Jump to content

Zekeringkast

Guest C J
 Share

Recommended Posts

Idd CJ, het is ook een soepele kabel volgens de specs. Overigens staan er nog veel mooiere kabels op die site: Speciale EMC afgeschemde kabels met ook nog eens een extra folie-afscherming. Of heeft die kabel van jou ook een folie-afscherming?

;)

Als je de specs hebt bekeken, zou je kunnen je weten dat hier alleen een fijngevlochten koper mantel betreft. :)

quote:Nee Henk,

Die kabel bevat 3 aders, waaronder een aarddraad, plus een afschermingsmantel. Die aardraad sluit je natuurlijk wel aan beide kanten aan.

Ik was niet van plan mijn installatie te aarden, dus wat doe ik met de aarddraad......A:laat ik um meelopen samen met de mantel totaan het

stekkerblok?

B:ik sluit alleen de mantel aan in de meterkast en laat de mantel meelopen totaan stekkerblok en laat dus de aarddraad ongemoeid?

:blink:

S

Wel of niet aarden is je eigen keus.

Bij het aansluiten moet je in iedergeval (zeker in geval van het eventueel later wel aarden)

sowieso de mantel samen met de aarde aansluiten op de aardklem in de zekeringkast. ;)

De aarddraad kun je eventueel in het stopcontact (niet) aansluiten. N

ja microdetails klinkt wel audiofiel.

net als 'horen van 'inner detail'', 'horen hoe een opname in elkaar zit', het 'bloeien' (in Engelse bladen 'bloom' genoemd).

tot je door allerlei subtiele verbeteringen bij elkaar ineens hoort wat er bedoeld wordt met deze termen .... als je bijna de opnameruimte ziet omdat je de begrenzingen van die ruimte kan horen. als ze zanger bijna in vlees en bloed voor je staat, en je een werkelijke stem vooor je ziet staan.

yep, audiofiel gelul :D

ja microdetails klinkt wel audiofiel.

net als 'horen van 'inner detail'', 'horen hoe een opname in elkaar zit', het 'bloeien' (in Engelse bladen 'bloom' genoemd).

tot je door allerlei subtiele verbeteringen bij elkaar ineens hoort wat er bedoeld wordt met deze termen .... als je bijna de opnameruimte ziet omdat je de begrenzingen van die ruimte kan horen. als ze zanger bijna in vlees en bloed voor je staat, en je een werkelijke stem vooor je ziet staan.

yep, audiofiel gelul :D

Mooi h

230 volt i.c.m. de te doen gebruikelijke amp. kan inderdaad dodelijk zijn. <_<

Die 'te doen gebruikelijke amperes', wat bedoel je daarmee? De stroom die gaat lopen is afhankelijk van de weerstand van je lichaam (naar aarde). En natuurlijk de spanning, maar die is overal netjes 230V :rolleyes:;) De weerstand bovendien ligt het er ook nog aan waar de stroom precies doorgaat. Gaat ie van je ene naar en andere hand, dan is de kans groter dat je doodgaat, dan wanneer ie alleen door je benen gaat, want de stroom komt dan dichter in de buurt van je hart...

Die 'te doen gebruikelijke amperes', wat bedoel je daarmee? De stroom die gaat lopen is afhankelijk van de weerstand van je lichaam (naar aarde). En natuurlijk de spanning, maar die is overal netjes 230V :rolleyes:;) De weerstand bovendien ligt het er ook nog aan waar de stroom precies doorgaat. Gaat ie van je ene naar en andere hand, dan is de kans groter dat je doodgaat, dan wanneer ie alleen door je benen gaat, want de stroom komt dan dichter in de buurt van je hart...

V.w.b. dat laatste heb je volkomen gelijk. En voor wat de te doen gebruikelijke amp

V.w.b. dat laatste heb je volkomen gelijk. En voor wat de te doen gebruikelijke amp

Ja, 16 ampere is wel dodelijk idd. Maar zoveel stroom gaat er alleen niet door je lichaam lopen als je de fase-draad aanraakt. Aangezien je lichaam enkele kilo-Ohms aan weerstand heeft, gaat er maar een fractie van die 16A lopen. Helaas is 30 mili-ampere al dodelijk en die kan er wel degelijk gaan lopen...

Beste Henrie,

En dat iedereen dit maar goed in zijn/haar oren knoopt!!

groten,

Bas

Ja, 16 ampere is wel dodelijk idd. Maar zoveel stroom gaat er alleen niet door je lichaam lopen als je de fase-draad aanraakt. Aangezien je lichaam enkele kilo-Ohms aan weerstand heeft, gaat er maar een fractie van die 16A lopen. Helaas is 30 mili-ampere al dodelijk en die kan er wel degelijk gaan lopen...

Beste Henrie,

En dat iedereen dit maar goed in zijn/haar oren knoopt!!

groten,

Bas

Ja, al is het misschien voor sommigen wat lastig te begrijpen. In versterkers lopen wel grotere stromen dan die 30 mA, maar die zijn niet dodelijk, omdat het daarbij gaat om lagere spanningen. Bovendien gaat het dan om gelijkstroom en daarvan kan een mens meer verdragen dan van wisselspanning. Zeker de 50Hz die in Europa gebruikelijk is, is vrij gevaarlijk. Gevaarlijker dan de 60Hz die in Amerika gebruikelijk is.

Misschien is het voor de meesten handiger om de volgende vuistregel te onthouden:

• Gelijkspanning is veilig tot 110V
  • Wisselspanning is veilig tot 50V

Zolang je spanningen die hoger zijn dat de hierboven genoemde spanningen vermijdt, zit je wel veilig... Wat niet wil zeggen dat je niks gaat voelen als je het aanraakt, maar je gaat er in ieder geval niet dood aan...

Beste Henrie,

Een grote krell kan denk ik wel dodelijk zijn. Veelal voedings rail van over de 100 volt en een enorme stroom capaciteit :D

Maar serieus, Volgens is gelijkspanning gevaarlijker dan wisselspanning. Wisselspanning gaat punserend door je armen. Gelijkspanning direct. Maar ik kan het natuurlijk mis hebben.

Zelfs 100000 volt kun je overleven mits de stroom capaciteit heel laag is. Daarom overleven de meeste ook bijv. een shot van een Stungun waar gemiddeld 100000 volt uitkomt :D

Groeten,

Bas

Beste Henrie,

Een grote krell kan denk ik wel dodelijk zijn. Veelal voedings rail van over de 100 volt en een enorme stroom capaciteit :D

Maar serieus, Volgens is gelijkspanning gevaarlijker dan wisselspanning. Wisselspanning gaat punserend door je armen. Gelijkspanning direct. Maar ik kan het natuurlijk mis hebben.

Zelfs 100000 volt kun je overleven mits de stroom capaciteit heel laag is. Daarom overleven de meeste ook bijv. een shot van een Stungun waar gemiddeld 100000 volt uitkomt :D

Groeten,

Bas

Volgens de CE norm mag je 50V wisselspanning en 115V gelijkspanning "open" gebruiken. Ik denk dus dat wisselstroom gevaarlijker is.

;)

Volgens mijn vader (elektromonteur) is gelijkspanning ook gevaarlijker. Ik meen dat het risico van brandschade en 'vastkleven' bij gelijkspanning groter is, bij wisselspanning kom je eerder los van de draad.

Hij gaf als advies om ingeval van onzekerheid altijd met de rug van de hand te voelen of ergens spanning op staat.

Overigens heeft mijn vader een keer meegemaakt dat een collega door een zeer hoge spanning (in een hoogspanning-schakelstation) werd gecremeerd; van een volwassen kerel bleef er maar een klein verkoold en verschrompeld restje over.

Volgens mijn vader (elektromonteur) is gelijkspanning ook gevaarlijker. Ik meen dat het risico van brandschade en 'vastkleven' bij gelijkspanning groter is, bij wisselspanning kom je eerder los van de draad.

Hij gaf als advies om ingeval van onzekerheid altijd met de rug van de hand te voelen of ergens spanning op staat.

Dat advies heb ik ook wel eens van een oom gehad. Die is ook (o.a.) elektrcien... En DC zal misschien gevaarlijker zijn i.v.m. kleven, dat zou kunnen, maar je lichaam kan wel een hogere DC-spanning aan dan AC-spanning. Zoals Hans ook al zei mag je tot 50V AC open gebruiken en tot 115V DC. Ik meende 110V, maar als in de CE norm staat dat het tot 115V DC mag, dan zal dat wel kloppen...

Bij m'n stage bij Eaton (voormalig Holec) mocht ik ook nooit hoger gaan dan 50V AC om de instellingen van de condensatorbank te testen. Pas na het testen mocht het echte werk beginnen, tot maximaal 2500V AC (meer kon de condensatorbank niet aan)...

Dat advies heb ik ook wel eens van een oom gehad. Die is ook (o.a.) elektrcien... En DC zal misschien gevaarlijker zijn i.v.m. kleven, dat zou kunnen, maar je lichaam kan wel een hogere DC-spanning aan dan AC-spanning. Zoals Hans ook al zei mag je tot 50V AC open gebruiken en tot 115V DC. Ik meende 110V, maar als in de CE norm staat dat het tot 115V DC mag, dan zal dat wel kloppen...

Hallo,

Ik weet niet waar jullie die getallen vandaan hebben, zo te lezen van horen zeggen, maar de EN60950, een veel gebruikte norm voor elektronische apparatuur, zegt het volgende:

HAZARDOUS VOLRAGE: A voltage exeeding 42.5V peak, or 60V d.c.

Dit voor circuits waarbij de stroom niet begrensd wordt (onder de 3,5 mA voor klasse I en 0,5 mA voor klasse II)

Verder moet een circuit wat je aan mag raken een zgn ELV of SELV (Safety Extra Low Voltage) circuit zijn. Een dergelijk circuit moet zo ontworpen zijn dat nimmer, en dus ook onder foutcondities, de spanning hoger kan worden dan de HAZARDOUS VOLRAGE.

Het is daarom ook dat b.v. luidsprekerterminals op vermogensversterkers waarbij de spanning op de klemmen hoger kan worden dan de HAZARDOUS VOLRAGE voorzien moeten zijn van aanraakveilige luidsprekerterminals om aan de CE normering te voldoen.

;)

Ik heb als 12 jarig jochie 220 V AC overleeft door beide handen (dus hart in de stroomkring). Circa 10 seconde lang.

Kan je wel zeggen dat het geen fijn gevoel is.

Het was een ongelukje met een ouderwetse haardroger, die brandde lekker in mijn duimen vast. Dus loslaten was er niet meer bij.

Recentelijk nog 380 volt door mijn lichaam gekregen door een gestoorde electromonteur die het normaal vind een krachtstroom leiding gewoon afgeknip onder een 19" rack te laten liggen in een machinekamer van een radio studio!.

Inderdaad, een gestoorde monteur. Maar er lopen ook genoeg gestoorde knutselaars rond.

Troost je dat de spanning op een fase t.o.v. de aarde 'maar' 230 Volt is. Of heb je twee fase's tegelijk beetgepakt?

Beste,

Recentelijk nog 380 volt door mijn lichaam gekregen door een gestoorde electromonteur die het normaal vind een krachtstroom leiding gewoon afgeknip onder een 19" rack te laten liggen in een machinekamer van een radio studio!.

Groeten,

Bas

Dergelijke kabels die ergens aan vast zitten moet je ook niet aflikken Bas!

Zag ooit eens in een werkplaats een bordje om de acetyleen en zuurstofflessen hangen met daarop in rode letters de tekst: "Handen af van onbekende dingen"

;)

Inderdaad, een gestoorde monteur. Maar er lopen ook genoeg gestoorde knutselaars rond.

Troost je dat de spanning op een fase t.o.v. de aarde 'maar' 230 Volt is. Of heb je twee fase's tegelijk beetgepakt?

Hoe kun je nu zo'n vraag stellen. :( Zou jij dat later nog weten? :confused:

Ik ben voor jaren terug in een spannigskast ooit met

Hoe kun je nu zo'n vraag stellen. :( Zou jij dat later nog weten? :confused:

Ik ben voor jaren terug in een spannigskast ooit met