erik klijnsmit Posted 4 juli 2005 Report Share Posted 4 juli 2005 nog even wat , ik heb op zolder nog een Adcom versterker liggen (car hifi) een klasse A versterker met 4 cinch ingangen .(2 keer plus en 2 keer min inputs) dat noemen ze semi gebalanceerd. ik moest bij mijn cdspeler dan een Y-kabel op mijn interlink zetten , op die Y kabel sloot ik twee setjes interlinks aan, maar van de ene interlink (die naar de min inputs ging) moest ik dan de signaal draad aan massa leggen en de afscherming losmaken. wat het voordeel hiervan was weet ik nog steeds niet helemaal Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 4 juli 2005 Report Share Posted 4 juli 2005 Dan kan je ingang als fasedraaier functioneren ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 5 juli 2005 Report Share Posted 5 juli 2005 Hmm, Maar weer on-topic dan. Allereerst wordt soms de nul en de (veiligheids)aarde af en toe door elkaar gehaald zie ik. Die twee zijn niet het zelfde. Waar het meer om gaat is niet zozeer de lekspanning maar om de lekstroom. Die lekstroom is een stroompje dat over de massa-aansluiting gaat lopen tgv van capacitieve netkoppeling of niet helemaal ideale isolatie met het lichtnet. Dat stroompje mag een maximale waarde hebben naar aarde van: Voor klasse II apparaten (dus zonder randaarde): 0,25 mA Voor klasse I apparaten (met randaarde): 3,5 mA Omdat de aardverbindingen en de aardmantel van interlinks een bepaalde weerstand hebben onstaat er over die verbinding dan een stoorspanning (wet van ohm). Bij ongebalanceerd telt die stoorspanning dan direkt op bij de signaalspanning. Eigenlijk moet je dus het lekstroompje meten over de aardverbinding en dat moet zo klein mogelijk zijn. Simpeler is het om de spanning tussen de kasten van 2 apparaten te meten die met elkaar verbonden zijn. Omdat we het over mV's of kleiner hebben is dat niet zo makkelijk en heb je een gevoelige meter nodig. Overigens zijn gebalanceerde verbindingen ook niet altijd zaligmakend. Die hebben ook maar een beperkte storingsonderdrukking die vaak niet meer dan 20 - 40 dB is. Een hele goede audiotrafo haalt soms de 60 dB. Het helpt zoiezo wel maar is niet zaligmakend. Ravon wel gelijk om je apparatuur die aan elkaar zit op 1 punt te aarden w.b.t. de randaarde. Je voorkomt dan de extra storing die op de verschillende aardes kan staan. Maar de afscherming aan 1 kant van een interlink niet verbinden, waardoor die aardverbinding onderbroken is, werkt vaak contraproductief: De aardweerstand tussen twee apparaten moet simpelweg zo laag mogelijk zijn. (Iets voor de kabelfanaten waarom een goedkope dropveter minder KAN zijn). Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 5 juli 2005 Report Share Posted 5 juli 2005 hoi pjotr, even nog wat vragen: 1- als ik al mijn apparaten aard (dus gewoon de behuizingen aan aarde leg) dan kan er in principe toch geen lekstroom meer lopen door de massa van mijn interlinks? 2- als ik alles aard , en ik maak de massa van de interlinks alleen vast bij de voorversterker, dan ziet mijn signaal toch nog gewoon een referentie massa ? 3- als ik niks aard, en gewoon de interlinks aansluit, waar blijft de lekstroom dan? 4- wat gebeurt er als ik niks aard , en ik maak de interlinks alleen aan vv zijde vast alvast bedankt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 5 juli 2005 Report Share Posted 5 juli 2005 1- als ik al mijn apparaten aard (dus gewoon de behuizingen aan aarde leg) dan kan er in principe toch geen lekstroom meer lopen door de massa van mijn interlinks? Die verdeelt zich dan over de randaardeverbinding en de massa aansluiting van je interlink, al naar gelang de weerstandsverhouding van die twee. Gewoon ALLE aardverbindingen zo dik mogelijk maken. Maar 25mm2 is niet echt nodig hoor 2- als ik alles aard , en ik maak de massa van de interlinks alleen vast bij de voorversterker, dan ziet mijn signaal toch nog gewoon een referentie massa ? Waarover een lekstroomje loopt -> genereert stoorspanning en heb je kans op meer storing. 3- als ik niks aard, en gewoon de interlinks aansluit, waar blijft de lekstroom dan? Die gaat dan over de mantel (= massa) van je interlink. 4- wat gebeurt er als ik niks aard , en ik maak de interlinks alleen aan vv zijde vast De massa van je interlinks niet aansluiten bij je EV bedoel je toch neem ik aan? Nou dan heb je een hele hoop brom met waarschijnlijk kort daarna een grote knal De lekstroom gaat dan over je signaalader regelrecht je EV in. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 5 juli 2005 Report Share Posted 5 juli 2005 OK, nog Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 5 juli 2005 Report Share Posted 5 juli 2005 OK, nog Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 5 juli 2005 Report Share Posted 5 juli 2005 Beste Erik, Als je apparaat een zekere lekstroom heeft wel ja, dan kan ompolen er voor zorgen dat de lekstroom lager wordt en je er minder (tot geen) last van hebt. Een goed audio-apparaat heeft echter een verwaarloosbare lekstroom en dan dan zul je er weinig tot niets van merken. Een apparaat wat net aan de norm van < 0,25 mA voldoet is veiligheidstechnisch wel goed: Het voldoet aan de norm. Maar in audiotechnisch opzicht is het eigenlijk niet zo goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 5 juli 2005 Report Share Posted 5 juli 2005 jongens bedankt! ik ben weer wat wijzer. ps: het zal jullie niet verbazen dat ik geen verschil hoor bij het ompolen van de netstekker. bij het ompolen van Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 5 juli 2005 Report Share Posted 5 juli 2005 jongens bedankt! ik ben weer wat wijzer. ps: het zal jullie niet verbazen dat ik geen verschil hoor bij het ompolen van de netstekker. bij het ompolen van Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 5 juli 2005 Report Share Posted 5 juli 2005 ps: het zal jullie niet verbazen dat ik geen verschil hoor bij het ompolen van de netstekker. Dit hoort thuis bij het topic "Deceptie-gevoelens" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 5 juli 2005 Report Share Posted 5 juli 2005 jongens bedankt! ik ben weer wat wijzer. ps: het zal jullie niet verbazen dat ik geen verschil hoor bij het ompolen van de netstekker. bij het ompolen van Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 5 juli 2005 Report Share Posted 5 juli 2005 jongens bedankt! ik ben weer wat wijzer. ps: het zal jullie niet verbazen dat ik geen verschil hoor bij het ompolen van de netstekker. bij het ompolen van Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 5 juli 2005 Report Share Posted 5 juli 2005 jongens bedankt! ik ben weer wat wijzer. ps: het zal jullie niet verbazen dat ik geen verschil hoor bij het ompolen van de netstekker. bij het ompolen van Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 5 juli 2005 Report Share Posted 5 juli 2005 jongens bedankt! ik ben weer wat wijzer. ps: het zal jullie niet verbazen dat ik geen verschil hoor bij het ompolen van de netstekker. bij het ompolen van Link to comment Share on other sites More sharing options...
tbenschop Posted 5 juli 2005 Report Share Posted 5 juli 2005 wAT HEEFT DIT IN GODSNAAM MET MUZIEK TE MAKEN?! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 5 juli 2005 Report Share Posted 5 juli 2005 wAT HEEFT DIT IN GODSNAAM MET MUZIEK TE MAKEN?! Niets! Het gaat hier over techniek. Mag dat niet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 6 juli 2005 Report Share Posted 6 juli 2005 Wat ik wel gemerkt heb tijdens het pole-checken van apparatuur, is dat er apparaten zijn die niet meer of niet minder lekstroom genereren tijdens het "omdraaien" van de stekker. Betekend dat dan dat het zulke apparaten zijn waarbij het niet uitmaakt hoe je de stekker steekt? Of zou de afscherming van kast en trafo gewoon "beter" zijn? Dat laatste denk ik niet, want ten slotte zit de "juice" op netkabel en contactpunten ook... Ik vind dat apparaten die correct ingeplugd zijn, (CD speler bvb.) een duidelijker en rustiger klankbeeld bezitten, meer lucht... zelfs al werk ik nog steeds met dropveters van netsnoeren... een multimeter heb ik nog nooit voor deze meting gebruikt, lijkt me nogal omslachtig...? eigenaardig genoeg heb ik het gevoel dat mijn halogeen plafondverlichting de "stage", het geluidsbeeld in mijn luisterruimte, naar beneden drukt, verstikt... met een gewoon "peertje" heb ik dat gevoel niet...zal ik misschien die halogeenlamp (met ingebouwde trafo) effe pole-checken? Of een fase-draaier inbouwen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 6 juli 2005 Report Share Posted 6 juli 2005 een multimeter heb ik nog nooit voor deze meting gebruikt, lijkt me nogal omslachtig...? Want? Ik zou ik geen handiger manier weten hoor... Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 6 juli 2005 Report Share Posted 6 juli 2005 een multimeter heb ik nog nooit voor deze meting gebruikt, lijkt me nogal omslachtig...? Want? Ik zou ik geen handiger manier weten hoor... je tong, gewoon even je interlink en een aardedraad in je mond stoppen hoe harder het prikkelt hoe meer lekstroom Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 6 juli 2005 Report Share Posted 6 juli 2005 een multimeter heb ik nog nooit voor deze meting gebruikt, lijkt me nogal omslachtig...? Want? Ik zou ik geen handiger manier weten hoor... je tong, gewoon even je interlink en een aardedraad in je mond stoppen hoe harder het prikkelt hoe meer lekstroom Vond de Vieze Man met de batterijtjes leuker Erik Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 6 juli 2005 Report Share Posted 6 juli 2005 een multimeter heb ik nog nooit voor deze meting gebruikt, lijkt me nogal omslachtig...? Want? Ik zou ik geen handiger manier weten hoor... je tong, gewoon even je interlink en een aardedraad in je mond stoppen hoe harder het prikkelt hoe meer lekstroom Ik denk niet dat m'n tong een gevoeliger en/of betrouwbaarder meetapparaat is dan een multimeter... Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 7 juli 2005 Author Report Share Posted 7 juli 2005 ik las laatst ergens in een topic dat bepaalde soorten verlichting storing op het net veroorzaken (dc meende ik dat schrijver zei). ik heb diverse halogeenlampen staan, waarvan 1 op de audiogroep. die gaan uit als ik echt wil luisteren, en ja, dat klinkt beter. denk ik (na wat vergelijken) groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 7 juli 2005 Report Share Posted 7 juli 2005 een multimeter heb ik nog nooit voor deze meting gebruikt, lijkt me nogal omslachtig...? Want? Ik zou ik geen handiger manier weten hoor... hoe krijg je je probes in het stopcontact als er al een apparaat in zit??? Een pole checker hou je gewoon boven je netsnoer en/of het apparaat in kwestie... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 7 juli 2005 Report Share Posted 7 juli 2005 een multimeter heb ik nog nooit voor deze meting gebruikt, lijkt me nogal omslachtig...? Want? Ik zou ik geen handiger manier weten hoor... hoe krijg je je probes in het stopcontact als er al een apparaat in zit??? Een pole checker hou je gewoon boven je netsnoer en/of het apparaat in kwestie... Je kunt toch de randaarde (als je daar zo graag aan wilt meten) van een lege plek in je verdeeldoos pakken (als er nog een lege plek over is)? Of anders haal je even de stekker van een van de apparaten waaraan je op dat moment niet aan het meten bent eruit. Dan heb je alsnog een lege plek in de verdeeldoos. Maar je kunt natuurlijk ook de spanning tussen 2 apparaten meten. Je moet ze dan helemaal van elkaar losmaken (interlinks verwijderen dus; moet sowieso al trouwens) en dan aan de massa van de cinch-bussen gaan meten. Gaat prima met een multimeter dus... Bovendien kun je met een multimeter ook meer dan aan een pole checker. Al kan ik me voorstellen dat niet iedereen een multimeter nodig heeft/gaat gebruiken... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts