Jump to content

Digitale xover


Duck-Twacy
 Share

Recommended Posts

Ik laat even een balletje op.

 

Een artikel die sommige zal doen griezelen schat ik.

 

http://www.deqx.com/dsp-product/PDC26P-Preamp.html

http://www.deqx.com/downloads/VoiceCoilFeb...Design-Tool.pdf

 

Een goede vervanging van mijn Plinius pre en Marchand active xover?? (en Behringer DSP.

 

Te koop voor 3300 euro in DL

http://www.boxen-baustelle.de/de/dept_79.html

 

Tis wel een lelijk kastje

 

Natuurlijk is er een Behringer digitale xover voor krap 200 euro. Maar dat is weer geen pre.

Link to comment
Share on other sites

Ik laat even een balletje op.

 

Een artikel die sommige zal doen griezelen schat ik.

 

http://www.deqx.com/dsp-product/PDC26P-Preamp.html

http://www.deqx.com/downloads/VoiceCoilFeb...Design-Tool.pdf

 

Een goede vervanging van mijn Plinius pre en Marchand active xover?? (en Behringer DSP.

 

Te koop voor 3300 euro in DL

http://www.boxen-baustelle.de/de/dept_79.html

 

Tis wel een lelijk kastje

 

Natuurlijk is er een Behringer digitale xover voor krap 200 euro. Maar dat is weer geen pre.

Beste Duck,

 

Toch blijft digitaal volume regelen een groot nadeel vind ik. Recentelijk hebben we nog gemeten aan een bekende dure highend home cinema pre van een amerikaans merk. Ook deze regelt het volume digitaal. Bij lage standen hou je gewoon geen resolutie meer over. zelfs een simpele sinus komt er onstabiel uit. Digitaal is geweldig, zeker wat we nu kunnen met dsp's. maar niet als volume regelaar. ik zou het zelf nooi zo willen op die manier.

 

Groeten,

Bas

Link to comment
Share on other sites

Hoi Bas, ze schrijven zelf juist:

 

"In the new PDC-2.6P Preamp model, Burr Brown analogue volume controls follow DEQX's 12MHz DACs to maintain full audio resolution at low listening levels."

 

Overigens ben ik niet concreet van plan om zoiets op korte termijn te kopen. Maar ik vind het wel een interessante ontwikkeling. Prijs zou nog wat omlaag moeten imo. De Deqx is toch al weer een paar jaar op de markt volgens mij.

Link to comment
Share on other sites

Als ik die specs lees hebben ze een kopie gemaakt van de behringer. :blink:

Dan ziet de Behringer er beter uit. :rolleyes:

 

Wellicht dat al het geld zit in de software. :confused:

 

Groetjes Simon

Link to comment
Share on other sites

Het prijsverschil is idd extreem (factor 10).

 

zal eens de specs 1-1 vergelijken.

Nou die 6 digitale uitgangen is toch wel iets wat de behringer onbreekt.

Er zijn veel DIYers die die zelf in de DCX hebben ingebouwt dus dat is wel een goede zet.

 

En het analoge deel van de Behringer kan moeilijk verslechtert worden :rolleyes:;)

 

Maar of 10X zo duur re

Link to comment
Share on other sites

zelfs een simpele sinus komt er onstabiel uit
Dat snap ik niet. Hoe krijgen ze dat voor elkaar? Iedere digitale man weet dat je goed moet ditheren, of gaat het hierbij om sinussen met een rms waarde van -90 dBFS of zo?

 

Groet,

Jacco

Link to comment
Share on other sites

zelfs een simpele sinus komt er onstabiel uit
Dat snap ik niet. Hoe krijgen ze dat voor elkaar? Iedere digitale man weet dat je goed moet ditheren, of gaat het hierbij om sinussen met een rms waarde van -90 dBFS of zo?

 

Groet,

Jacco

Beste,

 

We stuurde de pre -40dB in en er bleef amperwat van over. Het werkte natuurlijk wel tweedelig. De A/D converter maakt afrondings fouten, en vervoglens staat het volume laag waardoor er teveel bitjes worden weggegooid in de D/A converter. Het trieste is dat het hier om een zeer vooraand staan duur digitaal merk gaat. De eigenaar gaat direct een ander apparaat zoeken.

 

De reden waarom we deze metingen deden is omdat ik bij hem thuis op lage volumes al problemen in het laag hoorde. Dit waren opnames waarop ik zelf speel. In eenb epaald stuk waar ik zacht de lage E aansla verdween deze toon al in geruis. Was het allemaal wel zacht, maar toch...

 

Groeten,

Bas

Link to comment
Share on other sites

Beste Bas,

 

We stuurde de pre -40dB in en er bleef amperwat van over.
Dat mag natuurlijk geen enkel probleem zijn! Violen in een muziekstuk komen ook in die orde van grootte door, dus dat mag absoluut niet voorkomen. Het ziet er naar uit dat die digitale jongens niet hebben begrepen hoe je digitale audio zou moeten bewerken. Schandalig. Niet gebruiken dus.

 

Groet,

Jacco

Link to comment
Share on other sites

Beste Bas,

 

We stuurde de pre -40dB in en er bleef amperwat van over.
Dat mag natuurlijk geen enkel probleem zijn! Violen in een muziekstuk komen ook in die orde van grootte door, dus dat mag absoluut niet voorkomen. Het ziet er naar uit dat die digitale jongens niet hebben begrepen hoe je digitale audio zou moeten bewerken. Schandalig. Niet gebruiken dus.

 

Groet,

Jacco

Beste Jacco,

 

Tja je hebt helemaal gelijk. Maarja ik hoor zoveel dingen die eigenlijk niet kunnen. Toch schijnen de recensenten dat allemaal niet te horen..

 

Zelfs al wordt het wel goed geimplementeerd, ik heb toch het liefst een analoge volume regeling.

 

Groeten,

Bas

Link to comment
Share on other sites

Ha, ha die Bas.

 

Wat een ellende die digitale spullen. In het analoge tijdperk maakte niemand zich druk om die low level details. Je zorgde gewoon dat ze niet verzopen in de ruis :lol:

 

Zelfs al wordt het wel goed geimplementeerd, ik heb toch het liefst een analoge volume regeling.
Helemaal gelijk Bas, je gooit dan tenminste geen resolutie weg.

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Beste Pjotr,

 

Hahah nou ik heb totaal niets tegen digitaal. Thuis is mijn enige luisterbron digitaal. Maar ik moet je wel zeggen dat ik achtergrond ruis veel minder erg vind dan het weg stotteren van uitstervende tonen.

 

Gezegd moet wel worden, dat ik nog steeds vind dat mijn oude jaren 80 opnames (weliswaar op cd) gewoon in mijn oren fijner klinken dan alles van nu. Het is prachtig al die DSP kracht in protools systemen, maar het is allemaal te gelikt. Ligt dat overigens meer aan de engineers dan aan het medium "digitaal" zelf.

 

Groeten,

Bas

Link to comment
Share on other sites

Beste Bas,

 

In de begintijd van CD (en digitaal) nam men nog gewoon op alsof het analoog was. Denk dat die kunst een beetje vergaan is. Toch vind ik moderne studio opnamen. mits goed gedaan, toch echt wel meer perspectief hebben dan die platte meuk uit de jaren '60.

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Mooi verhaal, maar de volume regeling is hier analoog.

 

Vraag me nog steeds af hoe goed dit kan klinken. Theoretisch heeft 300db/octaaf crossover grote voordelen tov vervorming, faseproblemen etc.

En dan hebben we het nog niet over kamer akoustiek.

 

In de pro wereld bestaan bosjes van dit soort apparaten (zie excel sheet genoemd in deze draad http://www.diyaudio.com/forums/showthread....1152&highlight= )

 

Zijn huiskamer audiofielen zo ouderwets (volgens mij wel)?

 

Btw Uit dit draadje http://www.diyaudio.com/forums/showthread....t=&pagenumber=1 begrijp dat een klant van Bas er al 1 heeft ;)

Link to comment
Share on other sites

Mooi verhaal, maar de volume regeling is hier analoog.

 

Vraag me nog steeds af hoe goed dit kan klinken. Theoretisch heeft 300db/octaaf crossover grote voordelen tov vervorming, faseproblemen etc.

En dan hebben we het nog niet over kamer akoustiek.

 

In de pro wereld bestaan bosjes van dit soort apparaten (zie excel sheet genoemd in deze draad http://www.diyaudio.com/forums/showthread....1152&highlight= )

 

Zijn huiskamer audiofielen zo ouderwets (volgens mij wel)?

 

Btw Uit dit draadje http://www.diyaudio.com/forums/showthread....t=&pagenumber=1 begrijp dat een klant van Bas er al 1 heeft ;)

Beste Duck,

 

Ik ben zeer zeker niet ouderwets. Ik ben groot voorstander van DSP ruimte/speaker correctie. Ik prijs de fantastische TACT systemen, en gebruik zelf intense DSP roomcorrectie. Sterker nog ik wil nooit meer zonder. Ik heb ook helemaal niets tegen de DEQS. Ik heb eht apparaat al gehoord gevoeld en gezien. :)

 

Groeten,

Bas

Link to comment
Share on other sites

Ik bedoel jou zeker niet Bas en eigenlijk niemand in het bijzonder. Het valt me alleen op (nav de lijst in die Excelsheet waar zo'n 150 (!) van dergelijke DSP apparaten in staan) dat in de audiofiele wereld dergelijk apparaten op de vingers van 1 hand te tellen zijn. In audioland wordt dit vaak als "not done" gezien. Men verdoet liever zijn tijd met allerlei tweaks. En dat terwijl het heel waarschijnlijk is, dat de baten/lusten 10 keer zo groot zijn dan de "lasten". Ik denk overigens niet dat alles op te lossen is, maar wel dat er grote sprongen voorwaarts (in realistische geluidsreproductie van digitale bronnen) te maken zijn.

Of je dit ook bij analoge bronnen wilt, is wel de vraag. Vermoedelijk niet voor het allerhoogste segement

 

Overigens, in de HT wereld zie je wel steeds meer apparaten met betaalbare room/speakercorrectie functies. Maar natuurlijk is de DSP daar al een essentieel onderdeel van de keten.

Link to comment
Share on other sites

Zijn huiskamer audiofielen zo ouderwets (volgens mij wel)?

Twijfel je daar nog aan dan?

 

Audiofielen zeuren dat ze geen live concert in huis kunnen krijgen.

Oh nee,koop dan een paar Pro Audio speakertjes, eq/mengtafeltje en versterkers en niet zo zeuren over vervorming en uiterlijk,ragge. :rolleyes::unsure::blink:

Link to comment
Share on other sites

achteraf denk ik dat het woord "behoudend" meer toepasselijk was.

 

Het nut van een mengpaneel zie ik niet zo, wel van sommige PA speakers. met name die met ingebouwde DSP

 

http://www.focal-jmlab.com/kr/pro/sm/sm11.htm

Beste Duck,

 

Zonder mengtafel is het nagenoeg niet mogelijk meerkoppige groepen op te nemen. Er moet immers een manier zijn zijn om bijv. 15 muzikanten naar twee kanalen te routen ;)

 

Overigens zijn er mengtafels (SSL) die beter ontworpen zijn en beter klinken dan de duurste highend huiskamer voorversterkers.

 

Groeten,

Bas

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Thanks die kende ik nog.

 

De Ultracurve is al heel lang het hart van mijn systeem. Wel enkel digitaal geschakeld tussen loopwerk en dac. De resultaten (met veel meten en veel gezond verstand) is verbluffend en je kunt gewoon niet meer zonder.

 

Groeten,

Bas

Link to comment
Share on other sites

De review stond al een jaar of zo aangekondigd.

 

Nu nog een afstandbediening erop ;)

 

Lever je de modificatie op de deq trouwens ook los, Bas?

Beste Duck,

 

Jazeker. Sterker nog ik raad de mensen tegenwoordig aan de DEQ2496 elders te kopen, daar ik daar gewoon niet mee kan concureren. Gemodificeerd klinkt ie ook met analoog in/out heel erg goed.

 

Groeten,

Bas

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...