BellaVista Posted 5 juli 2005 Report Share Posted 5 juli 2005 De Borromeo-arm van Bluenote is uitgerust met een anti-skating mechanisme. Er wordt beweerd dat deze arm dit eigenlijk niet nodig heeft en dat je het er zelfs beter af kunt halen. Voordat ik resolute stappen ga ondernemen zou ik graag willen weten of er hear ervaring is met de Borromeo-arm, met 1-punts gelagerde armen in het algemeen en in het bijzonder in relatie met het anti-skating mechanisme. Met vriendelijke groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 5 juli 2005 Report Share Posted 5 juli 2005 Misschien moet je eerst eens uitleggen wat je van plan bent en welke drastische stappen je overweegt. Je kunt toch de anti-skating op 0 stellen en kijken wat er dan gebeurt? Voorlopig komt het mij voor als een onzalig plan. welke arm denk je trouwens aan als je het hebt over 1 punters die beter zouden werken zonder antiskating? Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 5 juli 2005 Report Share Posted 5 juli 2005 Ik heb ook een 1-punter, maar het geheel is zorgvuldig afgesteld door meneer N. te S. en om daar aan te gaan zitten prutsen is voor mij zoiets als heiligschennis. Daarbij komt ook nog dat ik er de ballen verstand van heb en mijn motto is dan ook "if it ain't broke, don't fix it". Om de een of andere manier moet ik aan mijn opa denken die de motor van zijn boot aan het repareren was en daarbij een handvol onderdelen over hield, maar de motor deed het wel weer. Gerald Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 6 juli 2005 Author Report Share Posted 6 juli 2005 Misschien moet je eerst eens uitleggen wat je van plan bent en welke drastische stappen je overweegt.Je kunt toch de anti-skating op 0 stellen en kijken wat er dan gebeurt? Voorlopig komt het mij voor als een onzalig plan. welke arm denk je trouwens aan als je het hebt over 1 punters die beter zouden werken zonder antiskating? Hallo Kraus: dank voor de reactie! Het anti-skating mechanisme van de Borromeo is een gewichtje-aan-een-draadje. Dit lijkt knullig, maar levert altijd dezelfde tegenkracht. Op 0 stellen betekend dus zoveel als de schaar erin. Het gaat in het bijzonder om de Borromeo-arm en het is inderdaad een onzalig plan. Vanmiddag heb ik contact gezocht met het Hoge Noorden. Haudio heeft uitgelegd dat het wel kan, maar niet beter is. Ook bij 1-punters is anti-skating noodzakelijk. Aan het contragewicht zit ook nog een gewichtje en samen met het gewichtje-aan-een-draadje verzorgen zij de anti-skating. Het gewichtje aan het contragewicht zou in principe voor dit doel voldoende zijn, maar dit samenspel is stabieler en dus beter. Gewoon rustig laten hangen dus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 6 juli 2005 Author Report Share Posted 6 juli 2005 Ik heb ook een 1-punter, maar het geheel is zorgvuldig afgesteld door meneer N. te S. en om daar aan te gaan zitten prutsen is voor mij zoiets als heiligschennis. Daarbij komt ook nog dat ik er de ballen verstand van heb en mijn motto is dan ook "if it ain't broke, don't fix it". Om de een of andere manier moet ik aan mijn opa denken die de motor van zijn boot aan het repareren was en daarbij een handvol onderdelen over hield, maar de motor deed het wel weer. Gruiter, je hebt gelijk: gewoon afblijven! Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 6 juli 2005 Report Share Posted 6 juli 2005 Hmm, bij mij zit er geen draadje aan (althans ik zie hem niet), dan werkt het bij mij iets anders ??? . Ach het doet er niet zoveel toe, want ik ga er niet aan prutsen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 7 juli 2005 Report Share Posted 7 juli 2005 Nee, bij mij zit er ook geen draadje bij of aan. wel een aangegeven punt hiervoor. Diezelfde meneer H. N. te S. heeft ook bij mij een perfecte afstelling geleverd, en ik heb hem dezelfde vraag al een paar weken geleden gesteld. Dit eigenlijk omdat als ik mijn armlift iets te enthousiast naar boven doe, de arm een - best omschreven - licht stuiterende afhang naar rechts ( naar de buitenkant van de plaat, dus ) vertoont. Ligt aan de perfecte afstelling, weinig druk op de naald, en een gebrek aan behoefte aan enig anti-skating materiaal. Dus, BellaVista, laat in godsnaam alles voor wat het is tenzij je ontevreden bent! Hetgeen ik mij echt niet kan indenken! Greetz, Lestat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 7 juli 2005 Author Report Share Posted 7 juli 2005 Nee, bij mij zit er ook geen draadje bij of aan. wel een aangegeven punt hiervoor. Diezelfde meneer H. N. te S. heeft ook bij mij een perfecte afstelling geleverd, en ik heb hem dezelfde vraag al een paar weken geleden gesteld. Dit eigenlijk omdat als ik mijn armlift iets te enthousiast naar boven doe, de arm een - best omschreven - licht stuiterende afhang naar rechts ( naar de buitenkant van de plaat, dus ) vertoont. Ligt aan de perfecte afstelling, weinig druk op de naald, en een gebrek aan behoefte aan enig anti-skating materiaal. Dus, BellaVista, laat in godsnaam alles voor wat het is tenzij je ontevreden bent! Hetgeen ik mij echt niet kan indenken! Greetz, Lestat. Geen zorgen Lestat: alles hangt er nog. Het punt is (was!) dat als het extra gewichtje niet nodig zou zijn, waarom het dan niet weghalen? De gewichtjes zitten er echter niet voor de show. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 7 juli 2005 Report Share Posted 7 juli 2005 Gelukkig, maar!!! Ik vraag me wel af of jij dan echt een draadje hebt hangen aan je arm... Voor allen die willen weten over welk gedeelte we het hebben, kijk maar eens naar de volgende foto: Check vooral de uitsparinkjes om een dun draadje aan te hangen. Dit onderdeel hangt bij mij ook ongebruikt aan mijn arm, maar het stoort me geenszins.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 9 juli 2005 Report Share Posted 9 juli 2005 De ontwerper van de bekende JPW- armen raadt het gebruik van anti- skating af. Ik vind zo'n visie echt niet in orde. Zonder AS krijg je: -een erg asymmetrisch krachtenspel op je tip en op de groefwanden. -kwalijke tijddomein- effecten -snellere slijtage van tip en groef. -mistracking -lagere spoorprestaties -meer kanaal overspraak, dus slechtere kanaalscheiding -magneet of spoel zit niet goed in het lineaire werkgebied Nooit weglaten dus maar juist proberen alles zo goed mogelijk in balans te krijgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 9 juli 2005 Report Share Posted 9 juli 2005 De ontwerper van de bekende JPW- armen raadt het gebruik van anti- skating af. Ik vind zo'n visie echt niet in orde. .... Helemaal mee eens! Ook bij 1 puntsarmen moet die antiskating gewoon goed afgesteld staan, net als de rest. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 10 juli 2005 Report Share Posted 10 juli 2005 -lagere spoorprestaties Hoe verklaar je dan een scoopmeting van meer dan 100 mju? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 11 juli 2005 Report Share Posted 11 juli 2005 -lagere spoorprestaties Hoe verklaar je dan een scoopmeting van meer dan 100 mju? Sweet dreams Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 12 juli 2005 Report Share Posted 12 juli 2005 Vraag maar aan Haudio!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 12 juli 2005 Report Share Posted 12 juli 2005 -lagere spoorprestaties Hoe verklaar je dan een scoopmeting van meer dan 100 mju? Sweet dreams Precies: een 103 zonder dwarskracht: minder spoorprestaties. Kwestie van optellen en dan weer aftrekken. Het zal de warmte wel zijn..... Menselijk. Trouwens, met "AS" bedoel ik niet iets uut Sneek of zo maar AntiSkating. Straks krijg je daar ook weer wat over te horen. Met die AS die je dan bedoelt vallen de kwalijke effecten weer weg. Laat ik dat dan maar voor de zekerheid vermelden. Sjonge zeg... je moet hier ook overal op letten.... Wat een forum... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 12 juli 2005 Report Share Posted 12 juli 2005 -lagere spoorprestaties Hoe verklaar je dan een scoopmeting van meer dan 100 mju? Sweet dreams Precies: een 103 zonder dwarskracht: minder spoorprestaties. Kwestie van optellen en dan weer aftrekken. Het zal de warmte wel zijn..... Menselijk. Trouwens, met "AS" bedoel ik niet iets uut Sneek of zo maar AntiSkating. Straks krijg je daar ook weer wat over te horen. Met die AS die je dan bedoelt vallen de kwalijke effecten weer weg. Laat ik dat dan maar voor de zekerheid vermelden. Sjonge zeg... je moet hier ook overal op letten.... Wat een forum... Beste Jan, Het was ''met'' antiscating ! Maar verder denk ik dat je heel dicht in de buurt zit ! Want sinds de (hoge)warmte ingetreden is, stel ik vast dat alle elementen veel beter sporen ! Vooral MC elementen , dus de elementen met een spandraad, die een beetje uitzet bij warmte , daardoor iets minder spanning op de draad hebben staan en dus volgzamer worden . Staat tegen over dat er mensen zijn die het gewoon niet geloven, dat mag ook. MvG, Haudio PS Wat zo is is zo ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 12 juli 2005 Report Share Posted 12 juli 2005 De Borromeo-arm van Bluenote is uitgerust met een anti-skating mechanisme. Er wordt beweerd dat deze arm dit eigenlijk niet nodig heeft en dat je het er zelfs beter af kunt halen. Voordat ik resolute stappen ga ondernemen zou ik graag willen weten of er hear ervaring is met de Borromeo-arm, met 1-punts gelagerde armen in het algemeen en in het bijzonder in relatie met het anti-skating mechanisme. Met vriendelijke groet, Hier ging het bij mijn antwoord aanvankelijk om, niet om die 100 um van de 103. Alleen de kwestie van AS of niet. En toen bracht iemand het toch weer in verband met die 100 um. Maar dan geldt mijn argument nog steeds: zonder AS minder spoorprestaties. Dus geen 100um meer. En zonder die andere AS vaak nog weer minder. Snappen we het allemaal nog? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 12 juli 2005 Report Share Posted 12 juli 2005 De Borromeo-arm van Bluenote is uitgerust met een anti-skating mechanisme. Er wordt beweerd dat deze arm dit eigenlijk niet nodig heeft en dat je het er zelfs beter af kunt halen. Voordat ik resolute stappen ga ondernemen zou ik graag willen weten of er hear ervaring is met de Borromeo-arm, met 1-punts gelagerde armen in het algemeen en in het bijzonder in relatie met het anti-skating mechanisme. Met vriendelijke groet, Hier ging het bij mijn antwoord aanvankelijk om, niet om die 100 um van de 103. Alleen de kwestie van AS of niet. En toen bracht iemand het toch weer in verband met die 100 um. Maar dan geldt mijn argument nog steeds: zonder AS minder spoorprestaties. Dus geen 100um meer. En zonder die andere AS vaak nog weer minder. Snappen we het allemaal nog? Beste Jan , Allereerst ben ik het met je eens zonder AS minder goede sporing, is het belangrijk een sporing van 100 mu ja en nee, voor een juiste aftasting is 50-60 mu meer dan voldoende. Dat het beter kan is mooi meegenomen, maar inderdaad niet voor 100 % belangrijk voor de totale kwaliteit. Verder ben ik het ook met je eens dat ik soms rare dingen tegenkom bij instellingen. Ook kan ik het met je eens zijn zonder AS kan het toch minder zijn MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 12 juli 2005 Report Share Posted 12 juli 2005 Ook kan ik het met je eens zijn zonder AS kan het toch minder zijn MvG, Haudio Inderdaad: kan! Maar moet ik dan toch maar zon contragewichtje gaan ophangen? @ Jan/ Headshell: Die scoopmetingen in mu ( of mju ) betekenen toch een weergave van de spoorprestaties? Of ben ik nou gek? Greetz, Lestat Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 12 juli 2005 Author Report Share Posted 12 juli 2005 Hallo Lestat! Voordat jij je gaat begeven op het gladde pad van DIY-modificaties (wat moet Haudio wel niet denken?) aan je fraaie arm: aan de Borromeo-arm zit een palletje, speciaal voor dit doel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 13 juli 2005 Report Share Posted 13 juli 2005 Ook kan ik het met je eens zijn zonder AS kan het toch minder zijn MvG, Haudio Inderdaad: kan! Maar moet ik dan toch maar zon contragewichtje gaan ophangen? @ Jan/ Headshell: Die scoopmetingen in mu ( of mju ) betekenen toch een weergave van de spoorprestaties? Of ben ik nou gek? Greetz, Lestat Beste Lestat, Je hebt sporen in het algemeen. En je hebt sporen in het hoog. En je hebt nog veel meer sporen. Maar in het algemeen is het weglaten van AS nergens goed voor, dus ook niet voor het hoog. Maar als je niet een wat fijnzinniger tipvorm hebt dan een conus met sferische slijping, dan mis je toch aardig wat finesse in het hoog. En die problemen vallen ook onder spoorfouten. Alleen zijn dergelijke modulaties in het hoog waarbij het fout gaat mij niet bekend als een aantal um"s. De um's waar het bij de 100st. om gaat zijn bij lage frequentie ingesneden. Die test zegt dus nog niet zoveel over de aftasting bij hoge frequenties. Helaas. Om te illustreren dat er nogal wat meespeelt: een foute keuze van de res. frequentie heeft bijvoorbeeld een slechtere weergave ten gevolge in alle frequentiegebieden.Het is de vraag of je in zo'n situatie nog wel profijt hebt van die 10um. Ongeacht of je het zou halen. Bovendien speelt in het hoog ook nog zoiets als de hoogte van de effectieve cantilevermassa mee. In de buurt van de hogetonenresonantie wordt erg veel van de muzikale kwaliteiten bepaald door de hoogte van de frequentiepiek , de hoogte van de frequentie daarvan natuurlijk en de fasedraaiing van de signaal daar in de buurt. De klankkwaliteit steunt niet zomaar op 1 of 2 parameters. Wat ook meespeelt: bij sommige elementen speelt de temperatuur ook mee in het spoorgedrag. Maar daar begon iemand anders ook al over. En wat dacht je van de "tippolish"? Als die slecht is zijn je LP- s sneller versleten, Dan helpt die 100um op de duur ook niet meer. En als je element alleen maar in een hele lichte arm zou sporen, omdat hij een ultrahoge compliantie ZOU hebben, vind ik het een ding dat je erg beperkt in je armkeuze. Dan is het goeie sporen een erg twijfelachtige deugd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 13 juli 2005 Report Share Posted 13 juli 2005 Kijk, da's pas heldere uitleg!!! Thanx, Headshell! Voorts blijf ik maar op Haudio vertrouwen, en als die zegt dat een bepaalde arm helemaal geen AS nodig heeft, dan vaar ik daar toch echt wel blind op! @ Bellavista: Als je op pagina 1 van dit topic kijkt naar mijn foto, zie je bij mij dat palletje ook zitten. Ik ga toch echt niets aan zo'n mooie arm modificeren!!! Is de jouwe al ingespeeld? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 13 juli 2005 Report Share Posted 13 juli 2005 Ik vind AS ten allen tijde ommisbaar. Let vooral ook op de slijtage van uw dure vinyl! Uw naaldtip komt dan wat later maar sneller dan economisch verantwoord is! Ik ben bang dat je er ook eerder een nieuwe naald moet inzetten, En die kanaaloverspraak die is hoorbaar hoor. En niet- lineaire werking van je generatorsysteem? Ook niet knus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jurgenvanes Posted 13 juli 2005 Report Share Posted 13 juli 2005 De ontwerper van de bekende JPW- armen raadt het gebruik van anti- skating af. Ik vind zo'n visie echt niet in orde. Zonder AS krijg je: -een erg asymmetrisch krachtenspel op je tip en op de groefwanden. -kwalijke tijddomein- effecten -snellere slijtage van tip en groef. -mistracking -lagere spoorprestaties -meer kanaal overspraak, dus slechtere kanaalscheiding -magneet of spoel zit niet goed in het lineaire werkgebied Nooit weglaten dus maar juist proberen alles zo goed mogelijk in balans te krijgen. Als ik dit lees en ik lees het topic wat ik pas heb geopend mbt het merkwaardige fenomeen tussen mijn draaitafel en verschillende platen die heb. Denk ik dat ik de antiskating toch maar heel snel terug laat aanbrengen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 13 juli 2005 Report Share Posted 13 juli 2005 Voorts blijf ik maar op Haudio vertrouwen, en als die zegt dat een bepaalde arm helemaal geen AS nodig heeft, dan vaar ik daar toch echt wel blind op! Helemaal mee eens. Net zoals ik mijn tandarts blindelings vertrouw als zij in mijn gebit gaat boren. "Iedereen zijn vak" of anders gezegd "Schoenmaker blijf bij je leest" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts