Jump to content

hulp met schon instelsjabloon


rli
 Share

Recommended Posts

hallo,

 

vandaag een schon instelsjabloon gekregen. Nou om maar meteen met de deur in huis te vallen ik ben geen wiskundige en ik snap al uberhaupt niks van overhang e.d.. Nu lees ik dat de overhang het verschil is tussen de naaldtip en de afstand tot de spindle, de naald moet zo goed mogelijk in de groef staan??? Oke maar dan ga ik het element in de tr2.5 arm bouwen. volgens de duitse handleiding, vreemd dat ze voor nederland geen nederlandse handleiding maken, van de schon moet het naaldtipje precies op het puntje vallen t.h.v. punt a en b. en het element moet dan zo links of rechts worden geschoven dat de voorkant van het element, als dat natuurlijk uberhaupt helemaal recht is, parallel valt met de lange lijnen parallel aan de lijn met een pijlpunt G, toch??? Echter snap ik uberhaupt niet wat het dan uitmaakt hoe ver je het element naar voren of achter schuift in de headshell, als je de schon draait dan komt het naaldtipje toch een keer op het puntje van a of b! U snapt het al ik begrijp er werkelijk niks van. De manier van inbouwen in de headshell maakt toch niks uit dan, of heeft elk element de schroefjes op een andere plaats zitten?

 

Gaarne jullie hulp.

 

Robin

Link to comment
Share on other sites

Robin,

 

Natuurlijk is het van belang waar het element in de headshell wordt geplaatst. Daar is o.a nou juist zo'n sjabloon voor. ;)

 

Gewoon de handleiding volgen.

Is niks moeilijks aan.

Wel even het Duits opfrissen of heb je vroeger niet opgelet :P

 

En anders: ........toch maar even naar de echte dealer.............

 

San

Link to comment
Share on other sites

Robin,

 

Natuurlijk is het van belang waar het element in de headshell wordt geplaatst. Daar is o.a nou juist zo'n sjabloon voor. ;)

 

Gewoon de handleiding volgen.

Is niks moeilijks aan.

Wel even het Duits opfrissen of heb je vroeger niet opgelet :P

 

En anders: ........toch maar even naar de echte dealer.............

 

San

de naaldtip staat precies op a en het element staat zo goed mogelijk paralllel aan de lijnen. vervolgens arm omhoog en arm naar punt b bewegeb. vervolgens staat er in de gebruiksaanwijzing .senken sie ihn zo ab das die naald auf der kurzenkreisbogen????? vor dem punkt b, etwa bei der pfeilspitze, zu legen komt. dus je moet de naald positioneren voor punt b ter hoogte van een peilje, ja die zie ik. nu weer naar de voorkant van het element kijken en het sjabloon draaien net zo lang dat de voorkant van het element en de lijnen parallel lopen, moeten de voorkant van het element dan precies boven die lijn hangen?????? vervolgens zeggen ze dat de naald nog steeds op de kreisbogen moet liggen?????????? vervolgens kun je de overhang aflezen, ik zie cijfertjes staan zu grob en zo klein 2-4 en corrigeren. dit begrijp ik echt niet.

 

jongens ik heb hulp nodig. ik ben nu al drie weken aan het kloten eerst met een rega mal, een hifi news mal en nu deze. met de vorige 2 mallen heb ik geen fatsoenlijk geluid gekregen uit de prestige gold.

 

robin

Link to comment
Share on other sites

Guest Kraus vonBentinck

Bij punt A en punt B zit een klein putje in de mal, daar laat je de naald inzinken;

bij het ene punt, je hebt inmiddels ook een potloodstift aan de voorzijde van het element gezet, zorg je er voor dat het potlood zoveel mogelijk parallel loopt aan de lijnen die hier over de sjabloon lopen; dit doe je door het element zijdelings in de headshell te draaien (schroefjes heel lichtjes aandraaien);daarna ga je naar het andere punt en schuift het element van voor naar achter in de headshell totdat de voorkant van het element gelijk staat aan de correcte overhang; daarna ga je weer terug naar het eerste punt en controleert of de boel nog steeds parallel staat.

 

De correcte overhang wordt door de fabrikant van het element soms opgegeven en kun je ook nog op twee andere manieren op de sjabloon aflezen. Zorg eest maar dat punt A en B goed staan en luister het af met de Hifinews lp. Staan de eerster twee tracks van de antiskating min of meer goed: spelen maar en verder niet al te veel piekeren; het zou dan behoorlijk moeten klinken;

 

Een MM element moet de tracks makkelijker af kunnen spelen dan een MC (wel tot en met de 4e)

Link to comment
Share on other sites

Bij punt A en punt B zit een klein putje in de mal, daar laat je de naald inzinken;

bij het ene punt, je hebt inmiddels ook een potloodstift aan de voorzijde van het element gezet, zorg je er voor dat het potlood zoveel mogelijk parallel loopt aan de lijnen die hiet over de sjabloon lopen; dit doe je door het element zijdelings in de headshell te draaien (schroefjes heel lichtjes aandraaien);daarna ga je naar het andere punt en schuift het element van voor naar achter in de headshell totdat de voorkant van het element gelijk staat aan de correcte overhang; daarna ga je weer terug naar het eerste punt en controleert of de boel nog steeds parallel staat.

 

De correcte overhang wordt door de fabrikant van het element soms opgegeven en kun je ook nog op twee andere manieren op de sjabloon aflezen. Zorg eest maar dat punt A en B goed staan en luister het af met de Hifinews lp. Staan de eerster twee tracks van de antiskating min of meer goed: spelen maar en verder niet al te veel piekeren; het zou dan behoorlijk moeten klinken;

 

Een MM element moet de tracks makkelijker af kunnen spelen dan een MC (wel tot en met de 4e)

potloodstift?, is dat niet veel te zwaar, een andere naaldkracht geeft ook weer een andere stand volgens haudio. ik probeer het met een speld maar die is toch te kort, ik kanhet op het oog maar moeilijk zien of de voorkant van het element parallel staat. en verder scrijf je het element naar voren of achter schuiven op punt b tot de waarde van overhang. bedoel je hiermee dat het element dan parallel moet staan aan een van de lijntjes waar 2 of 4 bij staat?

 

robin

Link to comment
Share on other sites

Hallo Robin,

 

Je bent er nog steeds niet uit zie ik...

 

 

 

Zorg eerst dat de overhang van de arm goed is, 17mm voor een rega/transrotor arm.

 

Zet de naald in punt a of b.

 

Verleng de denkbeeldige lijn door de voorkant van het element.

 

Is deze parallel aan lijn g en de andere evenwijdig daaraan lopende lijntes?

 

Is het element teveel ingedraaid, schuif het element dan naar voren in de arm.

 

Staat het element naar buiten, schuif het element dan naar achteren in de arm.

 

Check het voor a en b.

 

 

Vergeet de andere instellingen niet!..

 

Een potloodstiftje of naald kan het werk vergemakkelijken door de denkbeeldige lijn door het element langer te maken.

 

 

Succes,

 

Groeten Marten Jan

Link to comment
Share on other sites

goedenavond,

 

na het geklaag eerder deze avond is het toch gelukt om een fatsoenlijk geluid uit de prestige gold te krijgen, sterker nog het klinkt vol leven, helder, sprankelend maar nog met wat randjes. het moeilijkste is het parallel krijgen van het element aan de lijntjes. nu op het oog gedaan maar het kan volgens mij nog iets beter. en een staafje heb ik nog niet 123 gevonden. een speld is makkelijk want die blijft door de magneet hangen maar is te kort en lijkt ook niet altijd even constant te zijn qua dikte. verder werkt het sjabloon inderdaad heel makkelijk als je het door hebt. vooral die putjes t.p.v. punt a en b en de gleufjes er naar toe zijn super handig en voorkomen zo dat de arm steeds net niet op dezelfde plaats terecht komt zoals met de rega en hifi news mal. Ik ga de komedne tijd nog wel wat experimenteren met de naaldkracht op die kleine randjes nog weg te krijgen. misschien schaf ik mezelf nog een 2e hands scoop aan.

 

vooral bedankt kraus.

 

robin

Link to comment
Share on other sites

hallo,

 

Kraus weet jij wat de ideale naaldkracht is voor de grado prestige gold? Staat nu op 2 gram. wat verder opvalt nu het element zo goed mogelijk is afgesteld, is dat als de naald in de groef zakt, deze gelijk er mooi inknalt. dat leek voordien wat minder goed te gaan, of klets ik nu maar wat.

 

Wat een verschil zeg nu de overhang correct is. met een goede opname klinkt het gewoon in balans, dus niet dun, schril of juist te helder. De bassen knallen en het hoog ruist. voorheen klonk het of afstandelijk, of te warm, of te dun nee niet lekker. de komende tijd nog wat finetunen want ik heb een digitale naaldweger aangeschaft, alleen nog niet binnen, en waarschijnlijk ook een scoop 2e hands voor weinug.

 

robin

Link to comment
Share on other sites

Guest Kraus vonBentinck

Ik vermoed dat je nog even moet wachten op je digitale wegertje ;)

 

Zoals je kunt lezen is de aanbevolen naalddruk 1,5 gram; desnoods ietsje meer. Als die correct is ingesteld moet je nog de VTA instellen; in principe loopt de armbuis precies horizontaal als de naald op de plaat rust maar beter is de hoogte naar achteren toe iets op te laten lopen, tussen de 1,5 en 2 graden, (zeg maar achter 2 mm hoger dan voor), dat wordt ook door Grado aanbevolen.

 

Voor het instellen van de VTA is een geodriehoek een erg handig hulpmiddel.

 

Je zaagt de punten er af (aan 1 of aan twee kanten) zodat hij precies op een (oude) plaat past tussen spindle en de binnenkant van de plaatrand (ietsje daarbinnen want de rand van de plaat heeft meestal een verhoging); ook hier kun je potloodstiften plakken om de horizontale lijnen op de geo te verlengen. Bij een conische arm zonder markeringen is het lastig aflezen, bij een rechte armbuis is het een koud kunstje De hoogte van een Rega-arm kun je volgens mij verstellen door een inbusbout in de as waarmee deze in het armgat zit gemonteerd. Wel even het beschermkapje over de naald zetten als je de inbusbout van de as in het armgat los gaat draaien

Link to comment
Share on other sites

Ik vermoed dat je nog even moet wachten op je digitale wegertje ;)

 

Zoals je kunt lezen is de aanbevolen naalddruk 1,5 gram; desnoods ietsje meer. Als die correct is ingesteld moet je nog de VTA instellen; in principe loopt de armbuis precies horizontaal als de naald op de plaat rust maar beter is de hoogte naar achteren toe iets op te laten lopen, tussen de 1,5 en 2 graden, (zeg maar achter 2 mm hoger dan voor), dat wordt ook door Grado aanbevolen.

 

Voor het instellen van de VTA is een geodriehoek een erg handig hulpmiddel.

 

Je zaagt de punten er af (aan 1 of aan twee kanten) zodat hij precies op een (oude) plaat past tussen spindle en de binnenkant van de plaatrand (ietsje daarbinnen want de rand van de plaat heeft meestal een verhoging); ook hier kun je potloodstiften plakken om de horizontale lijnen op de geo te verlengen. Bij een conische arm zonder markeringen is het lastig aflezen, bij een rechte armbuis is het een koud kunstje De hoogte van een Rega-arm kun je volgens mij verstellen door een inbusbout in de as waarmee deze in het armgat zit gemonteerd. Wel even het beschermkapje over de naald zetten als je de inbusbout van de as in het armgat los gaat draaien

heb je ervaring met dat bedrijf??

 

Zal toch wel de komende week arriveren?

Link to comment
Share on other sites

Ik vermoed dat je nog even moet wachten op je digitale wegertje ;)

 

Zoals je kunt lezen is de aanbevolen naalddruk 1,5 gram; desnoods ietsje meer. Als die correct is ingesteld moet je nog de VTA instellen; in principe loopt de armbuis precies horizontaal als de naald op de plaat rust maar beter is de hoogte naar achteren toe iets op te laten lopen, tussen de 1,5 en 2 graden, (zeg maar achter 2 mm hoger dan voor), dat wordt ook door Grado aanbevolen.

 

Voor het instellen van de VTA is een geodriehoek een erg handig hulpmiddel.

 

Je zaagt de punten er af (aan 1 of aan twee kanten) zodat hij precies op een (oude) plaat past tussen spindle en de binnenkant van de plaatrand (ietsje daarbinnen want de rand van de plaat heeft meestal een verhoging); ook hier kun je potloodstiften plakken om de horizontale lijnen op de geo te verlengen. Bij een conische arm zonder markeringen is het lastig aflezen, bij een rechte armbuis is het een koud kunstje De hoogte van een Rega-arm kun je volgens mij verstellen door een inbusbout in de as waarmee deze in het armgat zit gemonteerd. Wel even het beschermkapje over de naald zetten als je de inbusbout van de as in het armgat los gaat draaien

hi,

 

nog even over het bepalen van de afspeelhoek met een geodriehoek. volgens mij kun je de hoek niet aflezen als je de geo op de plaat leg met de arm er vlak langs.

 

robin

Link to comment
Share on other sites

Guest Kraus vonBentinck

je moet wel een doorzichtige geodriehoek nemen natuurlijk :D

Je zet de geo rechtop met de afgezaagde onderkant op de plaat en zet de arm horizontaal, daarna ga je nog ietsje verder omhoog aan de achterzijde van de arm; de gradenverdeling aan de zijkant is niet direct bruikbaar om de daadwerkelijke hellingshoek af te lezen, dat is waar maar ook niet nodig natuurlijk. Het kan overigens wel als je geo goed hebt afgezaagd door de graden aan de linker en rechterzijde van de schuine kant te vergelijken.

Bovendien is de juiste hoek een kwestie van een beetje experimenteren, niet te extreem natuurlijk.

Link to comment
Share on other sites

VTA doe je op gehoor!

 

Basta . :rolleyes:

Beste Scat-Man,

 

 

Zo is dat !

 

 

Maar je kunt het ook zien en meten en met een beetje veel ervaring, met verschillende armen en elementen, kun je na een paar jaar alles goed instellen, wel graag minimaal 1 draaitafel/arm/element kombinatie per dag dat zijn er ongeveer 250 per jaar, dus na 2 jaar 500 etc.

 

Wel even kijken onder de microscoop hoe de naald er exact inzit.

 

 

MvG,

 

 

Haudio

 

 

:rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

VTA doe je op gehoor!

 

Basta .  :rolleyes:

oke!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! de arm staat nu op het oog van achteren iets omhoog. vanadering vta geeft ook vernadering overhang toch?

 

roob

Beste,

 

 

 

In veel gevallen is het beter dat de VTA ingesteld wordt dat de arm 1.5 mm oploopt naar het lager.

 

Dus inderdaad eerst de VTA instellen dan de fouthoek !

 

Maar eerst nadat je de fouthoek ''voor'' de VTA instelling al had ingesteld :lol:;)

 

 

Vandaar het ook eninge tijd kost om het ''perfect'' te krijgen , steeds opnieuw en steeds perfecter !

 

 

MvG,

 

 

Haudio

 

 

:rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

ja ja ik heb een vulling van een vulpotlood kunnen bemachtigen op het werk. ja dat is perfect, licht en kaarsrecht, wel effe kloten met een tappie om op het element vast te zetten, maar goed met het oog is het parallel zetten van het element toch lastig te zien. als ik zo doorga met de ontwikkelingen dan klinken de elementjes nog mooier dan dat als haudio de afstelling doet :P

 

robin

Link to comment
Share on other sites

kraus!!

 

kun je met de hifinews testplaat nu ook bepalen wat de juiste naalddruk moet zijn voor de grado prestige gold?

 

ik ben nog bezig met het verfijnen van de klankweergave, want deze was toch wat te "mid" achtig. ik ben opzoek naar een echt transparante instelling waar een harp ook echt klinkt zoals een harp, andreas vollenweider white.... nog wat wat. de snaren moet je scherp horen, maar de warmte van de klankkast moet ook hoorbaar zijn. Dit is best wel lastig. naalddruk staat nu op 1,8 gram. en t.o.v. van 2 gram lijkt alles wat minder diep te klinken maar scherpe randjes hoor ik nu niet of nauwelijks. ik zal ook de door de fabrikant opgegeven 1,5 gram proberen. ik wil eigenlijk een scherp plaatje horen zoals op cd maar dan met meer vloeiendheid en klankkleur.

 

robin

Link to comment
Share on other sites

Guest Kraus vonBentinck

voor de naalddruk moet je toch echt uitgaan van de door de fabrikant opgegeven waarden, dus 1,5 gram; dat heet niet voor niets "Optimum Tracking Force". De truc is om daar niet zo veel van af te wijken en de antiskating-tracks van kant 1 zoveel mogelijk correct af te spelen.

Je moet de eerste drie tracks van de AS met de Grado foutloos af kunnen spelen, eventueel door iets naar boven toe af te wijken van de 1,5 gram tracking weight, maar niet te veel dus; als je 0,1gr. afwijkt is dat al 6% afwijking van de fabriekswaarden om het eens in andere woorden te zeggen

 

Het tunen van de klank doe je met de instelling van de VTA, de mate dus waarin de arm horizontaal loopt, dat wordt door Grado zelf zo aanbevolen. Daar is alleen het oor voor geschikt en wat je niet hoort, daar moet je je ook niet druk om maken.

 

Als je toch "zekerheid" wilt hebben dan is de computer een mooi hulpmiddel om te meten naar mijn persoonlijke mening. Je gaat van de record out naar een geluidskaart en neemt de wavefile op in bijv Adobe Audition; met dit programma trek je bijv de wavefile van de testtracks net zo uit elkaar als op een scope. Je ziet dan een mooi (of lelijk) golflijntje en aan de hand daarvan kun je de boel bijstellen. Ook andere wave-editors zullen wel zo iets kunnen.

Van AA kun je een fullyfunctional try-out version gratis downloaden om het een maand lang te proberen.

Om van de versterker naar een PC te gaan heb je meestal een langere kabel nodig. Zelf even maken volgens de methode zoals aangegeven op www.platenspeler.com met de Prefer microfoonkabel, dat zal je de kop niet kosten.

 

Een laatste tip: de beste methode om CD-geluid te krijgen is het afspelen van een CD :P

 

een voorbeeldje, hier moet nog iets aan gebeuren dus:

p.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Een laatste tip: de beste methode om CD-geluid te krijgen is het afspelen van een CD :P

ha ha, lp en cd prima met soms een voorkeur voor lp en op andere momenten de cd. Het recht voor z'n raap karakter en glasheldere klank van de cd kan ik zeker wel waarderen, dan klinkt een lp soms wat grofstoffelijk. maar goed met allebei kan ik prima uit de voeten. het ontstaan van de dvd uit de cd vind ik eigenlijk nog het mooiste voorbeeld van een goed digitaal systeem. mp3, cd-rom, computer e.d. doet me weinig.

 

robin

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...