Jump to content

mod eindversterker

robx
 Share

Recommended Posts

afgelopen weekeind weer eens de gereedschapskist omgekeerd en 2 uur zitten peuteren.

in mijn eindversterker liep van het eurochassisdeel een dun draadje (nee niet eens lampesnoer) waarop dus 220v staat eerst naar de tempratuursensor op koellichaam rechts, dan door naar idem links, en dan terug naar de hoofdzekering vlakbij chassisdeel. daarna de softstart in en door naar de trafo.

dat eerste stuk draad is ca 80 cm lang, en loopt vrolijk onafgeschermd dor de kast heen.

Dat draad heb ik vervangen door een stuk van 4 mm2 (oude monsterkabel), afgeschermd met zo'n vertind koper vlecht-ding eromheen en dan nog kunststof kous erop (isolatie voor de zekerheid).

Deze oefening heeft wel geloond : het geluid is een stukje expressiever, meer diepte en detail, meer samenhang, en als het in de opname zit treedt het geluid verder uit de speakers richting luisteraar (tot naast en achter de zitplek).

Kost weinig, hoop plezier.

Dat roept bij mij de vraag op wat er gebeurt als ik de softstart en de voeding (elko's en zo) die allemaal op print zitten zou hardwiren. als ik nog eens een dagje over heb ....

groet

Deze oefening heeft wel geloond : het geluid is een stukje expressiever, meer diepte en detail, meer samenhang, en als het in de opname zit treedt het geluid verder uit de speakers richting luisteraar (tot naast en achter de zitplek).

Kost weinig, hoop plezier.

Dat roept bij mij de vraag op wat er gebeurt als ik de softstart en de voeding (elko's en zo) die allemaal op print zitten zou hardwiren. als ik nog eens een dagje over heb ....

groet

Waarschijnlijk komt het geluid dan nog verder uit de speakers en ligt het dadelijk helemaal achter je zitplek, krijg het dan maar weer eens in het doosje.

Pas wel op dat je niet te ver gaat met modden, als het geluid explosief wordt ben je te ver gegaan B)

Ik word er gewoon jaloers van. Waarom gebeuren dit soort verbeteringen nou nooit bij mij?  :( 

Je haar kammen misschien?

Je kunt ook de hele amp (alle onderdelen) p2p aan elkaar solderen.

En dan soldeer je dat rechtsreeks op je luidsprekerfilter (of liever nog op je + en - polen van je breedband unit).

inderdaad is de lengte van de dunne en niet afgeschermde draad wel een beetje fors. als je een foto van zoiets op dit forum zou zetten zou de kritiek je om de oren vliegen.

het ding is van 1988, wellicht dat die dingen toen minder aandacht hadden. (hoewel ik me afvraag of de nieuwe versies op dit punt anders zijn).

dit was een zwakke plek en zwakke schakels aanpakken wil wel eens rendabel zijn.

Mag ik dan zo vrij zijn om te vragen om welke versterker hat gaat? Oja, waarom die dingen niet bij jou gebeuren cgm, weet ik ook niet. Eigenlijk, en dan echt eigenlijk moet de fabriek dit soort dingen al doen. Je betaald al meer dan zat voor je spul, moet je het verdrie ook nog eens gaan modificeren. Maarja, wie ben ik? En dat is geen retorische vraag! Groet :P

Andre

Je kunt ook de hele amp (alle onderdelen) p2p aan elkaar solderen.

En dan soldeer je dat rechtsreeks op je luidsprekerfilter (of liever nog op je + en - polen van je breedband unit).

Is wat voor de eigenaars van een T-amp. ;)

Dat printje kunnen de soldeerlippen van een breedbander wel dragen. :rolleyes:

het is een Electrocompaniet AW250. ze vonden zeker dat het voor zijn geld al mooi genoeg was (en ja vergeleken met een Krell of ML uit die tijd was het voor veel minder geld wel fijner om te horen).

oha ziet het er netjes en efficient uit van binnen, maar dit soort details tref je dan toch wel aan. als je ziet hoeveel winst je haalt uit een meter oud luidsprekerdraad en wat afscherming dan jeukt het om de voeding helemaal aan te pakken (hardwiring).

deed me even denken aan die foto van de open MF a5 die laatst op het forum stond. een (in dat geval erg lege) kast waarin de 220 bedrading onafgeschermd over de prints loopt ....

groet