Jump to content

Bediening zonder afstand

dick jansen
 Share

Recommended Posts

Waarde vrienden,

Vorige week gebeurde het dan toch. Meerdere malen per week gebruik je hem, en dan opeens, volkomen onverwacht weigert hij dienst.

Ik doel vanzelfsprekend op de afstandsbediening, mocht daar twijfel over zijn. En meer precies die van de versterker.

Als bovenmodale, tot op het bot verwende babyboomer ben ik te beroerd om drie meter te lopen, het ongemak moest dus snel de wereld uit.

Fluks naar de lokale audioboer voor een diagnose en reparatie.

Twee dagen later en tegen betaling van een gering bedrag aan muntgeld kon ik mijn onmisbare attribuut weer meenemen.

De oorzaak bleek een printbreuk te zijn. Nu ben ik tot ver over de landsgrenzen bekend om de zuinige wijze waarop ik met mijn spuller omga. Laten vallen, stoten, op tafel smijten enz. is er bij mij niet bij.

Toch een printbreuk. De audioboer had geen verklaring, maar hij deed er ook niet erg zijn best voor, heb ik de verdenking.

Daarom de vraag aan de verzamelde deskundologen, techneuten, betweters, nitwits en alles wat daar tussen zit: hoe kan een breuk ontstaan in iets dat nooit aan mechanisch geweld is blootgesteld???

Met opgewekte groet,

Beste Dick,

Misschien door temperatuursverschillen? Krimpen en uitzetten, dus? Je hebt het ding toch niet in je hand gehouden, hoop ik?

Maar waarschijnlijker is dit de verklaring: De druk die op de knopjes wordt uitgeoefend, wordt bij moderne afstandsbedieningen op de printplaatjes opgevangen. Op den duur kunnen daar, door materiaalmoeheid, barstjes in ontstaan.

Waarde vrienden,

Daarom de vraag aan de verzamelde deskundologen, techneuten, betweters, nitwits en alles wat daar tussen zit: hoe kan een breuk ontstaan in iets dat nooit aan mechanisch geweld is blootgesteld???

'printbreuk' is een verzamelnaam voor contactstorinkjes. Alles wat batterijen heeft, is handzaam en valt met regelmaat of wordt van binnen plakkerig van de cola. Vaak is openmaken, schoonmaken en weer in elkaar klikken al voldoende. Na dit te hebben gedaan weet ik zelf niet waar de breuk nou eigenlijk zat, maar hij doet het wel weer. Het zijn vaak haarscheurtjes.

Misschien dat kids of visite dat ding een keertje hebben laten kletteren... Moet kunnen...

En, klinkt je systeem nu een stuk opener dan voor de schoonmaakbeurt van je AB? Betere plaatsing? Gecontroleerder laag?

Beste Spido,

Klinkt aannemelijk.

Beste renejdevries,

Alle door jou genoemde mogelijkheden had ik al wegegestreept.

Cola drink ik niet, de kinderen zijn volwassen en (gelukkig) de deur uit, de (schaarse) visite blijft met zijn of haar tengels van mijn spullen af.

De klank van het spulletje is zoals het was: hemels :rolleyes::rolleyes::rolleyes:

Met opgewekte groet,

Ja hoor eens Renej, een printbreuk is een printbreuk. Meestal betekent dat niet dat de print zelf in 2'en gebroken is maar dat 1 van de koperen spoortjes op het printplaatje onderbroken is. En dat kan heel goed door, zoals Spido opmerkte, langdurige mechanische belasting van op de knopjes drukken. Soort van printmoeheid zeg maar.

Dus Dick, als je nog zuiniger op je AB wil zijn: In het vervolg niet meer op de knopjes drukken :D

;)

Ja hoor eens Renej, een printbreuk is een printbreuk. Meestal betekent dat niet dat de print zelf in 2'en gebroken is maar dat 1 van de koperen spoortjes op het printplaatje onderbroken is. En dat kan heel goed door, zoals Spido opmerkte, langdurige mechanische belasting van op de knopjes drukken. Soort van printmoeheid zeg maar.

Dat zeg ik; "haarscheurtjes"... :blink:

Het gewicht van de batterijen is enorm. En is bij lichte beweging al een belasting voor de print.

Ook wordt de veerdruk van de batterijhouders vaak aan de print ontleent.

9 v/d 10 keer zit dus ook zo'n batterijhouder(lipje/veertje) gewoon los.

Het beste werkt cola. Dat etst gewoon de print kaal.

Groeten Simon

Dus Dick, als je nog zuiniger op je AB wil zijn: In het vervolg niet meer op de knopjes drukken :D

;)

Even het volgende....

Ik werk vaak achter een CAD systeem net zoals mijn collega's. Wij werken/werkten met Calcomp Digitisers (tekentableau's). Op zo'n ding ligt een soort muis (puck). En hier zitten net zoals op 'n muis drukknopjes. Nou zijn er verschillende van die pucks vervangen door draadbreuk en ander ongemak. Van printbreuk hebben we na soms 10 jaar 8 uur per dag gebruik nog geen last gehad.

Wel van vuile contacten. Het rubber van de knopjes is wat poreus en neemt na verloop van tijd transpiratievocht op wat er aan de onderkant weer uitkomt. Dit is mijn verklaring, omdat een andere vervuiling bij deze dingen onmogelijk is. Het rubber dekt n.l. de hele print af en toch zijn alleen de contacten waar je drukt vuil.

Nou is zo'n puck natuurlijk wel iets profesioneler dan een AB van een low cost setje. Bij fantsoenlijke apparatuur mag het volgens mij toch niet voorkomen. Ik heb er thuis nog geen last van gehad tenminste.

:)

(...)

Nou is zo'n puck natuurlijk wel iets profesioneler dan een AB van een low cost setje.

(...)

Beste Hans,

Om twee redenen :angry::angry:

Met opgewekte groet,

Oh ja

Nog zo'n typische AB kwaal.

De elko valt van de print.

Nadat ik een keer met mijn AB gegooit had , begon hij te rammelen.

Hmm plastik troep dacht ik nog.

Open gemaakt om het plastik er uit te laten vallen, kwam daar ineens een elko uitzetten. De pootjes zaten er gewoon nog aan! :blink:

Mooi man, dat machinaal solderen!

't zou ok kunnen dat iemand met z'n dikke reet op de AB is gaan zitten :ph34r: , dan wil de print ook wel echt breken.

Oh ja

Nadat ik een keer met mijn AB gegooit had , begon hij te rammelen.

Hmm plastik troep dacht ik nog.

Open gemaakt  om het plastik er uit te laten vallen, kwam daar ineens een elko uitzetten. De pootjes zaten er gewoon nog aan!  :blink:

Mooi man, dat machinaal solderen!

Machinaal solderen (door een tinbadje jassen) is geen enkel probleem; schoon, goede dosering en bedrijfszeker.

Toch vreemd, ik had dat laatst ook met mijn spiegelrefexcamera. Ik had er slechts