Jump to content

Niveauverschillen

buizenbart
 Share

Recommended Posts

rollin'and tumblin zoals 't op vinyl staat; lijkt mij niks mee, zeker niet als je bedenkt dat dit 1 van de hardste rocknummers is die op de LP staat.

Volgens mij wordt het tijd dat ik een platenspeler ga kopen ;)

Nee, je moet mensen die die plaat hebben lief aankijken en vragen of ze een kopie voor je maken met de PC oid.

Groet,

Jacco

Hi Jacco,

als je een lp via de pc op een cd zet krijg je dan niet een heel ander geluidsbeeld :(:(

Gr Piet.

Nee. Als je het goed doet niet. Tuurlijk kun je het verprutsen, maar dat is met alles.

Groet,

Jacco

Dan moet je zeker heel goede machines hebben.

Analoog naar een .......... :confused: bestand.

gr Piet.

Dat moet voor een computer toch een peuleschil zijn, lijkt me... Een goeie platenspeler en phonotrap regelen, lijkt me voor de meeste mensen een groter probleem...

[...]

gr Piet.

Valt wel mee. Als die machines maar goed ditheren en goede digitale filters aan boord hebben. Tegenwoordig kun je die voor een appel en een ei krijgen.

Groet,

Jacco

rollin'and tumblin zoals 't op vinyl staat; lijkt mij niks mee, zeker niet als je bedenkt dat dit 1 van de hardste rocknummers is die op de LP staat.

Volgens mij wordt het tijd dat ik een platenspeler ga kopen ;)

Nee, je moet mensen die die plaat hebben lief aankijken en vragen of ze een kopie voor je maken met de PC oid.

Groet,

Jacco

Hi Jacco,

als je een lp via de pc op een cd zet krijg je dan niet een heel ander geluidsbeeld :(:(

Gr Piet.

Nee. Als je het goed doet niet. Tuurlijk kun je het verprutsen, maar dat is met alles.

Groet,

Jacco

gr Piet.

Dat moet voor een computer toch een peuleschil zijn, lijkt me... Een goeie platenspeler en phonotrap regelen, lijkt me voor de meeste mensen een groter probleem...

Heb ik al :D:D:P

Gr Piet.

Analoog naar een  .......... :confused: bestand.

gr Piet.

Nou de pc draait er z'n hand niet voor om.

MAAR

Welke preamp heeft een digitale uitgang?

gecombineerd met een Phono uitgang?

Die ook nog eens phono kan omzetten naar digitaal?

Zeldzaam!

Dus je moet wel een verdomd goeie analogeingang op je pc hebben.

Wil het nog ergens naar klinken tenminste

Guest Kraus vonBentinck

"Vroeger" moest je je PC inrichten als Digital Audio Workstation (DAW) maar dat is met een beetje PC tegenwoordig nergens meer voor nodig.

Piet zou zo van zijn phonopreuitgang of de tapeuitgang van de versterker naar de analoge ingang van een PC-soundcard kunnen gaan. Ook die zijn niet meer zo aan de prijs als vroeger en geven naar ik meen een behoorlijk resultaat.

Mooier is natuurlijk een aparte AD omzetter, een wordclock en een heel goede kaart maar met een "all-in-one" card van M-audiophile kun je echt heel behoorlijke opnamen van vinyl maken voor een CD voor in de auto.

Daarnaast het je nog wat software nodig, een wave-editor, maar ook die zijn voor een habbekrats te koop meen ik of zelfs als freeware te verkrijgen.

Ik gebruik zelf kaarten van RME-audio met een externe wordclock en de DA-omzetting laat ik doen door de Behringer UC met wordclockaansluiting. Maar het kan simpeler en goed met 1 (eventueel externe) PC-soundcard.

Er zijn er zat op het forum die een paar tips zouden kunnen geven hoe je voor rond de

"Vroeger" moest je je PC inrichten als Digital Audio Workstation (DAW) maar dat is met een beetje PC tegenwoordig nergens meer voor nodig.

Piet zou zo van zijn phonopreuitgang of de tapeuitgang van de versterker naar de analoge ingang van een PC-soundcard kunnen gaan. Ook die zijn niet meer zo aan de prijs als vroeger en geven naar ik meen een behoorlijk resultaat.

Mooier is natuurlijk een aparte AD omzetter, een wordclock en een heel goede kaart maar met een "all-in-one" card van M-audiophile kun je echt heel behoorlijke opnamen van vinyl maken voor een CD voor in de auto.

Daarnaast het je nog wat software nodig, een wave-editor, maar ook die zijn voor een habbekrats te koop meen ik of zelfs als freeware te verkrijgen.

Ik gebruik zelf kaarten van RME-audio met een externe wordclock en de DA-omzetting laat ik doen door de Behringer UC met wordclockaansluiting. Maar het kan simpeler en goed met 1 (eventueel externe) PC-soundcard.

Er zijn er zat op het forum die een paar tips zouden kunnen geven hoe je voor rond de

Guest Kraus vonBentinck

Als jij in de auto hetzelfde geluidsbeeld hebt als thuis dan kom ik elke dag met je meerijden :D ;

Vergeet niet dat je van een LP wel een CD maakt maar voor in de auto is dat toch goed genoeg?

Je kunt er ook DVD-audio van bakken, dat is wel een stuk beter dan CD maar daar heb je wel een DVD-audio speler voor nodig om af te spelen.

Het M-Audio Audiophile 2496 PCI kaartje is erg goed, en zeker voor het geld (ca.95 eu). Zitten ook fatsoenlijke cinch aansluitingen op.

Heb hem er ook in zitten en hij is beter dan menig extern kaartje. Waar je beslist op moet letten is dat je de interlinks uit de buurt van data/monitorkabels en het netsnoer houdt. Beste is om de interlinks zo kort mogelijk langs de PC-kast opzij te leggen.

;)

Guest Kraus vonBentinck

Die opname ziet er zeer goed uit Erik. Hoe heb je het opnameniveau geregeld? Gewoon op de gok, zit er een automatische niveauregeling op je opnameapparatuur (dat lijkt me niet als ik het zo zie) of heb je achteraf het niveau op de PC geregeld?

Die opname ziet er zeer goed uit Erik. Hoe heb je het opnameniveau geregeld? Gewoon op de gok, zit er een automatische niveauregeling op je opnameapparatuur (dat lijkt me niet als ik het zo zie) of heb je achteraf het niveau op de PC geregeld?

hoi Kraus.

ik heb het opname niveau gegokt

ik heb 30 stappen en ik had hem op 20 staan.

ik heb hem later nog 1 stapje zachter gezet want het "clip lampje" begon af en toe te branden bij het volle werk.

er zit wel een automatische volume regeling op (AGC) maar die gebruik ik liever niet .

Jij hebt gewoon talent man; dat is naar mijn idee nog helemaal niet zo eenvoudig om dat zo in te stellen.

Of geluk.. Overigens is het heel normaal om de artiest(e) van te voren bij het inregelen van het volume te vragen of hij/zij het luidste gedeelte van het op te nemen muziek stuk wil spelen. Deze manier geeft zekerheid dat je opname niet na 20 min. onverwachts heftig gaat clippen.

Jij hebt gewoon talent man; dat is naar mijn idee nog helemaal niet zo eenvoudig om dat zo in te stellen.

Of geluk.. Overigens is het heel normaal om de artiest(e) van te voren bij het inregelen van het volume te vragen of hij/zij het luidste gedeelte van het op te nemen muziek stuk wil spelen. Deze manier geeft zekerheid dat je opname niet na 20 min. onverwachts heftig gaat clippen.

om eerlijk te zijn heb ik thuis eerst een stuk orgel gedraaid op een realistisch niveau.

en dat heb ik opgenomen.

ik kwam toen uit op volume 20 ongeveer .

ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat het redelijk in de buurt kwam.

;)

om eerlijk te zijn heb ik thuis eerst een stuk orgel gedraaid op een realistisch niveau.

en dat heb ik opgenomen.

ik kwam toen uit op volume 20 ongeveer .

ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat het redelijk in de buurt kwam.

:D prachtig.. Tja dan ben je inderdaad wel 'klaar' met je Betonheelveelen (nixen is te negatief. :)

Nou, bij 190km/u kun je beter een cd-tje op hebben staan dan een plaat, hoor!

idd,

ik heb ook geen platenspeler in mijn auto, die ook geen 190 per uur haalt :angry::angry:

btw Kraus,ik bedoelde ook niet in een vorige post dat het geluid van een lp in een auto te beluisteren is. JUIST NIET.

Het geluid van een lp kan mijn inziens nooit op cd weergegeven worden

Gr Piet.

Guest Kraus vonBentinck

Ik wil hier geen discussie ontketenen maar een PCM wave file van 192/32 of zelfs 96/32 is volgens degenen die het proefondervindelijk weten kunnen ruim in staat de essentie van de LP weer te geven. (Frank Derks)

Normaal zet ik hier thuis veel vinyl op de harde schijf in 96/32 en dan kun je bijv verschillen in elementen heel goed horen.

Het geluid van een lp kan mijn inziens nooit op cd weergegeven worden

Onzin. Ik heb mp3's die als een LP klinken (want dat zijn mp3's die geript zijn van LP). Duidelijk te horen, al die kraakjes en vervorming. Zal wel een slechte platenspeler geweest zijn. Of een slechte LP... Maar als het te horen is op mp3, dan is het zeker te horen als je er een cd van bakt...