Jump to content

Niveauverschillen

buizenbart
 Share

Recommended Posts

Wel eigenaardig is de melding van het programma dat een 96/32 file met floating point niet geladen kan worden omdat dit formaat niet ondersteund wordt. Volgens de homepage zou dat wel moeten kunnen.

En gelukkig maar. Laat het converteren over aan echte audio editors. Alles wat een authoring programma

zoals Audio DVD Creator aan extra's bevat is een potentiele bron van signaalaantasting.

Het enige echte taak van zo'n programma is de bestanden die jij levert vlekkeloos op DVD-V krijgen.

Zo, hebben we nu een nieuwe rage?

Doet me denken aan mijn Vertigo ervaring. Ik had een DVD video single gekocht van U2. Hier hetgeen op de DVD staat:

dvd versie van Vertigo

En hier de cd versie:

cd versie van Vertigo

Er zijn tijden dat ik de cd versie prefereer...

(het piekniveau van beide files scheelt 0.01 dB)

Groet,

Jacco

De laatse dagen ben ik druk doende geweest om wave-files te verzamelen. Deze laten erg goed zien waar het over gaat.

Het betreft hier louter de content van CD's en DVD's.

Als eerste een verzamelcd van Sarah Vaughn.

SVaughn.JPG

Alle ruimte voor dynamieksprongen. Een genoegen om naar te luisteren.

De volgende is er een van de HooverPhonic. Een Belgische band die bij verschillende forummers goed bekend is.

Hooverphonic.JPG

Dit ziet er al een stuk minder uit en klinkt dus ook zo. Het compressiemonster heeft toegeslagen.

Uitschieters van ruim +3dB.

Toch is hier goed naar te luisteren

Het volgende excemplaar valt bij mij in de categorie "bagger":

ALavigne.JPG

Een cd van rockbitch Avril Lavigne.

Compleet doodgemasterd. Bijna geen dynamiek en gigantische clipping. Migraine-muziek zeg maar.

Naar aanleiding van enige tips van Werner (waarvoor dank) heb ik enige muziekDVD's geript en de AC3 audiostream omgezet naar een .wav file van 48/16.

Daarna editen in Cooledit voor afzonderlijke tracks en een cdtje branden.

You're the One van Paul Simon ziet er dan z

Natuurlijk is niet elke cd bagger.

Alleen jammer dat bijna alle hedendaagse leuke muziek ten prooi valt aan het "Radio Ready" monster.

Ik begin me steeds meer te interesseren voor Jazz en Klassiek, maar om nou om zo'n reden gedwongen over te stappen? :unsure:

Je zal net een dure cdspeler aangeschaft hebben of een knappe set...

Ik weet even niet wat ik hieraan ga doen.

Natuurlijk is niet elke cd bagger.

Alleen jammer dat bijna alle hedendaagse leuke muziek ten prooi valt aan het "Radio Ready" monster.

Ik begin me steeds meer te interesseren voor Jazz en Klassiek, maar om nou om zo'n reden gedwongen over te stappen? :unsure:

Och Geerdie... de oude muziek verandert niet....

Er is nog zoveel moois te koop. Van de laatste uitgaven moet ik het allang niet meer hebben.

Al zijn sommige dingen toch wel erg mooi zoals de verzamel CD Americana van JD Kroeske.

:)

Ga eens een keer luisteren bij iemand die een set heeft opgebouwd rondom cd/sacd en denkt het netjes voor elkaar te hebben! :)

Ok, je staat op mijn lijstje. ;)

eigen opname van het Van Oeckelen orgel in de dorpskerk van Oud-beijerland.

afbeelding%20list.jpg

Weinen Klagen Zorgen Zagen van Franz List

hij heeft dit geschreven toen zijn dochter van 17 overleed,

wat je ziet is eerst de dood van zijn dochter

daarna een moment van stilte

dan komt het verdriet

wat uitmond in een woede uitbarsting

dan weer dat stille verdriet

weer een woede uitbarsting

weer stil verdriet dat uitmond in een dankgebed.

ps; dit is

• 8 months later...
Guest Kraus vonBentinck

aranjuez-18dBlines.jpg

ook heerlijk om naar te luisteren

Narciso Yepes, Concerto de Aranjuez

Gemiddelde RMS -24dB!

de rode lijnen op de afbeelding geven -18dB aan

(vinyl opname jaren '70 meen ik)

Het concerto de Aranjuez is 1 van de weinige concerten voor orkest en gitaar.

Het is een "onmogelijk" werk omdat, om een heel goede reden, de gitaar niet 1 van de instrumenten van het orkest is. Ze heeft gewoon te weinig volume.

De dirigent streeft natuurlijk naar een mooi evenwichtig klankbeeld en daarom moet het orkest vele stapjes terug qua geluidssterkte.

Beleef je zo'n concert in de zaal dan is het zaak dat iedereen muisstil is en dan nog moet je op het puntje van de stoel met gespitste oren om het allemaal goed te kunnen horen (flageolets op de gitaar zijn wel hele iele toontjes in de concertzaal)

Bij de uiteindelijke registratie is het waarschijnlijk voor de technicus wel aantrekkelijk om de gitaar toch een klein beetje op te blazen. Dat is bij de opname van Yepes (op DGG) zo te horen ook wel een heel klein beetje gebeurd (hoewel Yepes een zeer krachtige, 10-snarige, gitaar gebruikte als concertgitaar)

Ik heb deze opname ook van Julien Bream en daar is te horen dat de registratie "puur" is. (RCA Red Seal; speciale jubileumuitgave wegens 100 jaar vinyl): A Century of Sound) De uitvoering van Yepes is toch iets mooier (qua spel en ook wel qua klank) maar de opname van Bream is pas echt "audiofiel" in de ware zin des woords. Het evenwicht tussen gitaar en orkest is adembenemend fragiel en thuis luisteren heeft het zelfde effect als in de zaal: je gaat bijna automatisch naar voren zitten om intensiever te luisteren.

Ik heb de plaat weer eens tevoorschijn gehaald en deze (Bream) van de week gehoord op een zeer fraaie VPI Aries III met 10.5 JMW arm met Koetsu Black. Een zo op het oor ideaal element voor deze muziek met dat prachtige fijnzinnige middengebied.

Muziek die bijna even mooi is als stilte. Fraai hoor.

Mooi topic manne! :)

Doe zo voort, 't is zo eens iets anders; muziek bekijken met wat uitleg over de stukken; geeft veel zin om op zoek te gaan naar de stukken! :)

:) mvg RastaPhil