Jump to content

1-punts gelagerde armen


BellaVista
 Share

Recommended Posts

De snelheid heeft theoretisch gezien geen invloed.

Niet zo ingewikkeld doen Jan :) Dat formuletje klopt wel. De wrijvingskracht is afhankelijk van de snelheid, het wrijvingscoefficent niet. Althans in principe, want in de praktijk kan ie het wel enigszins zijn.

Nou. Ik zie het niet zo. Nergens heb ik een formule gezien die dit verband aantoont. Voor mij nieuw dus.

 

Is niet ingewikkeld hoor. Is gewoon niet snelheidsafhankelijk. Kan je gewoon niet stellen.

 

Wrijvingscoefficient heeft verband met normaalkracht. Zeker niet met snelheid. Gewoon mis dus.

 

 

home.kabelfoon.nl/~bwiegm/natuurkundeverslag.rtf

 

Als volgt dus:

 

 

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Verslag Natuurkunde: bepaling wrijvinscoefficient.

Door: Lex Ophorst & Bart Wiegmans

Klas: AG5Na2

 

Doel proef:

Het doel van deze proef is de wrijvingscoefficient van hout op messing, en schuurpapier op messing te bepalen Dit wordt bereikt door middel van de formule

 

Fwmax = f * Fn

 

Waarbij Fwmax voor de maximale wrijvingskracht staat, f voor de wrijvingscoefficient en Fn voor de normaalkracht. Door middel van een proef kunnen deze waardes verkregen worden

 

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Link to comment
Share on other sites

Ja, dat is de statische wrijving Duck, wat ik beschreef is de dynamische wrijving en daar gaat het over bij de wrijving tussen naald en plaatgroef.

 

;)

Op Wikipedia de kinetische wrijving denk ik. Daar gaan ze verder niet op in daar.

 

Back on topic?

Link to comment
Share on other sites

Hoi Duck,

 

Ja laten we maar op houden over wrijving.

 

Het naar voren en naar achteren gaan van de arm door variaties in de "trekkracht" die de wijving tussen naaldtip en plaatgroef opwekt.

Had misschien beter kunnen schrijven:

 

"Het naar voren en naar achteren gaan van de arm door variaties in de "trekkracht" die de onstaat door de weerstand die de naaldtip in de plaatgroef ondervindt."

 

Kijk, als Jan mij daar nou op gewezen had was het niet zo verwarrend geworden ... :rolleyes: Hadden we niet hoeven scherpslijpen over de definitie van wrijving. Dat die "weerstand", of voor mijn part de horizontale kracht die door die weerstand veroorzaakt wordt, afhankelijk is van de snelheid moge duidelijk zijn. Of dat een lineair verband is valt nog te bezien en er spelen meer zaken een rol bij die "trekkracht", zoals de mate van groefmodulatie, modulatie van de naaldkracht t.g.v. van hobbels, vuil op de plaat, enz.

 

Als dat allemaal niet zo was zou ook een een auto bij 150 km/u net zo zuinig rijden dan bij 80 km/u. En het verband daar tussen is ook allesbehalve lineair.

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Nee,helaas niet met deze arm. :rolleyes:

Hallo Haudio,

 

Heb jij wel eens zo'n "Well Tempered" onder handen gehad? En zo ja, ben ik wel nieuwsgierig naar jouw bevindingen/mening er over. Zelf heb ik hem nog nooit mogen/kunnen beluisteren.

 

;)

 

Haudio volgens mij ook niet :(

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Nee,helaas niet met deze arm. :rolleyes:
Hallo Haudio,

 

Heb jij wel eens zo'n "Well Tempered" onder handen gehad? En zo ja, ben ik wel nieuwsgierig naar jouw bevindingen/mening er over. Zelf heb ik hem nog nooit mogen/kunnen beluisteren.

 

;)

 

Haudio volgens mij ook niet :(

 

;)

Hoop doet leven. :D

Link to comment
Share on other sites

Nee,helaas niet met deze arm. :rolleyes:
Hallo Haudio,

 

Heb jij wel eens zo'n "Well Tempered" onder handen gehad? En zo ja, ben ik wel nieuwsgierig naar jouw bevindingen/mening er over. Zelf heb ik hem nog nooit mogen/kunnen beluisteren.

 

;)

 

Haudio volgens mij ook niet :(

 

;)

Hoop doet leven. :D

Hallo,

 

 

 

Een Well Tempered is ook een zeer muzikale speler en lijkt qua klank op de nieuwe Rega P 9 ..

 

Wel afhankelijk van welk type, en welke arm erop zit want ze maken meerdere.

 

 

Ook vind ik het een vreemd verschijnsel dat er erg veel verschil in zit ,dat sommige armen met hetzelfde element een totaal andere dwarskracht nodig heeft dan de ander.

 

Er zijn zelfs armen die praktisch geen dwarskracht nodig hebben, als je ze een beetje te veel dwarskracht geeft gaan ze behoorlijk dwarsliggen. ;):lol:

 

MvG,

 

 

Haudio

 

 

:rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Beste Haudio,

 

Uhm, het ging mij meer om de arm ....

 

Maar niettemin bedankt voor je zeer heldere en zoals gewoonlijk vakkundige uitleg :lol:

 

Ook vind ik het een vreemd verschijnsel dat er erg veel verschil in zit ,dat sommige armen met hetzelfde element een totaal andere dwarskracht nodig heeft dan de ander.

 

Er zijn zelfs armen die praktisch geen dwarskracht nodig hebben, als je ze een beetje te veel dwarskracht geeft gaan ze behoorlijk dwarsliggen. ;)  :lol:

Waarom is dat zo vreemd? De dwarskrachtcompensatie hangt ook af van de hoek die het element met de arm maakt en de lengte van de arm. Of bedoel je dat niet?

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Beste Haidio,

 

Uhm, het ging mij meer om de arm ....

 

Maar niettemin bedankt voor je zeer heldere en zoals gewoonlijk vakkundige uitleg :lol:

 

Ook vind ik het een vreemd verschijnsel dat er erg veel verschil in zit ,dat sommige armen met hetzelfde element een totaal andere dwarskracht nodig heeft dan de ander.

 

Er zijn zelfs armen die praktisch geen dwarskracht nodig hebben, als je ze een beetje te veel dwarskracht geeft gaan ze behoorlijk dwarsliggen. ;)  :lol:

Waarom is dat zo vreemd? De dwarskrachtcompensatie hangt ook af van de hoek die het element met de arm maakt en de lengte van de arm. Of bedoel je dat niet?

 

;)

Ik denk dat dat niet wordt bedoeld.

Link to comment
Share on other sites

Ok, dat begrijp ik wel Haudio,

 

Bij het afregelen van een DT hangt zo'n beetje alles aan alles. Ook de grootte van het raakvlak van de naald met de plaatgroef speelt een zeer grote rol bij de dwarskracht en dat wordt ook sterk beinvloed door de azimuth. Hoe mooier en sophisticated de naald, hoe kritischer het wordt. Hoe goed je ook je best doet je krijgt iedere parameter afzonderlijk nooit helemaal 100%. Kan mij dus wel voorstellen dat de dwarsdrukcompensatie als "finishing touch" wel behoorlijk kan varieren. Heb er zelf eigenlijk nooit zo op gelet hoeveel dat varieert, als het goed is is het goed.

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Ok, dat begrijp ik wel Haudio,

 

Bij het afregelen van een DT hangt zo'n beetje alles aan alles. Ook de grootte van het raakvlak van de naald met de plaatgroef speelt een zeer grote rol bij de dwarskracht en dat wordt ook sterk beinvloed door de azimuth. Hoe mooier en sophiscated de naald, hoe kritischer het wordt.  Hoe goed je ook je best doet je krijgt iedere parameter afzonderlijk nooit helemaal 100%. Kan mij dus wel voorstellen dat de dwarsdrukcompensatie als "finishing touch" wel behoorlijk kan varieren. Heb er zelf eigenlijk nooit zo op gelet hoeveel dat varieert, als het goed is is het goed.

 

;)

Beste Pjotr,

 

 

Ik ben blij dat jij begrijpt waarom ik soms erg lang bezig ben met het perfect instellen van draaitafels.

 

Want als je 1 parameter veranderd , veranderd alles .

 

Veel mensen denken dat ik gek ben als ik vertel dat ik er regelmatig 2 uur mee bezig ben.

 

En dat kan nog veel te kort zijn, het een en ander is afhankelijk van de kwaliteit van element (naaldvorm) en arm.

 

 

 

MvG,

 

 

Haudio

Link to comment
Share on other sites

Ok, dat begrijp ik wel Haudio,

 

Bij het afregelen van een DT hangt zo'n beetje alles aan alles. Ook de grootte van het raakvlak van de naald met de plaatgroef speelt een zeer grote rol bij de dwarskracht en dat wordt ook sterk beinvloed door de azimuth. Hoe mooier en sophiscated de naald, hoe kritischer het wordt.

Link to comment
Share on other sites

Ok, dat begrijp ik wel Haudio,

 

Bij het afregelen van een DT hangt zo'n beetje alles aan alles. Ook de grootte van het raakvlak van de naald met de plaatgroef speelt een zeer grote rol bij de dwarskracht en dat wordt ook sterk beinvloed door de azimuth. Hoe mooier en sophiscated de naald, hoe kritischer het wordt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...