Jump to content

versterker/tuner enkel als tuner gebruiken?

maarten_tielens
 Share

Recommended Posts

Hallo,

ik ben een technische nul en vroeg me af of ik een versterker/tuner gewoon kan gebruiken als tuner. Ik heb een Rega Brio gekocht (bijzonder goed met mijn Hepta Springs!) en moet dus eigenlijk nog een tuner. Zou ik daar mijn Sony receiver op kunnen aansluiten en gebruiken als tuner, of ontploft de boel dan? Of kan ik middels een niet al te moeilijke technische ingreep bijvoorbeeld het versterker-gedeelte uitschakelen?

groet

maarten

Hoi, mijn vraag is dan wel waarom je dat zou doen. Een receiver gebruikt veel meer stroom dan een losse tuner. Die eerste heeft een versterker gedeelte wat gevoed moet worden. Tuner heeft dat veel minder. Kijk eens voor een 2e hands tunertje. Is zeker te weten niet zo duur en gebruikt minder stroom. Misschien inruilen voor je sony receiver? Het is maar een idee. Groet

Andre

Dat is toch alleen relevant als er een klasse A versterker in de receiver zit? Als er geen luidsprekers aan receiver zitten, hoeft de versterker hier ook geen stroom voor te leveren. Het extra vermogen dat de receiver opneemt t.o.v een tuner lijkt me verwaarloosbaar.

Toch?

(Terzijde: ik gebruik een receiver als tuner en als ingang voor dvd/video/tv)

Dat is niet helemaal waar. Draai ze beide maar eens open. Dan zie je dat de voeding van een losse tuner een stuk kleiner is uitgevoerd dan die van een receiver. Daarbij kijk eens op de achterkant van het apparaat en lees hoeveel het verbruikt door alleen aan te staan. Ik denk een losse tuner zo rond de 30watt en een receiver makkelijk 100 tot 150watt. Het is een verschil.

Andre