Alco Posted 15 augustus 2005 Report Share Posted 15 augustus 2005 En toen heb je die kerel van het balkon geflikkerd?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 15 augustus 2005 Author Report Share Posted 15 augustus 2005 Onder de EV zit er wel een mooie natuurstenen plaat. Deze wordt ook meer als esthetisch ervaren, doordat de EV nu meer "op een tafeltje" staat. Bij de luidsprekers vallen ze dermate op (ja, ik vind het natuurlijk wel mooi om te zien) dat de WAF direct overschreden wordt Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 15 augustus 2005 Report Share Posted 15 augustus 2005 woef factor ... ik hebben platen noppenschuim hangen achter de speakers, en dat krijgt ook wel eens W-aandacht. maar tot nu toe heb ik mijn positie kunnen verdedigen. binnenkort maak ik er wel frames omheen, met een leuk stofje erover. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 15 augustus 2005 Report Share Posted 15 augustus 2005 woef factor ... ik hebben platen noppenschuim hangen achter de speakers, en dat krijgt ook wel eens W-aandacht. maar tot nu toe heb ik mijn positie kunnen verdedigen. binnenkort maak ik er wel frames omheen, met een leuk stofje erover. groet Misschien ook nog wat achter je luisterplaats? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 15 augustus 2005 Report Share Posted 15 augustus 2005 woef factor ... ik hebben platen noppenschuim hangen achter de speakers, en dat krijgt ook wel eens W-aandacht. maar tot nu toe heb ik mijn positie kunnen verdedigen. binnenkort maak ik er wel frames omheen, met een leuk stofje erover. groet Misschien ook nog wat achter je luisterplaats? Ja, doet dat wel wat? Ik heb op mijn luisterzolder "last" van een terughoudend laag. Ik ben nu bezig met het naar achteren verschuiven van m'n speakers, maar als ik ze t Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 15 augustus 2005 Report Share Posted 15 augustus 2005 En toen heb je die kerel van het balkon geflikkerd?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 15 augustus 2005 Report Share Posted 15 augustus 2005 achter de luisterplaats: de stoel staat middenin de kamer, van reflecties uit de buurt van de speakers (kort looptijdverschil) hoor ik meer dan van achteren. maar: aan de muur achter me hang een kleed (perzisch lopertje) van ca een meter breed en dan plafond tot vloer. en tussen stoel en luidsprekers wat dikker tapijt. na het afwerken van de schuimpjes achter de speakers hang ik hetzelfde tegen het plafond (weer tussen speakers en stoel, om de eerste reflectie via het plafond weg te werken). kost nauwelijks iets. doet wel veel groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 15 augustus 2005 Report Share Posted 15 augustus 2005 achter de luisterplaats: de stoel staat middenin de kamer, van reflecties uit de buurt van de speakers (kort looptijdverschil) hoor ik meer dan van achteren. maar: aan de muur achter me hang een kleed (perzisch lopertje) van ca een meter breed en dan plafond tot vloer. en tussen stoel en luidsprekers wat dikker tapijt. na het afwerken van de schuimpjes achter de speakers hang ik hetzelfde tegen het plafond (weer tussen speakers en stoel, om de eerste reflectie via het plafond weg te werken). kost nauwelijks iets. doet wel veel groet Je bent er echt mee bezig. Ken je Merfocell beter,wat........... veel beter dan die platen uit de bouwmarkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 15 augustus 2005 Report Share Posted 15 augustus 2005 Sommige mensen gaan wel errrug ver in 't ontkoppelen van hun speaker... Check THIS out. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 15 augustus 2005 Report Share Posted 15 augustus 2005 Sommige mensen gaan wel errrug ver in 't ontkoppelen van hun speaker... Check THIS out. Is om de woofers op oorhoogte te krijgen Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 16 augustus 2005 Author Report Share Posted 16 augustus 2005 Is dit niet iets? Heeft iemand hier ervaring mee? Dit zal wellicht minder werken dan de Stillpoints of de Aurios dempers, maar deze lijken mij redelijk makkelijk te (laten ) maken. En dat lijkt eigenlijk ook een beetje op de constructie van Hans. Vooral als er geen stenen plaat onder komt, neemt de dubbele "puck" dat wellicht over???? Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 16 augustus 2005 Report Share Posted 16 augustus 2005 wat ik gebruik komt bij Remo vandaan, dus inderdaad bedoeld voor dit werk. maar eens een alternatief proberen is wel leuk, dank dus. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 16 augustus 2005 Report Share Posted 16 augustus 2005 [quote name='Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 16 augustus 2005 Report Share Posted 16 augustus 2005 [quote name='Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
vrut Posted 16 augustus 2005 Report Share Posted 16 augustus 2005 Gegroet, Het gaat hier over spikes, masterbase, vilt, spikes, en van mijn kant siliconenrubber. Helaas is overigens mijn verhaal verwijderd (waarschijnlijk om reclame overwegingen) terwijl ik juist duidelijk vermelt dat ik njente noppes te koop heb. Terwijl wel overigens andere links direct naar (terecht) dealers gaat, en velen hier naar hun eigen website verwijzen. Maar goed..... Mijn vraag is: hebben jullie werkelijk wel eens geprobeerd een goede test te doen wat betreft demping enz, van voor genoemde systemen? Wat mij een kiezen uit twee kwaden lijkt is demping en stabiliteit. Bij siliconenrubber, wat volgens mij een enorme demping heeft, kan de kast 'niet stevig staan'. Dat is wel weer op te vangen met een grote grondplaat, maar spikes blijven steviger. Echter voor een houten ondergrond met een enorm klankbord lijkt mij siliconen wel te proberen. Om welke trillingen gaat het eigenlijk? Om horizontale of verticale trillingen? Dat is denk ik ook weer afhankelijk van de speakerconstructie. Een Thiel straalt voorwaarts af, dus de bewegingen van de kast zullen voornamelijk horizontaal zijn. De kast zal dan ook in die richting stabiel geplaatst dienen te worden. Een Kef RR107 is meer een ander verhaal. Welke trillingen moeten worden gedempt? En boven welk volume? Resonantiefrequentie? Ik heb wel eens een weliswaar eenvoudige proef gedaan met een sterk resonerend speakertje (Bose 901 unit), bovenop een demper. In dit geval alleen met de magneet naar onderen: - zonder demping: enorme trilling op het tafelblad - met spike: ietsiepietsie minder, wel flinke trillingen. lage frequenties worden nauwelijks gedempt. - met Gamma rubber tegel: beter - met siliconen demper: demping veel beter, ook in lage frequenties. Ik heb een toongenerator en een dB meter, dus ik zou de proef wel enigszins betrouwbaar kunnen maken. Wat betreft dempingsets van ruim 600 Euro vraag ik mij toch echt af of je jou niet gek laat maken. Doet mij een beetje denken aan opblaasbare kabels en audiofiele houten knoppen . Ik zou zeggen: laten we eens een wat technisch onderbouwd onderzoek doen. Ik heb plaats voor 6 man in mij nederige stulpje. Doen we daarna een luistertest onder de Thiels. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 16 augustus 2005 Author Report Share Posted 16 augustus 2005 Om welke trillingen gaat het eigenlijk? Om horizontale of verticale trillingen? Dat is denk ik ook weer afhankelijk van de speakerconstructie. Een Thiel straalt voorwaarts af, dus de bewegingen van de kast zullen voornamelijk horizontaal zijn. De kast zal dan ook in die richting stabiel geplaatst dienen te worden. Een Kef RR107 is meer een ander verhaal. Ik zou zeggen: laten we eens een wat technisch onderbouwd onderzoek doen. Ik heb plaats voor 6 man in mij nederige stulpje. Doen we daarna een luistertest onder de Thiels. Lijkt mij een hele goede vraag. Nog niet over nagedacht. Maar, volgens mij gaat het er alleen maar om dat er g Link to comment Share on other sites More sharing options...
vrut Posted 16 augustus 2005 Report Share Posted 16 augustus 2005 [quote name='Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 16 augustus 2005 Report Share Posted 16 augustus 2005 Horizontale en vertale trillingen hebben jullie het over? En dan over een technisch onderzoek? Zeker de lage frequenties storen zich echt niet aan richtingen hoor, die krijg je van alle richtingen om en in je oren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
vrut Posted 17 augustus 2005 Report Share Posted 17 augustus 2005 Horizontale en vertale trillingen hebben jullie het over? En dan over een technisch onderzoek? Zeker de lage frequenties storen zich echt niet aan richtingen hoor, die krijg je van alle richtingen om en in je oren. Gegroet, Kan zijn, maar dan zal toch het Doppler effect, in hoever hij ook aanwezig zal zijn, zich in Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 17 augustus 2005 Report Share Posted 17 augustus 2005 [quote name='Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 17 augustus 2005 Report Share Posted 17 augustus 2005 Sommige mensen gaan wel errrug ver in 't ontkoppelen van hun speaker... Check THIS out. Zijn dat van die Gramma dingen?? http://www.truesoundcontrol.com/products/GRAMMA.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 19 augustus 2005 Author Report Share Posted 19 augustus 2005 [quote name='Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 20 augustus 2005 Members Report Share Posted 20 augustus 2005 Zo zie je maar weer , het is altijd leerzaam dat ''onderons '' tunen. Jammer dat die armbedrading defect was , maar je weet nu in ieder geval waar het aan ligt. Kijk alleen uit dat je dadelijk niet teveel naar je huidige acoustiek hebt getuned , al je later rigoreus in je interieur gaat huishouden. Kun je namelijk van voor af aan beginnen. Schijnt trouwens ook niet audiofiel verantwoord te zijn , dat naar je acoustiek tunen... Maar daar maken we ons denk ik allemaal schuldig aan. Onder mijn Ardens staan trouwens gewoon 3 simpele spike's. Die werken tot nog toe nog steeds het beste. Direct op de tegelvloer , en net niet gratis (iets van 3 euri 't stuk of zo) dus ik sta nog steeds een beetje kritisch tegenover de diverse onderzetters/dempers... Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 20 augustus 2005 Report Share Posted 20 augustus 2005 [quote name='Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 20 augustus 2005 Report Share Posted 20 augustus 2005 Ff over de DDDAC's. Beiden zijn exact hetzelfde gebouwd met dezelfde componenten. Eetje door mij en de ander door een collega. Het enige verschil is de bedrading die gebruikt is bij het bouwen. Zo is er eentje volledig met CAT5 bedraad en de ander met montagedraad en coaxiaal opgebouwde kabel. De laatste staat nu bij Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts