Duck-Twacy Posted 16 augustus 2005 Author Report Share Posted 16 augustus 2005 Er zijn ook grote voordelen verbonden aan het actief dempen (mbv toonregeling/dsp) van "bulten" in de weergave (10-20 db is geen uitzondering). De vervorming van de speaker wordt bv veel lager (kan procenten schelen) omdat je er veel minder vermogen inpompt. Bij kamermodificaties moeten de units nog net zo hard te werken (dus hou je de hogere vervorming van de unit). Om dezelfde reden is het meestal onvoorstandig om "dalen" te veel te boosten.. Ik vraag me overigens af of akoustische kameroptimalisatie ook niet deels plaatsgebonden is (speakerplaatsing en luisterpositie keuze (doh) iig wel). Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 16 augustus 2005 Report Share Posted 16 augustus 2005 Ik vraag me overigens af of akoustische kameroptimalisatie ook niet deels plaatsgebonden is (speakerplaatsing en luisterpositie keuze (doh) iig wel). Ja ook aanpassingen aan de ruimte zijn plaats gebonden, immers staande golven bestaan uit buiken en knopen. (ook wel hot en soft spots genoemd) Een speaker zou optimaal staan niet op de knoop en niet op de buik maar er net tussenin, echter heb je daar dan wel weer een buik of een knoop van hogere frequenties. Optimaal krijg je het dus nooit niet met een EQ en niet met plaatsing van je speakers, zelfs een combinatie van die twee zal nooit perfect zijn. Eigenlijk is een accoustisch dode ruimte de enige oplossing, maar dat druist weer volledig in tegen de manier waarop mensen luisteren omdat je dan totaal geen reflecterend geluid hebt die je het gevoel van ruimtelijkheid geeft. Voor mij is een volledig gladde frequentiecurve geen must, veel belangrijker is muzikaliteit van het systeem. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 16 augustus 2005 Report Share Posted 16 augustus 2005 Beste Pekel, De kwaliteit van de Behringer producten is zoiezo natuurlijk alle waar naar zijn geld. Echter slecht is het zeker niet. De Printplaten zijn van goede kwaliteit. De software werkt meer dan uitstekend, en ze komen netjes met updats om de laatste bukjes weg te werken. Het verschil tussen jou en mij is, dat ik dingen roep die ik ook daadwerkelijk heb uitgeprobeerd (en dan bedoel ik dus niet "weleens eff ertussen gehangen!). Je praat over verpesting van muziekbeleving met een matig apparaat. Dat zijn uitspraken gebasseerd op vermoedens. En ik wil je best wel overtuigen, kom maar eens bij me luisteren. Tot dusver weten mensen niet wat ze horen en hebben ze dit zelden tot nooit gehoord! Je krijgt een plaatsing, en resolutie die ongekend is. En nee het niet niet de Behringer zelf die dat doet, maar de gebruiker die er iets moois mee kan maken. Ten tweede over matige producten. Een gemodificeerde Behringer heeft alleen topcomponenten van BurrBrown etc. aan boord. Geen enkele elco is meer orgineel. Kan dus meekomen met de top. Wanneer de Behringer alleen digitaal gebruikt wordt (zoals bij mij) zit alleen de reken processor er maar tussen en hangt de kwaliteit dus grotendeels af van de DAC die je erachter hangt. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 16 augustus 2005 Report Share Posted 16 augustus 2005 Ik vraag me overigens af of akoustische kameroptimalisatie ook niet deels plaatsgebonden is (speakerplaatsing en luisterpositie keuze (doh) iig wel). Ja ook aanpassingen aan de ruimte zijn plaats gebonden, immers staande golven bestaan uit buiken en knopen. (ook wel hot en soft spots genoemd) Een speaker zou optimaal staan niet op de knoop en niet op de buik maar er net tussenin, echter heb je daar dan wel weer een buik of een knoop van hogere frequenties. Optimaal krijg je het dus nooit niet met een EQ en niet met plaatsing van je speakers, zelfs een combinatie van die twee zal nooit perfect zijn. Eigenlijk is een accoustisch dode ruimte de enige oplossing, maar dat druist weer volledig in tegen de manier waarop mensen luisteren omdat je dan totaal geen reflecterend geluid hebt die je het gevoel van ruimtelijkheid geeft. Voor mij is een volledig gladde frequentiecurve geen must, veel belangrijker is muzikaliteit van het systeem. Marcel Beste Marcel, Hier ben ik het helemaal met je eens!. Het gekke is wat ik heb meegemaakt, dat matige systemen heel slecht klinken met een rechte curve. Echt topklasse systemen (en dat zijn er maar weinig) klinken juist wel muzikaal met een rechte curve. Maar ik advizeer ook nooit een rechte curve. Het belangijkste is de grootste laag pieken uit de ruimte. Wanneer je die amper hebt, moet je zeker niet met een Ultracurve aan de gang gaan. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 16 augustus 2005 Report Share Posted 16 augustus 2005 Beste Pekel, De kwaliteit van de Behringer producten is zoiezo natuurlijk alle waar naar zijn geld. Echter slecht is het zeker niet. De Printplaten zijn van goede kwaliteit. De software werkt meer dan uitstekend, en ze komen netjes met updats om de laatste bukjes weg te werken. Het verschil tussen jou en mij is, dat ik dingen roep die ik ook daadwerkelijk heb uitgeprobeerd (en dan bedoel ik dus niet "weleens eff ertussen gehangen!). Je praat over verpesting van muziekbeleving met een matig apparaat. Dat zijn uitspraken gebasseerd op vermoedens. En ik wil je best wel overtuigen, kom maar eens bij me luisteren. Tot dusver weten mensen niet wat ze horen en hebben ze dit zelden tot nooit gehoord! Je krijgt een plaatsing, en resolutie die ongekend is. En nee het niet niet de Behringer zelf die dat doet, maar de gebruiker die er iets moois mee kan maken. Ten tweede over matige producten. Een gemodificeerde Behringer heeft alleen topcomponenten van BurrBrown etc. aan boord. Geen enkele elco is meer orgineel. Kan dus meekomen met de top. Wanneer de Behringer alleen digitaal gebruikt wordt (zoals bij mij) zit alleen de reken processor er maar tussen en hangt de kwaliteit dus grotendeels af van de DAC die je erachter hangt. Groeten, Bas Euh ik heb het niet over een gemodeficeerde Behringer en ik heb het niet ff (maar een maand) tussen mijn set gehangen , en ik ken een aantal van deze Behringer apparaten uit de PA en ik heb er paar geplaatst bij zendpiraten. Zendpiraten gebruiken vooral de limitter/compressor zodat elke dronken boerenlul achter de knoppen kan duiken zonder deboel te oversturen en ze willen allemaal kneiterhard overkomen Ik vind het met de Behringers nooit echt mooi klinken 1 ding is wel perfect ze brommen vrijwel nooit OK voor de prijs is het nog steeds niet gek maar ik vind het niet passen in systemen van duizenden euro`s. Voor echte High End toepassingen is er toch wel iets mooiers/beters te koop? Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 16 augustus 2005 Author Report Share Posted 16 augustus 2005 Het belangijkste is de grootste laag pieken uit de ruimte. Wanneer je die amper hebt, moet je zeker niet met een Ultracurve aan de gang gaan. Groeten, Bas Klopt denk ik. Bij een dip in je frequentie karakteristiek (in het laag meestal), dan mis je wellicht iets, maar het is maar de vraag of het je stoort (hangt wellicht af van je kennis hoe de muziek in het echt hoort te klinken). Teveel aan laag stoort altijd (en overstemt de andere tonen, waardoor je die ook deels mist). Overigens niemand wordt verplicht een Behringer oid te gebruiken, en je hoeft hem ook niet altijd te gebruiken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 16 augustus 2005 Report Share Posted 16 augustus 2005 Voor echte High End toepassingen is er toch wel iets mooiers/beters te koop? Marcel Beste Pekel, Wat is er zo mis met een Ultracurve? Je kunt dit apparaat simpelweg neit vergelijken met de compressor limiter Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 16 augustus 2005 Report Share Posted 16 augustus 2005 Voor echte High End toepassingen is er toch wel iets mooiers/beters te koop? Marcel Beste Pekel, Wat is er zo mis met een Ultracurve? Je kunt dit apparaat simpelweg neit vergelijken met de compressor/limiter's van Behringer. En gemodifceerd is het alleen de software, de dac's en DSP's die nog orgineel zijn. Mijn inziens zeker een waardig highend apparaat. Ik mag mijn eigen set gerust highend noemen, en de Ultracurve was de bete upgrade ooit!. Nogmaals bij mij worden alleen maar de DSP's gebruikt, want ik ga er digitaal en, en daarna naar een externe DAC. Alternatieven zijn er wel, en dat is het mooiere TACT. Dat kost geld, maar je krijgt het meest waar voor je geld dan bij welk highend apparaat dan ook. De TACT algoritmes zijn mijn inziens geniaal, innovatief en vooruitstrevend. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 17 augustus 2005 Report Share Posted 17 augustus 2005 Voor echte High End toepassingen is er toch wel iets mooiers/beters te koop? Marcel Beste Pekel, Wat is er zo mis met een Ultracurve? Je kunt dit apparaat simpelweg neit vergelijken met de compressor limiter Ik had het over de Behringer apparatuur in het algemeen met een voorbeeldje van de limiter. Met de Band heb ik de zelfde ervaring, standaard behringer apparatuur (mengpanelen, EQ, compressors, limiters) geeft niet echt een geweldige klank. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 17 augustus 2005 Report Share Posted 17 augustus 2005 Voor echte High End toepassingen is er toch wel iets mooiers/beters te koop? Marcel Beste Pekel, Wat is er zo mis met een Ultracurve? Je kunt dit apparaat simpelweg neit vergelijken met de compressor limiter Ik had het over de Behringer apparatuur in het algemeen met een voorbeeldje van de limiter. Met de Band heb ik de zelfde ervaring, standaard behringer apparatuur (mengpanelen, EQ, compressors, limiters) geeft niet echt een geweldige klank. Marcel Beste Pekel, En dat komt grotendeels omdat Behringer goedkope signaal electrolyten gebruikt en zeer slecht klinkende JRC4860 opamps. Het ontwerp is verder gewoon goed. Voor deze prijs kun je ook geen BurrBrown opamps etc. verwachten. Vervang je dit voor state of the art componenten klinkt het ineens wel!. Het ontwerp zelf is neits mis mee, en is gewoon een standaard goede opamp schakeling. Ten tweede wil ik bendrukken dat de Ultracruves merendeel digitaal worden gebruikt. Dus AES in en AES uit. Op deze manier gebruikt je alleen de DSP's en gaat er geen analoog signaal doorheen. In deze laatste setup is het een sublieme machine, zonder enige kwaliteits verlies. Mijn punt is als volgt. De ultracruve heeft zeer goede DSP (sharc) zeer goede software en een goed uitruis algoritme. Alles wat slecht is vervang je voor heel goed, en je hebt een goed product! Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 17 augustus 2005 Report Share Posted 17 augustus 2005 Voor echte High End toepassingen is er toch wel iets mooiers/beters te koop? Marcel Beste Pekel, Wat is er zo mis met een Ultracurve? Je kunt dit apparaat simpelweg neit vergelijken met de compressor limiter Ik had het over de Behringer apparatuur in het algemeen met een voorbeeldje van de limiter. Met de Band heb ik de zelfde ervaring, standaard behringer apparatuur (mengpanelen, EQ, compressors, limiters) geeft niet echt een geweldige klank. Marcel Beste Pekel, En dat komt grotendeels omdat Behringer goedkope signaal electrolyten gebruikt en zeer slecht klinkende JRC4860 opamps. Het ontwerp is verder gewoon goed. Voor deze prijs kun je ook geen BurrBrown opamps etc. verwachten. Vervang je dit voor state of the art componenten klinkt het ineens wel!. Het ontwerp zelf is neits mis mee, en is gewoon een standaard goede opamp schakeling. Ten tweede wil ik bendrukken dat de Ultracruves merendeel digitaal worden gebruikt. Dus AES in en AES uit. Op deze manier gebruikt je alleen de DSP's en gaat er geen analoog signaal doorheen. In deze laatste setup is het een sublieme machine, zonder enige kwaliteits verlies. Mijn punt is als volgt. De ultracruve heeft zeer goede DSP (sharc) zeer goede software en een goed uitruis algoritme. Alles wat slecht is vervang je voor heel goed, en je hebt een goed product! Groeten, Bas beste Bas wat kost het nieuwste model ultracurve gemodeficeerd en wel? Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 17 augustus 2005 Report Share Posted 17 augustus 2005 Beste Marcel, Wij verkopen geen complete ultracruve meer. Dit omdat de grote muziekzaken deze kunnen verkopen tegen prijzen lager dan mijn inkoopsprijzen. De modificatie los kost 300 euro. Bij Feedback haal je een Ultracurve voor 299 euro. Laten we zeggen dat je dan 600 euro kwijt bent! Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 18 augustus 2005 Report Share Posted 18 augustus 2005 Als tie het dan echt zo goed doet als je zegt is het misschien nog wel wat voor onze band Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 18 augustus 2005 Report Share Posted 18 augustus 2005 Als tie het dan echt zo goed doet als je zegt is het misschien nog wel wat voor onze band Marcel Beste Marcel, Wat speel jij? Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 18 augustus 2005 Report Share Posted 18 augustus 2005 Als tie het dan echt zo goed doet als je zegt is het misschien nog wel wat voor onze band Marcel Beste Marcel, Wat speel jij? Groeten, Bas Drums Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 28 augustus 2005 Author Report Share Posted 28 augustus 2005 Omdat ik een beetje zit te herstellen van een griepje dacht ik, ik ga eens die Behringer UC 8024, die al 2,5 jaar ongebruikt op de plank staat, inregelen (had al eerder een korte poging gedaan, maar kwam er toen niet helemaal uit.. ). Mijn (hoofd) installatie staat momenteel bloot op tafel, dus dat is makkelijk aansluiten. Met enige kunstgrepen probeer ik de analoge, digitale en stroom bedrading zoveel mogelijk elkaar niet te laten raken (lijkt me beter). Enige closups van de spaghetti en vermicelli. De kenner ziet dat de 8024 digitaal tussen de (standaard) Teac en de Perpetual Technologies DAC is aangesloten via een Midiman converter box. Leuke is dat ik de volgende situaties kan vergelijken: 1- Teac analoog se -> pre 2- Teac s/pdif -> Midiman s/pdif -> DAC analoog se -> pre 3- Teac s/pdif -> Midiman AES/EBU -> 8024 analoog gebalanceerd XLR -> pre 4- Teac s/pdif -> Midiman AES/EBU -> 8024 AES/EBU -> DAC analoog se -> pre 5- Teac s/pdif toslink (erg low budget kabeltje) -> DAC analoog se -> pre Natuurlijk kan de 8024 steeds ook in "pass thru" worden gezet. Genoeg opties om de transparantie van de 8024 te kunnen beoordelen. Korte indruk (na half uurtje spelen): 1 is de minste (interne DAC Teac). 2, 4 of 5 (8024 in pass thru) zijn niet snel te onderscheiden (met heen en weer lopen tussen luisterplek en tafel). 3 valt een beetje buiten de boot, want het singaal is veel harder en kan dus niet eenvoudig vergeleken worden (zonder correcties). Omdat deze variant voor mij toch weinig interessant is, laat ik dat zo verder. Natuurlijk is dit nog lang geen gedegen luistertest. De DAC heeft ook nog een I2E ingang, maar helaas, die zit niet op de speler of 8024 System under test (de basspeaker, onder de handdoekjes, doet niet mee) Meetopstelling (moet nog eens een mic standaard kopen. Vraag me wel af in hoeverre het beter is als de mic vrij in de lucht) Maar bij het inregelen (met auto-Q funtie): HELAAS Waarom zegt de manual daar niets over ^&*$#$#&*^ Affijn, het wachten is op mijn Sony 555ES, met gebalanceerde uitgangen... Of het hele zooitje inruilen voor de nieuwe B. Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 28 augustus 2005 Report Share Posted 28 augustus 2005 Waarom heb je de autoEQ niet via de analoge ingang/uitgang laten inregelen? Groetjes Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 28 augustus 2005 Author Report Share Posted 28 augustus 2005 Dat zal wel moeten, maar ik heb zo snel geen rca->xlr converter snoertjes beschikbaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 28 augustus 2005 Report Share Posted 28 augustus 2005 Dat zal wel moeten, maar ik heb zo snel geen rca->xlr converter snoertjes beschikbaar. Ah , ok. Jammer dat er geen RCA ingangen op die behringers zitten. Maar ja, hij is ook voor een andere markt bedoelt. Groetjes Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 28 augustus 2005 Author Report Share Posted 28 augustus 2005 Ik moet overigens zeggen, de bediening van zo'n UC is een heel gedoe (zit continu met de manual op schoot ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
robert64 Posted 28 augustus 2005 Report Share Posted 28 augustus 2005 @ Seoman.., Wat voor RCA/XLR kabel gebruik en/of adviseer jij? Ik doe het tot op heden met twee goedkope exemplaren uit de PA winkel van nota bene 3 meter lengte en weet dat hier nog wel wat winst te behalen valt. Robert Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 28 augustus 2005 Report Share Posted 28 augustus 2005 @ Seoman.., Wat voor RCA/XLR kabel gebruik en/of adviseer jij? Ik doe het tot op heden met twee goedkope exemplaren uit de PA winkel van nota bene 3 meter lengte en weet dat hier nog wel wat winst te behalen valt. Robert Ik maak m'n kabels zelf. Op lengte en niks speciaals. Neutric voor XLR en Jack en Deltron voor de RCA pluggen. Maar de UC DEQ2496 zit nomaliter via toslink aangesloten. Die andere kabels zijn om 'm aan mijn soundcard te hangen. Ik sla het analoge gedeelte 't liefste over. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 28 augustus 2005 Report Share Posted 28 augustus 2005 @ Seoman.., Wat voor RCA/XLR kabel gebruik en/of adviseer jij? Ik doe het tot op heden met twee goedkope exemplaren uit de PA winkel van nota bene 3 meter lengte en weet dat hier nog wel wat winst te behalen valt. Robert Ik maak m'n kabels zelf. Op lengte en niks speciaals. Neutric voor XLR en Jack en Deltron voor de RCA pluggen. Maar de UC DEQ2496 zit nomaliter via toslink aangesloten. Die andere kabels zijn om 'm aan mijn soundcard te hangen. Ik sla het analoge gedeelte 't liefste over. Beste Seoman, De toslink aansluiting van de UC is echter niet zo best. Het best kun je de AES/EBU ingang gebruiken. Zelfs al kom je van S/PDIF het werkt prima als je pootje 1 aan 3 soldeert in de AES/EBU ingang. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 28 augustus 2005 Report Share Posted 28 augustus 2005 @ Seoman.., Wat voor RCA/XLR kabel gebruik en/of adviseer jij? Ik doe het tot op heden met twee goedkope exemplaren uit de PA winkel van nota bene 3 meter lengte en weet dat hier nog wel wat winst te behalen valt. Robert Ik maak m'n kabels zelf. Op lengte en niks speciaals. Neutric voor XLR en Jack en Deltron voor de RCA pluggen. Maar de UC DEQ2496 zit nomaliter via toslink aangesloten. Die andere kabels zijn om 'm aan mijn soundcard te hangen. Ik sla het analoge gedeelte 't liefste over. Beste Seoman, De toslink aansluiting van de UC is echter niet zo best. Het best kun je de AES/EBU ingang gebruiken. Zelfs al kom je van S/PDIF het werkt prima als je pootje 1 aan 3 soldeert in de AES/EBU ingang. Groeten, Bas Dat gaan we dan maar eens proberen! Oh wacht, mijn cdspeler heeft alleen toslink. Maar dan hang ik mijn pc wel aan de AES/EBU ingang. Als ik de wordclock van mijn soundcard (ttl niveau) 9 meter transporteer via coax blijft er dan nog wat nuttigs over? Groetjes Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 28 augustus 2005 Report Share Posted 28 augustus 2005 @ Seoman.., Wat voor RCA/XLR kabel gebruik en/of adviseer jij? Ik doe het tot op heden met twee goedkope exemplaren uit de PA winkel van nota bene 3 meter lengte en weet dat hier nog wel wat winst te behalen valt. Robert Ik maak m'n kabels zelf. Op lengte en niks speciaals. Neutric voor XLR en Jack en Deltron voor de RCA pluggen. Maar de UC DEQ2496 zit nomaliter via toslink aangesloten. Die andere kabels zijn om 'm aan mijn soundcard te hangen. Ik sla het analoge gedeelte 't liefste over. Beste Seoman, De toslink aansluiting van de UC is echter niet zo best. Het best kun je de AES/EBU ingang gebruiken. Zelfs al kom je van S/PDIF het werkt prima als je pootje 1 aan 3 soldeert in de AES/EBU ingang. Groeten, Bas Dat gaan we dan maar eens proberen! Oh wacht, mijn cdspeler heeft alleen toslink. Maar dan hang ik mijn pc wel aan de AES/EBU ingang. Als ik de wordclock van mijn soundcard (ttl niveau) 9 meter transporteer via coax blijft er dan nog wat nuttigs over? Groetjes Simon Dat werkt prima! Bedankt echter als ik de digitale uitgang van de ews88mt op non-audio zet dan blijft 't geluid hangen in de UC. En dat terwijl de signaal/bron asio 88.2khz het zelfde blijft. Maar ach ik ga toch niet proberen om AC3 te processen met de UC Jippie ik kan nu ook mijn PC geluid processen!!!!!!!! Groetjes Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts