Duck-Twacy Posted 17 juli 2005 Author Report Share Posted 17 juli 2005 Dat is klasse Bas. Respect overigens voor het soldeerwerk. Zo'n Beringher pcb vergt wel een hele vaste hand lijkt me Ik zit hier overigens nog met een oude 8024 met een separate DAC. Ach de remmende voorsprong heet dat, geloof ik Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 17 juli 2005 Report Share Posted 17 juli 2005 Dat is klasse Bas. Respect overigens voor het soldeerwerk. Zo'n Beringher pcb vergt wel een hele vaste hand lijkt me Ik zit hier overigens nog met een oude 8024 met een separate DAC. Ach de remmende voorsprong heet dat, geloof ik Beste Duck, De Oude 8024 is inferieur qua software, bedeining en nauwkeurigheid. Echter had deze ook enkele voordelen. Zo had deze ook een sinus en sweep generator en niet alleen roze ruis zoals die nieuwe DEQ2496. Met de nieuwe DEQ2496 heeft Behringer zichzelf overtroffen qua software. Het werkt allemaal zo snel en feiloos. Lang hebben we te kampen gehad met een aantal vervelende bucks. Een van de meest irritante was dat bij het uitruissen van bijv. het linker kanaal, de behringer toch altijd stereo roze ruis uitstuurde. Nu eindelijk zoals behringer had belooft is ook dat opgelost. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Swanny Posted 25 juli 2005 Report Share Posted 25 juli 2005 . Een van de meest irritante was dat bij het uitruissen van bijv. het linker kanaal, de behringer toch altijd stereo roze ruis uitstuurde. Nu eindelijk zoals behringer had belooft is ook dat opgelost. Groeten, Bas Hoi bas, Is deze update al te verkrijgen ? (op de site staat nog altijd versie 1.4) mvg, Peter Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 25 juli 2005 Report Share Posted 25 juli 2005 Dat is klasse Bas. Respect overigens voor het soldeerwerk. Zo'n Beringher pcb vergt wel een hele vaste hand lijkt me Ik zit hier overigens nog met een oude 8024 met een separate DAC. Ach de remmende voorsprong heet dat, geloof ik Beste Duck, De Oude 8024 is inferieur qua software, bedeining en nauwkeurigheid. Echter had deze ook enkele voordelen. Zo had deze ook een sinus en sweep generator en niet alleen roze ruis zoals die nieuwe DEQ2496. Met de nieuwe DEQ2496 heeft Behringer zichzelf overtroffen qua software. Het werkt allemaal zo snel en feiloos. Lang hebben we te kampen gehad met een aantal vervelende bucks. Een van de meest irritante was dat bij het uitruissen van bijv. het linker kanaal, de behringer toch altijd stereo roze ruis uitstuurde. Nu eindelijk zoals behringer had belooft is ook dat opgelost. Groeten, Bas Bas, Hoe zie jij de DCX2496 tov de DEQ2496? Ik weet dat de DCX een cross-over heeft, maar is het een DEQ + een digitaal 3 weg filter? Of is de DSP kant niet te vergelijken met de DEQ? Jeroen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 26 juli 2005 Report Share Posted 26 juli 2005 Dat is klasse Bas. Respect overigens voor het soldeerwerk. Zo'n Beringher pcb vergt wel een hele vaste hand lijkt me Ik zit hier overigens nog met een oude 8024 met een separate DAC. Ach de remmende voorsprong heet dat, geloof ik Beste Duck, De Oude 8024 is inferieur qua software, bedeining en nauwkeurigheid. Echter had deze ook enkele voordelen. Zo had deze ook een sinus en sweep generator en niet alleen roze ruis zoals die nieuwe DEQ2496. Met de nieuwe DEQ2496 heeft Behringer zichzelf overtroffen qua software. Het werkt allemaal zo snel en feiloos. Lang hebben we te kampen gehad met een aantal vervelende bucks. Een van de meest irritante was dat bij het uitruissen van bijv. het linker kanaal, de behringer toch altijd stereo roze ruis uitstuurde. Nu eindelijk zoals behringer had belooft is ook dat opgelost. Groeten, Bas Bas, Hoe zie jij de DCX2496 tov de DEQ2496? Ik weet dat de DCX een cross-over heeft, maar is het een DEQ + een digitaal 3 weg filter? Of is de DSP kant niet te vergelijken met de DEQ? Jeroen Beste Jeroen, De DCX heeft per inagang en per uitgang (dus alles 6!) een grafische en parametrische equalizer. Je zou dus per loudspreaker unit kunnen corigeren. Het nadeel is dat de DCX geen auto eq functie heeft. Je zult dus met de hand moeten corigeren. Daarintegen heeft de DCX weer als groot voordeel dat hij wel looptijdsverschillen kan corigeren. DE DCX meet hiervoor met pulsen en corigeerd. Zo zou het mogelijk moeten zijn een op de hotspot fase lineare weergave te verkrijgen. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
gvy Posted 26 juli 2005 Report Share Posted 26 juli 2005 Dag Bas, Ik overweeg voor een 5.1 Homecinemasysteem het gebruik van 2 DCX . In de handleiding staat die aansluiting (met de 2 DCX en ) analoog beschreven. Ikzelf zou echter het geheel digitaal vanaf een (kwalitatieve) PCgeluidskaart willen aansturen. Dus vanaf geluidskaart digitaal naar 2DCX , hierin de DA conversie en met de analoge uitgangen van de DCX en naar 3 stereo eindbakken. ( 2 front , 2achter en 1 front center en 1 sub) Probleem. Hoe sluit ik 1 digitale utgang (waar het 5.1 signaal opzit) van de geluidskaart. aan op de 2 DCX en????? Ik vrees een beetje dat dit digitaal dus niet kan. en analoog vind ik dan weer zonde : eerst DA conversie vd geluidskaart (meestal matig) dan AD en DA conversie in de DCX en.......... Geert Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 27 juli 2005 Report Share Posted 27 juli 2005 Dat is klasse Bas. Respect overigens voor het soldeerwerk. Zo'n Beringher pcb vergt wel een hele vaste hand lijkt me Ik zit hier overigens nog met een oude 8024 met een separate DAC. Ach de remmende voorsprong heet dat, geloof ik Beste Duck, De Oude 8024 is inferieur qua software, bedeining en nauwkeurigheid. Echter had deze ook enkele voordelen. Zo had deze ook een sinus en sweep generator en niet alleen roze ruis zoals die nieuwe DEQ2496. Met de nieuwe DEQ2496 heeft Behringer zichzelf overtroffen qua software. Het werkt allemaal zo snel en feiloos. Lang hebben we te kampen gehad met een aantal vervelende bucks. Een van de meest irritante was dat bij het uitruissen van bijv. het linker kanaal, de behringer toch altijd stereo roze ruis uitstuurde. Nu eindelijk zoals behringer had belooft is ook dat opgelost. Groeten, Bas Bas, Hoe zie jij de DCX2496 tov de DEQ2496? Ik weet dat de DCX een cross-over heeft, maar is het een DEQ + een digitaal 3 weg filter? Of is de DSP kant niet te vergelijken met de DEQ? Jeroen Beste Jeroen, De DCX heeft per inagang en per uitgang (dus alles 6!) een grafische en parametrische equalizer. Je zou dus per loudspreaker unit kunnen corigeren. Het nadeel is dat de DCX geen auto eq functie heeft. Je zult dus met de hand moeten corigeren. Daarintegen heeft de DCX weer als groot voordeel dat hij wel looptijdsverschillen kan corigeren. DE DCX meet hiervoor met pulsen en corigeerd. Zo zou het mogelijk moeten zijn een op de hotspot fase lineare weergave te verkrijgen. Groeten, Bas Bas, Ik heb een DSP8024, maar die meet minder goed dan b.v. een DEQ. De DCX wordt goedkoper aangeboden dan de DEQ (feedback), terwijl er toch meer functionaliteit in zit. Vandaar mijn vraag over de kwaliteit. Wat lijkt jou een betere opzet: 1. Rudimentaire passieve cross-over (geen correcties) met een DEQ als DAC 2. Actief filteren met de DCX (nadeel extra A/D en D/A, voordeel fase correctie) Wat kost modificeren eigenlijk bij jou? M.v.gr. Jeroen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 27 juli 2005 Report Share Posted 27 juli 2005 Dag Bas, Ik overweeg voor een 5.1 Homecinemasysteem het gebruik van 2 DCX . In de handleiding staat die aansluiting (met de 2 DCX en ) analoog beschreven. Ikzelf zou echter het geheel digitaal vanaf een (kwalitatieve) PCgeluidskaart willen aansturen. Dus vanaf geluidskaart digitaal naar 2DCX , hierin de DA conversie en met de analoge uitgangen van de DCX en naar 3 stereo eindbakken. ( 2 front , 2achter en 1 front center en 1 sub) Probleem. Hoe sluit ik 1 digitale utgang (waar het 5.1 signaal opzit) van de geluidskaart. aan op de 2 DCX en????? Ik vrees een beetje dat dit digitaal dus niet kan. en analoog vind ik dan weer zonde : eerst DA conversie vd geluidskaart (meestal matig) dan AD en DA conversie in de DCX en.......... Geert Beste Geert, Helaas kun je een s/pdif signal niet opsplitten in bijv. l en r front en l en r rear. Je zult er dus analoog inmoeten. Het is een stap die wat zonde lijkt, maar indien de A/D en D/A omzetting goed is is dat toch nog wel heel goed te doen is mijn ervaring. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 27 juli 2005 Report Share Posted 27 juli 2005 Beste jeroen, De kwaliteit van de DEQ en DCX zijn hetzelfde. Zelfde DSP's zelfde in en uitgangschakelingen en zelfde voedingen. Eigenlijk zit er qua componenten meer in de DCX maar dat is omdat ie meer kanalen heeft. Het is overigens wel allemaal dubbeltjes werk. Het is dus aan jou wat je het liefste wilt gebruiken. Met nadeel dat je altijd aan de D/A's en A/D's van de DCX vastzit. Echter de mogelijkheden zijn oneindig. In s'ommige gevallen kan een passiev x-over heel fijn zijn. Bijv. als je heel tevreden bent over je standalone cd speler, of gewoon geen digitale schakelingen tussen je set wilt. Kijk dan eens naar de Bryston 10B analoge x-over. De beste analoge die er is! Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 28 juli 2005 Report Share Posted 28 juli 2005 Beste jeroen, De kwaliteit van de DEQ en DCX zijn hetzelfde. Zelfde DSP's zelfde in en uitgangschakelingen en zelfde voedingen. Eigenlijk zit er qua componenten meer in de DCX maar dat is omdat ie meer kanalen heeft. Het is overigens wel allemaal dubbeltjes werk. Het is dus aan jou wat je het liefste wilt gebruiken. Met nadeel dat je altijd aan de D/A's en A/D's van de DCX vastzit. Echter de mogelijkheden zijn oneindig. In s'ommige gevallen kan een passiev x-over heel fijn zijn. Bijv. als je heel tevreden bent over je standalone cd speler, of gewoon geen digitale schakelingen tussen je set wilt. Kijk dan eens naar de Bryston 10B analoge x-over. De beste analoge die er is! Groeten, Bas Hi Bas, Grappig dat Feedback de DCX goedkoper aanbied. Dat zette mij op het verkeerde been. De DEQ als DAC heeft inderdaad zo zijn charmes, doordat er geen extra AD DA is. Actief crossen lijkt mij wel wat, maar om nu nog een Array ev te kopen... Eens kijken of ik een DEQ op proef kan krijgen om te testen. Bedankt voor de antwoorden, Jeroen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 30 juli 2005 Author Report Share Posted 30 juli 2005 Nu heet het topic "digitale xover" (deqx), maar ik wil toch nog even hebben over analoge opties, met name op equalizatie vlak. Is een digitale equalizer nu altijd beter dan een analoge? Of kan een analoge (mits een kwalitiatief goede en met verstand gebruikt) net zo goed klinken?? Het gaat mij met name op probleem frequenties in het laag, veroorzaakt door kamer akoestiek (staande golven ed). Ik ga er van uit dat met verschuiven en bekleden niet alle problemen op te lossen zijn en dat de "nadelen" van een equalizer opwegen tegen de voordelen van het oplossen van bepaalde probleemfrequenties (bovendien is er bijna altijd de pass thru stand) Zo staan er op Elliot 2 onwerpjes, welliswaar voor grafische eq, maar wellicht toch met voldoende mogelijkheden op probleem frequenties in het laag een beetje te "dimmen" http://sound.westhost.com/project28.htm http://sound.westhost.com/project84.htm Er zijn ook (hele dure) analoge eq kant en klaar te koop, bv http://www.avalondesign.com/equalizr.html http://www.rivesaudio.com/ Of (best extreem) een actieve xover met meerdere eq secties per gebied http://www.delta-audio.com/Active%20filter%20one.htm Dat is natuurlijk we een heel dedicated oplossing. Op digitaal vlak kwam ik nog deze onbekendere tegen in mijn favoos http://www.ascendo.de/english/frameRAD1.htm Misschien iets acceptabeler voor sommige dan een Behringer (maar veel duurder, de Dask V is 8200 euro). Leuk artikeltje over kamer correctie van Meridian http://www.meridian-audio.com/w_paper/Room...rection_scr.pdf Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 2 augustus 2005 Report Share Posted 2 augustus 2005 Als het alleen om het laag gaat zou ik voor een aparte versterker gaan (bi-amping) aangevuld met een Behringer DSP8024 (erg goedkoop op marktplaats) of een redelijke analoge eq. Dan is er ook geen kwaliteitsverlies in het midden en hoog. Een passief notch filter op de probleem frequentie(s) is misschien ook een optie? Moet het probleem niet te complex zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 2 augustus 2005 Author Report Share Posted 2 augustus 2005 Dat kan ik met mijn huidige opzet al doen, hoewel ik de 8024 liever digitaal aansluit (dus tussen loopwerk en dac). Aan de ander kant in het gebied onder 150 Hz is mogelijke resolutie verlies door extra AD DA slag vermoedelijk niet relevant. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 3 augustus 2005 Report Share Posted 3 augustus 2005 Dat kan ik met mijn huidige opzet al doen, hoewel ik de 8024 liever digitaal aansluit (dus tussen loopwerk en dac). Aan de ander kant in het gebied onder 150 Hz is mogelijke resolutie verlies door extra AD DA slag vermoedelijk niet relevant. Ik denk dat een mooi gemodificeerde Behringer DEQ2496 als DAC het erg goed doet (veel beter dan een DSP8024), maar als echt alleen het laag een probleem is en je niet voor DSP in het midden en hoog wilt gaan kun je voor de oplossingen gaan die ik voorstelde. Persoonlijk lijkt het mij sterk dat akoestische problemen zich beperken tot <150hz, dus zou ik voor de DEQ2496 gaan in jou geval. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 9 augustus 2005 Report Share Posted 9 augustus 2005 http://www.thel-audioworld.de/module/saw/saw.htm Ik droom al een een tijdje van deze analoge actieve X-over... iemand ervaring hiermee? RastaPhil Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 9 augustus 2005 Author Report Share Posted 9 augustus 2005 Ik heb er indertijd wel naar gekeken maar kon er weinig info over vinden en uiteindelijk heb ik een XM44 kit van Marchand gekocht. Aardig alternatief BMM electronics Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 10 augustus 2005 Report Share Posted 10 augustus 2005 Ik heb er indertijd wel naar gekeken maar kon er weinig info over vinden en uiteindelijk heb ik een XM44 kit van Marchand gekocht. Aardig alternatief BMM electronics Die Thel is verkrijgbaar met verschillende voedingen (oa batterij + kast + toebehoren = ong. 1000 eur). Thel module zeer populair in Britse tijdschriften. Op een (duitse?) site gezien: beste X - over ter wereld (en omstreken): Marchand XM 126 (die met tubes!) gevolgd door Thel full option... Marchand vind ik wel interessant, niet zo duur ook... THX, RastaPhil Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 11 augustus 2005 Author Report Share Posted 11 augustus 2005 De eigenaar van Marchand levert iig prima service is mijn ervaring, stuurde gratis een stuk 30 mica caps op (in een nieuwere versie, dan ik gekocht had, was men die gaan gebruiken ipv van goedkope keramische). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 14 augustus 2005 Author Report Share Posted 14 augustus 2005 Ik blijf het een boeiend onderwerp vinden. Hele lange discussie draad met pro's en cons (ook mbt Behringers, Tacts etc.) http://www.audiocircle.com/circles/viewtop...der=asc&start=0 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 14 augustus 2005 Report Share Posted 14 augustus 2005 Ik blijf het een boeiend onderwerp vinden. Hele lange discussie draad met pro's en cons (ook mbt Behringers, Tacts etc.) http://www.audiocircle.com/circles/viewtop...der=asc&start=0 Beste Duck, Het is en blijft interessant. Termeer omdat ruimte acoustiek en luidsprekers (dus ultieme muziekbeleving) twee grootse vijanden zijn. Dankzij de DSP techniek wordt het allemaal veel betr te verhappen. Echter voordat de goedgelocige audiofiel dat inziet.... Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 15 augustus 2005 Report Share Posted 15 augustus 2005 Daarom is het ook zo vreemd dat in audioland de toonregeling van de high-end versterkers zijn verdwenen. Puur vanuit een puristisch oogpunt, onder het mom: Hoe minder vervorming hoe beter. Accuphase houdt gelukkig nog vast aan een toonregeling. Soms wil je net dat beetje laag terugschroeven, maar kan dat niet. En anderzijds is het weer zo, dat de audiofiel zo gehersenspoeld is, dat als men de toonregeling gebruikt de set niet meer audiofiel is, omdat er dan opamps in de signaalweg zitten. Men luistert nog liever naar teveel laag, dan dat er ingegrepen moet worden met een toonregeling. Ook al klinkt het met toonregeling beter, de hersenen blijven roepen en knagen dat de set dan niet meer audiofiel is. Dat is helaas de keerzijde van audiofiel zijn. En gebruik je kabels als fijne toonregeling, dan is er niets aan de hand, want het geluid blijft dan zogenaamd puristisch omdat er dan niet in is gegrepen met een toonregeling. En als er een toonregeling op een versterker zit, dan moet de 'source direct' ingeschakeld staan. Het liefst lijmen ze de knop vast.. Mooie hobby toch. Edwin Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 16 augustus 2005 Report Share Posted 16 augustus 2005 Daarom is het ook zo vreemd dat in audioland de toonregeling van de high-end versterkers zijn verdwenen. Puur vanuit een puristisch oogpunt, onder het mom: Hoe minder vervorming hoe beter. Accuphase houdt gelukkig nog vast aan een toonregeling. (...) Onlangs deden we wat blokgolfmetingen aan een versterker met toonregeling. We hadden niet gezien dat de regelaars niet in de 0-stand waren gezet. Conclusie: slechte blokgolven... dus slechte fasecoherentie. (Gelukkig konden we die voorbarige conclusie snel herzien!) Analoge toonregeling verandert niet alleen de frequentie-amplitudeverhouding, maar ook de fasestructuur van samengestelde klanken! Het doet dus iets wezenlijk Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 16 augustus 2005 Report Share Posted 16 augustus 2005 Het is en blijft interessant. Termeer omdat ruimte acoustiek en luidsprekers (dus ultieme muziekbeleving) twee grootse vijanden zijn. Dankzij de DSP techniek wordt het allemaal veel betr te verhappen. Echter voordat de goedgelocige audiofiel dat inziet.... Groeten, Bas Voor mij is Behringer de grootste vijand voor de ultieme muziekbeleving Alleen in de auto gebruik ik de toonregeling een paar dB maar ook alleen omdat het anders te annalitisch klinkt (klote accoustiek). In huis heb ik door schuiven met de speakers en doordat er tapijt op de vloer ligt en gordijnen voor de ramen hangen geen/nauwelijks (voor de oren) hinderlijke pieken of dalen in de frequentie curve. Het klinkt gewoon heerlijk en ik moet er dan ook niet aan denken om er zo`n middelmatig apparaat van behringer tussen te hangen Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 16 augustus 2005 Author Report Share Posted 16 augustus 2005 Ik denk dat je gordijnen ter dikte van een 25 cm dik matras nodig hebt om enig invloed te hebben op een staande golf van rond 30 hz... Het kan best zijn dat er enig resolutieverlies is met de hedendaagse DSPs, maar de vraag blijft altijd wat het zwaarste moet wegen. Hel lijkt me best eens leuk om een luistersessie bij te wonen met wat van dit soort apparaten, goed ingeregeld in een middelmatig problematische luisterruimte (en op een gemiddelde audiofiele stereoset van zeg rond 10.000 euro voor bron, versterker en speakers). Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 16 augustus 2005 Report Share Posted 16 augustus 2005 Ik denk dat je gordijnen ter dikte van een 25 cm dik matras nodig hebt om enig invloed te hebben op een staande golf van rond 30 hz... Het kan best zijn dat er enig resolutieverlies is met de hedendaagse DSPs, maar de vraag blijft altijd wat het zwaarste moet wegen. Hel lijkt me best eens leuk om een luistersessie bij te wonen met wat van dit soort apparaten, goed ingeregeld in een middelmatig problematische luisterruimte (en op een gemiddelde audiofiele stereoset van zeg rond 10.000 euro voor bron, versterker en speakers). Zo heel erg gevoelig is ons gehoor niet in de lage tonen, in de middentonen daarintegen wel. en ik hoor duidelijk verschil als mijn versterker op Source Direkt staat of dat de toon regeling alleen maar neutraal staat. Op source direct klinkt alles gewoon vloeiender en warmer. Om dat verschil te horen heb je geen installatie van 10.000 euro nodig. Met zo`n EQ stem je het geluid af op de optimale luisterpositie, zit je daar altijd? Ik in iedergeval niet, tevens los je het probleem (als je tenminste een echt accoustiek probleem hebt) er niet mee op maar je verbloemt het. @ Sebastiaan de Vries Ik zal niet zeggen dat die Behringer apparaten geen nut hebben, maar ga nou niet jou voorkeur projecteren als de enige waarheid. Verder vind ik de kwaliteit van Behringer producten over het algemeen de laatste 10jaar verschrikkelijk achteruit gegaan, en ik ben niet de enige die dat vind. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts