Jump to content

Merkwaardig!

Jurgenvanes
 Share

Recommended Posts

Het is begonnen met een exemplaar van 'Clutching at straws' van Marillion. Deze had ik 2de hands aangeschaft voor weinig. Benieuwd naar hoe deze op vinyl zou klinken, ben ik deze meteen gaan draaien en wat viel dat tegen zeg. Het leek erop alsof mijn Grado Prestige green over bijde kanten heen stuiterde. <_<

kan gebeuren dacht ik met zo'n gebruikte plaat. Bij de volgende gelegenheid wederom een gebruikt exemplaar van Clutching at straws voor iets meer op kop weten te tikken. En wederom hetzelfde resultaat :blink:

Driemaal is scheepsrecht en voor nog iets meer een goed uitziend 3de explaar gekocht. Het fenomeen herhaalde zich wederom! :angry:

Visueel is er niets waar te nemen aan de platen. Ze slaan op mijn draaitafel alle drie op gelijksoortige wijze over. Toevallig? Ik ben nu bij mijn 2de exemplaar van Marillion's misplaced childhood en ook hier weer hetzlefde :confused:

Zojuist heb ik ook Fugazi van Marillion binnen gekregen en wat schetst mijn verbazing? Ook hier lijkt de naald niet in de groef te willen blijven en elke kant versneld af te willen spelen. Voordat ik hier nu ook weer meerdere exemplaren van ga aanschaffen, wil ik nagaan of het hier niet toevallig om een 'mismatch' kan gaan tussen het element en de persingen van Marillion uit het Fish-tijdperk. Kan de vorm waarin het element is geslepen hiermee te maken hebben?

De enige keer dat me dit eerder is overkomen is met het nummer 'U got the look' van het Sign O the times album van Prince. Ik heb hier 2 exemplaren van in mijn bezit en bij dit nummer voltrekt zich het zelfde fenomeen als bij de eerder genoemde albums van Marillion, met als verschil dat het hier om

Blijkbaar kan de combi er niet tegen. Zo gaatbijvoorbeeld mijn complete set eraan, zodra fransje B ten tonele komt :rolleyes::P

Zonder gekheid, ik heb het idee dat het niet helemaal perfect ingesteld staat. Naaldruk te laag en antiscating fout. Misschien ook de fouthoek niet goed. Het is vanaf hier moeilijk te zeggen.

Ik heb Fugazzi, Misplaced Childhood en nog een aantal albums van Marillion, maar ik heb nergens last van. Niet op de Fatbob en ook niet op de Thorens en de Philips.

Beste ,

Welke naaldkracht en antiscating wordt er gebruikt, ook de andere instellingen nalopen.

Dat was punt 1

Punt 2

Sommige LP' s zijn oversneden, dat wil zeggen dat de groeven een modulatie hebben dat sommige groeven een beetje doorelkaar lopen, ik vind het moeilijk om het te omschrijven.

Maar stel je 1 sloot voor (groef) waar je een andere sloot (groef) naast graaft waar af en toe de bovenkant iets te ver is weggegraven en een beetje overloopt in de andere sloot.

Dit komt voor en is alleen onder de microscoop te zien.

MvG,

Haudio

PS ik ken de platen niet.

Blijkbaar kan de combi er niet tegen. Zo gaatbijvoorbeeld mijn complete set eraan, zodra fransje B ten tonele komt :rolleyes:  :P

Waarom koop je die zooi dan ook :P:lol:

@ Jurgenvanes

"Ook hier lijkt de naald niet in de groef te willen blijven en elke kant versneld af te willen spelen."

Stuitert ie naar het midden van de plaat dan? Dan staat duidelijk de dwarsduk niet goed lijkt het wel. Idd de instellingen nog maar eens goed nalopen.

;)

Het is begonnen met een exemplaar van 'Clutching at straws' van Marillion. Deze had ik 2de hands aangeschaft voor weinig. Benieuwd naar hoe deze op vinyl zou klinken, ben ik deze meteen gaan draaien en wat viel dat tegen zeg. Het leek erop alsof mijn Grado Prestige green over bijde kanten heen stuiterde. <_<

kan gebeuren dacht ik met zo'n gebruikte plaat. Bij de volgende gelegenheid wederom een gebruikt exemplaar van Clutching at straws voor iets meer op kop weten te tikken. En wederom hetzelfde resultaat :blink:

Driemaal is scheepsrecht en voor nog iets meer een goed uitziend 3de explaar gekocht. Het fenomeen herhaalde zich wederom! :angry:

Visueel is er niets waar te nemen aan de platen. Ze slaan op mijn draaitafel alle drie op gelijksoortige wijze over. Toevallig? Ik ben nu bij mijn 2de exemplaar van Marillion's misplaced childhood en ook hier weer hetzlefde :confused:

Zojuist heb ik ook Fugazi van Marillion binnen gekregen en wat schetst mijn verbazing? Ook hier lijkt de naald niet in de groef te willen blijven en elke kant versneld af te willen spelen. Voordat ik hier nu ook weer meerdere exemplaren van ga aanschaffen, wil ik nagaan of het hier niet toevallig om een 'mismatch' kan gaan tussen het element en de persingen van Marillion uit het Fish-tijdperk. Kan de vorm waarin het element is geslepen hiermee te maken hebben?

De enige keer dat me dit eerder is overkomen is met het nummer 'U got the look' van het Sign O the times album van Prince. Ik heb hier 2 exemplaren van in mijn bezit en bij dit nummer voltrekt zich het zelfde fenomeen als bij de eerder genoemde albums van Marillion, met als verschil dat het hier om

Hallo,

Wat betreft de intstelling weet ik dat de naalddrurk is aangehouden welke Grado opgeeft. Als deze net als de Grado prestige Gold ook 1,5 gram bedraagd, kan het dan geen kwaad, deze te verhogen naar 1,8 gram? Ik heb geen naalddrukmeter en durf niet op de goede gok het contragewicht te verdraaien.

Het gewichtje tbv de antiskating is van de draaitafel afgehaald. De Grado was een goed gebalanceerd element, waarbij de antiskating meer kwaad deed dan goed. In hoeverre het element af te stellen is met een instelsjabloon weet ik eerlijk gezegd niet. Ik heb inderdaad ook niet gekeken of de draaitafel waterpas staat. :( Ik was in de veronderstelling dat het tafeltje waar de draaitafel op staat waterpas is en heb er verder niet meer naar gekeken.

Ik vind het vreemd dat een eventuele foute instelling van de draaitafel alleen merkbaar is met die oudere Marillion albums en niet bij de rest van de collectie. Dit zou inderdaad ook te verklaren kunnen zijn door het feit dat deze persingen misschien oversneden zijn en daardoor extra gevoelig zijn voor instellingen.

Ik kan me ook goed voorstellen dat geen enkele instelling opgewassen is tegen 'het geweld' van Franje B :rolleyes:

Hallo,

Wat betreft de intstelling weet ik dat de naalddrurk is aangehouden welke Grado opgeeft. Als deze net als de Grado prestige Gold ook 1,5 gram bedraagd, kan het dan geen kwaad, deze te verhogen naar 1,8 gram? Ik heb geen naalddrukmeter en durf niet op de goede gok het contragewicht te verdraaien.

Het gewichtje tbv de antiskating is van de draaitafel afgehaald. De Grado was een goed gebalanceerd element, waarbij de antiskating meer kwaad deed dan goed. In hoeverre het element af te stellen is met een instelsjabloon weet ik eerlijk gezegd niet. Ik heb inderdaad ook niet gekeken of de draaitafel waterpas staat. :( Ik was in de veronderstelling dat het tafeltje waar de draaitafel op staat waterpas is en heb er verder niet meer naar gekeken.

Ik vind het vreemd dat een eventuele foute instelling van de draaitafel alleen merkbaar is met die oudere Marillion albums en niet bij de rest van de collectie. Dit zou inderdaad ook te verklaren kunnen zijn door het feit dat deze persingen misschien oversneden zijn en daardoor extra gevoelig zijn voor instellingen.

Ik kan me ook goed voorstellen dat geen enkele instelling opgewassen is tegen 'het geweld' van Franje B :rolleyes:

nee dat draadje met gewichtje moet er echt aan hoor!!! volgens mij hangt dat draadje aan een staafje met 3 gleufjes. volgens mij is het 2e gleufje voor naalddrukken tussen de 1,5 en 2 gram. nee beter wat meer naaddruk dan te weinig. Staat er op het contragewicht van de projectarm geen gramschaal? Eerst arm balanceren en dan het contragewicht verder draaien zodat bijvoorbeeld de naalddruk 1,8 aangeeft, valt dan samen met een streepje boven op de arm. is het element ingebouwd door de winkelier??? of al door de dealer, of zelf?

ik zou je toch aanraden om een goede instalmal aan te schaffen (schon instelsjabloon), oke wel weer 50 euro maar dat ding koop je voor de rest van je leven.

robin

Het element is door de dealer zelf aan de arm gemonteerd. ik ben echt nog een beginneling als het om draaitafels gaat en sleutel hier liever niet echt aan. Als ik wat meer vertrouwd raak met sleutelen aan een draaitafel is het mij een kleine investering voor een goede instelsjabloon zeker waard.

Er zit inderdaad een pinnetje met 3 gleufjes achter de arm.

Volgens mij is de verdeling op het contragewicht inderdaad in grammen aangegeven. Als ik deze juist interpreteer (hij staat op 14) zou ik zeggen dat hij is ingesteld op 1,4 gram naalddruk. Ik zal eens voorzichtig proberen de druk ietsje op te voeren.

ik zou je toch aanraden om een goede instalmal aan te schaffen (schon instelsjabloon), oke wel weer 50 euro maar dat ding koop je voor de rest van je leven.

robin

Voor nop kun je ze ook hier downloaden:

http://www.vinylengine.com/manuals_tonearm_protractors.shtml

Ok, moet je het wel zelf op de juiste maat zien uit te printen en op een stuk karton o.i.d. plakken.

;)

Het element is door de dealer zelf aan de arm gemonteerd. ik ben echt nog een beginneling als het om draaitafels gaat en sleutel hier liever niet echt aan. Als ik wat meer vertrouwd raak met sleutelen aan een draaitafel is het mij een kleine investering voor een goede instelsjabloon zeker waard.

Er zit inderdaad een pinnetje met 3 gleufjes achter de arm.

Volgens mij is de verdeling op het contragewicht inderdaad in grammen aangegeven. Als ik deze juist interpreteer (hij staat op 14) zou ik zeggen dat hij is ingesteld op 1,4 gram naalddruk. Ik zal eens voorzichtig proberen de druk ietsje op te voeren.

Jurgen,

Ook dealers maken wel eens fouten :rolleyes: Ik bedoel, er zijn genoeg dealers die het elementje er simpel weg inschroeven en dan de rest instellen volgens de "normaal geldende regels". Kijken of ie eningszins recht staat, naalddruk op 1,5 zetten (in dit geval) en de antiskating gelijk zetten aan de naalddruk. Klaar is Kees. Helaas gebeurd dat zo maar al te vaak en staat het in principe nergens naar. De VTA wordt zelden of nooit bekeken. Azimut en fouthoek gaan op het blote oog en de rest is ook "natte vinger werk".

Of jouw dealer ook zo te werk is gegaan weet ik niet, maar zo gebeurd het bij 80% van de platenspelerverkopers. Dat de naald er enkel bij de albums van Marilion eruit springt zegt misschien ook wat over de snijkwaliteit van deze albums. De muziek is prachtig, maar je moet het wel kunnen beluisteren. Op deze manier is er geen bal aan.

Hallo,

De Grado was een goed gebalanceerd element, waarbij de antiskating meer kwaad deed dan goed. In hoeverre het element af te stellen is met een instelsjabloon weet ik eerlijk gezegd niet. Ik heb inderdaad ook niet gekeken of de draaitafel waterpas staat.  :(  Ik was in de veronderstelling dat het tafeltje waar de draaitafel op staat waterpas is en heb er verder niet meer naar gekeken.

Jurgen,

Meen je dit nou allemaal serieus?

Antiskating weglaten omdat een element goed gebalanceerd zou zijn?

Kan je me dit nader uitleggen?

Je schrijft verder:

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

In hoeverre het element af te stellen is met een instelsjabloon weet ik eerlijk gezegd niet.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Heb je je weleens in de materie verdiept die met zo'n sjabloon samenhangt?

Weet je eigenlijk wel waarvoor antiskating en zo'n sjabloon dienen? heb je de stellingen die je hier lanceert vooraf goed overdacht?

Hallo,

De Grado was een goed gebalanceerd element, waarbij de antiskating meer kwaad deed dan goed. In hoeverre het element af te stellen is met een instelsjabloon weet ik eerlijk gezegd niet. Ik heb inderdaad ook niet gekeken of de draaitafel waterpas staat.

Eerlijk antwoord. Zeker. In ieder geval succes.

Ik zou wel willen zeggen: vermijd vinylslijtage. Want dat ligt op de loer als je AS weglaat. Wrijving + offsethoek = dwarsdruk.

Laat die dan maar los op je vinyl! Kan niet anders.....

Moet toch ergens heen? Tis maar een LP hoor ....

@ Sodejuu

Ik wist niet dat bij mijn Project de VTA Azimut en fouthoek ook in te stellen waren. Misschien schuilt hierin wel de oorzaak van mijn onwetendheid! Ik ben er vanuit gegaan dat deze speler afhankelijk van de in te stellen naalddruk klaar was om te spelen. Niet dus!

Hoi Jurgen,

Of de VTA aan te passen is bij je speler weet ik niet. Er zijn meer spelers waarbij dit niet mogelijk is. Bij Rega bijvoorbeeld lukt dat ook niet, of je moet er een aanpassing aan maken.

Fouthoek is wel instelbaar en azimuth hoort dat ook te zijn.

Lees deze site maar eens. Of deze, dan worden een aantal dingen wel duidelijk ;)

Hallo,

De Grado was een goed gebalanceerd element, waarbij de antiskating meer kwaad deed dan goed. In hoeverre het element af te stellen is met een instelsjabloon weet ik eerlijk gezegd niet. Ik heb inderdaad ook niet gekeken of de draaitafel waterpas staat.

Hoi Robin,

Sodejuu zit in de buurt, ik woon in Geleen in Limburg. Dank je wel voor je aanbod. Ik wil nu eerst beginnen om met de antiskating in ere te herstellen en verdiep me vervolgens in de andere instellingen. De Project is inderdaad een aardige speler om als beginneling mee aande slag te gaan.

Huhumm,

De antiskating hangt er weer aan, de draaitafel staat waterpas en de naalddruk heb ik ietsje verhoogd, het resultaat: die paar platen die niet af te spelen waren zijn dat nu ineens wel! Ik blijf het vreemd vinden dat het in mijn geval maar om een beperkt aantal platen ging en ook nog eens van dezelfde band. Momenteel heb ik dus 3 goede exemplaren van Marrilion's Clutching at straws en enkele andere dubbele <_<

Ik ga me in de verdere instelmogelijkheden verdiepen.

Bedankt voor het meedenken allemaal!

Huhumm,

De antiskating hangt er weer aan, de draaitafel staat waterpas en de naalddruk heb ik ietsje verhoogd, het resultaat: die paar platen die niet af te spelen waren zijn dat nu ineens wel! Ik blijf het vreemd vinden dat het in mijn geval maar om een beperkt aantal platen ging en ook nog eens van dezelfde band. Momenteel heb ik dus 3 goede exemplaren van Marrilion's Clutching at straws en enkele andere dubbele <_<

Ik ga me in de verdere instelmogelijkheden verdiepen.

Bedankt voor het meedenken allemaal!

vergeet niet dat de naalddruk, antiskating en natuurlijk het waterpas zetten hele essentiele dingen zijn.

maar klinkt het nu ook goed????

wat voor muziek draai jij zoal, en waar koop je lp's??

Groet Robin

Hoi Robin,

Het klinkt zeker ook goed. Het klinkt allemaal een stuk rustiger, niet dat het overigens zonder de antiskating ed. zenuwachting klonk. Ik had geen referentie en was tot op bepaalde hoogte tevreden. De combinatie (tafel en element) koste immers net geen

Jaren geleden had ik ook zoiets.....

Bleek dat m'n naald voorzien was van een harde korst vettigheid. Ik maak de naald sindsdien schoon met water met alcohol. Nooit meer dit probleem gehad.

Maar goed afstellen is natuurlijk net zo belangrijk....

:)

De Saturn aldaar moet een uitgebreide collectie in huis hebben. De Saturn in Aken zou hierbij vergeleken maar peanuts zijn. We gaan het eens uitzoeken :rolleyes:

Idd Saturn in Keulen is behoorlijk groot. Groter dan die in Aken boven de Kaufhof. Vroeger zat Saturn Aken op de plek waar nu Mediamarkt zit, in de buurt van het Theater. Die was ook gigantisch.

Ik ben wel benieuwd of Saturn