Jump to content

polariteit

robx
 Share

Recommended Posts

een multimeter heb ik nog nooit voor deze meting gebruikt, lijkt me nogal omslachtig...?

Want? :confused: Ik zou ik geen handiger manier weten hoor...

:huh: hoe krijg je je probes in het stopcontact als er al een apparaat in zit??? :blink: Een pole checker hou je gewoon boven je netsnoer en/of het apparaat in kwestie...

Je kunt toch de randaarde (als je daar zo graag aan wilt meten) van een lege plek in je verdeeldoos pakken (als er nog een lege plek over is)? Of anders haal je even de stekker van een van de apparaten waaraan je op dat moment niet aan het meten bent eruit. Dan heb je alsnog een lege plek in de verdeeldoos.

Maar je kunt natuurlijk ook de spanning tussen 2 apparaten meten. Je moet ze dan helemaal van elkaar losmaken (interlinks verwijderen dus; moet sowieso al trouwens) en dan aan de massa van de cinch-bussen gaan meten.

Gaat prima met een multimeter dus... Bovendien kun je met een multimeter ook meer dan aan een pole checker. Al kan ik me voorstellen dat niet iedereen een multimeter nodig heeft/gaat gebruiken...

B) Oh maar ik heb een apart stopcontact (in de badkamer) om apparaten, VOLLEDIG LOSGEKOPPELD behalve netstekker, te "pole-checken" :P . En ik meet niet op de randaarde want de apparaten die ik momenteel gebruik hebben allen slechts tweepolige netsnoeren! Trouwens behalve in

En we hebben (hoe geniaal!) een aparte groep voor de deurbel! Geaard nog wel! B):D

Ja alles uitgefikt is kan de brandweer altijd nog aanbellen :lol:

Dat is overigens heel modern hoor. In ons huis zit zo'n modern bussysteem waar je zo de zekeringautomaten in prikt. De beltrafo is ook zo'n module die direct op de bus geprikt zit, wel achter de aardlek overigens ;)

En we hebben (hoe geniaal!) een aparte groep voor de deurbel! Geaard nog wel! B):D

Ja alles uitgefikt is kan de brandweer altijd nog aanbellen :lol:

Dat is overigens heel modern hoor. In ons huis zit zo'n modern bussysteem waar je zo de zekeringautomaten inprikt. De beltrafo is ook zo'n module die direct op de bus geprikt zit, wel achter de aardlek overigens ;)

Nou, bij ons is de elektrische installatie alles behalve modern. Bijna nergens randaarde (op de keuken, gang en deurbel na dus) en eigenlijk veel te weinig groepen. Iedere vloer bestaat uit 4 kamers en heeft in totaal 2 groepen. Op de ene groep zit bijna niks, want dat is een groep met schakelaar en slechts 1 stopcontact die doorgaans alleen voor een lamp wordt gebruikt (behalve m'n buurjongen, die is zo slim om z'n computer erop aan te sluiten... *klik*, computer uit ;):lol: ). De andere groep krijgt al het andere voor z'n rekening. En dat is best veel, want iedereen hier heeft 1 of meerdere computers (gemiddeld een stuk of 3 per persoon gok ik), iets van een audio installatie, tv, vaak ook een koelkast en nog wat lampen... En dat dus 4 keer, op een doodnormale groep van 16A...

En in de keuken is het al weinig beter, want daar zitten 5 koelkasten, 1 vriezer en een koel-vries-combi, plus nog wat lampen en 2 afzuigkappen allemaal op 1 (geaarde! ;)) groep. Tja, er vliegt nog eens een groep uit... :rolleyes: Die groepen zijn trouwens wel aardlekschakelaars, dus helemaal ouderwets is het niet meer...