Jump to content

Effectieve massa


BellaVista
 Share

Recommended Posts

Kan iemand hear uitleggen wat precies bedoeld wordt met de 'effectieve massa' van de arm van een platenspeler?

 

Wat kan je er mee?  :huh:

Rekenwaarde.

 

Je bebruikt het in een sterkteberekening om b.v. de stijfheid van je arm te bepalen. ;)

Volgens mij heeft de "Sterke Arm" wel wat anders te doen :lol:

 

Het is de massa van de arm die op het element werkt en daarmee kun je de arm-element resonantie uitrekenen. Die resonantie moet ongeveer tussen de 8 en 15 Hz uitkomen voor een optimale element-arm combinatie. Lager dan 8 Hz en de arm gaat zwabberen, hoger dan 15 Hz en je krijgt te veel verlies aan bas.

 

Je hebt dan ook de compliantie ( = omgekeerde van de veerkracht van de naaldophanging) van het element nodig.

 

De resonantie wordt dan: fs = 1 / (2* pi * wortel (compliantie * (eff arm massa + element massa) ) )

 

Compliantie in m/N en massa in kg.

 

Meestal worden de massa's in grammen aangegeven en de compilantie in mm/N. In dat geval word de formule:

 

fs = 1000 / (2* pi * wortel (compliantie * (eff arm massa + element massa) ) )

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Stel: 15g eff massa + 7g element + 1.5g boutjes = 23.5 gr x 14 compliance = 329 (daar de wortel uit = 18,14)

 

Dan volgt de resonantie frequentie 1000 : (2 * pi * 18,14 ) = 8.8

 

Deze moet liggen tussen de 8 en 14 Hz en laat zien dat bovenstaande een realistisch voorbeeld is.

 

 

Maar... waar komt die eff massa vandaan die fabrikanten opgeven ?

Link to comment
Share on other sites

...toch snap ik nog niet helemaal wat de effectieve massa is.

 

De effectieve massa is het massatraagheidsmoment (rotationele inertie) dat de arm aan de naald presenteert, ten opzichte van het lager, en met het kwadraat van de armlengte er weer uit weggedeeld zodat je een massa bekomt. Het is de massa(traagheid) die je aan de armtip voelt op het moment dat je de arm daar in beweging probeert te brengen.

Link to comment
Share on other sites

...toch snap ik nog niet helemaal wat de effectieve massa is.

 

De effectieve massa is het massatraagheidsmoment (rotationele inertie) dat de arm aan de naald presenteert, ten opzichte van het lager, en met het kwadraat van de armlengte er weer uit weggedeeld zodat je een massa bekomt. Het is de massa(traagheid) die je aan de armtip voelt op het moment dat je de arm daar in beweging probeert te brengen.

 

De effectieve massa staat dus in relatie met de weerstand van het lager? Het muntje wil maar niet vallen... :(

Link to comment
Share on other sites

De effectieve massa staat dus in relatie met de weerstand van het lager? Het muntje wil maar niet vallen...  :(

Nee, Het armlager op zich heeft er niet veel mee te maken.

 

Werner gaf precies de omschrijving wat het is. Denk dat je er teveel achter zoekt BellaVista :) Het is de massa van de arm die je effectief op de plaats van het element ziet, meer niet. Dat is dus NIET de hele massa van de arm in zijn geheel als je hem op een weegschaal zou leggen.

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Een mede-forummer zond een bericht ter aanvulling van de discussie. Een gedeelte daaruit:

 

Het meten van de effectieve massa is niet zo eenvoudig, dat kun je eigenlijk alleen indirect doen. Dat doet de fabrikant n.l. ook. Dat doet ie dan door met een element met een bekende (en eventueel ge-ijkte) compliantie de arm-elementresonantie op te meten en a.d.h. daarvan de effectieve massa terug te rekenen.

 

Meestal komt het er op neer dat een zware arm met een element met een hoge compliantie niet matcht omdat ie dan gaat zwabberen. Een lichte arm met een element met een lage compliantie gaat minder vaak mis.

 

 

Waarvoor de hartelijke dank! :)

Link to comment
Share on other sites

Die effectieve massa is echt een ontzettend belangrijke parameter. Maar het begrip massa is op zich niet makkelijk te begrijpen. En dan nog dat effectieve... Net alsof niet alle massa is de natuur even effectief is.

 

het belang van een slecht gekozen resonantiefrequentie wordt eigenlijk meestal onderschat. Bij dezelfde financiele inspanning kan een beter gekozen rf veel betere muzikale resultaten teweegberengen.

 

Er is hierover al geschreven sinds het begin van de 60-er jaren en nog zijn er vinyl-liefhebbers die er niet mee bekend zijn of het belang ervan juist tegenspreken. Zowel handelaars als gebruikers combineren wat dit betreft maar raak.

Link to comment
Share on other sites

Hallo Jan,

 

Zoals Werner al opmerkte: Het is eigenlijk het massatraagheidsmoment van de arm + element die icm de compliantie de resonantie bepaalt. En daarbij moet je op de plaats van de naaldtip de afstand t.o.v. het lagerdraaipunt verdisconteren. Dat heeft de fabrikant van de arm al voor je gedaan en dan hou je massa als grootheid over. Dan vind ik "effectieve massa" wel een goede benaming voor die grootheid.

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Dank voor de boeiende info in de diverse reacties! Het is erg verhelderend, maar toch heb ik nog een statement. <_<

 

 

Met welk element wordt de effectieve massa bepaald? Als er een standaard is, hangt de effectieve massa af van een soort referentie-element.

 

De effectieve massa is immers afhankelijk van de compliance van het element, de teruggekoppelde massa dat het element ondervindt en van wat het element terugkoppeld. Het is een kip-ei verhaal dus.

 

Met andere woorden, wordt er voor het bepalen van de effectieve massa gewerkt met een referentie-element? :huh:

Link to comment
Share on other sites

Hallo BellaVista,

 

Waarom wil je eigenlijk dat zo graag zelf meten? In de praktijk gaat het om de resulterende element-arm resonantie. En niet alleen dat, ook om de hoogte van de resonantiepiek.

 

Linkje: http://www.tnt-audio.com/accessories/hfnrrdisc_e.html

 

QUOTE:

 

Track two and three are sweeps from 25-5 Hz along with a 1 kHz tone. Track two is in phase so gives a horizontal movemant at the stylus, track three is out of phase so the movement is vertical. It sounds complicated but what happens is this... You'll hear a tone and a voice counting down the frequency. At some point the tone will "warble" and the cartridge wobble visibly. This is the resonance frequency of the arm/cartridge.

If the resonance is too low - say 6 Hz as with a very compliant cartridge and a high mass arm the result is a cartridge very sensitive to footfalls and a sod to cue. On the other hand if the resonance is to high - say 20 Hz as with a low compliance MC cartridge and an ultra low mass arm the resonance will be audible and will colour the sound. Though this test does tend to spot when you've bought the wrong equipment it can also show the effects of changes in damping.

 

Dus als je er wat naders van wilt weten in jouw specifiek geval: Bemachtig eerst eens die HFN test LP. Kun je in GB bestellen maar heeft Haudio ze ook niet op voorraad?

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Dank voor de boeiende info in de diverse reacties! Het is erg verhelderend, maar toch heb ik nog een statement.  <_<

 

 

Met welk element wordt de effectieve massa bepaald? Als er een standaard is, hangt de effectieve massa af van een soort referentie-element.

 

De effectieve massa is immers afhankelijk van de compliance van het element, de teruggekoppelde massa dat het element ondervindt en van wat het element terugkoppeld. Het is een kip-ei verhaal dus.

 

Met andere woorden, wordt er voor het bepalen van de effectieve massa gewerkt met een referentie-element?  :huh:

 

De effectieve massa is gewoon een eigen issue voor de arm en is dan ook niet afhankelijk van het element. Als je de gegevens hebt van elke component van de arm, nl gewicht en zwaartepuntsafstand tov het armlager, dan is het een fluitje van een cent om de effectieve massa te berekenen voor de hele groep componenten. De arm weet dus zelf al wat zijn effectieve massa is.

 

Je kunt een bepaalde momentele combinatie van arm en element wel loslaten op een resonantietest met een test- LP om indirect de effectieve armmassa te bepalen. Dan zie je inderdaad dat uitgaande van de waargenomen rf en de bekende cantilevercompliantie en elementmassa de effectieve armmassa door berekening te bepalen is. Maar dan gebruik je dus de resulterende parameter rf van de momentele combinatie om terug te gaan naar een van de twee rf- bepalende parameters, nl cantilever-compliabntie en totale effectieve massa.

 

Geen kip- ei- kwestie, maar af en toe meent iemand terug te werken van gevolg naar oorzaak toe. Dat is een legitieme maneouvre.

 

Het andere facet van de rf, nl de q- factor oftewel ook de relatieve hoogte van de piekamplitude is net zo belangrijk als de hoogte van de rf in Hz. Klopt.

 

Die 2 facettten zijn samen van evident belang voor de spoorstabiliteit van het element. De gevolgen daarvan zijn echt van invloed op alle frequentiegebieden, dus niet alleen het basbereik, Want bijvoorbeeld een meer constante aandrukkracht tussen groef en tip is maatgevend voor alle toongebieden. En de afzondelijke tonen hebben allemaal en bij elke platenspeler aan weerszijden zijbanden die een getrouwe foto- afdruk zijn van rf en piekamplitude. Die erfenis neem je dus overal mee naartoe.

Link to comment
Share on other sites

De effectieve massa is slechts een issue voor de arm en is dan ook niet afhankelijk van het element. Als je de gegevens hebt van alle componenten van de arm, nl gewicht en zwaartepuntsafstand tov het armlager, dan is het een fluitje van een cent om de effectieve massa te berekenen. De weet dus zelf al wat zijn effectieve massa is.

Beste Jan,

 

 

Ik denk dat je daar een denkfoutje maakt, want het een en ander is zeer zeker ook afhankelijk waar het gewicht zit aan/in de arm.

 

 

Voorin bij de headshell heeft het echt een heel ander effect, dan achterin vlak bij het lager.

 

 

Zie bv een magnesium arm van SME series V deze loopt konisch en in dit geval zit er meer gewicht en een andere stijfheid dicht bij het lager.

 

Indien je dit om zou draaien dan krijg je toch een ander gegeven.

 

MvG,

 

 

Haudio

 

:rolleyes:

 

 

 

PS Denk aan een werphengel

Link to comment
Share on other sites

Interessant . Daar zeg je iets. Even niet aangedacht.... Conische werphengel; inderdaad idem.

 

Want de zwaartepuntsbepaling op zich werkt met de eerste macht van de coordinaat en het statisch moment met de tweede macht daarvan. Daardoor gaat het inderdaad fout bij niet- constante doorsnedes. Je moet dus toewerken naar onderdelen met constante dwarsdoorsnede. Bij een conisch deel zou je mi. kunnen werken met het opdelen in kleine stukjes.

 

Bij die opdeling in hele kleine cilindrische delen met onderling verschillende diameter/ gegevens kan je de tapse buis wel voldoende benaderen. Diverse computerprogramma's werken ook op die manier. Eindige elementen/ methode.

 

Maar je blijft dus wel werken met een eenvoudig regeltje uit de theoretische mechanica voor een roterende groep onderdelen. Simpel voer, zelfs voor een gewone zakjapanner.

 

Maar Werner heeft het ook prima omschreven hoor. Theoretisch gezien ook kloppend.

Link to comment
Share on other sites

Vergeet ook niet dat het contragewicht ook mee doet voor het massatraagheidsmoment :rolleyes: Wel is het zo dat het massatraagheidsmoment kwadratisch toeneemt met de afstand van de betreffende massa tov het draaipunt. Dus het contragewicht is veel minder van invloed dan de arm en de massa van het element.

 

En zo kun je aan de gang blijven .... :D

Link to comment
Share on other sites

Voor en achter het armlager telt alles positief en kwadratisch wat de zwaartepuntsarm betreft. En de som van alle traagheidsmomenten wordt gedeeld door het kwadraat van de effectieve armlengte.

 

Schoot me nog te binnen: de energieafvoer vanuit de DL 103 bepaalt het gewenste karakter van de arm enigszins. En het karakter van de arm bepaalt op zich weer de effecten die de platenspeler op het vlak van acoustic feedback en mechanical breaktrough bij gebruik van een luidspreker aan het geluid voor effecten meegeeft. Alles beinvloedt elkaar onderling.

Link to comment
Share on other sites

Voor en achter het armlager telt alles positief en kwadratisch wat de zwaartepuntsarm betreft. En de som van alle traagheidsmomenten wordt gedeeld door het kwadraat van de effectieve armlengte.

 

Schoot me nog te binnen: de energieafvoer vanuit de DL 103 bepaalt het gewenste karakter van de arm enigszins. En het karakter van de arm bepaalt op zich weer de effecten die de platenspeler op het vlak van acoustic feedback en mechanical breaktrough bij gebruik van een luidspreker aan het geluid voor effecten meegeeft. Alles beinvloedt elkaar onderling.

Beste Headshell,

 

 

Inderdaad je hebt het door, knap van jou .

 

 

Jan Allaerts heeft mij op dat spoor gezet, het is minder simpel dan het lijkt, het een heeft met het ander te maken.

 

MvG,

 

 

Haudio

 

 

:rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...