Jump to content

Wattenberg

carl
 Share

Recommended Posts

Dag Carl,

In het intro wordt gesproken over het "Vondelings". Hiermee wordt bedoeld een voor iedereen begrijpelijk, helder taalgebruik, genoemd naar Anne Vondeling, die daar sterk voor pleitte in de politiek. Vondeling was van 1972 tot 1979 voorzitter van de Tweede Kamer. In die tijd ontstond de term Vondelings en hiermee is tevens de datering (bij benadering) van het stuk duidelijk.

Met groet,

'k Ben even voor jullie in mijn archief gedoken.

Het artikel is gepubliceerd in Stereo/HiFi/Test (de voorloper van HVT), nr. 40 (maart 1977), pag. 41 - 45.

Er zijn leuke tekeningetjes bij: vermoedelijk van Flosje Vermeulen (de vrouw van George "Solosound").

De auteur, Henri van Hessen, was importeur van KEF, Quad, Nakamichi en ADC.

Het is niet duidelijk of Hein ten Bosch (hoofdredacteur) Henri van Hessen voor het artikel heeft betaald, of andersom...

Misschien werd het ook verrekend met advertenties: men was toen heel soepeltjes met die dingen.

Hoe dan ook: KEF wordt expliciet genoemd, en naar Quad versterkers wordt impliciet verwezen.

(Deze waren uitgerust met rumble-filter: in de tijd van Garrard 401 en Lenco L75 inderdaad zeker geen overbodige luxe!)

Hai allemaal,

Hoewel een beetje anti agoog geschreven, vind ik het toch wel een aardig artikel. Die relatie kastgrootte en rendement was voor mij als niet techneut niet zo duidelijk. Ik begrijp nu ook waarom mijn Tivoli radio zo natuurlijk klinkt, kennelijk ligt dat (mede) aan een evenwichtige verhouding tussen hoog en laag.

Ik vind die site van audio en muziek met dit soort artikelen leuk om te lezen.Het verhaal over het in goede conditie houden van platen is trouwens ook heel aardig.

Groet,

Carl