wolkerige wollige taalgebruik. Ik bedoel het meer omhullende en meer betrokken geluid dan digitaal iha levert. cd's dan. Harde schijven zitten m.i. daar tussenin.

M :ph34r: rc

Ik vond het wel een mooi beeld. Analoog heeft van het randje een wolkje gemaakt.

Maar in de praktijk gaat het natuurlijk meer om het vakmanschap van de mensen achter de mixer dan of het eindprodukt analoog of digitaal is.

Ik koop weleens vinyl en verbaas me over het gepruts aan de opnamekant. Maar ook als het een heruitgave is, dus van oorspronkelijke tapes, dan is er meestal mee geknoeid, hebben ze het ergens verprutst. De laatste ("Supersempfft", groepje uit Duitsland waarvan de lp's vroeger best goed klonken) klinkt nu bijvoorbeeld overstuurd.

Maar in het algemeen vind ik wel dat je kunt zeggen, dat digitaal meer potentie heeft. Het geluid als op de cd van George Michael's "Older" is moeilijk op vinyl te persen, of het worden maximaal 2 nummer per kant.

Maar als je van oudere muziek houdt, dan kun je die beter op vinyl hebben. Zoals men veelal de oude tapes digitaliseerd, ik vindt het woord "verprutst" beter passen.

In Haarlem worden de digitale bestanden inderdaad wat gecomprimeerd voordat het op vinyl wordt geperst, om boven de ruisvloer uit te komen. Maar dan heb je nog maximaal 70 dB over. Meer dan genoeg als je een direct drive draaitafel hebt of een massa-loopwerk. En de meeste opnames zijn zo erg slecht, daar zat al nooit 70 dB in. In de dance- en R&B-achtige populaire muziek wordt vooral veel gebruik gemaakt van samples en daar zit ook geen dynamiek meer in.

En de kosten: een goede draaitafel is echt erg duur en vergeet ook niet het element, dat ook nog eens slijt. Downloaden is veel goedkoper. Al met al hangt het een beetje van je muzieksmaak af. Hou je van jazz en soul, dan kun je bijna niet om de jaren 60-70 heen en heb je weinig aan de digitaal verprutste remasters. Hou je van de muziek van nu, dan zie ik niet in waarom je nog analoog zou gaan.

Mijn draaitafel kostte indertijd misschien 700 gulden, maar zeker niet meer. Mijn huidige element is ongeveer net zo duur (goedkoop).

Platen koop ik niet meer, ik zie de meerwaarde echt niet. Integendeel, cd's die ik op de harde schijf zet, klinken bijna zonder uitzondering beduidend beter, en zo'n schijf is eenvoudig te backuppen.

Ook hele dure draaitafels heb ik bij mensen mogen beluisteren, maar het heeft mijn ogen niet geopend voor het zwarte 'goud'. Geef mij het zilver maar. ^_^

Platen koop ik niet meer, ik zie de meerwaarde echt niet.

Dat is jammer, want dan had je zelf die Ionisation van Edgar Varèse naar de bijeenkomst der Phonotappen kunnen meenemen.

Je weet toch wel dat er nog `n heleboel muziek in de wereld is die nog steeds niet digitaal te verkrijgen is.

Er zit heel wat tussen dat minstens zo leuk is dan de transienten en `t gebulder, tinkeltjes, tromgeroffel.

Voor meer anders zeg maar.. :rolleyes:

Beste Tito,

De keuze aan goedkope, klassieke, cd's was en is nog steeds gigantisch. Maar ik heb niet de illusie dat mijn muziekbibliotheek volledig zal zijn, ooit. Dat hoeft ook niet, met zoveel te kiezen.

Het is eigenlijk simpel: de platenkast is vol, de paar nieuwe platen die ik deze jaren kocht gaven mij geen vreugde, want vertelden mij dat ik een platenwasser miste. Het herinnerde mij eraan dat ik ergens in de jaren tachtig gekozen had om de muziekbibliotheek voortaan met cd's uit te breiden. Het leek mij niet verstandig het roer om te gooien, terug naar af.

Ik heb het roer wel degelijk omgegooid, maar nu met de steven gericht op de toekomst.

En die is prachtig!

Beste Tito,

Er is nu een generatie die Ionisation van Varèse nooit van LP heeft gehoord met de toenmalige top-apparatuur. (Via o.m. een SPU, een buizencombi en luidsprekers met een massaloze ioniserende(!) hogetonenunit).

Een generatie die is opgegroeid in een tijd van massamarketing en massaproductie.

Het vertrouwen van mumsoft in een prachtige audiotoekomst getuigt helaas meer van optimisme dan van realiteitszin.

Toch heeft Spido wel gelijk. Nu is de techniek er waarmee we zulke mooie opnames zouden kunnen maken, en dan doet men het (meestal) niet. Dat is toch om somber van te worden?

We zouden die mooie opnames voor weinig geld (of gratis) kunnen downloaden, afspelen vanaf de computer die er toch al staat, we hebben geen dure voorversterker meer nodig (geen mc/mm ingangen) dus de versterking hoeft geen duidenden Euro's meer te kosten. Vanwege die computer kan men nu hele mooie speakers bouwen voor een paar duizend Euro's. Het moet in principe mogelijk zijn om voor weinig geld een geluid in je huiskamer te krijgen waarvoor je vroeger nogal rijk moest zijn. Met een stereobeeld waar een surround set jaloers van wordt. Maar de sombere boodschap is: weinigen nemen er de moeite voor. Schuldige daaraan: de high-end wereld, die zichzelf een soort exclusiviteit heeft toegeeigend door de esoterie te omarmen. Men denkt, dat als er geen hele dure kabel aan zit, dat het dan niet goed kan klinken. Maar het tegenovergestelde is waar. Koop (of bouw) lekker grote speakers en zet die eens echt goed neer en ga lekker in het midden zitten. Met je simpele lampensnoertje speel je elke high-end mini-monitor-met zilveren-kabels-op-buizenbak eruit voor een fractie van de prijs.

Maar ja, moeder de vrouw wil die grote kasten niet. :D

Beste Treshold,

Spido heeft altijd gelijk, maar mumsoft ook. Mijn setje speelt jouw voorgestelde set er ook uit. Vreemd genoeg door wat esoterie toe te passen op lampesnoertjes en computers. Daar heb je dan ook geen joekels van speakers voor nodig. De opname van Ionisation is trouwens óók om door een ringetje te halen. De set die Spido voorstelt zal zeker niet slecht geklonken hebben, maar zal niet kunnen meekomen met de ruimte, de zuiverheid, en het dasein dat een moderne set als de mijne je voorspiegelt.

En het beste moet nog komen...

Beste Treshold,

Spido heeft altijd gelijk, maar mumsoft ook. Mijn setje speelt jouw voorgestelde set er ook uit. Vreemd genoeg door wat esoterie toe te passen op lampesnoertjes en computers. Daar heb je dan ook geen joekels van speakers voor nodig. De opname van Ionisation is trouwens óók om door een ringetje te halen. De set die Spido voorstelt zal zeker niet slecht geklonken hebben, maar zal niet kunnen meekomen met de ruimte, de zuiverheid, en het dasein dat een moderne set als de mijne je voorspiegelt.

En het beste moet nog komen...

Ik vermoed dat je hier onzin verkondigt, waarom ik dat vermoed hoef ik denk ik niet uit te leggen.

Jammer dat het altijd weer die esoterische onzin is waardoor discussies in een onzinnig kader getrokken worden.

Het is paddenstoelentijd. Heeft iemand nog kabouters gespot vandaag?

Guest tubejack

Het is paddenstoelentijd. Heeft iemand nog kabouters gespot vandaag?

Die is bijna afgelopen. Met vorst aan de grond .

On-topic ik zag onlangs een mooie speler een Pioneer PD-50

pioneer_pd-50-s.jpeg

Lijkt me een mooie no nonsens 2 kanaals SA(CD) speler.

Zoiets zou zeker op mijn short list komen als ik aan een nieuwe speler toe ben.

De kwaliteit van Pioneer heeft me de afgelopen 35 jaar nog nooit teleur gesteld. Altijd waar voor je geld :)

• 3 weeks later...

Beste Tito,

Er is nu een generatie die Ionisation van Varèse nooit van LP heeft gehoord met de toenmalige top-apparatuur. (Via o.m. een SPU, een buizencombi en luidsprekers met een massaloze ioniserende(!) hogetonenunit).

Een generatie die is opgegroeid in een tijd van massamarketing en massaproductie.

Het vertrouwen van mumsoft in een prachtige audiotoekomst getuigt helaas meer van optimisme dan van realiteitszin.

Ik ben het helemaal met je eens Spido. Ik ben daarom altijd op zoek naar eigenzinnige produkten. Trouwens er zijn ook nog wel zeer fraaie AAA Lp's te krijg zonder dat ze verkloot worden als bij direkt vinyl.