Jump to content

Magnepan luidsprekers.

leonardus777
 Share

Recommended Posts

Ik ben benieuwd naar de levens duur van magnepan luidsprekers.

Ik heb een magnepan 3.6 r op het oog.

Bij electrostaten ben je afhankelijk van stof en andere zaken die betrekking hebben op de levens duur van het membraam. Die is ongeveer 6 tot 10 jaar.

Hoe zit dat nu met de magnepans. En waar moet je op letten bij deze speaker.

gr leo

Weet ik niet. Ik heb alleen ervaring met de Magnepan 0.5, een heel klein broerjje van deze 3.6. Ik kocht dit model vorig jaar tweedehands. De speakers zijn nu een jaar of tien oud en vertonen nog geen enkel spoortje van slijtage of wat dan ook.

Volgens mij heb je met een magnepan geen last van stof zoals je met een electrostaat hebt. Je hebt immers te maken met magneten die een "lint" bewegen ipv een electrisch geladen vel.

Ik vind 6 tot 10 jaar wel erg weinig voor de membranen van een electrostaat :o

De menbranen van mijn Quad esl63 zijn van 1988...

Ik denk dat het voordeel van quuad is dat er een doek omheen zit.

Kijk maar naar eectrostaten van final vanaf 3 jaar die tekoop aangeboden worden die hebben meestal al een nieuw membraam.

Ik heb logan gehad en die waren na 8 jaar ge wisseld van statoren en membraam.

Maar ik begrijp hier uit dat met magnetostaten er geen problemen zijn wat betreft veroudering.

Ik weet wel als je te lang hard speelt dat de kans op losse draden aanwezig is die met speciale lijm zo weer op de folie te lijmen zijn.

Weet ik niet. Ik heb alleen ervaring met de Magnepan 0.5, een heel klein broerjje van deze 3.6. Ik kocht dit model vorig jaar tweedehands. De speakers zijn nu een jaar of tien oud en vertonen nog geen enkel spoortje van slijtage of wat dan ook.

Waarom zou een 0.5 anders zijn dan de 3.6 :unsure: Het is toch hetzelfde principe :huh:

Klopt. Maar ik zou het een tikkeltje boud vinden om een uitspraak te doen over de gemiddelde levensduur van Magnepans, als ik slechts ervaring heb met

Qua levensduur geen enkel probleem met Magnepans hoor.

Elektrostaten, da's een ander verhaal... De Quad's zijn behoorlijk (maar niet volledig) verouderingsvrij, maar ik ken er geen die al meer dan 5 jaar met Martin Logan speelt zonder herstellingskosten.

Waarom zou een 0.5 anders zijn dan de 3.6 :unsure: Het is toch hetzelfde principe :huh:

Het principe is wel gelijk, maar Magnepan werkt met opgedampt metaal voor de hoge tonen, en gelijmde metaaldraden voor de lage tonen. De oudere speakers waren breedbanders met opgelijmde draden. (als ik het goed heb).

Wanneer je niet te hard draait blijft alles mooi op z'n plaats zitten en kun je heel lang plezier hebben van Magnepans.

:)

Het tweetergedeelte van Magnepan bestaat uit een lange slang van 'n geplakte strip aluminiumfolie.

Dit zit aan 1 buitenzijde van de mylarfolie geplakt. Naast het laag/mid-gedeelte dus.

De duurdere (3-weg) systemen hebben naast een mylar bass, mylar mid, ook nog een ribbon tweeter.

Niks opdampen dus. Dat gebeurt wel bij electrostaten.

En inderdaad; als je niet te hard speelt kun je jaren en jaren plezier van Maggies hebben.

(Met als met iedere andere speaker eigenlijk :rolleyes: )

(Met als met iedere andere speaker eigenlijk  :rolleyes: )

euhmmm... nee, ik dacht het niet.

Naaaaah,

Je hebt gelijk; electrostaten gaan inderdaad relatief snel stuk a.g.v. veroudering.

Veel sneller dan welke passieve speaker ook.

Onlosmakelijk aan het electrostatische principe verbonden.

(net als het stof... aan de folie)

:lol:

Je hebt gelijk; electrostaten gaan inderdaad relatief snel stuk a.g.v. veroudering.

Het gaat hier toch om Magnepan's ? :unsure:

Dat zijn geen electrostaten, dus... :rolleyes:

(Met als met iedere andere speaker eigenlijk  :rolleyes: )

euhmmm... nee, ik dacht het niet.

Naaaaah,

Onlosmakelijk aan het electrostatische principe verbonden.

(net als het stof... aan de folie)

:lol:

Ik bedoelde simpelweg dat ik niet met elke andere speaker jarenlang tevreden zal (kan) zijn.

Ik weet dat RonL een stel magnepans heeft en er wel eens wat aan moet repareren maar volgens mij waren dat oude modellen die vervoglens ook vrij simpel te repareren zijn als ik hem goed begrijp.

Nou ik heb sinds een paar dagen een magnepan staan. De 1.6 qr se.

De 3.5 waren net verkocht en heb toen de 1.6 beluisterd.

Ik moet zeggen een hele mooie speaker.

Ik heb ook een martin logan cls gehad en was altijd gecharmeerd van het beeld wat zo'n speaker neer zet , en de rust die het geluidsbeeld uitstraalt.

Nadeel van de cls was dat bij popmuzuziek het wat te lief klonk.

Na een om zwerving van diverse luidsprekers ( B&W 802 matrix en 802 nautilus ) en nog een hoop andere gehoord toch over gegaan op de magnepan.

Ik vid deze speaker geweldig klinken. Ze halen bijna de detail en openheid van een electrostaat zonder te vermoeien. Dit had ik bij de 802 nautilus.

Het geluids beeld is net zoals de cls groot diep waar alleen de stemmer hoger staan dan bij de cls.

Het geheel klingt erg makkelijk. Klasiek gitaar en jaz klingt prachtig. Maar ook pop en rock klinken lekker.

Het hoog is nooit scherp en het midden is mooi vol en warm. Het laag gaat vebazend diep. Dit is wel als de speaker en de zit plaats klopt wat betreft de plek waar ze staan.

Ik heb al wat liefhebbers gehad om te luisteren en mensen zijn altijd verbaast van hoe laag het laag wel niet gaat. Ook de grote stage die je het life idee geeft wort al zeer positief ervaren.

Ik ga in ieder geval verder met het optimaliseren van plaats in de ruimte. Ook weet ik nog niet of ik de tweeter aan de binnen kant of buiten kant wil hebben.

Allebei heeft wel wat. Volgens magnepan moet je ze aan de buiten kant houden, maar op diverse forms worden ze ook wel aan de binnen kant geplaatst.

A fijn weer genoeg om te spelen.

Voor wat de levens duur ik zie het wel heb er vertrouwen in.

Wie weet als dit goed blijft bevallen dat ik ooit eens voor de 3.5 gaat.

gr leo

Gefeliciteerd met je aankoop!

Wat betreft de levensduur: ik heb mijn 1.6jes nog maar een jaartje dus daar kan ik niks van zeggen. Ik kan wel vertellen dat ik daarvoor sMGA's had. Inmiddels staan die bij een kennis en doen het, op een oxiderende zekeringhouder na, uitstekend... ze zijn ca. 20 oud!

De "tweeters binnen of buiten" vraag heeft mij ook lang bezig gehouden. In eerste instantie zat ik vrij dicht op de luidsprekers en in die positie beviel de binnenkant het beste. Uiteindelijk heb ik m'n interieur "verbouwd" en zit ik een stuk verder weg. Daar is de opstelling met tweeters aan de buitenkant stukken beter!

Maar die ervaringen kunnen in andersvormige ruimten wel weer eens heel anders zijn, want oh oh, wat zijn die dingen gevoelig voor de ruimte en de plaatsing daarin. Een paar centimeter schuiven of een tikkeltje meer of minder indraaien, maakt bij mij meer verschil dan welke kabel ook kan (of zou mogen) maken!

Het zijn lastige jongens wat dat betreft, maar ik kan me niet voorstellen dat ik nog eens wat anders in huis wil hebben. Of het moet zijn dat ik per ongeluk een 3.6 of 20.1 tegen kom voor een fijn prijsje.

Bij gebrek daaraan vul ik sinds kort de allerlaagste tonen (16-40 Hz) aan met een subwoofer (SVS PCI 16-46). Maar ik kan niet zeggen dat ik helemaal overtuigd ben, de integratie tussen membraamgeluid en doosgeluid (cylinder in dit geval) valt niet mee. Ik moet eerlijk zeggen dat het tot nu toe nog het beste klinkt z

Inmiddels alle kanten van me kamer gehad en ik denk nu de juiste gevonden te hebben.

Ik kies inderdaad door de afstand waar ik nu zit voor de tweeter naar buiten daar het geluids beeld wat groter en opener is.

Ik kan ook wel bevestigen dat een cm naar binnen of naar buiten een behoorlijk verschil geeft.

Ik zit er ongeveer 5 meter van af. Speakers staan 2 meter van de schuine achterwand. speakers zo'n 1.80 uit mekaar daar mijn kamer 3.10 breed is .

Ik moet zeggen dat je even goed een brede stage opbouw heb.

Voordeel van deze afstand tot de speaker is dat je het idee hebt dat de zanger fysiek aan wezig is.

Als ik 2. 8 meter van de speaker zit klinkt het ook goed maar krijg je meer het koptelefoon effect. Allebei heeft wel iets afhankelijk wat je draait.

Voorlopig blijf ik nog wel fijn tunen.

Wat betreft een sub heb ik die niet nodig. Het laag gaat erg diep naar mijn beleving . En ik heb full range gehad tot 20 hz maar kan niet zeggen dat deze het minder weer geven in mijn ruimte.

Tot nu toe een erg tevreden luisteraar.

Ben ook benieuwd naar evt modificatie voor wat betreft standaart en filter heb er veel over gelezen en ga hier eens over nadenken.

Maar eerst speaker en ruimte fijn tunen. :rolleyes:

gr leo