Jump to content

ERG !!


Haudio
 Share

Recommended Posts

De Verdier is iets helemaal anders!

 

De Platine gebruikt een normaal geinverteerd lager, maar om dat wat

te ontlasten van de extreem hoge plateaumassa, zit er onderin het plateau, en bovenop het subchassis, telkens een grote ringmagneet. Die magneten stoten elkaar af, zodat het lager minder gewicht ziet.

 

Het grote nadeel hier is dat elke niet-uniformiteit in het magneetveld aanleiding geeft tot wisselende krachten op lager en plateau. Dus waarschijnlijk heeft elke Verdier een stoorcomponent op 0.55Hz. Valt waarschijnlijk niet erg op, want elke LP op zich veroorzaakt daar ellende door eccentriciteit.

 

 

Dus bij de Verdier zijn de magneten onderdeel van het lager, bij de Transrotor zijn ze onderdeel van de koppeling met de motor.

 

(De Verdier heeft nog een ander nadeel. Het lager mist omloopsmering zoals

door Michell uitgevonden. Je moet er vanboven olie indruppelen, en die valt

er langs onder weer uit. Op de tafel, grond, ... Heeft nogal van Triumph-gehalte!)

 

--

 

Overigens liet Reson uit Zwitserland jaren geleden al een ontkoppelde aandrijving zien, met compliante ringen ipv magneten. Het is pas door de M-Drive te bestuderen dat ik begreep wat Reson toen al probeerde.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb de Closest Aproach van Kenn Kesler over Quad. Zoiets zou er ook over de ontwikkeling van draaitafels moeten komen met mooie fotos's en doorsneden etc. Het enige wat ik op dat gebied ken zijn de teksten van Rab Bruil.

 

 

Carl

Link to comment
Share on other sites

Hmm, de hele discussie mbt tot extra veren/massa's/vliegwiel/motoren etc. m.b.t die M-drive is nog niet zo lang geleden in de draadjes van Kraus al uitgekauwd. Of sommigen hebben een heel kort geheugen of lezen ze niet :rolleyes:

 

En toch slaan Henk zijn meterjes minder uit :D

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Ik ben niet bij Haudio wezen luisteren, maar heb sinds afgelopen vrijdag wel een M-drive in mijn fat bob S zitten. En heb inmiddels een eerste indruk over wat zo'n M-drive voor effect heeft op het geluid.

 

Bij de eerste elpee denk je dat het effect minimaal is. Het klinkt niet spectaculair anders of beter. Het klinkt wel goed maar.... Eigenlijk klinkt het zoals het hoort. Na wat langer luisteren lijkt het net alsof je wat mist. Het geluidsbeeld is rustiger geworden. Mooiere plaatsing en afbeelding van stem en instrumenten.

 

Al met al is mijn indruk tot op heden dat de M-drive een duidelijke hoorbare verbetering geeft.

 

Audiovorden

 

Hallo AudioVorden :D

 

 

Je ervaring is 1 van de eerste thuis-recenties hear, maar het enthousiasme spat er niet echt van af. Of is dat een verkeerd geinterpreteerd beeld?

 

 

C ya!

Link to comment
Share on other sites

Hallo Bellavista,

 

ik denk dat dat te maken heeft met de aard van beestje. Maar ik ben wel degelijk enthousiast over deze upgrade. De kwestie is dat ik vanwege vakantie nog niet zoveel geluisterd heb. Maar de eerste indrukken zijn positief.

 

En het lijkt mij een verbetering die je gaandeweg beter leert waarderen. Meer rust in het geluidsbeeld bijvoorbeeld. De eerste avond kwam mijn dochter van boven met de vraag of de muziek wat zachter kon. Ik had helemaal niet in de gaten dat het geluid zo hard stond.

 

Nu is de woonkamer leeg vanwege een geplande upgrade van de muren en het plafond. Zodra het boeltje weer staat en ik weer platen kan draaien, zal ik je op de hoogte blijven houden van mijn bevindingen met de M-drive. Zou realiseer ik mij nu dat het nieuwe lager misschien ook nog wel moet "inspelen".

 

groet,

 

Audiovorden

Link to comment
Share on other sites

Het Duitse blad LP lezende heeft Clearaudio nu een draaitafel waar de aandrijving mechanisch helemaal niet meer verbonden is met het plateau.

 

Carl

Link to comment
Share on other sites

We moeten eens op de website kijken van Clearaudio. Toch sta ik sceptisch tegenover het hele verhaal, waarom geen betere motor zoals Werner suggereert of een vliegwiel. Wordt zo'n magneet niet minder op termijn?

 

Carl

 

PS

 

Het is de Statement die niet op de website staat. Hij is voor 69 000 euro nog net te betalen. Zou iets voor mijn neef zijn die heeft net een prive jet gekocht. Vast en zeker geen om hear te zijn.

Link to comment
Share on other sites

Hai Bellavista,

 

Dan moet je er wel een stroomkabel bijkopen maar daar is een andere threat voor.

 

Ik hoorde laatst van mijn hifi handelaar dat hij een klant had met een Boulder en die ligt ook in dat prijssegment. Hoe zeiden ze dat vroeger bij Rolce Royce: "als je naar de prijs vraagt kan je hem niet betalen".

 

Carl

Link to comment
Share on other sites

Magnetische koppelingen kunnen erg sterk zijn en onbeperkte levensduur hebben onder normaal gebruik.

 

Voor die prijs mag je iets bijzonders verwachten en de ontwikkeling van een 'maintenance free' concept is niet onaardig. Klaarblijkelijk is er een markt voor dergelijk kostbare spullen, maar voor dat bedrag zou ik inderdaad gaan denken aan een wat serieuzere auto... :D

Link to comment
Share on other sites

Hai Bellavista,

 

Op een gegeven ogenblik houden de verbeteringen ook wel op. Of zo'n ding nu echt veel beter klinkt dan een draaitafel inclusief arm en element van pakweg 5000 euro of desnoods 10 000 euro, ik betwijfel het.

 

Overigens zou ik voor die 69 ooo euro allereerst een compromisloze phonotrap kopen en een boel LP's. Daarna zie ik wel. Overigens vind ik investeren/consumeren in audio niet het meest domme. Mooie auto's maken ze kapot en audio gaat redelijk lang mee.

 

Carl

Link to comment
Share on other sites

Hoi Carl,

 

Het is een legitime vraag of je na een zeker niveau nog echt verbetering kan horen. Het duurste wat ik ooit gehoord heb was een Pluto van >>>kg. Fraai, maar niet uitzonderlijk. AS heeft een goed aangeklede Orfeo staan: uitzonderlijk goed, maar of het beter kan?

 

Wat betreft de auto heb je volkomen gelijk: een hoge afschrijving en dus zonde van de investering... :(

Link to comment
Share on other sites

Hai bellavista,

 

Ik ben geen Ttransrotor specialist, maar ik denk dat de Fat Bob de beste prijs/kwaliteitsverhouding geeft. Ik denk dat je beter in een duurder element je geld kan steken dan in een duurdere Transrotor.

 

Carl

Link to comment
Share on other sites

Hoewel de Fat Bob S een fantastische draaitafel is, ben ik gelukkig met de Bluenote. Voor nog meer zijn er zelfs 3(!) modellen boven.

 

 

Als je het gaaf vindt om alles uit je plaatjes te halen en als pecunia geen probleem is, ...dan nog is 69k niet weinig. :huh:

 

Wanneer motor, lager en plateau op orde zijn, lijkt mij dat de te behalen winst beperkt is. Liever voor een deel van dat geld de rest van de pick-up aanpakken en voor de rest... zelf weer gaan musiceren!

Link to comment
Share on other sites

Wie het laatste LP-nummer goed heeft bestudeerd weet intussen dat Transrotor

intussen een nog veel grotere en conceptueel ingrijpender magnetische koppeling heeft, die onderdeel wordt van een nieuwe dure platenspeler. Na vijf minuten denken had ik een gelijkaardige aardrijving bedacht, simpeler, goedkoper, en m.i. beter :lol:

 

En dan is er nog de Aqua: een direct-drive met een slipkoppeling op basis

van water en glycerine (?) tussen motor en bovenplateau.

 

 

aqua9xx.jpg

 

 

Nil novis sub sole.

 

 

--

 

Wie ... bestudeerd ... EMT binnenkort met een nieuw topklasse element komt, gebaseerd op de HSD6 en universeel toepasbaar.

Link to comment
Share on other sites

Leuk Werner zo'n waterballet. Vooral algen vinden zoiets erg lekker op den duur. Maar goed, de zijn erg snotterig en helpen zo bij de smering :D

 

Denk wel dat al die waterwerveling nou niet bepaald de rumble ten goede komt. Carl heeft wel een punt, gewoon psychokinese gebruiken.

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Wie het laatste LP-nummer goed heeft bestudeerd weet intussen dat Transrotor

intussen een nog veel grotere en conceptueel ingrijpender magnetische koppeling heeft, die onderdeel wordt van een nieuwe dure platenspeler. Na vijf minuten denken had ik een gelijkaardige aardrijving bedacht, simpeler, goedkoper, en m.i. beter :lol:

 

En dan is er nog de Aqua: een direct-drive met een slipkoppeling op basis

van water en glycerine (?) tussen motor en bovenplateau.

 

 

aqua9xx.jpg

 

 

Nil novis sub sole.

 

 

--

 

Wie ... bestudeerd ... EMT binnenkort met een nieuw topklasse element komt, gebaseerd op de HSD6 en universeel toepasbaar.

Zou zo zeggen : kom maar op met je idee. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...