Jump to content

MC of MM?

ravon
 Share

Recommended Posts

Ik overweeg om een (nieuwe) platenspeler aan te schaffen. Rega, Pro-Ject, Thorens, Clearaudio, er veel moois te koop. Nou weet ik dus inmiddels zoveel van platenspelers dat er MC en MM elementen bestaan en dat er een phono versterker nodig is.

Wat zijn de verschillen tussen MC en MM qua klank, prijs, etc.? Wat zijn de ervaringen met de DACT phono voorversterker? Zijn er naast de klank nog technische zaken waar ik speciaal op moet letten bij aanschaf?

Ga eens naar Sneek..... dan wordt je veel wijzer.... :)

Wat zijn de ervaringen met de DACT phono voorversterker?

Je bedoelt de CT100, of NLE17 als die genoemd worden in de scandinavische landen? Ik heb er een, en ik ben hartstikke tevreden met de ding :D.

Heel veel instelmogelijkheden (kast moet wel open, maar toch), heel veel gain, als je het nodig hebt, en hij speelt samen met met mijn Scheu element de sterren van de hemel.

Wat zijn de ervaringen met de DACT phono voorversterker?

Je bedoelt de CT100, of NLE17 als die genoemd worden in de scandinavische landen? Ik heb er een, en ik ben hartstikke tevreden met de ding :D.

Heel veel instelmogelijkheden (kast moet wel open, maar toch), heel veel gain, als je het nodig hebt, en hij speelt samen met met mijn Scheu element de sterren van de hemel.

Ik bedoel inderdaad de CT100. Wat voor voeding gebruik jij erbij?

Twee van de meegeleverde "wand-wratten".

Ben daar eigenlijk me tevreden, voeding is ook op de print verder gereguleerd. Weet niet of er veel te winnen is, maar overweeg om accu voeding te "bouwen". Volgens de constructeur word die dan iets meer laid-back.

Guest Kraus vonBentinck

Beste Ravon,

bij de keuze voor een bepaald element moet je allereerst uitgaan van de arm waarin hij gemonteerd moet worden.

Beter dan van te voren bepalen MC of MM kun je beter uitgaan van een bepaald budget, je moet immers ook nog de draaitafel aanschaffen?

Bij een budget onder de

Beste Ravon,

bij de keuze voor een bepaald element moet je allereerst uitgaan van de arm waarin hij gemonteerd moet worden.

Beter dan  van te voren bepalen MC of MM kun je beter uitgaan van een bepaald budget, je moet immers ook nog de draaitafel aanschaffen?

Bij een budget onder de

Beste Ravon,

Ja, ga maar zo snel mogelijk naar Sneek toe, want daar zijn de beste spullen van de hele wereld te koop en worden ze perfect afgeregeld! Iedereen zegt dat, dus het zal wel zo zijn.

Luister ook goed naar de adviezen van Kraus, want die heeft allemaal heel fijne ervaringen opgedaan bij zijn zoektocht naar een goede grammofoon.

Laat geld geen rol spelen! Kies alleen het allerbeste: anders krijg je toch weer spijt. Succes!

(Wat leuk, zeg... Anders maak ik me altijd zo druk over value for money... Dan raad ik mensen aan om op marktplaats.nl of ebay.de te gaan zoeken naar leuke topklasse low-impedance/low output MC's, fraaie draaitafels en goede toonarmen, die neuroten wegdoen voor iets nog beters waar ze ook weer spijt van krijgen... En dan zeg ik ook dat je moet letten op bepaalde horizontale groefmodulaties, die door element/arm-combinaties zonder vervorming moeten worden afgetast... Maar dit keer heb ik die neiging helemaal niet!)

Guest C J
Beste Ravon,

Ja, ga maar zo snel mogelijk naar Sneek toe, want daar zijn de beste spullen van de hele wereld te koop en worden ze perfect afgeregeld! Iedereen zegt dat, dus het zal wel zo zijn.

Luister ook goewd naar de adviezen van Kraus, want die heeft allemaal heel goede ervaringen opgedaan bij zijn zoektocht naar een goede grammofoon.

Laat geld geen rol spelen! Kies alleen het allerbeste: anders krijg je toch weer spijt. Succes!

(Wat leuk, zeg... Anders maak ik me altijd zo druk over value for money... Dan raad ik mensen aan om op marktplaats.nl of ebay.de te gaan zoeken naar leuke topklasse low-impedance/low output MC's, fraaie draaitafels en goede toonarmen, die neuroten wegdoen voor iets nog beters waar ze ook weer spijt van krijgen... En dan zeg ik ook dat je moet letten op bepaalde horizontale groefmodulaties, die door element/arm-combinaties zonder vervorming moeten woprden afgetast... Maar dit keer heb ik die neiging helemaal niet!)

<_<<_<<_<<_<<_<<_<<_<<_<<_<<_<:confused:

Beste Ravon,

Luister ook goewd naar de adviezen van Kraus, want die heeft allemaal heel goede ervaringen opgedaan bij zijn zoektocht naar een goede grammofoon.

(Wat leuk, zeg... Anders maak ik me altijd zo druk over value for money... Dan raad ik mensen aan om op marktplaats.nl of ebay.de te gaan zoeken naar leuke topklasse low-impedance/low output MC's, fraaie draaitafels en goede toonarmen, die neuroten wegdoen voor iets nog beters waar ze ook weer spijt van krijgen... En dan zeg ik ook dat je moet letten op bepaalde horizontale groefmodulaties, die door element/arm-combinaties zonder vervorming moeten woprden afgetast... Maar dit keer heb ik die neiging helemaal niet!)

En als je dan ook nog de meest perfecte speakers ter wereld wil kopen moet je even een tussenstop in Appelscha maken :rolleyes:

Of doorrijden. Ligt eraan waar je vandaan komt ;):D

Beste Ravon,

sorry spido.

maar wanneer word jij nou eens volwassen.

ik heb geen verstand van tv's ,maar als ik een tv koop neem ik een tv-goeroe mee.

Beste Rob,

Ik dacht dat jij alles over (beeld)buizen weet :lol:;)

hoi ruud.

nee sterker nog ,ik haat tv's

dit zijn trouwens de eenige buissen waar ik niet verliefd op ben. :D

Beste Ravon,

En als je dan ook nog de meest perfecte speakers ter wereld wil kopen moet je even een tussenstop in Appelscha maken :rolleyes:

Of doorrijden. Ligt eraan waar je vandaan komt ;):D

Dat ligt niet aan waar je vandaan komt maar of je ze allemaal op een rijtje hebt of niet :P:lol:;)

Marcel

P.S. ga wel naar sneek Henk heeft voor elk budget wel iets te koop ;)

A. Wat is er mis met een middagje of avondje luisteren in Sneek?

B. Zoals jij aan den lijve hebt mogen ondervinden heb ik namelijk de neiging om onzin en onkunde effectief bloot te leggen en sommige verkopers kunnen daar slecht tegen.

C. Ik wil ook best een keer in Appelscha komen luisteren. Er is echter weinig kans dat ik daar luidsprekers koop. Ten eerste ben ik dankzij mijn eigenbouw Jordan breedbanders voorlopig voorzien van glashelder klinkende fasereine puntbronnen en ten tweede vind ik die dingen uit Appelscha zo foeilelijk dat ik voor een beetje meer geld liever een luidspreker koop die ik niet uit schaamte achter de gordijnen hoef te plaatsen. De nieuwe B&W's bijvoorbeeld uit de 8-serie :D Die klinken ook nog eens heel fraai.

Beste Ravon,

Ad A. Daar is niets mis mee! Heb ik dat beweerd, dan? Net zoals ik dol ben op lange wandelingen in de regen, wanneer die ondernomen worden door mensen waar ik een grondige hekel aan heb, zo zie ik jou ook graag naar Sneek gaan.

Ad B. Je hebt kennelijk nooit begrepen dat ik jouw gelijkhebberij helemaal niet interessant vind.

Ik gebruik blokgolven uit een betrouwbare generator om luidsprekers te testen, en ik ontdek daarmee oorzaken van klankverkleuringen.

Dat jij op een andere - onbeholpen, en waarschijnlijk verkeerde - manier blokgolven denkt te kunnen genereren, is voor mij van geen enkel belang. Maar als jij het van jezelf erg knap vindt, geef jezelf dan maar een Nobelprijs of zo. Alvast gefeliciteerd ermee!

Ad C. Ga maar liever niet! Klaas heeft wel wat beters te doen dan jouw gezanik over zwakzinnige homebrew pi-pi positief-negatief gelijkstroomgeschakelde non-blokgolven aan te horen.

Veel plezier met je Jordan-middentoners met opgeslingerde eigenresonantiebassen, Ravon!

A. Wat is er mis met een middagje of avondje luisteren in Sneek?

B. Zoals jij aan den lijve hebt mogen ondervinden heb ik namelijk de neiging om onzin en onkunde effectief bloot te leggen en sommige verkopers kunnen daar slecht tegen.

C. Ik wil ook best een keer in Appelscha komen luisteren. Er is echter weinig kans dat ik daar luidsprekers koop. Ten eerste ben ik dankzij mijn eigenbouw Jordan breedbanders voorlopig voorzien van glashelder klinkende fasereine puntbronnen en ten tweede vind ik die dingen uit Appelscha zo foeilelijk dat ik voor een beetje meer  geld liever een luidspreker koop die ik niet uit schaamte achter de gordijnen hoef te plaatsen. De nieuwe B&W's bijvoorbeeld uit de 8-serie :D Die klinken ook nog eens heel fraai.

Beste Ravon,

Ad A. Daar is niets mis mee! Heb ik dat beweerd, dan? Net zoals ik dol ben op lange wandelingen in de regen, wanneer die ondernomen worden door mensen waar ik een grondige hekel aan heb, zo zie ik jou ook graag naar Sneek gaan.

Ad B. Je hebt kennelijk nooit begrepen dat ik jouw gelijkhebberij helemaal niet interessant vind.

Ik gebruik blokgolven uit een betrouwbare generator om luidsprekers te testen, en ik ontdek daarmee oorzaken van klankverkleuringen.

Dat jij op een andere - onbeholpen, en waarschijnlijk verkeerde - manier blokgolven denkt te kunnen genereren, is voor mij van geen enkel belang. Maar als jij het van jezelf erg knap vindt, geef jezelf dan maar een Nobelprijs of zo. Alvast gefeliciteerd ermee!

Ad C. Ga maar liever niet! Klaas heeft wel wat beters te doen dan jouw gezanik over zwakzinnige homebrew pi-pi positief-negatief gelijkstroomgeschakelde non-blokgolven aan te horen.

Veel plezier met je Jordan-middentoners met opgeslingerde eigenresonantiebassen, Ravon!

laten we wel vriendelijk blijven aub. Anders lopen we de kans dat dit forum net als bij hifi.nl er af wordt geflikkerd.

robin

Ok, volgens mij ging het topic over Mc of MM elementen...

Ravon, als ik jou was zou ik echt het verschil gaan beluisteren! Check gewoon wat het beste matcht met je set ( phono-voorversterker ), en neem zelfs je eigen versterker mee! Maar verschillen zijn ook al te horen op een neutrale set!

Er zijn echt legio merken op te noemen, en natuurlijk is er ook nog zoiets als persoonlijke smaak! ( en WAF? ;) )

Rij gerust richting Sneek, of als je ergens in het zuiden woont, zijn er daar ook vast wel kundige mensen.... Wat ik wel weet is dat je Henk uit Sneek altijd kan bellen voor een onafhankelijk advies!!!

Gewoon doen! Ikzelf ben op dit moment nog steeds erg gecharmeerd van mijn Bluenote Piccolo :wub::wub::wub: , maar wellicht vind jij iets anders mooi! Ga hem in ieder geval een keer beluisteren!

Verder zou ik je willen adviseren om storende elementen op dit forum links te laten liggen, anders gaat dit forum echt op de schop, wat zonde zou zijn voor de forummers die hear echt advies brengen en positiviteit uitstralen! Op de kast jagen heeft geen enkel nut, behalve het vervuilen van zinvolle topics! :( Mijn mening, meer niet!

Greetz,

Lestat