Rob H Posted 30 juni 2005 Report Share Posted 30 juni 2005 Wie kan mij helpen ben in het bezit van een michell gyro Se met Sme 309 arm laatste versie, ik kan de antie skate instelling niet lager zetten dan 2.9 drie is maximaal anders gaat het mis. Wat gaat hier verkeerd of hoort dit zo ???????????????? ( aan de klank ligt het niet ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 30 juni 2005 Report Share Posted 30 juni 2005 Misschien een stomme vraag, maar staat de draaitafel wel waterpas? Andere mogelijke oorzaak kan zijn dat de arm een te zware belasting is voor het subchassis. Of de armkabel trekt aan het subchassis? Om je gerust te stellen, ik heb een SME3500 op een Fatbob S. Het element is een Benz L2 Wood en bij mij staat de antiskating vol tegen de aanslag (3). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 30 juni 2005 Report Share Posted 30 juni 2005 waterpas is natuurlijk de eerste voorwaarde. De calibratie kan ook niet kloppen omdat de afstand van de armsteun tot het plateau niet correct is ingesteld. Als de arm in de armsteun zit moet de afstand van het plateau tot aan de punt van de headshell ong. 53 mm bedragen. Deze afstand heeft gevolgen voor de instelling van de anti-skating. Maar wat bedoel je eigenlijk met "dan gaat het mis"? Kom je aan die 2,9 door het beluisteren van een testtrack? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 30 juni 2005 Report Share Posted 30 juni 2005 waterpas is natuurlijk de eerste voorwaarde.De calibratie kan ook niet kloppen omdat de afstand van de armsteun tot het plateau niet correct is ingesteld. Als de arm in de armsteun zit moet de afstand van het plateau tot aan de punt van de headshell ong. 53 mm bedragen. Deze afstand heeft gevolgen voor de instelling van de anti-skating. Maar wat bedoel je eigenlijk met "dan gaat het mis"? Kom je aan die 2,9 door het beluisteren van een testtrack? Hoi Kraus, Wat bedoel je precies met de "punt van de headshell" en vanaf welke positie aan de rand van het plateau meet je die 53 mm.? Ik meet de radius met een lange lineaal van het hart van de spindel tot aan de naaldtip. Deze afstand moet dan ca. 205 mm. bedragen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 30 juni 2005 Report Share Posted 30 juni 2005 de afstand van hart spindle tot rand plateau is 150mm; de afstand tussen rand plateau en de uiterste punt van de binnenzijde van de headshell moet volgens opgave van de fabrikant 53 mm (+/- 3mm) bedragen voor een correcte instelling (volgens de schaal op de antiskating inrichting) van de as-kracht. Gemeten vanaf het hart van de spindle tot aan de naaldpunt zou je dan uit moeten komen op 150mm + 53mm +(1/2 breedte headshell) 10mm=213mm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 1 juli 2005 Report Share Posted 1 juli 2005 Andere mogelijke oorzaak kan zijn dat de arm een te zware belasting is voor het subchassis. Niet bij een Gyro. Daarbij wordt voor elke arm een passend armbord geleverd dat de massa van arm en bord constant houdt, zodat het subchassis gegarandeerd optimaal kan werken. Overigens ontwikkelt Michell op basis van SME, Rega, en de eigen armen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 1 juli 2005 Report Share Posted 1 juli 2005 de afstand van hart spindle tot rand plateau is 150mm; de afstand tussen rand plateau en de uiterste punt van de binnenzijde van de headshell moet volgens opgave van de fabrikant 53 mm (+/- 3mm) bedragen voor een correcte instelling (volgens de schaal op de antiskating inrichting) van de as-kracht.Gemeten vanaf het hart van de spindle tot aan de naaldpunt zou je dan uit moeten komen op 150mm + 53mm +(1/2 breedte headshell) 10mm=213mm Beste Kraus, ik heb het net nog even nagemeten en kom op 215 mm. van het hart van de spindel tot aan de naaldtip. Ik schreef eerder 205 mm. maar ben altijd al slecht in het onthouden van getallen geweest. Overigens regel ik de dwarskracht af met een scoop en een testplaat, dus het zal wel kloppen. Ik heb mijn SME309 manual (bijgeleverd bij de SME3500) er nog eens bijgepakt en hier staat een een geadviseerde radius van 205 mm, gemeten van het hart van de spindel tot aan de linker voorzijde van de headshell. Dit mag echter +/- 3 mm. afwijken. Ik heb daar zelf nog 1 cm. bij opgeteld tot aan de naaldtip, de headshell is inderdaad precies 2 cm. breed. Ik doelde echter meer op jouw manier van meten. Ik vraag me nl. af of het niet lastiger meten is om de afstand van de zijkant van de headshell tot aan de rand van het plateau te meten. Iedere meetpositie tot de rand geeft nl. weer een andere waarde en bovendien zit er een aanzienlijk hoogteverschil tussen de rand van het plateau en de headshell. Door een lange lineaal te nemen en deze in Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 1 juli 2005 Report Share Posted 1 juli 2005 Meten vanaf het hart van de spindle is inderdaad veel gemakkelijker. Ideaal daarvoor zijn overigens de papieren centimeters die bij de Gamma (en de Ikea) hangen. Die van de Gamma zijn het best te gebruiken omdat daar in het midden van het 0-punt een gat zit dat met een heel klein beetje opruimen precies over de spindle past. Deze zijn voor wel meer metingen bruikbaar (spindle - hart as van de arm bijv.) dat gaat nog makkelijker dan met de Schon-schablone. De Gamma is draaitafelvriendelijk Als je op die manier meet lees je beide waarden (53 en 213/215) tegelijkertijd af Het is ook een beetje vreemd dat SME opgeeft meten vanaf de plateaurand; @ Rob H. overigens is de calibratie van de antiskating wel in te stellen (maar kun je beter van af blijven; het is kwetsbaar en herstellen zeeeeer duur. De veer die hiervoor gebruikt wordt is ook niet als los onderdeel leverbaar; reparatie moet altijd in Engeland gebeuren) De getallen op de schaal moet je met een korrel zout nemen; als het met een test-track of gehoormatig goed klinkt, dan staat het goed en de getallen zijn verder niet van belang. SME zelf geeft op VTF= AS en beschouwt dit als het meest betrouwbare compromis. Niet te moeilijk over doen is de meest praktische instelling. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 1 juli 2005 Report Share Posted 1 juli 2005 Meten vanaf het hart van de spindle is inderdaad veel gemakkelijker. Ideaal daarvoor zijn overigens de papieren centimeters die bij de Gamma (en de Ikea) hangen. Die van de Gamma zijn het best te gebruiken omdat daar in het midden van het 0-punt een gat zit dat met een heel klein beetje opruimen precies over de spindle past. Deze zijn voor wel meer metingen bruikbaar (spindle - hart as van de arm bijv.) dat gaat nog makkelijker dan met de Schon-schablone. De Gamma is draaitafelvriendelijk Het is ook een beetje vreemd dat SME opgeeft meten vanaf de plateaurand; Beste Kraus, Hier een plaatje uit mijn handleiding voor SME300 series. Zoals het linker plaatje laat zien, adviseert deze handleiding om vanaf het hart van de spindel te meten. Voor het meten gebruik ik trouwens een tig-jaar oude Linex lineaal van 40 cm. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 1 juli 2005 Report Share Posted 1 juli 2005 PS mijn plaatje komt uit de handleiding voor de SME IV; ze rotzooien maar wat aan die Britten; hopelijk hebben ze meer verstand van toonarmen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 1 juli 2005 Report Share Posted 1 juli 2005 PS mijn plaatje komt uit de handleiding voor de SME IV; ze rotzooien maar wat aan die Britten; hopelijk hebben ze meer verstand van toonarmen Ze moeten het ons ook niet t Link to comment Share on other sites More sharing options...
siep Posted 1 juli 2005 Report Share Posted 1 juli 2005 Als ik me niet vergis, levert SME standaard een mooie mal mee. Tenminste bij de SME V die ik had zat dit er gewoon bij. Net zoals een boormal enz.enz. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 1 juli 2005 Report Share Posted 1 juli 2005 Als ik me niet vergis, levert SME standaard een mooie mal mee.Tenminste bij de SME V die ik had zat dit er gewoon bij. Net zoals een boormal enz.enz. Dat klopt, maar op die van mij staat verder geen merkstreep om de juiste afstand van de arm t.o.v. het plateau te bepalen. Dat is overigens heel simpel te verhelpen door die mal volledig uit te klappen, het hart van het spindelgat te bepalen en vervolgens keurig merkstreepjes op 205 en 215 mm. te zetten. Daarna schuif je de mal over de spindel en kijk ..... je mal krijgt er weer een handige functie bij! Link to comment Share on other sites More sharing options...
siep Posted 1 juli 2005 Report Share Posted 1 juli 2005 Vreemd. bij mij stonden dus beide lijntjes keurig op de kunstof mal. (appart bijgeleverd, dus niet het stukje karton wat je voor element montage gebruikt). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 1 juli 2005 Report Share Posted 1 juli 2005 Vreemd. bij mij stonden dus beide lijntjes keurig op de kunstof mal.(appart bijgeleverd, dus niet het stukje karton wat je voor element montage gebruikt). Je doelt naar ik aanneem op het stuk karton voor de armmontage? Maar Kraus heeft toch gelijk, het blijven rare lui die Engelsen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
siep Posted 1 juli 2005 Report Share Posted 1 juli 2005 Geen karton , kunstof.(plastic) En ja het is voor arm montage. Link to comment Share on other sites More sharing options...
siep Posted 1 juli 2005 Report Share Posted 1 juli 2005 Snel wat handleidingen bekeken. De mal die ik bedoel wordt alleen bij de V meegeleverd. Rare jongens die britten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rob H Posted 1 juli 2005 Author Report Share Posted 1 juli 2005 Beste Sodejuu De Draaitafel staat prima waterpas Een te zware armbelasting lijkt mij niet het subchassis is speciaal voor deze armen gemaakt ( maar je weet maar nooit ). De armkabel zit ook vastgeklemt aan het chassis dus dat zal ook wel meevallen. maar als ik het goed lees staat hij bij jou ook op maximaal. Ben inderdaad al wat gerust gesteld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts