Jump to content

Luidspreker ontkoppelen van houten vloer

René N.
 Share

Recommended Posts

Door het toepassen van een ander netsnoer is er een ongecontroleerde laagweergave ontstaan. Door de EV op een natuurstenen plaat te zetten is dit verdwenen. Toch wilde ik ook de luidsprekers van de (houten planken vloer) ontkoppelen. Ze stonden eerst op spikes die weer op Target-stands stonden.

Nu eerst op de vloer vilt gelegd om beschadigingen te voorkomen. Daarop Masterbase, daar de tegel op (een zachte struktuur) en daarop de speaker met spikes. De tegel heeft trouwens een lage WAF :(:(:(

Wat schetst mijn verbazing: de tegel resoneert mee als een gek :blink::blink::blink: . Volgens mij is het doorgeven van energie van de LS naar de tegel niet wenselijk: die energie moet de speakers uit, maar niet via de spikes.....

Moet ik dan in plaats van de spikes Masterbase oid gebruiken om te ontkoppelen of is er een andere oplossing?

Groeten,

Ren

Ik zou toch echt wat minder elementen tussen vloer en speaker willen adviseren.

Een tegel blijft - mits zwaar genoeg - toch al liggen! Probeer zoals ikzelf ook heb gedaan met een goede boor putjes te maken voor je spikes .

Leg de tegel direct op de vloer, dan de spikes, dan de speaker.

Of zet de spikes rechtstreeks op Masterbase op de vloer!

Succes! B)

Tja, als het de vloer is als op die foto is het niet makkelijk :( Zou toch ook eens met die rubber tuintegels van de Gammel (60x60) experimenteren ipv masterbase, al dan niet in stukjes gezaagd.

Maar het zou ook best nog wel eens kunnen dat het allemaal niets helpt en je speakers gewoon op de vloer nog het beste zou kunnen zijn.

Iig veel geluk bij je experimenten.

;)

Leg de tegel direct op de vloer, dan de spikes, dan de speaker.

Is misschien ook een oplossing. Maar daar moet dan toch vilt tussen, en ik weet niet of dat met zo'n houten vloer niet teveel terugkoppelt.......

Of zet de spikes rechtstreeks op Masterbase op de vloer!

De spikes gaan volgens mij dwars door de Masterbase heen :o:o:o

Tja, als het de vloer is als op die foto is het niet makkelijk  :(  Zou toch ook eens met die rubber tuintegels van de Gammel (60x60) experimenteren ipv masterbase, al dan niet in stukjes gezaagd.

Maar het zou ook best nog wel eens kunnen dat het allemaal niets helpt en je speakers gewoon op de vloer nog het beste zou kunnen zijn.

Iig veel geluk bij je experimenten.

;)

Ik ga eerst beide dingen het weekend proberen: alleen Masterbase en ook alleen rubber. Deze tegels gaan er in ieder geval tussenuit :angry::angry::angry:

Ik heb meen ik al eens eerder aangegeven dat ik bij mij thuis weinig tot geen resultaat heb behaald met masterbase :(

Als de tegel mee resoneert, is er iets volledig mis. Normaal zou ik zeggen dat de LS-kast dan heel erg resoneert. Dat kan ik me echter bij Thiel moeilijk voorstellen. Een andere mogelijkheid is dat dat spikes de druk niet gelijk verdelen. Dan zou 1 spike bijvoorbeeld niet echt aandrukt tegen de tegel en die spike werkt dan als resonator. Net als een tattoonaald.

Het kan ook zijn dat Masterbase gewoon te stug is in deze opstelling met deze vloer. Je zou dan naar een ander materiaal kunnen gaan zoeken. Goedkoop is idd de Gammel-tegel. Een andere optie zijn Vibrapods. Die zijn in diverse hardheden te koop en zijn ook nog betaalbaar. De beste resultaten heb ik behaald met AZE dempers. De HAS2 zou hier prima voldoen. Helaas heb ik maar 1 set HAS2 en 1 set HAS1 (dunner) en voor de speakers hebben we 2 dezelfde nodig. Ik zal de dempers wel meebrengen ;) .

Een andere maar dure oplossinge is ontkoppelen met Aurios. Ook daar is al het eea over verteld en Hans van Liempd heeft zelfs DIY "Aurios" op basois van kogelpotten. Dat ziet waarschijnlijk nog minder uit dan je tegels :blink: , maar blijkbaar werkt het :rolleyes:;)

BTW, de constructie bij mij thuis is niet veel anders. Tapijttegel, natuursteen "MDF", spikes met Harmonix RF900 coins en dan de speaker. Dat resoneert niet.

Ik heb meen ik al eens eerder aangegeven dat ik bij mij thuis weinig tot geen resultaat heb behaald met masterbase :(

Klopt. Ik had je mail nog wel doorgelezen voordat ik de topic startte.

Als de tegel mee resoneert, is er iets volledig mis. Normaal zou ik zeggen dat de LS-kast dan heel erg resoneert. Dat kan ik me echter bij Thiel moeilijk voorstellen. Een andere mogelijkheid is dat dat spikes de druk niet gelijk verdelen. Dan zou 1 spike bijvoorbeeld niet echt aandrukt tegen de tegel en die spike werkt dan als resonator. Net als een tattoonaald.

Ik heb de topic gestart omdat ik verbaasd was door het meetrillen van de tegel. De Thiel-kast trilt wel iets, maar dat is minimaal. De speakers staan op 3 spikes (per LS dus :rolleyes::rolleyes::rolleyes: ), dus van ongelijke drukverdeling kan ook geen sprake zijn.

Het kan ook zijn dat Masterbase gewoon te stug is in deze opstelling met deze vloer. Je zou dan naar een ander materiaal kunnen gaan zoeken. Goedkoop is idd de Gammel-tegel. Een andere optie zijn Vibrapods. Die zijn in diverse hardheden te koop en zijn ook nog betaalbaar. De beste resultaten heb ik behaald met AZE dempers. De HAS2 zou hier prima voldoen. Helaas heb ik maar 1 set HAS2 en 1 set HAS1 (dunner) en voor de speakers hebben we 2 dezelfde nodig. Ik zal de dempers wel meebrengen ;) .

Ik haal (deze) tegel er in ieder geval tussenuit (WAF :(:(:( ) en probeer zoals gemeld eerst met Masterbase en daarna met rubber, kijken wat de verschillen zijn en of het resultaat bevredigend is.......

Groeten,

Ren

De spike koppelt de luidspreker aan het onderzetplaatje en de Masterbase, het vilt ontkoppeld het geheel weer van de vloer. Als je het vilt vervangt door rubber denk ik dat de vloer weer lekker meetrilt.

Mogelijk heb je hetzelfde (of beter) resultaat als je de hele kermis inclusief spikes ertussen uit haalt en de luidspreker direkt met het stukje vilt op de vloer zet. Bovendien staat het geheel dan wat stabieler.

gewoon de speakers op spikes is het beste resultaat, het geluid gaat nu zweven, en is niet strak meer.

Beste Joopus,

Helaas (niet echt hoor, ik vind hem prachtig) heb ik een houten vloer waar ik dus niet rechtstreeks mijn spikes in wil torpederen :(:(:( . Ik denk ook, dat mijn volledige vloer zich dan als een grote klankkast gaat gedragen..... Volgens mij is dat niet de bedoeling.

Maar je hebt wel een punt. Ik weet niet of ik nu wel tevreden ben met het resultaat.

@ Richard 1: dat ga ik wel proberen. Ik verwacht er niet veel van, maar probeer dat wel objectief te beoordelen :rolleyes::rolleyes::rolleyes:

Groeten,

Ren

Ik heb destijds uitstekende resultaten gehad met het plaatsen van de speakers op de natuurstenen tegels waarvan de onderkant in het geheel met vilt bekleed was. Op het moment dat de speakers op de spikes direct op de natuurstenen tegels stonden trilden de tegels vrolijk mee, wat een aanzienlijke verslechtering in het laag teweeg bracht.

Pas nadat de speakers op onderzetters geplaatst waren die op hun beurt ook van ruim vilt aan de onderkant voorzien waren was dat trillen van die platen voorbij hetgeen resulteerde in een behoorlijke verbetering van het laag alsmede het beeld, dat zich duidelijk hoorbaar in de breedte en diepte uitstrekte vergeleken met het uitgangspunt eerst: de speakers stonden eerst via onderzettertjes op het laminataat.

Credo, gewoon eens wat experimenteren, deze tweak gaf bij mij een goed resultaat.

Veel luisterplezier,

Bertus

Ik heb destijds uitstekende resultaten gehad met het plaatsen van de speakers op de natuurstenen tegels waarvan de onderkant in het geheel met vilt bekleed was. Op het moment dat de speakers op de spikes direct op de natuurstenen tegels stonden trilden de tegels vrolijk mee, wat een aanzienlijke verslechtering in het laag teweeg bracht.

Pas nadat de speakers op onderzetters geplaatst waren die op hun beurt ook van ruim vilt aan de onderkant voorzien waren was dat trillen van die platen voorbij hetgeen resulteerde in een behoorlijke verbetering van het laag alsmede het beeld, dat zich duidelijk hoorbaar in de breedte en diepte uitstrekte vergeleken met het uitgangspunt eerst: de speakers stonden eerst via onderzettertjes op het laminataat.

Credo, gewoon eens wat experimenteren, deze tweak gaf bij mij een goed resultaat.

Veel luisterplezier,

Bertus

Kan allemaal best wel eens kloppen. Zo ongeveer staan de mijne ook opgesteld, maar dan zonder die stenen, omdat ze op stands staan die weer op vijf behoorlijk flexibele transparante kunststof schijven staan. :) Werkt perfect. :)

• Members

Geen idee of het nog interessant is , maar verschillenden waren hear nogal lyrisch over Aurios onderzetters. Nu kreeg ik vanavond een mail van music direct in America , die dingen zijn sterk in prijs verlaagd .(in mijn optiek nog schreeuwend duur , maar goed..)

Dus voor de geintresseerden , kijk maar even HEAR

Groet

Geen idee of het nog interessant is , maar verschillenden waren hear nogal lyrisch over Aurios onderzetters. Nu kreeg ik vanavond een mail van music direct in America , die dingen zijn sterk in prijs verlaagd .(in mijn optiek nog schreeuwend duur , maar goed..)

Dus voor de geintresseerden , kijk maar even HEAR

Groet

Ik heb dat ook allemaal gevolgd. Maar ik denk, dat als ik ze probeer, ik verkocht ben en ze wil hebben :D:D:D . Alleen toch een beetje veel geld, zelfs als ze zo in de aanbieding zijn ($ 600,- voor 2 speakers) :(:(:(

Maar wacht nu maar eens eerst af wat we vrijdag klaar kunnen spelen ;)

Ik weet dat de vrijdag nog niet voorbij is...., maareh... en , en , en ?

Beste Arden,

Helaas voor jou (maar vooral voor mij :(:(:( ) nog