Jump to content

Niveauverschillen

buizenbart
 Share

Recommended Posts

Blinde tests hebben tot dusver vrij duidelijk aangetoond dat een 'goede' MP3 niet van origineel te onderscheiden is. Zet je een plaat inderaad 'goed' om in digitaal, desnoods daarna weer naar MP3, dan blijft de 'aard' van het geluid waarschijnlijk gelijk.

Een paar recente draadjes op dit forum doen de ogen wel ver open staan: Vinyl wordt beter gemasterd dan veel CD versies dus klinkt het minder gecomprimeerd / meer dynamisch.. Ja, dat is denk ik de reden waarom platen beter kunnen klinken dan hun digitale broertjes.. De oorzaak zit hem niet in een technisch minder zijn van de cd maar in het 'beter 'hun' best doen' van de opname mensen bij de Vinyl afdeling.

Klinkt vinyl dan beter? ja.. Is vinyl beter? nee. Moeten veel studiomensen een pak slaag krijgen voor de rotzooi die ze op CD zetten? Ja.... ;)

Het geluid van een lp kan mijn inziens nooit op cd weergegeven worden

Onzin. Ik heb mp3's die als een LP klinken (want dat zijn mp3's die geript zijn van LP). Duidelijk te horen, al die kraakjes en vervorming. Zal wel een slechte platenspeler geweest zijn. Of een slechte LP... Maar als het te horen is op mp3, dan is het zeker te horen als je er een cd van bakt...

Volgens mij moet ik mijn gedachten herzien :(:( en jullie gelijk geven.

Ik zou het ook wel eens willen horen.

Gr Piet.

Blinde tests hebben tot dusver vrij duidelijk aangetoond dat een 'goede' MP3 niet van origineel te onderscheiden is. Zet je een plaat inderaad 'goed' om in digitaal, desnoods daarna weer naar MP3, dan blijft de 'aard' van het geluid waarschijnlijk gelijk.

Een paar recente draadjes op dit forum doen de ogen wel ver open staan: Vinyl wordt beter gemasterd dan veel CD versies dus klinkt het minder gecomprimeerd / meer dynamisch.. Ja, dat is denk ik de reden waarom platen beter kunnen klinken dan hun digitale broertjes.. De oorzaak zit hem niet in een technisch minder zijn van de cd maar in het 'beter 'hun' best doen' van de opname mensen bij de Vinyl afdeling.

Klinkt vinyl dan beter? ja.. Is vinyl beter? nee. Moeten veel studiomensen een pak slaag krijgen voor de rotzooi die ze op CD zetten? Ja.... ;)

Ik vraag me dan w

Ik vraag me dan w

Dat heb ik twee keer gedaan. Een niet om aan te horen audiofiel pielstukje wat bij het audiofiele boek 'Checkpoint audio Professional Audio Test Reference' meegeleverd werd. Een boek waar ik niet veel mee kan maargoed, een audiofiel stukje van 96 tot 320kbit en ook het origineel op een cd gebrand (Henrie, DVD branders kosten 35 euro tegenwoordig.. ;))

Dan denk je de 96kbit er 'zo' uit te halen maar nee! Wel had ik LAME op 'high quality' gezet en ook op 44khz, ik denk dat de 'standaard' 96kbit het op 32khz doet.. Anyway lukte mij niet 123. Misschien met koptelefoon en dan snel switchen tussen korte stukjes.. Een vriend van mij haalde het er ook niet uit. Hij heeft een kopie van deze test cd mee naar huis genomen maar ik heb 'm er niet meer over gehoord.. :) Tevens mijn toch wel enigszins audiofiele onderbuurman; ik heb hem er nooit over gehoord..

Maar een beetje terug on topic.. Ik denk dat een plaat, cd, sacd, dva, allemaal bijzonder goed kan klinken. Het medium is vrijwel nooit de zwakke schakel. De manier waarop het geluid op de media gezet wordt echter zou heel goed de verneemde kwaliteitsverschillen kunnen bepalen. Ook wanneer er wel absolute kwaliteitsverschillen zijn, dan nog lijkt me de invloed van de opname groter dan die van het medium.

Henrie, DVD branders kosten 35 euro tegenwoordig.. ;)

Ja, dat weet ik. Maar ik denk dat ik 'm niet of nauwelijks zou gaan gebruiken. Beetje jammer van het geld dan...

Maar wel leuk dat jij al eens zo'n test gedaan hebt. Misschien moeten we dat eens op poten gaan zetten. 'Met z'n allen' een stukje muziek uitzoeken, of wat mij betreft 2 of 3 stukken, en die dan in verschillende versies op cd branden. De deelnemers moeten dan natuurlijk wel plechtig beloven alleen hun oren te gebruiken voor de test en niet ff stiekem de computer erbij te pakken... ;)

Ik ben serieus benieuwd hoe lastig het is om te proberen te horen welk nummer welke mp3 of wav-file is...

Vergeet niet dat je van een LP wel een CD maakt

Dat bedoel ik dus ;):D

gr Piet.

:confused: En wat bedoel je dan precies?

Groet,

Jacco

Dat een cd nooit tegen een lp op kan :D:D

Mvg Piet.

Het is andersom qua performance. Qua lichtabsorbtie wint een lp het.

Groet,

Jacco

Die test heb ik al eens gedaan (mp3 versus wav) en de conclusie is dat het verschil hoorbaar is en dat de mp3 geprefereerd wordt.

Maar de test nog een keer doen is altijd leuk.

Groet,

Jacco

Oh, das opzich ook een interessante uitkomst natuurlijk...

Die test heb ik al eens gedaan (mp3 versus wav) en de conclusie is dat het verschil hoorbaar is en dat de mp3 geprefereerd wordt.

Maar de test nog een keer doen is altijd leuk.

Groet,

Jacco

De gemiddelde luisteraar vind een hard opgenomen CD ook beter klinken dan een zacht opgenomen ...

Het zegt dus meer over de luisteraar dan over de opname.. :(

gr Piet.

Groet,

Jacco

Mvg Piet.

Groet,

Jacco

UUUUHHHHH wat,

zou het ook in het nederlands kunnen. Wist ook niet dat een lp licht opneemt :(:(

Gr Piet.

gr Piet.

Groet,

Jacco

Mvg Piet.

Groet,

Jacco

UUUUHHHHH wat,

zou het ook in het nederlands kunnen. Wist ook niet dat een lp licht opneemt :(:(

Gr Piet.

Jacco bedoelt (enigszins cryptisch omschreven) dat een LP zwart is. De 'kleur' zwart heeft de eigenschap dat het licht absorbeert. Zou het licht weerkaatsen dan zou het geen zwart meer zijn. Het feit dat wij gras als groen zien, komt doordat gras groen licht weerkaatst en al het andere licht absorbeert. Zo reflecteert een sinaasappel (als ie rijp is) oranje licht en het andere licht absorbeert ie. Iets wat wit is, absorbeert totaal geen licht, maar reflecteert alles. Daarom wordt een wit voorwerp in de zon ook lang niet zo warm als hetzelfde voorwerp in het zwart...

gr Piet.

Groet,

Jacco

Mvg Piet.

Groet,

Jacco

UUUUHHHHH wat,

Gr Piet.

Jacco bedoelt (enigszins cryptisch omschreven) dat een LP zwart is. De 'kleur' zwart heeft de eigenschap dat het licht absorbeert. Zou het licht weerkaatsen dan zou het geen zwart meer zijn. Het feit dat wij gras als groen zien, komt doordat gras groen licht weerkaatst en al het andere licht absorbeert. Zo reflecteert een sinaasappel (als ie rijp is) oranje licht en het andere licht absorbeert ie. Iets wat wit is, absorbeert totaal geen licht, maar reflecteert alles. Daarom wordt een wit voorwerp in de zon ook lang niet zo warm als hetzelfde voorwerp in het zwart...

geconcludeerd daaruit volgt dan dat witte CD's beter zouden klinken dan de huidige! ;)

Een gat in de markt gevonden :lol:

:P mvg RastaPhil

gr Piet.

Groet,

Jacco

Mvg Piet.

Groet,

Jacco

UUUUHHHHH wat,

Gr Piet.

geconcludeerd daaruit volgt dan dat witte CD's beter zouden klinken dan de huidige! ;)

Een gat in de markt gevonden :lol:

:P mvg RastaPhil

Nee hoor, want een cd-speler heeft een (infra)rodelaser. Die wordt met de huidige reflectielaag kennelijk al genoeg gereflecteerd...

Nee hoor, want een cd-speler heeft een (infra)rodelaser. Die wordt met de huidige reflectielaag kennelijk al genoeg gereflecteerd...

Idd en laat infrarood licht zich nu bar weinig aantrekken van zichtbare kleurtjes... :rolleyes:

Behalve groene markers, daar hebt dat ding een rothekel aan! :lol:

:P RastaPhil