Jump to content

1-punts gelagerde armen

BellaVista
 Share

Recommended Posts

Voorts blijf ik maar op Haudio vertrouwen, en als die zegt dat een bepaalde arm helemaal geen AS nodig heeft, dan vaar ik daar toch echt wel blind op!

Helemaal mee eens. Net zoals ik mijn tandarts blindelings vertrouw als zij in mijn gebit gaat boren.

"Iedereen zijn vak" of anders gezegd "Schoenmaker blijf bij je leest"

Tja, en toch is het verstandig om zelf het oliepeil van je auto af en toe te controleren en er wat bij te gooien als dat wat laag staat. Of ga jij om de paar maanden naar de garage om dat te laten doen?

Met draaitafels is het iets dergelijks. Kijk als je zo'n paar linkerhanden hebt dat je ternauwernood de naald aan het begin van de plaat kunt krijgen ... tja :rolleyes: Maar dat zal toch niet :D

Ach ben je een klein beetje handig dan kun je wat in de handleiding staat ook prima zelf, zoals o.a. de naaldkracht instellen.

:)

P.s. Tandartsen vertrouw ik over het algemeen voor geen cent :P:lol:

Ik vraag altijd om verdoving. Bij een vrouw weet j"ut maar nooit. Je zegt zo wat verkeerd.....

Ik heb een mannelijke tandarts en zodra ie aan "het werk gaat", grijp ik 'm bij z'n ballen, onder het motto: "Doe jij mij pijn, doe ik jouw pijn" :P:lol:;)

Is de jouwe al ingespeeld?

Doel bereikt: de BellaVista staat nog stoom af te blazen!

De eerste 10-20 uur had het inspelen een enorm effect, wat geleidelijk afnam tot ongeveer 40-50 uur. Daarna was nog enige verfijning waarneembaar, maar na 100-120 uur was het echt wel klaar. B)

Is de jouwe al ingespeeld?

Doel bereikt: de BellaVista staat nog stoom af te blazen!

De eerste 10-20 uur had het inspelen een enorm effect, wat geleidelijk afnam tot ongeveer 40-50 uur. Daarna was nog enige verfijning waarneembaar, maar na 100-120 uur was het echt wel klaar. B)

Geweldig!

Blijft leuk om te lezen... B):rolleyes:

Heb jij nog veel slecht afspelende platen weg moeten doen ( of ongebruikt in de kast staan) ? Bij mij zijn er wel een aantal waar ik mijn element niet meer aan waag!

Ik vind AS ten allen tijde ommisbaar. Let vooral ook op de slijtage van uw dure vinyl! Uw naaldtip komt dan wat later maar sneller dan economisch verantwoord is!

Ik ben bang dat je er ook eerder een nieuwe naald moet inzetten, En die kanaaloverspraak die is hoorbaar hoor. En niet- lineaire werking van je generatorsysteem? Ook niet knus.

Haudio, dan wil ik toch wel even van je weten hoe dit zit!

Ik vind AS ten allen tijde ommisbaar. Let vooral ook op de slijtage van uw dure vinyl! Uw naaldtip komt dan wat later maar sneller dan economisch verantwoord is!

Ik ben bang dat je er ook eerder een nieuwe naald moet inzetten, En die kanaaloverspraak die is hoorbaar hoor. En niet- lineaire werking van je generatorsysteem? Ook niet knus.

Haudio, dan wil ik toch wel even van je weten hoe dit zit!

Ha die Lestat,

Twijfel kan iedereen zaaien, ik ook ;)

Kijk eens naar de achterkant van je arm, daar zit een extra gewicht een beetje uit het midden.

Door de constuctie van deze Gimbal arm, kun je de antiscating problemen mooi onder comtrole houden.

Wat je ook kunt doen, gewoon in het Engels een maitje sturen naar de fabrikant www.bluenote.it

In ieder geval gaan bij jou de platen niet stuk :lol:;)

Maar er bestaan inderdaad construties die een andere manier van dwarskracht compensatie hebben , zoals Project en daar is het van belang om de antiscating te gebruiken met het bijbehorende gewichtje.

En beslist niet zonder zoals Jan al aangaf.

Ook is het interessant om te weten dat SME de M 2 gemaakt heeft voor goedkope MM elementen tot maximaal een 150,00 euro dit volgens de info van SME zelf !

MvG,

Haudio

:rolleyes:

De Borromeo heeft een echte antiskating- voorziening met gewicht en draad. De fabrikant schrijft in de brochure: "Take extreme care to only use it when it is really neccesary":

http://www.bluenote.it/pdf/borromeo.pdf

Mijn reactie: "Take really care to allways use it, because it is extremely neccesary".

Waarom schrijft zo'n fabrikant dat op die manier? Een opzettelijk soort "bad carreer move"?

Overigens: ik vind die M2 er maar teleurstellend uitzien. Niks van de originele glamour die de 3009- II en III- armen vroeger altijd uitstraalden. Een grof end plastic ergens langs de weg gevonden en dan maar gebruikt als headshell? En waarom is het vertikaal lager niet netjes haaks geplaatst tov de offsethoek? Nu moet je bij een VTA- wijziging of nieuwe mat telkens je azymuth corrigeren. En dat voor die prijs!

"gemaakt voor goedkope MM elementen tot maximaal een 150,00 euro dit volgens de info van SME zelf!"

Dan snap ik de combinatie met deze peperdure DT dus al helemaal niet meer:

http://www.musicalfidelity.com/mf/en/Products/Turntable

Af en toe volg ik het niet meer. Het zal het weer wel zijn. Of de uitwerking van die verdoving. Vrouwelijke tandarts...

De Borromeo heeft een echte antiskating- voorziening met gewicht en draad. De fabrikant schrijft in de brochure: "Take extreme care to only use it when it is really neccesary":

Tja, dat is inderdaad een stukje text wat je aan het denken zet. Intussen is het duidelijk dat hear geen twijfel is over het toepassen van AS.

Om de naald van buiten naar binnen te laten bewegen is altijd een kracht nodig aan de 'buitenkant' van de naald. Deze kracht is in principe gelijk aan de wrijving van het lager. Het lager van de Borromeo-arm loopt uitzonderlijk soepel wat wellicht bovenstaande uitspraak rechtvaardigt.

Het verhaal van de toegenomen stabiliteit van de Borromeo-arm met AS vind ik doorslaggevend. :mellow:

De ontwerper van de bekende JPW- armen raadt het gebruik van anti- skating af. Ik vind zo'n visie echt niet in orde.

Hallo Jan.

<quote>

Why doesn't the JMW tonearm offer an anti-skating adjustment?

The term "skating" refers to the vector force created as a tonearm with an offset headshell traces a record groove. This force, which continously changes across the surface of a record, tends to pull the arm towards the record's center. Many tonearms incorporate devices which attempt to counteract this force. Unfortunately, the best these devices can do is approximate the force required to counteract the ever-changing skating force. Worse yet, the materials used to implement most anti-skating devices vibrate and are, therefore, a source of noise.

A simple twist of the JMW's signal wire will supply more than enough anti-skate with no deleterious effects. Simple yet very effective.

</quote>

http://www.vpiindustries.com/faqs.htm#faq1

Misschien is dit een antwoord. Er wordt dus wel degelijk anti skating gebruikt. Alleen de manier waarop is ehm..., nogal speciaal zullen we maar zeggen. Lijkt mij niet erg betrouwbaar.

:blink:;)

De ontwerper van de bekende JPW- armen raadt het gebruik van anti- skating af. Ik vind zo'n visie echt niet in orde.

Hallo Jan.

<quote>

The term "skating" refers to the vector force created as a tonearm with an offset headshell traces a record groove. This force, which continously changes across the surface of a record, tends to pull the arm towards the record's center. Many tonearms incorporate devices which attempt to counteract this force. Unfortunately, the best these devices can do is approximate the force required to counteract the ever-changing skating force. Worse yet, the materials used to implement most anti-skating devices vibrate and are, therefore, a source of noise.

A simple twist of the JMW's signal wire will supply more than enough anti-skate with no deleterious effects. Simple yet very effective.

</quote>

Misschien is dit een antwoord. Er wordt dus wel degelijk anti skating gebruikt. Alleen de manier waarop is ehm..., nogal speciaal zullen we maar zeggen. Lijkt mij niet erg betrouwbaar.

Ach............... een keer meten is zekerweten. :rolleyes:

Hang het aan de scoop en je weet waar je over praat. ;)

Tja, dat is inderdaad een stukje text wat je aan het denken zet. Intussen is het duidelijk dat hear geen twijfel is over het toepassen van AS.

Om de naald van buiten naar binnen te laten bewegen is altijd een kracht nodig aan de 'buitenkant' van de naald. Deze kracht is in principe gelijk aan de wrijving van het lager. Het lager van de Borromeo-arm loopt uitzonderlijk soepel wat wellicht bovenstaande uitspraak rechtvaardigt.

Het verhaal van de toegenomen stabiliteit van de Borromeo-arm met AS vind ik doorslaggevend. :mellow:

Je zegt: "deze kracht is gelijk aan de wrijving van het lager." Was het in de wereld van de DT maar zo simpel zeg. Zijn we misschien vergeten dat de naaldkracht een wrijvingskracht in de groef veroorzaakt die onder invloed van de offsethoek in de headshell een binnenwaarts gericht moment tot stand brengt? En dat de kracht die dit veroorzaakt vele malen groter is dan de lagerwrijving?

Of heb jij bij jouw arm te maken met een naaldkrzacht die wel in de buurt zit van de lagerwrijving? Dan zou je daarmee de eerste ter werld zijn! Werkelijk uniek.

Zolang dat niet zo is, zou ik me maar eens verdiepen op de invloed die de door mij hier beschreven momentwerking op het tip/ groefcontact en op de tijddomein- houshouding heeft (denk aan offsethoek en VTA). Misschien zal je dan onderkennnen dat de armwrijving hier echt buiten staat en dat AS bij elk type arm berehard noodzakelijk is. Ook bij "goedgebalanceerde elementen"als Grado (zie een ander bericht in dit forum).

Ach............... een keer meten is zekerweten. :rolleyes:

Hang het aan de scoop en je weet waar je over praat. ;)

Dat weet ook wel :D Overigens zegt voor het afregelen van dit soort zaken een spectrumanaliser meer. Als azimuth en a.s. niet goed staan zie je een aardig verschil in vervorming tussen beide kanalen. Truuk is om voor beide kanalen de vervorming zo laag mogelijk te krijgen en voor beide kanalen zo goed mogelijk gelijk. En dat lukt alleen maar als het element zelf ook in onverdachte conditie is.

Overigens is die quote in mijn post van de VPI site zelf. Het verhaal over resonanties van de a.s. is echt onzin en meer bedoeld om hun eigen systeem op te hemelen lijkt het. Wat ik overigens maar een zo zo systeem vind.

;)

Hallo Jan.

<quote>

</quote>

Klopt.

Overigens is die quote in mijn post van de VPI site zelf. Het verhaal over resonanties van de a.s. is echt onzin en meer bedoeld om hun eigen systeem op te hemelen lijkt het. Wat ik overigens maar een zo zo systeem vind.

Het zal wel wat fluctueren. Maar dat het zo uit de hand zou lopen heb ik in geen enkel theoretische studie nog gelezen, ook niet in de stapel van 6 tot 10 cm dik waar ik nu aan bezig ben. Het is altijd gewoon beter aan het compenseren te slaan.

Ik heb zelfs geregeld de geruststelling gelezen, dat er een vrij breed gebied is waar met je compensatie kan zitten, zonder dat je ter rechter of ter linker zijde ellende waarneemt met meetapparatuur. De kansen op succes zijn er dus juist volop!

Een belangrijke rol van dit soort forums is het af en toe een keer uit de weg ruimen van lukrake stellingnames en sullige bakerpraatjes. Zelfs fabrikanten laten zich er blijkbaar toe verleiden. En wat denk je van sommige recensenten (ook al een paar keer eerder meegemaakt):

http://www.audioasylum.com/audio/vinyl/messages/431845.html

Hier die Fremer weer eens in de fout. Wat een sukkel zeg ......

Goed gezien dus, Pjotr !

Allereerst; De voorziening heb ik ook, alleen geen gewicht en draad...

ten tweede, Bellavista, toch maar AS toepassen? Ik denk dat Haudio zijn antwaard ook voor jou zal gelden!

@ Haudio, dank voor je uitleg!

Het naaldje wordt door het ronddraaien van het plateau naarbinnen geduwd. De binnenste wand van de groef heeft hierdoor meer contact met de naald dan de buitenste.

Dit kun je compenseren door een tegenkracht te geven; antiskating of lagerspeling.

De ene arm/element combinatie heeft dit meer nodig dan de andere... afhankelijk van naaldkracht ed.

Tenminste.. zo lijkt mij :)

Marten Jan

Het naaldje wordt door het ronddraaien van het plateau naarbinnen geduwd. De binnenste wand van de groef heeft hierdoor meer contact met de naald dan de buitenste.

Dit kun je compenseren door een tegenkracht te geven; antiskating of lagerspeling.

De ene arm/element combinatie heeft dit meer nodig dan de andere... afhankelijk van naaldkracht ed.

Tenminste.. zo lijkt mij  :)

Marten Jan

Lagerspeling?

Dat helpt niks. Speling kan nooit een kracht compenseren.

De benodigde mate van hangt NIET af van

- de arm, afgezien van de eff. armlengte via de offsethoek

- het element, afgezien dan van de tipvorm

maar wel van:

- VTF,

- de intensiteit van de groefmodulatie en

- van het vinylsoort.

Tenminste.. zo lijkt mij

Tenminste.. zo lijkt mij  :)

Marten Jan

Lagerspeling?

Dat helpt niks. Speling kan nooit een kracht compenseren.

De benodigde mate van hangt NIET af van

- de arm, afgezien van de eff. armlengte via de offsethoek

- het element, afgezien dan van de tipvorm

maar wel van:

- VTF,

- de intensiteit van de groefmodulatie en

- van het vinylsoort.

Zei ik speling... ik bedoel wrijving :unsure::(

Marten Jan :)