Guest Kraus vonBentinck Posted 29 juni 2005 Report Share Posted 29 juni 2005 In Duitsland is de M-drive "heiss" zogezegd en LP's hoofdredacteur Holger Barske houdt op het ogenblik een vergelijk tussen een Raven (het beste loopwerk ter wereld?) en zijn eigen Fat Bob Reference met M-drive. Ik meende dat de M-drive (ontkoppeling tussen plateau en aandrijving) elke vorm van gelijkloopafwijking zou elimineren. Nu lees ik echter dat dit niet het voordeel is maar juist verbetering brengt op het terrein van flutter. Dat zou ook betekenen dat 3-motorenaandrijving met een M-drive nog steeds zinvol is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 29 juni 2005 Report Share Posted 29 juni 2005 Hoi Kraus, We zullen er ongetwijfeld van alles over lezen in de nieuwste LP, die binnenkort uitkomt. Overigens wordt in de Stereoplay van mei 2005 in de test met de Leonardo 25/60M+TMD met metingen aangetoond dat de gelijkloop met de M-drive aanzienlijk verbeterd en ook de rumblewaarden t.o.v. het standaardlager duidelijk overtroffen worden. Je kunt >> hier << het hele verhaal lezen. Inmiddels heb ik begrepen dat de standaard motor van mijn Leonardo ook vervangen gaat worden i.v.m. de ombouw naar de Magnet-drive. Deze motor dient net voldoende kracht te hebben om het plateau op toeren te houden, ik meen dat NA ook met dit principe werkt. In dat verband vraag ik me dan ook af of het toepassen van meerdere motoren dan nog zin heeft? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 29 juni 2005 Report Share Posted 29 juni 2005 Die reductie van gelijkloopafwijkingen werd HB ook gevraagd op het AAA forum; hij gaf dit antwoord: "TMD werkt beter, naarmate het plateau zwaarder is. Daarmee vervangt men het draaimoment door het massatraagheidsmoment, welke in het plateau zit Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 29 juni 2005 Report Share Posted 29 juni 2005 An dieser Stelle k Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 29 juni 2005 Report Share Posted 29 juni 2005 Even een vraag van een leek; wat is wow en flutter? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 29 juni 2005 Report Share Posted 29 juni 2005 wow zijn de langzame, flutter de snelle, korte afwijkingen van het toerental. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 1 juli 2005 Report Share Posted 1 juli 2005 Voor ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
siep Posted 1 juli 2005 Report Share Posted 1 juli 2005 Wie is eigenlijk de bedenker van dit systeem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 1 juli 2005 Report Share Posted 1 juli 2005 Ik las ergens dat Roksan dit heeft ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 1 juli 2005 Report Share Posted 1 juli 2005 Maar die magneten die onder je element doordraaien....??? Vindt je element dat wel fijn....??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 1 juli 2005 Report Share Posted 1 juli 2005 dat van die ronddraaiende magneten vind ik ook een moeilijk punt; het scheelt wel dat de magneten stil staan ten opzichte van elkaar, behalve misschien bij de eerste paar slagen. In de testen schijnt het uitgebreid gemeten te zijn met goed resultaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 1 juli 2005 Report Share Posted 1 juli 2005 Maar die magneten die onder je element doordraaien....??? Vindt je element dat wel fijn....??? Beste Hans, Ook daar maakte ik mij zorgen over ! Dus met de '' Meester'' Jochen R Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 1 juli 2005 Report Share Posted 1 juli 2005 ........uh Haudio, wat is mu metaal? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 1 juli 2005 Report Share Posted 1 juli 2005 ........uh Haudio, wat is mu metaal? Beste Bellavista, Mu, Mu-metaal De griekse letter mu wordt in de elektrotechniek gebruikt voor de magnetische geleiding van bijv. ijzer en andere magnetiseerbare materialen. De officiele naam is "magnetische permeabiliteit" (doordringbaarheid) We maken onderscheid tussen de absolute en de relatieve permeabiliteit. De absolute bedraagt 4 * pi * 10 exp-7 Henry per meter. De relatieve permeabiliteit is een dimensieloos getal. Voor lucht en de meeste isolatie materialen 1. Voor ijzer ca. 30 to 3000, afhankelijk van de precieze samenstelling en (warmte) behandeling, en voor bijv. messing wat kleiner dan 1. (een messing kern in een HF-spoeltje verkleint de zelfinductie) Sommige soorten ijzer (legeringen) halen wel meer dan 10000, en dat noemen we dan noemen we mu-metaal. Dit wordt bijv. gebruikt bij de magnetische afscherming van (microfoon) transformatoren en andere gevoelige circuits met spoelen. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 2 juli 2005 Report Share Posted 2 juli 2005 Hallo Haudio! Dank voor de uitgebreide uitleg, maar ik had natuurlijk ook zelf even kunnen gaan surfen... Mu-metaal is een legering van ijzer, nikkel en eventueel koper. Link to comment Share on other sites More sharing options...
depeter Posted 2 juli 2005 Report Share Posted 2 juli 2005 Deze motor dient net voldoende kracht te hebben om het plateau op toeren te houden, ik meen dat NA ook met dit principe werkt. Klopt, waarschijnlijk zal je het plateau dan ook een setje moeten geven net als de Nottingam Analogue. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 2 juli 2005 Report Share Posted 2 juli 2005 Deze motor dient net voldoende kracht te hebben om het plateau op toeren te houden, ik meen dat NA ook met dit principe werkt. Klopt, waarschijnlijk zal je het plateau dan ook een setje moeten geven net als de Nottingam Analogue. Als het motortje direct via een transformator aan het lichtnet hangt zou je hem op een lagere spanning kunnen zetten als de motor "te sterk" zou zijn. Wordt de motor van jouw TR via zo'n "muurwrat" trafo'tje gevoed Paul? Zou je er een variac tussen kunnen zetten. Een variac is een regelbare transformator waarmee je de lichtnetspanning tussen 0 en 240V kan regelen. Dit is dus geen elektronische dimmer ofzo, die zouden hier absoluut ongeschikt zijn! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 2 juli 2005 Report Share Posted 2 juli 2005 Je denkt toch niet dat Paul zujn mooie Leonardo aan een muurwrat hangt ; die heeft natuurlijk "das Netzteil Fein"; dat hebben vrijwel alle Transrotorianen hear. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 2 juli 2005 Report Share Posted 2 juli 2005 voor 3 motoren aandrijving kent Transotor kleinere motoren; ik vermoed dat Paul zo'n motor krijgt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 2 juli 2005 Report Share Posted 2 juli 2005 Je denkt toch niet dat Paul zujn mooie Leonardo aan een muurwrat hangt ; die heeft natuurlijk "das Netzteil Fein"; dat hebben vrijwel alle Transrotorianen hear. Nu jij nog Maar wat klaagt die paul dan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 2 juli 2005 Report Share Posted 2 juli 2005 ik heb er natuurlijk ook 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
depeter Posted 2 juli 2005 Report Share Posted 2 juli 2005 Je denkt toch niet dat Paul zujn mooie Leonardo aan een muurwrat hangt ; die heeft natuurlijk "das Netzteil Fein"; dat hebben vrijwel alle Transrotorianen hear. Is bij N A niet nodig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 2 juli 2005 Report Share Posted 2 juli 2005 Deze motor dient net voldoende kracht te hebben om het plateau op toeren te houden, ik meen dat NA ook met dit principe werkt. Klopt, waarschijnlijk zal je het plateau dan ook een setje moeten geven net als de Nottingam Analogue. Beste Depeter, Dat deed ik toch altijd al. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 2 juli 2005 Report Share Posted 2 juli 2005 Als het motortje direct via een transformator aan het lichtnet hangt zou je hem op een lagere spanning kunnen zetten als de motor "te sterk" zou zijn. Wordt de motor van jouw TR via zo'n "muurwrat" trafo'tje gevoed Paul? Zou je er een variac tussen kunnen zetten. Een variac is een regelbare transformator waarmee je de lichtnetspanning tussen 0 en 240V kan regelen. Dit is dus geen elektronische dimmer ofzo, die zouden hier absoluut ongeschikt zijn! Beste Peter, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 2 juli 2005 Report Share Posted 2 juli 2005 Je denkt toch niet dat Paul zujn mooie Leonardo aan een muurwrat hangt ; die heeft natuurlijk "das Netzteil Fein"; dat hebben vrijwel alle Transrotorianen hear. Nu jij nog Maar wat klaagt die paul dan? Beste Peter, Ik klaag nooit, want ik ben een zeer tevreden (en gelukkig) mens! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now