Jump to content

polariteit

robx
 Share

Recommended Posts

ja ... die reactie was voorzienbaar :D

de boel zit nu zo dat per stuk de laagste spanning op massa resteert. puzzelen wordt me in deze niet makkelijker gemaakt door een stekkerblok met Belgisch type aarde-pin (even omdraaien zit er niet in).

Bovendien hebben theoretische discussies ook wel mijn interesse, dus ....

groet

Wat is het doel: per apparaat de zo laag mogelijke spanning zoeken, of de verschillende apparaten zo 'polen' dat de restspanningen zo dicht mogelijk bij elkaar liggen?

Ik behoor tot de aanhangers die wel verschil horen tussen "willekeurig" aansluiten en "juiste polariteit".

In mijn systeem geldt dat ieder apparaat zodanig gepoled wordt zodat de laagste waarde aan restspanning wordt gemeten. Dit levert in mijn situatie het meest gunstige resultaat op. Het laag klinkt wat strakker en het levert een veel rustiger geluidsbeeld op.

Of dit in jouw situatie ook de beste setting is kan ik niet beoordelen. Ik zou het gewoon eens uitproberen. Ik ben overigens wel erg benieuwd naar de uitkomst.

Groet,

Gerald

Hoe meten jullie die restspanning. Ik bedoel je meet de spanning op de behuizing (of mantel van een cinch-uitgang) maar waaraan relateer je die? Aan de nul of aan de aarde? Aarde heb ik niet namelijk en aan nul zou ie altijd gelijk moeten zijn...

Hoe meten jullie die restspanning. Ik bedoel je meet de spanning op de behuizing (of mantel van een cinch-uitgang) maar waaraan relateer je die? Aan de nul of aan de aarde? Aarde heb ik niet namelijk en aan nul zou ie altijd gelijk moeten zijn...

Ten eerste, gefeliciteerd met je 6666e bericht. Mooie mijnpaal! :D

Het gaat hier om de spanning tussen de cinch en de aarde. Je apparatuur even onder de arm meenemen naar de keuken denk ik...

Ten eerste, gefeliciteerd met je 6666e bericht. Mooie mijnpaal! :D

Het gaat hier om de spanning tussen de cinch en de aarde. Je apparatuur even onder de arm meenemen naar de keuken denk ik...

Nou dat denk ik dus niet... ;) Dan kan ik m'n apparatuur net zo goed openschroeven en daarin bekijken hoe het gepoolt moet worden. Maar goed, ik blijf het een beetje een wazig verhaal vinden... Het zou om vereffeningsstroompjes gaan die ontstaan vanwege spanningsverschillen tussen 2 apparaten. En die spanningsverschillen zouden dan weer ontstaan vanwege juiste of onjuiste poling van de apparatuur. Nou, dan kun je toch net zo goed de spanning over de apparaten meten (als je ze eerst loskoppelt). Misschien doe ik dat nog wel. Maar nu niet, want m'n multimeter ligt op school. Ik gok dat er 110V tussen m'n computer en versterker staat, als ik m'n computer loskoppel. M'n computer is namelijk ook niet geaard (moet wel, weet ik) en in dat geval staat er ongeveer de helft van de voedingsspanning op de behuizing (t.o.v. van de nul)...

M'n 6666e berichtje alweer... Pfoeh, dat gaat hard dan ;) Ik zeg liever dat ik gemiddeld 6,1 berichtjes per dag post. Dat staat wat minder extreem... ;)

Beste,

Henrie,

Je meet ten opzichte van aarde de lekspanning op de kast. Dit is puur een inductieve koppeling van de trafo met de behuizing. Soms kan dit een verschil zijn van meer dan 100 volt. De laagste lekspanning is uiteraard de juiste polariteit. Het gaar dus om dat je de primaire wikkeling op de fase aansluit die de MINSTE koppeling heeft met de stalen behuizing. Voor de andere lezers, schrik niet. Die 100 volt klinkt eng, maar de stroom is zo laag dat je daar over het algemeen niets van voelt. Bij te hoge (en dus gevaarlijke) lekstromen mag je ervan uitgaan dat de aardlek er al uitknalt.

Het minder fijne van zelf polenchecken is, dat je je apparaat van randaarde af moet halen om juist te kunnen meten. Officieel mag dit niet. Om die reden heb ik er moeite mee mijn klanten dit te adviseren, want je adviseerd iets wat wettelijk eigenlijk niet mag.

Overigens, het verschil in klank is dermate hoog, dat je op het gehoor zo kan polen. Ik heb er al menig weddenschap mee gewonnen ;)

Groeten,

Bas

ik zie niemand zeggen dat we de minste spanningsverschillen tussen apparatenzoeken. alleen per apparaat de geringste restspanning. dan lijkt de verklaring een andere te zijn dat de laagste stroom tussen twee apparaten. toch?

De vraag van ravon boeit me ook wel, wat als alles geaard is. weg stroompjes? maar daar ging het al niet om gezien bovenstaande conclusie.

ergo: ik hoor dat het werkt, nou ben ik nog benieuwd waarom.

groet

ik zie niemand zeggen dat we de minste spanningsverschillen tussen apparatenzoeken. alleen per apparaat de geringste restspanning. dan lijkt de verklaring een andere te zijn dat de laagste stroom tussen twee apparaten. toch?

De vraag van ravon boeit me ook wel, wat als alles geaard is. weg stroompjes? maar daar ging het al niet om gezien bovenstaande conclusie.

groet

Beste Rob,

Het spreekt voorzich dat wanneer de lekspanningen per behuizing het laagst zijn dat ook de lekspanningen onderlink het laagst zijn. Het totale potentiaal verschil ten opziche van massa wordt in het hele systeem lager. Toch blijft dit altijd wel een probleem. Daarom ook blijft de RCA ongebalanceerde verbinding een waardeloze verbinding in mijn optiek. Lang leve de echt gebalanceerde connectie's waarbij je alleen potentiaal verschil hebt tussen poot 2 en 3, en dus niet refereert aan de centrale nul. Wanneer iedereen zich aan de regels houdt, en poot 1 echt alleen aan de ontvanger kant voor kabelafscherming aan de nul wordt gezet heb je een systeem vrij van lussen en vereffeningsstromen.

Als alles geaard is, zul je geen lekstroom meten. De stroom kiest de weg van de laagste weerstand, dus aarde. Echter ze zijn er nog wel. Het probleem wordt groter wanneer meerdere apparaten geaard zijn. Het ene apparaat zal zijn aarde direct aan de voedingsnul hebben en de ander niet. i.p.v. een centrale nul hebbenm we er nu vele. En dat is al genoeg voor een fijne lus.

Groeten,

Bas

Het antwoord is toch gegeven: Zo laag mogelijke lekspanningen met navenant zo laag mogelijke lekstroompjes.

Een fatsoenlijk apparaat behoort GEEN lekspanning op de kast te hebben! En zeker geen audioapparaat wat daar nog eens extra gevoelig voor is.

Overigens Bas, de lekspanning is meer het gevolg van capacitieve koppeling dan van inductieve koppeling en met name in de nettrafo.

;)

Als twee apparaten op hetzelfde aardpunt geaard zijn kan er tovh geen aardlus ontstaan?

Ja dat kan dus wel. De fysieke lus gevormd door de (geaarde) netsnoeren en interlinks kan groot genoeg zijn om voldoende hoorbare storing op te pikken.

Je meet ten opzichte van aarde de lekspanning op de kast. Dit is puur een inductieve koppeling van de trafo met de behuizing. Soms kan dit een verschil zijn van meer dan 100 volt. De laagste lekspanning is uiteraard de juiste polariteit. Het gaar dus om dat je de primaire wikkeling op de fase aansluit die de MINSTE koppeling heeft met de stalen behuizing. Voor de andere lezers, schrik niet. Die 100 volt klinkt eng, maar de stroom is zo laag dat je daar over het algemeen niets van voelt. Bij te hoge (en dus gevaarlijke) lekstromen mag je ervan uitgaan dat de aardlek er al uitknalt.

Zoals je weet, ben ik niet vies van wat (hoog)spanning, dus maak je om mij geen zorgen v.w.b. netspanning enzo ;)

Maar goed, ik zal nog eens gaan meten. Ik zal dan niet naar aarde meten, aangezien ik die niet heb. En de stekkers op m'n apparatuur hebben ook geen randaarde, dus 'illegaal' is het ook niet. Ik zal dan meten tussen de nul van de cinch-bussen van bijvoorbeeld de versterker en de cd-speler. Zoals ik al zei, verwacht ik tussen de versterker en de computer een vrij hoge spanning, aangezien m'n computer niet geaard is en er dan ongeveer de halve voedingsspanning op de kast van de computer staat. Maar tussen cd-speler en versterker verwacht ik eigenlijk niet veel. Of er moet ook een geschakelde voeding in m'n cd-speler zitten, dat weet ik eigenlijk niet... Maar goed, ik heb nu ff geen multimeter bij de hand. Die ligt op school. Hoewel, ik heb na m'n stage een klein multimetertje gekregen van Eaton. Heel schattig dingetje ;) Maar hoe goed die het doet (en of ie het nog doet) weet ik niet...

Het minder fijne van zelf polenchecken is, dat je je apparaat van randaarde af moet halen om juist te kunnen meten. Officieel mag dit niet. Om die reden heb ik er moeite mee mijn klanten dit te adviseren, want je adviseerd iets wat wettelijk eigenlijk niet mag.

Daar zou ik me niet al te druk over maken. Een apparaat is alleen geaard om ervoor te zorgen dat de netspanning meteen uitgeschakeld wordt als de fase (in het apparaat) aan de kast ligt, door een flinke klap op het apparaat of prutserij van de eigenaar. Ik neem aan dat jij een apparaat wel veilig aflevert, dus dan kan er verder niet veel gebeuren als je de aarde er ff afhaalt. Een ongeaard apparaat wordt ook van de netspanning afgeschakeld als de fase aan de kast ligt, maar dan alleen als iemand of iets de kast aanraakt en een stroom naar aarde leidt. Dat zou met losgekoppelde aarde bij een normaal gesproken geaarde kast dan ook gebeuren. Zal niet veel gebeuren dus denk ik...

Overigens, het verschil in klank is dermate hoog, dat je op het gehoor zo kan polen. Ik heb er al menig weddenschap mee gewonnen ;)

Als ik het gecheckt heb, zal ik eens luisteren of ik ook verschil hoor. Als het nu tenminste nog niet goed gepoold is. Als het al wel goed gepoold is, valt er weinig verschil te horen natuurlijk...

Hoi, had VDH niet een polarity checker? Zo ja zijn die nog te koop? Zou leuk zijn om te checken of oor en checker het eens zijn. :cool2: Tim

Een multimeter werkt ook.

Als twee apparaten op hetzelfde aardpunt geaard zijn kan er tovh geen aardlus ontstaan?

Ja dat kan dus wel. De fysieke lus gevormd door de (geaarde) netsnoeren en interlinks kan groot genoeg zijn om voldoende hoorbare storing op te pikken.

:blink: Hebben wij een misverstand? Of is het "normaal" dat er fysieke aardlussen worden geschapen? Aarden doe je toch maar aan een kant van een verbinding, eventuele geaarde afscherming in interlinks dient toch onderbroken te worden juist om lussen te voorkomen?

Als je een cd-speler hebt en een versterker en ze hebben beide een stekker met randaarde (en die randaarde zit ook aangesloten), dan heb je in feite toch al een aardlus, via de interlinks? Of zie ik dit nou verkeerd?

Maar goed, ik zal nog eens gaan meten. Ik zal dan niet naar aarde meten, aangezien ik die niet heb. En de stekkers op m'n apparatuur hebben ook geen randaarde, dus 'illegaal' is het ook niet. Ik zal dan meten tussen de nul van de cinch-bussen van bijvoorbeeld de versterker en de cd-speler.

Beste Henrie,

Ten opzichte van de nul van je RAC bus gaat niet werken, omdat die vaak al aan je chassis is verbonden. Je kunt dus alleen meten als een apparaat ontbonden is van alle andere apparaten. En je moet een referentie hebben die niet gelijk is aan de nul die al aan je chassis hangt. Daarom meet ik altijd ten opzichte van aarde. Ten opzichte van je nul van je 220 net kan ook, maar laat dit geen optie zijn voor niet ervaren lezers!!

Beste Ravon,

Je hebt niet maar 1 aardpunt. was dat maar zo. waar het omgaat, is dat als appraat 1 aan aarde hangt. en apparaat 2 en 3 ook. dat bijna altijd alle nullen ook met elkaar doorverbonden zijn via interlinks etc. Wie zegt mij dat de nul in apparaat 3 nog steeds exact gelijk is aan de nul van apparaat 1? dat is dus niet zo. en dat maakt al dat je weer een nieuw potentiaal verschil krijgt. Daarom werkt men in de studio's met een grote aardstrip, waar alle apparaten aan hangen. Daarom geschieden alle signaalverbindingen gebalanceerd. je line signaal zweeft dus ten opzichte van de nul. In huiskamer hifi heb je dat meestal gewoon niet.

Pjotr. Je hebt gelijk ik bedoelde capaciteive koppeling :)

Groeten,

Bas

Maar goed, ik zal nog eens gaan meten. Ik zal dan niet naar aarde meten, aangezien ik die niet heb. En de stekkers op m'n apparatuur hebben ook geen randaarde, dus 'illegaal' is het ook niet. Ik zal dan meten tussen de nul van de cinch-bussen van bijvoorbeeld de versterker en de cd-speler.

Beste Henrie,

Ten opzichte van de nul van je RAC bus gaat niet werken, omdat die vaak al aan je chassis is verbonden. Je kunt dus alleen meten als een apparaat ontbonden is van alle andere apparaten. En je moet een referentie hebben die niet gelijk is aan de nul die al aan je chassis hangt. Daarom meet ik altijd ten opzichte van aarde. Ten opzichte van je nul van je 220 net kan ook, maar laat dit geen optie zijn voor niet ervaren lezers!!

Uiteraard ga ik eerst alle interlinks verwijderen. Dat spreekt voor zich.

Volgens mij ging het om spanningsverschillen tussen 2 apparaten die zich via de interlinks vereffenen. Dan zou ik dus gewoon kunnen meten tussen 2 RCA-bussen van 2 apparaten, met de interlinks losgekoppeld. Ten opzichte van de nul van de netspanning meten zou misschien ook kunnen, maar in feite doe je dan volgens mij hetzelfde...

:blink: Hebben wij een misverstand? Of is het "normaal" dat er fysieke aardlussen worden geschapen? Aarden doe je toch maar aan een kant van een verbinding, eventuele geaarde afscherming in interlinks dient toch onderbroken te worden juist om lussen te voorkomen?

volgens mij heb jij een punt.

als je gewoon al je apparatuur aard , en de afscherming van je interlinks alleen aan de voorversterker zijde vastmaakt , dan kun je ompolen wat je wilt , maar je hoort echt geen verschil .

alle lekstroom loopt via de aarde , en de interlinks zijn gewoon goed afgeschermd.

als je gewoon al je apparatuur aard , en de afscherming van je interlinks alleen aan de voorversterker zijde vastmaakt , dan kun je ompolen wat je wilt , maar je hoort echt geen verschil .

alle lekstroom loopt via de aarde , en de interlinks zijn gewoon goed afgeschermd.

Beste Eric,

Je luistert (leest) dus weer niet goed. Al soldeer je de afscherming alleen aan de voortrap vast, je zult altijd ook een harde nul/aarde connectie moeten maken. anders geen geluid met ongebalanceerde verbindingen. Je moet een referentie hebben om signaal te krijgen. Dus knoop je toch een hele hoop nullen bij elkaar. Dus heb je nooit EEN centraal nul punt. Dus. hoor je verschil wanneer er meer of minder lekspanningen zijn.

Groeten,

Bas

Beste Eric,

Je luistert (leest) dus weer niet goed. Al soldeer je de afscherming alleen aan de voortrap vast, je zult altijd ook een harde nul/aarde connectie moeten maken. anders geen geluid met ongebalanceerde verbindingen. Je moet een referentie hebben om signaal te krijgen. Dus knoop je toch een hele hoop nullen bij elkaar. Dus heb je nooit EEN centraal nul punt. Dus. hoor je verschil wanneer er meer of minder lekspanningen zijn.

Groeten,

Bas

De buitenmantel van coax interlinks is geen afscherming, dat was waarschijnlijk een deel van het misverstand. Als je het hebt over ongebalanceerde verbindingen vermoed ik dat je het helemaal bij het rechte eind hebt. Althans als ik jouw tekst en de tekst in mijn "handbook of sound engineers" vergelijk kan ik het er weinig mee oneens zijn.

Beste Ravon,

Goed lezen is soms zo moeilijk he... :) Ik heb het dus over ongebalanceerd, ook zei ik er nadrukkelijk bij dat gebalanceerd indien goed toegepast deze problemen niet kent, want je zweeft ten opzichte van de nul.

Groeten,

Bas

Idd Bas, als je zoals de meesten, ongebalanceerd werkt en van veel brom houdt moet je vooral alles aarden via de randaarde van het netsnoer en van alle intelinks de aarde maar aan 1 kant aansluiten.

Wat trouwens wel goed werkte in een set-up destijds: Alle apparaten stonden boven elkaar en ik had de kasten ervan met een flik stuk bandkoper aan de achterkant direct met elkaar vebonden. Alleen de EV zat met randaarde aangesloten. Zoiets lukt alleen goed als je makkelijk bij de achterkant van het rack kunt en even een apparaat omwisselen is er dan niet bij. Maar het werkte wel.

Overigens werkt het in studio's vaak net zo omdat daar meestal alles via het 19" rack direct met elkaar verbonden zit.

Had ooit eens een bromprobleem in een studio. Het 19" rack direct met de aardbus van de mengtafel verbinden met 25 mm2 (stuk startkabel) was de oplossing :D

;)

Beste Eric,

Groeten,

Bas

aha!

ik snap hem nu bas. :)

maar als je gewoon al je apparatuur aard, en je interlinks aan beide einden aan massa legt , dan maakt de polariteit toch niet meer uit?

ps; wat hoor je eigenlijk als er een lekstroompje door de afscherming (ground) van je interlink loopt?