Geerdie Posted 26 september 2006 Report Share Posted 26 september 2006 Is die Audigy zo een lastpak? En wat zijn die artifacts dan precies? Waneer is een Creative kaart geen lastpak? De Umu10K2 chip doet zijn werk enkel en alleen op 48 Khz. Alles andere wordt geresampled, en de hardware resampling van de Audigy is niet al te best. Dus liever opnemen op 48 Khz, en dan in software het goed laten resampelen naar 44.1 Khz als je het op CD wil branden. Dan is er niks aan de hand Tip: wil je serieus opnemen, koop nooit Creative Creative is voor spelletjes, en niet voor het serieuze werk. Emu kaarten zijn een ander verhaal (ondanks dat ze de zelfde chip hebben zijn die vreemd genoeg wel in staat om 44.1 Khz te verwerken). De Xfi mag dan misschien ook een uitzondering zijn, echter is er geen rede om zoveel geld uit te geven als je geen spelletjes doet imho Merk trouwens op dat 32 bits twee verschillende dingen kan zijn: een keer het packet van 24 bits in een 32 bit words. Effectief is dat niks anders dan een 24 bit signaal met 8 nullen erachter. En een keer kan het floating point PCM data zijn, die de software in staat stelt wat exacter (en misschien sneller, afhankelijk van CPU) te rekenen. Ik heb die Creative alleen maar gekocht om een beetje te klooien. Voor het serieuze werk moet je ook serieus centjes dokken... Ach, en ut is maar voor af en toe. CoolEdit kent alleen maar 16 bits en 32 bits floating. Of is dat laatste afhankelijk van de gebruikte kaart? Link to comment Share on other sites More sharing options...
voodooless Posted 26 september 2006 Report Share Posted 26 september 2006 Ach, en ut is maar voor af en toe. Zolang je bij 48 Khz blijft is er ook niks aan de hand op zich. CoolEdit kent alleen maar 16 bits en 32 bits floating.Of is dat laatste afhankelijk van de gebruikte kaart? Ik zou toch zweren dat ie ook 24 bits audio aan kan. Zou ik wel vreemd vinden als het niet zo is. Ik denk inderdaad dat het anders aan de kaart zou kunnen liggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 26 september 2006 Report Share Posted 26 september 2006 Ach, en ut is maar voor af en toe. Zolang je bij 48 Khz blijft is er ook niks aan de hand op zich. CoolEdit kent alleen maar 16 bits en 32 bits floating.Of is dat laatste afhankelijk van de gebruikte kaart? Ik zou toch zweren dat ie ook 24 bits audio aan kan. Zou ik wel vreemd vinden als het niet zo is. Ik denk inderdaad dat het anders aan de kaart zou kunnen liggen. Dat kan ie ook 24 bits floating is alleen erg onzinnig Dat er geen 24b floating gebruikt word heeft een andere reden. Je werkt in een 16bits of 32 bits omgeving. (of zelfs 64bits). Om dan 8bits ongebruikt te laten is zonde van de processor capaciteit. De 24b komt uit de AD en DA wereld en dus is er voor meet en audio toepassingen een 24b optie maar die is dus erg inefficient. Om bv de snelheid tussen DA of AD en PC te optimaliseren is er een zelfs een optie om in 3 blokken van 16b, 2 blokken van 24b te transporteren. Voor gewone 24b info zou 't eigenlijk 4 blokken van 16b zijn. Dit vraagt meer van je IO bus (pci, isa, etc) Met de komst van de 32 en 64bits besturingssystemen en hardware is dit niet meer zo noodzakelijk. Maar vroeger moest een pc zweten om een 8kanaals recording te behapstukken. Dus hebben de hardware fabrikanten slimme hardware en drivers moeten schrijven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
voodooless Posted 26 september 2006 Report Share Posted 26 september 2006 Dat er geen 24b floating gebruikt word heeft een andere reden.Je werkt in een 16bits of 32 bits omgeving. (of zelfs 64bits). Er wordt sowiso geen 24 bits floating point gebruikt, ook niet in audio;) Het is dan altijd gewoon integer. Om bv de snelheid tussen DA of AD en PC te optimaliseren is er een zelfs een optie om in 3 blokken van 16b, 2 blokken van 24b te transporteren.Voor gewone 24b info zou 't eigenlijk 4 blokken van 16b zijn. Dit vraagt meer van je IO bus (pci, isa, etc) Met de komst van de 32 en 64bits besturingssystemen en hardware is dit niet meer zo noodzakelijk. Maar vroeger moest een pc zweten om een 8kanaals recording te behapstukken. Dus hebben de hardware fabrikanten slimme hardware en drivers moeten schrijven. 24 bits audio wordt over de 32 bits PCI bus vaak gewoon als 32 bits woorden verstuurd om de samples synchroon te houden, en omdat dat lekker makkelijk is. Bandbreedte zat natuurlijk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 24 november 2006 Report Share Posted 24 november 2006 een raadsel? hierboven 3x de track "gumboots" van Paul Simon's Graceland de bovenste wave is van vinyl, een LP die ik gekocht heb kort na verschijnen van de plaat in 1986 de middelste track is van de CD, die heb ik kort daarna gekocht toen ik een cd-speler had de onderste track is eveneens gumboots van vinyl, maar van een andere LP, mogelijk een latere versie, dat is mij niet bekend. De eerste 2 track zijn uiterlijk vrijwel identiek, de derde wijkt bijzonder sterk af;let bijv. op de dynamiekverschillen aan het begin en het eind van de tracks en het gemiddeld RMS niveau. Als de derde track afkomstig is van een later gemaakte LP, is dan een mogelijke verklaring voor de verschillen dat er geremastered is? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 24 november 2006 Report Share Posted 24 november 2006 raadsel opgelost; de verschillen zijn ontstaan door de instellingen van de apparatuur waarmee de derde track is opgenomen (automatisch opnamelevel) herrie om niks in dit geval. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ger Nijkamp Posted 25 november 2006 Report Share Posted 25 november 2006 Hierbij een linkje naar een goed artikel over 'Dynamic Range'. [ Ger ] Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 27 november 2006 Report Share Posted 27 november 2006 Helemaal waar, Ger. Maar wat doe je eraan? Je laptop meenemen naar de winkel en daar de levels checken? Als consument ben je in deze kansloos. Tenzij...je je muzieksmaak aanpast en bij voorkeur alleen specifieke labels koopt. Maar is dat nou de bedoeling? Kennelijk moet je er als consument aan wennen dat de leuke cd's die je koopt, gewoon bagger klinken. Nog vervelender is, dat naarmate je set beter wordt, dit verschijnsel steeds duidelijker hoorbaar wordt. De lol gaat er voor mij wel een beetje af zo. Niet voor niets draai ik regelmatig LP's. De klank is gewoon beter als die van een "platgeslagen" cd... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 28 november 2006 Members Report Share Posted 28 november 2006 Had hier gisteren ook weer zo'n ''afgeremde'' cd-ervaring. De visite wilde de nieuwe Rammstein nu ook wel eens zien, dus Volkerball in de dvd-speler geduwd. Een enorme bak herrie en visuele effecten gingen hier door de kamer, voorzien van de benodigde dynamiek. ''He, toch wel leuk'' was hier de opmerking, kon ik dat niet even branden. Niet dus, maar er zat ook een cd'tje bij, van dezelfde live-registratie. Of ik die dan eerst nog even op wilde zetten... Wat een drama, geen dynamiek, een vlakke muffe bende die gewoon niet leeft. Nog eens teruggegaan naar de dvd, die heeft ook de optie 2-kanaals weergave, en daar was de dynamiek weer. Alweer een voorbeeld van een doodgemasterde cd... Grappig detail, de dvd heeft een DTS audiospoor, typisch dat ze dit bij Rammstein wel snappen, en dat de laatste Pink Floyd (om maar eens een voorbeeld te noemen) weer in ''gewoon'' 5.1 wordt geleverd. Ok, met keuze uit een hogere of lagere bitrade, maar dan nog... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 28 november 2006 Report Share Posted 28 november 2006 Niet dus, maar er zat ook een cd'tje bij, van dezelfde live-registratie. Of ik die dan eerst nog even op wilde zetten... Wat een drama, geen dynamiek, een vlakke muffe bende die gewoon niet leeft. Nog eens teruggegaan naar de dvd, die heeft ook de optie 2-kanaals weergave, en daar was de dynamiek weer. Het ironische is dat de film/videowereld het indertijd heeft klaargespeeld een redelijke standaard voor gemiddeld weergaveniveau, gemiddeld opnameniveau, en piekniveau af te spreken. Dat was nodig omdat het geluid van een speelfilm deel uitmaakt van een groter ontwerp, en de regisseur niet alleen wil dat het beeld wordt afgeleverd zoals hij het wil, maar ook dat het geluid even reproduceerbaar de zaal wordt ingestuurd, onafhankelijk van de daar aanwezige installatie (binnen grenzen, natuurlijk). De filmwereld houdt zich eraan, en dat vertaalt zich nu naar muziek-DVDs die een veel artistiek-integerder productie bevatten dan de equivalente "make it louder - I SAID LOUDER - bub!" CD. Intussen al grijsgedraaid: de Peter Gabriel 'Secret World Live' DVD heeft zijn gemiddelde, tijdens 'luide' nummers op -20dB zitten t.o.v. de pieken. Ik heb intussen dat geluid, ook al is het 192kbit AC3, gecopieerd naar CD. Ik ben geneigd te denken dat de toekomst er rooskleurig uitziet. Anders dan wat we gewend waren, maar daarom niet slecht. Nu zitten we in een overgangsfase, maar het kan goed zijn dat de muziekindustrie evolueert naar een low-fi tak, met veel compressie voor mobiele toepassingen (MP3, radio), en daarnaast een higher-fi tak op de rug van video en HD-video, waar de luisteraan duidelijk niet mobiel is en dus aandacht heeft voor het eigenlijke geluid. Over de Loudness Race is intussen al veel geschreven. Maar niet genoeg. Als meer consumenten meer durven roepen dat de laatste CD van *&^T&*T of van *&JGHFT zoals S(&* klinkt, dan verandert er hier en daar wel iets. Als meer consumenten LP-versies serieus gaan digitaliseren, oppoetsen, en dan verspreiden op 96kHz/24b DVDs (de procedure kost bijna niets meer) , verandert er misschien ook iets (*). Als meer hobbyisten en muzikanten meer samen komen om zelf opnames te maken, ... Want ook hier is de techniek intussen zover dat iedereen die het wil het kan betalen. Muziek is een onvervreemdbaar doel van de menselijke cultuur. Als de commerciele muziekindustrie (eigenlijk is 'muziekindustrie' al een teken!) de verkeerde richting uitgaat zal er vroeg of laat wel een alternatief bovenkomen. (* Ik kan me voorstellen dat bijvoorbeeld een hobbyistencopie op DVD, via een Jan Allaerts element, van een LP zoals Buckingham-Nicks, gedistribueerd via vage kanalen, succes zou hebben ;-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnejan Posted 28 november 2006 Report Share Posted 28 november 2006 Het ironische is dat de film/videowereld het indertijd heeft klaargespeeld een redelijke standaard voorgemiddeld weergaveniveau, gemiddeld opnameniveau, en piekniveau af te spreken. Dat was nodig omdat het geluid van een speelfilm deel uitmaakt van een groter ontwerp, en de regisseur niet alleen wil dat het beeld wordt afgeleverd zoals hij het wil, maar ook dat het geluid even reproduceerbaar de zaal wordt ingestuurd, onafhankelijk van de daar aanwezige installatie (binnen grenzen, natuurlijk). De filmwereld houdt zich eraan, en dat vertaalt zich nu naar muziek-DVDs die een veel artistiek-integerder productie bevatten dan de equivalente "make it louder - I SAID LOUDER - bub!" CD. Intussen al grijsgedraaid: de Peter Gabriel 'Secret World Live' DVD heeft zijn gemiddelde, tijdens 'luide' nummers op -20dB zitten t.o.v. de pieken. Ik heb intussen dat geluid, ook al is het 192kbit AC3, gecopieerd naar CD. Dat is toch te zot voor woorden... voor fatsoenlijk geluid moet je tegenwoordig dus de soundtrack van een DVD rippen! (of een LP kopi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 28 november 2006 Report Share Posted 28 november 2006 Dat lukt met Smartripper samen met HeadAC3he. http://www.hydrogenaudio.org/forums/lofive...php/t48652.html Audio DVD-Vs maken (48kHz/24b, 96kHz/24b): -DVD2One -Audio DVD Creator DVD-As maken (44.1kHz/24b, 48kHz/24b, 88.2kHz/24b, 96kHz/24b, ...): -DVD-Audio Solo -discWelder Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnejan Posted 28 november 2006 Report Share Posted 28 november 2006 Bedankt, daar zal ik eens mee aan de slag gaan. Met vriendelijke groet, Jan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 28 november 2006 Report Share Posted 28 november 2006 Dat lukt met Smartripper samen met HeadAC3he. http://www.hydrogenaudio.org/forums/lofive...php/t48652.html Audio DVD-Vs maken (48kHz/24b, 96kHz/24b): -DVD2One -Audio DVD Creator DVD-As maken (44.1kHz/24b, 48kHz/24b, 88.2kHz/24b, 96kHz/24b, ...): -DVD-Audio Solo -discWelder reuze bedankt werner, daar zit voor mij echt de gouden tip tussen. Heb me nooit gerealiseerd dat je ook DVD'tjes kunt bakken in 96/24 maar gelijk uitgeprobeerd en werkt uit de kunst. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 28 november 2006 Report Share Posted 28 november 2006 Niet alle DVD-Video spelers pikken het als je 96 kHz/24 bits als PCM gebruikt. Het zou volgens de standaard moeten kunnen, maar zeker is het niet. Ook moet je oppassen met sommige DVD-Video spelers met de audiosettings. Even spelen in het menu, zeg maar. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 28 november 2006 Report Share Posted 28 november 2006 De mijne doet het gelukkig wel en ik kan het controleren op de PC; er komt keurig netjes 96/24 aan de digitale uitggang van mijn alles-(zonder DVD-audio )spelertje. Het bespaart mijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 28 november 2006 Report Share Posted 28 november 2006 De mijne doet het gelukkig wel en ik kan het controleren op de PC; er komt keurig netjes 96/24 aan de digitale uitggang van mijn alles-(zonder DVD-audio )spelertje.Het bespaart mijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 28 november 2006 Report Share Posted 28 november 2006 Wat een goede tips! Mij spreekt vooral de optie DVD 6CH --> CD 2CH aan. Ik ga eens met Audio DVD Creator aan de slag.. Wel raar hoor, dat je voor een fatsoenlijk klinkende cd een rip van een dvd moet maken... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 28 november 2006 Report Share Posted 28 november 2006 Het ironische is dat de film/videowereld het indertijd heeft klaargespeeld een redelijke standaard voorgemiddeld weergaveniveau, gemiddeld opnameniveau, en piekniveau af te spreken. ... zucht, als de tv-wereld hier nu toch ook eens aan mee deed ... bij de BBC lukt het heel goed ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 29 november 2006 Report Share Posted 29 november 2006 Je doelt op de reclame? Die gebruiken dezelfde hyper-aggressieve compressie als veel muziek tegenwoordig. Dat is al jaren zo. Ik herinner me een kleine hetse hierrond, al jaren geleden. TV-kijkers vroegen aan het station waarom die het volume ophaalden tijdens reclame. Het station antwoordde formeel dat ze 'het volume helemaal niet veranderden'. In de letterlijke zin niet, nee. Het knopje heette gewoon anders. -- Mijn installatie is aan het evolueren naar universeel (LP plus alle blinkende schijfjes). Ik heb sinds kort een Tascam DV-RA1000 voor LP-opnamen. Die worden verder bewerkt op PC. Daar komt straks een Denon DVD-2930 bij. En mogelijk rond de zomer een Lyngdorf TDA2200+. Ik verwacht weinig van DVD-A/SACD: ik kan hun signaal toch niet digitaal naar de Lyngdorf sturen. Dus die Denon gaat vooral dienen voor zelf-gemaakte audio DVD-Vs. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 29 november 2006 Report Share Posted 29 november 2006 Ik heb geen ruimte meer in mijn audiokast, maar een nette dvd-a speler lijkt me wel wat. Vooral omdat ik software heb om die te maken. Dan kan ik dus multikanaals dvd-a's maken. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 29 november 2006 Report Share Posted 29 november 2006 Je doelt op de reclame? Neen, als dat voorbij komt wordt er direct op de mute knop gedrukt. Meer op de niveau verschillen tussen de diverse programmas en zenders. Als je binnen een zender van een film naar een "live" programma gaat is het laatste vaak luider. Gezien de "schreeuwerigheid" van veel programma's zou het me ook niet verbazen als er wederom compressie gebruikt wordt. Biij de BBC daarentegen hoef ik het volume maar een keer in te stellen en niet meer bij te regelen tussen programmas. Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 29 november 2006 Report Share Posted 29 november 2006 Je doelt op de reclame? Neen, als dat voorbij komt wordt er direct op de mute knop gedrukt. Meer op de niveau verschillen tussen de diverse programmas en zenders. Als je binnen een zender van een film naar een "live" programma gaat is het laatste vaak luider. Gezien de "schreeuwerigheid" van veel programma's zou het me ook niet verbazen als er wederom compressie gebruikt wordt. Biij de BBC daarentegen hoef ik het volume maar een keer in te stellen en niet meer bij te regelen tussen programmas. Dat binnen 1 omroep (BBC) alles hetzelfde gehouden word lijkt me normaal. Hier hebben we 100 omroepen met allen hun eigen standaarden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 30 november 2006 Report Share Posted 30 november 2006 Dat is toch te zot voor woorden... voor fatsoenlijk geluid moet je tegenwoordig dus de soundtrack van een DVD rippen! (of een LP kopi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 30 november 2006 Report Share Posted 30 november 2006 Ik heb inmiddels ook al een paar goede ervaringen opgedaan. Het programma Audio DVD Creator heb ik opgehaald ( en dezelfde dag ook maar gelijk gekocht Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts