Jump to content

audioverzwakker

Guest Kraus vonBentinck
 Share

Recommended Posts

Nee, het gaat om de verhouding tussen die twee.

Is de verhouding tiussen de weerstand in de signaaldraad : mantel 1 : 10 zal de versterker 90% van het signaal ontvangen. Is de verhouding 10 : 1 dan krijgt hij nog maar 10%.

De belasting van de cd-speler moet echter niet te hoog worden, meestal is het het beste om de combinatie van de weerstandsdeler zo te kiezen dat de verhouding tussen de uitgangsimpedantie van de bron : som van de weerstand van de verzwakker gelijk is aan de verhouding tussen de som van de weerstand van de verzwakker : ingangsimpedantie van de (voor)versteker. Bij een uitgangsimpedantie van 500 Ohm en een ingangsimpedantie van 50 kOhm zal de som van de weerstanden van de verzwakker ongeveer 5 kOhm moeten zijn.

Met een potmeter van 5 kOhm zou je dan de optimale verhouding kunnen bepalen en de verhouding omzetten naar twee weerstanden.

Mijn vraag is nu: als de weerstand op de signaaldraad 1 kOhm bedraagt moet ik dan de weerstand tussen signaaldraad/massa ook aanpassen van 10kOhm naar een lagere waarde?
Deze combinatie geeft een verzwakking van 10%, het lijkt me maar de vraag of dit noodzakelijk is, het is maar een klein tikje met de volumeknop om dit te corrigeren

Voor de verzwakker naar de eindversteerker dezelfde vraag; daar is de best bevallende waarde op de signaaldraad 6 of 7 kOhm; moet ik ook hier de waarde van 10kOhm sign/massa veranderen?

Nee, het gaat om de verhouding tussen de twee weerstanden. In dit geval krijgt de versterker ongeveer 60% van het signaal, 40% wordt verstookt in de weerstand naar de mantel.

Bedoel je dit:

verzwakker2.GIF

Deze verzwakker geeft een overdracht van:

3k9 / (3k9+6k8+6k8) = 0.223

In decibel: 20 * log 0.223 = -13.0dB, oftewel een demping van 13dB.

Deze verzwakking kun je als volgt benaderen:

Rserie=10k, Rgnd=3k3 => overdracht is 3k3/13k3 =0.248 dwz demping is 12.10dB

Rserie=10k, Rgnd=2k7 => overdracht is 2k7/12k7=0.213 dwz demping is 13.45dB.

Verzwakking => Rserie, Rdwars

6dB => 5k6, 5k6

9dB => 6k8, 3k9

12dB => 8k2, 2k7

15dB => 10k, 2k2

En dan wat proberen. reken maar uit.

Alle weerstanden liggen in de vuilnisbak want ik heb de eindversterkers aangesloten op de gebalanceerde uitgangen en de DAC op de gebalanceerde ingang; geen vuiltje meer aan de lucht.

Kan het zijn dat er via de gebalanceerde in/uitgangen een soort automatische aanpassing plaats vindt?

De volumeknop kan normaal open, het volume is heel goed fijn te regelen en de VU-meters voorop slaan uit tussen de -30 en 0dB(bij stand +10dB); het verschil in volume tussen de verschillende apparaten (draaitafel en DAC/(SA)CD is beperkt. Voor de draaitafel moet de volumeknop een fractie verder open zoals te verwachten.

Bijna voor niks klaar.

Bovendien heb ik het idee dat de XLR verbindingen ook nog wat ruimtelijker klinken.

Zonde van de weerstanden ;)

De gebalanceerde lijningang heeft een genormeerde signaalsterkte van 4V (als ik me niet vergis). Een ongebalanceerde lijningang heeft geen echte normering. Normaal wordt 500mV gehanteerd. De CD-speler gooit echter ca 2V eruit. Daarom hebben veel versterkers ook een aparte cd-ingang.

Bij de ouwe beestjes, dus voor het cd-tijdperk, bestond die ingang dus niet en zou ie op de AUX moeten aangesloten worden. Ingangsgevoeligheid 500mV of in een enkel geval 1V. Hierdoor wordt die ingang enigszins "overstuurd".

De gebalanceerde lijningang heeft een genormeerde signaalsterkte van 4V (als ik me niet vergis). Een ongebalanceerde lijningang heeft geen echte normering. Normaal wordt 500mV gehanteerd. De CD-speler gooit echter ca 2V eruit. Daarom hebben veel versterkers ook een aparte cd-ingang.

Voor zover je kan spreken van een norm is die:

0 dB = 1mW in 600 ohm = 0,775 V_eff

Dat is dus geen 4V. In studio's wordt meestal het dubbele aangehouden. Dan is de piek-piekwaarde idd iets meer dan 4V. Maar normaliter reken je met de RMS waarde.

Dus als er uit een CD speler 4V_pp komt is de RMS waarde daarvan 1,41 V en bij 2 V_pp: 0,707 V_RMS. Voor een ingangsgevoeligheid van 250 mV zoals bij Kraus heb je dan aan een verzwakking van 6 a 10 dB (1:2 tot 1:3) voldoende.

Overigens heeft studio apparatuur een een headroom (oversturingsruimte voor clippen) van minstens 12 dB boven de 0 dB.

;)

Wat ik me afvraag is: waarom eerst versterken en daarna meteen weer verzwakken?

Zou het mogelijk zijn om bijv. door de tegenkoppelfactor te vergroten van de uitgangstrap, de versterking te verlagen? Ok