Haudio Posted 11 juli 2005 Report Share Posted 11 juli 2005 Beste Allemaal, Waar veel mensen niet aan denken is dat alles verouderd. Ook audiospparatuur is hier onderhevig aan, zoals alles. Audio apparatuur heeft een economische levensduur van 8 jaar volgens de consumentenbond. Dat is misschien een beetje kort door de bocht, maar indien betere aparatuur een ouderdom heeft van 13 jaar dan is het mooiste er toch vanaf, de rubber ophanging van een luidspreker verhard (droogt uit) ook andere componenten zoals condensatoren verliezen hun capaciteit. Ook versterkers gaan behoorlijk achteruit , de versterkingsfactor wordt minder, de vervorming gaat omhoog, signaal ruis verhouding wordt er niet beter op, kortom geluidsapparatuur kun je vergelijken met hondejaren ten opzichte van een mens, dus 1 jaar is 7 jaar dus uw versterker van 15 jaar oud is in het echt 105 jaar oud ! Dat wil niet zeggen dat hij het niet meer doet, een autoband waar minder dan 1.6 mm profiel opzit ,daar mag je niet meer mee rijden, bij de wet verboden ! Maar daarom kun je er nog wel mee rijden, zelfs indien er geen profiel meer op zit kan het nog, maar is beslist onverstandig. Zo is het ook met audioapparatuur , het kan zelfs gevaarlijk zijn dat door bv kortsluiting er brandt uitbreekt, moet de overheid (europese wetgeving) hier niet eens aan denken in plaats van klasse A versterkers proberen te verbieden ? Ook nieuwe apparaten die nooit gebruikt zijn hebben deze eigenschappen dat ze verouderen, dus een niet gebruikte versterker van 15 jaar oud is ook 105 jaar oud. Deze apparatuur heeft dus geen euro waarde meer, misschien een antiekwaarde. Bij platenspelers kun de bedrading vervangen de rest gaat wel 350 jaar mee MvG, Haudio PS Dus wanneer komt er een APK keuring voor Audio Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 11 juli 2005 Report Share Posted 11 juli 2005 Bij platenspelers kun de bedrading vervangen de rest gaat wel 350 jaar mee MvG, Haudio Ja, maar dan moet je ze wel onder je arm houden zeker? Ik weet dat je gek bent van platenspelers, maar.. Een platenspeler heeft geen bewegende onderdelen die slijten zoals lagers? Of kunststof onderdelen die verouderen om nog maar wat te noemen? Misschien een naald die wat slijt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 11 juli 2005 Author Report Share Posted 11 juli 2005 Bij platenspelers kun de bedrading vervangen de rest gaat wel 350 jaar mee Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 11 juli 2005 Report Share Posted 11 juli 2005 Beste Haudio, je had goochelaar moeten worden. Gezien je naam misschien ook wel een stille wens (afgeleide van Haudini ? ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 11 juli 2005 Author Report Share Posted 11 juli 2005 Beste Haudio, je had goochelaar moeten worden. Gezien je naam misschien ook wel een stille wens (afgeleide van Haudini ? ) MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 11 juli 2005 Report Share Posted 11 juli 2005 Trouwens ik had het over platenspelers, niet over elementen ! Dus ik begrijp hieruit dat je de laser in een cd-speler ook niet meetelt? En de arm? Is die voor jou w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 11 juli 2005 Report Share Posted 11 juli 2005 Trouwens ik had het over platenspelers, niet over elementen ! Dus ik begrijp hieruit dat je de laser in een cd-speler ook niet meetelt? En de arm? Is die voor jou w Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 11 juli 2005 Report Share Posted 11 juli 2005 Een platenspeler is alleen een platenspeler wanneer hij 100% compleet is. Alleen dan kun je er platen op afspelen. Dat zou voor mij ook logisch zijn.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 11 juli 2005 Report Share Posted 11 juli 2005 mijn eindversterker is antiek dus (AW250 van 1989). hij ging dus ook kapot door een weerstand die het begaf, en een kleine kettingreactie veroorzaakte. lekker laten renoveren, met alle problemen van dien zoals onderdelen die niet passen en zo. alle transistoren, diodes, en behalve de voeding ook condensatoren zijn vervangen. en wat ontwerpfouten rechtgezet. en nou is het weer toppie. better than before (ik heb ook nog wat aanvullende dingen gedaan). het was de centjes geheel waard, iets dat hierop lijkt heb ik nog niet voor het vijfvoudige van de reparatiekosten. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 11 juli 2005 Report Share Posted 11 juli 2005 Idd, alles wordt ouder. Ik ben nog niks tegen gekomen dat jonger wordt. En met de ouderdom komen ook de gebreken. De vraag stelt zich dan, of je met die gebreken leven kunt. Meestal gaat dat prima. Iemand die er niet meer mee leven kan, gaat ermee naar een kliniek. Dat is ook een reparatiecentrum. En als het teveel versleten is, zodat reparatie niet meer mogelijk is, dan wordt er een vervanger geplaatst. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 11 juli 2005 Report Share Posted 11 juli 2005 Beste, Ja en nee. Ik ken Phipips Actieve MFB weergevers die na 30 jaar nog geweldg spelen. Evenals oude optonica, Sansui en luxman spullen. Tuurlijk elco's verminderen in capaciteit etc. maar ik geloof er zeker niet in dat apparatuur na 8 jaar al oud is. Ik heb het meegemaakt dat we van een set B&W matrix-800;s (niet de 801!) alle middentoners en tweeters prefentief vervingen. Dit systeem is inmiddels 10 jaar oud. Om nou te zeggen dat we heel veel verschil hoorde?... Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
rienberends Posted 11 juli 2005 Report Share Posted 11 juli 2005 Liever een goed onderhouden BMW,SAAB,MERCEDES etc. dan een nieuwe KIA,OPEL, SUZUKI etc. waarmee ik wil zeggen dat het onzin is om oudere versterkers als aftands en zelfs gevaarlijk te noemen. Mijn OUDE ps audios, quads, elipsons. doen het nog prima. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 11 juli 2005 Report Share Posted 11 juli 2005 Zeer recentelijk heb ik geluisterd naar een Cello uit... 1776! Wat audio betreft is de platenspeler de onbetwiste winnaar, mits gekoesterd. (Overigens kan ik mij voorstellen dat een buizenversterker ook een langere houdbaarheidsdatum heeft... ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
enno Posted 11 juli 2005 Report Share Posted 11 juli 2005 PS Dus wanneer komt er een APK keuring voor Audio Je bedoeld Aanvulling Pensioen Kleine middenstanders? Enno Indien een lager goed en regelmatig wordt gesmeerd , dan is er niets aan de hand. PS Al iets van mijn lager gehoord? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 11 juli 2005 Report Share Posted 11 juli 2005 PS Dus wanneer komt er een APK keuring voor Audio Naim staat al jaren bekend om hun 'recap' (APK) service Of 't nou om een voor- of eindversterker gaat van 10 of 15 jaar, of om een 20 jaar antieke Nait-1. De blangrijkste onderdelen, die dan aan slijtage onderhevig zijn, worden dan vervangen door nieuwe, originele onderdelen. (zie pagina 2 van dit topic ) Na een weekje of 2 a 3 krijg je 'm weer terug, klinkt ie weer als nieuw, en kan ie er weer jaaaaren tegen aan. Mede daarom hebben de meeste Naim producten een vrij hoge restwaarde. Dat een goede draaitafel 't oudst wordt in HiFi land, dat staat buiten kijf. De vele stokoude, en nog steeds populaire Thorens TD's zijn de bewijzen. Ook aan bijvoorbeeld de Rega draaitafels kan volgens mij weinig verouderen. Een plank MDF kan tientallen jaren mee, een glasplaat ook, en de arm....mwaa, die zal 't met wat minimaal onderhoud ook lang volhouden. Alleen om de zoveel jaar een andere element, en klaar is .... Link to comment Share on other sites More sharing options...
smijnster Posted 11 juli 2005 Report Share Posted 11 juli 2005 PS Dus wanneer komt er een APK keuring voor Audio Oei, daar zit ik dan met mijn verzameling AZ1-en van Philips of andere stokoude buizen van soms wel 60 jaar oud! Die komen echt nog wel door de APK keuring (behalve dan de AZ voetjes Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 11 juli 2005 Report Share Posted 11 juli 2005 smijnster, ik ben het helemaal met je eens. Ik wilde net iets dergelijks schrijven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henri Posted 11 juli 2005 Report Share Posted 11 juli 2005 Als ik Haudio z'n aanvangscomment lees krijg ik schrik (Belgisch) Stel je voor dat je audioapparatuur van meer dan 8 of 13 jaar bij wet niet meer mag gebruiken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 12 juli 2005 Report Share Posted 12 juli 2005 Ach, het zal wel loslopen! ben wel benieuwd of mijn Bluenote over zo'n 20 jaar net zo populair is als de gemiddelde Thorens nu... En of we over zo'n 20 jaar nog steeds van Haudio zijn kunsten mogen genieten vanuit S. Wellicht komt daar ook een A.P.K. voor? Eigenlijk zou alle kennis moeten worden overgebracht of worden opgeslagen! Dat meen ik serieus, Haudio!!! Greetz, Lestat Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts