Jump to content

Gehoorbescherming

Manus
 Share

Recommended Posts

Eindelijk de knoop maar eens doorgehakt: oordoppen op maat laten maken. Exinore. Die zouden 15 dB van het geluid moeten 'weghalen' en redelijk vlak moeten filteren.

Tegelijkertijd ook maar een (globale) gehoortest laten doen. Voor iemand van mijn leeftijd (48) geen ongewoon beeld. Na 6000 Hz vertoont het grafiekje een lichte daling.

Valt me mee. Maar omdat ik redelijk vaak concerten bezoek en in lawaaige kroegen met bandjes sta, leken oordoppen me wel zo verstandig. Zeker omdat de laatste tijd mijn rechteroor wel eens een klein beetje zeer deed (ondanks de simpele Oropax) na een avondje herrie.

Gisteren de doppen opgehaald en uitgeprobeerd. Ik moet zeggen: een verademing. Geen herrie meer. En omdat de doppen redelijk vlak filteren hoeven mijn mede-uitgaansgenoten ook niet harder te schreeuwen dan ze toch al zouden moeten doen.

Het is wel even wennen. Ik voel de doppen wel duidelijk zitten. En als ik zelf praat blijft het vreemd klinken (maar ja, dat is met elke oordop zo). Desalniettemin van harte aanbevolen voor iedereen die zijn gehoor wil behouden en graag naar live-muziek luistert.

Ik heb zelf ook van die autoplastieken 2 paar zelfs. 1 paar filtert ongeveer gelijk aan die van jou (15dB) en het andere paar filtert rond de 23dB, de eerste filtert ook redelijk vlak maar de tweede filtert meer in het mid en hoog, die is niet te gebruiken voor concerten (dan is het net of de tweeters er uit liggen) maar is voor werk met pneumatische gereedschappen of slijpmachines.

Het gebruik van oordoppen scheelt enorm je krijgt bijna nooit meer piepende oren :rolleyes:

Marcel

Ik heb zelf een extra setje filters besteld van 20dB (voor de heel heftige concerten). Die zouden volgens opgave van Exinore ook nog vrij vlak moeten filteren. Ik merk wel of dat zo is.

Geluidstechnici zijn vaak slechthorend. Het valt me bij concerten vaak op dat het geluid zo oorverdovend hard en slecht is, veel teveel hoog. Als ik dan langs het mengpaneel loop (waar het geluid het beste zou moeten klinken) en ik zie dat de geluidstechnicus geen bescherming draagt weet ik voldoende.

Het is tegen woordig bij Arbo verplicht voor DJ`s en geluidstechneuten :rolleyes: maar ja zouden de Arbo diensten dit wel eens controleren? ;)

Marcel

Het is ook verplicht in de bouwwereld en in (timmer)werkplaatsen. M'n vader heeft ook jaren in een werkplaats gewerkt en 'vroegah' had niemand gehoorbescherming op. Later deed ie dat wel, maar toen was het kwaad al geschied. Ik heb laatst eens een audiogram van z'n gehoor gezien. Bij 1000Hz begon het al flink in te zakken en bij 2000, 4000 en 6000 werd het alleen maar erger. Daarboven trok het wel weer ietje bij, maar niet veel. Verder dan 8000Hz ging het audiogram geloof ik niet. Z'n slechtste oor zat bij (ik meen) 4000Hz op -100dB! :o De audiogrammen waren gemaakt omdat m'n vader gehoorapparaten wilde (indien mogelijk en zinvol). Kan ik me iets bij voorstellen, na het audiogram gezien te hebben... Inmiddels heeft ie ze een tijdje (3 weken of zo) en hij wil niet meer zonder (behalve op de fiets, dan zet ie ze uit, vanwege te veel windgeruis). Kan ik me ook iets bij voorstellen... ;)

Het is ook verplicht in de bouwwereld en in (timmer)werkplaatsen. ;)

Ze zouden het ook moeten verplichten bij live optredens van Dream Theater. :D:P

hoezo, krijg die groep nog de zalen vol dan. :blink:

God, wat zijn we weer grappig... <_<

Maar ehh... FYI: ik heb altijd oordoppen bij me, als ik naar een optreden ga. En ik doe ze meestal ook in. Eerst luister ik ff 1 nummer of zo zonder oordoppen en als dat te doen is, laat ik het zo (zonder oordoppen klinkt nou eenmaal beter), maar meestal staat het volume knetterhard en doe ik dus na 1 nummer oordoppen in...

En BTW, Dream Theater trekt idd nog altijd volle zalen. En geen kleine zalen ook (Ahoy of HMH) :rolleyes: In oktober ga ik er weer heen. Heb er nu al zin in...

Maar ehh... FYI: ik heb altijd oordoppen bij me, als ik naar een optreden ga. En ik doe ze meestal ook in. Eerst luister ik ff 1 nummer of zo zonder oordoppen en als dat te doen is, laat ik het zo (zonder oordoppen klinkt nou eenmaal beter), maar meestal staat het volume knetterhard en doe ik dus na 1 nummer oordoppen in...

En BTW, Dream Theater trekt idd nog altijd volle zalen. En geen kleine zalen ook (Ahoy of HMH) :rolleyes: In oktober ga ik er weer heen. Heb er nu al zin in...

Henrie!

Doe ze alsjeblieft eerst in! En eigenlijk: laat ze ook maar in. Voor je het weet heb je een gehoorbeschadiging opgelopen. En die is NOOIT meer te herstellen.

Henrie!

Doe ze alsjeblieft eerst in! En eigenlijk: laat ze ook maar in. Voor je het weet heb je een gehoorbeschadiging opgelopen. En die is NOOIT meer te herstellen.

Meestal is het idd zo dat je ze de hele avond in hebt. Zeker als je vooraan staat. Maar een tijdje geleden heb ik The Gathering een keer live gezien, in Zwolle, en daar stond het geluid eigenlijk precies goed. Hard, maar niet te hard (geen last van een piep in m'n oren na afloop) en ook erg mooi. Niet vervormd of zo, zoals vaak het geval is bij live optredens...

Henrie!

Meestal is het idd zo dat je ze de hele avond in hebt. Zeker als je vooraan staat. Maar een tijdje geleden heb ik The Gathering een keer live gezien, in Zwolle, en daar stond het geluid eigenlijk precies goed. Hard, maar niet te hard (geen last van een piep in m'n oren na afloop) en ook erg mooi. Niet vervormd of zo, zoals vaak het geval is bij live optredens...

Ook al hoor je geen piep na afloop, dat betekent nog niet dat het niet te hard stond. In principe kan alles boven de 80 dB al schadelijk zijn.

Vuistregel: 80dB kun je 8 uur achterelkaar verdragen zonder dat het schade hoeft op te leveren. Elke 3dB daarboven halveert die tijd al. Dus: 83dB vier uur, 86dB twee uur (de gemiddelde concertduur), 89 db nog maar een uur enzovoort.

Zie deze link:

Veilig en Gezond werken

Ik heb zelf eens dit lijstje ergens vandaan geplukt:

Exposure Level (measured in dB SPL)	Exposure Time

90 dB SPL

Hoe lang het duurt voordat je een gehoorbeschadiging oploopt, hangt niet alleen af van de absolute luidheid, maar ook van de toonhoogte.

Daarom wordt meestal niet met dB, maar met dB(A) - d.i. adjusted - gespecificeerd.

De luidheid wordt dan gecorreleerd aan de gehoorgevoeligheidskromme (Fletcher-Munson, bijv.).

Vooral in het gebied van de eigenresonantie van het gehoororgaan (3

Hoe lang het duurt voordat je een gehoorbeschadiging oploopt, hangt niet alleen af van de absolute luidheid, maar ook van de toonhoogte.

Daarom wordt meestal niet met dB, maar met dB(A) - d.i. adjusted - gesprecificeerd.

De luidheid wordt dan gecorreleerd aan de gehoorgevoeligheidskromme (Fletcher-Munson, bijv.).

Vooral in het gebied van de eigenresonantie van het gehoororgaan (3