Sebastiaan de vries Posted 9 augustus 2005 Report Share Posted 9 augustus 2005 Beste, Het grappige is, als je zelf speelt met je band, dan hoor je helemaal niet zijn hi-hat van rechts komen, en zijn snare daaronder. Het vermengd zich razendsnel met de ruimte. Je hoort het slagwerk als geheel uit het punt komen waar de drummer zit. Als je als bassist (zoals ik dus ) voor de durmmer staat ervaar je het als een massief blok achter je. Al zit de snare dan rechts achter je (met je rug ernaar toe) hij komt uit het midden hoorbaar. Set's en opnames die een slagwerk dus weergeven zoals boven beschreven deugen niet!. Tuurlijk kun je wel horen welk type bekken, welke kickdrum. Een DW klinkt heel anders dan een Ziljan bijv. Maar recensenten wagen zich er vaak nogal aan om over dingen te praten waar ze geen benul van hebben. Kijk er niet raar van op, dat s'ommige van deze recensenten nieteens weten hoe een snare klinkt. Laat staan dat ze enig benul hebben van de klassieke opstelling van instrumenten in een symfony orkest. Een goed voorbeeld daarvan is een promoter van Mark Levinson en Revel apparatuur die tegen het publiek zei dat de subwoofer maar het links rechts kan staan, want daar komt het laag bij klassieke muziek altijd vandaan!!! Deze meneer heeft ongetwijfeld nog nooit een concert in het conertgebouw begewoond, want contrabassen staan natuurlijk altijd rechts Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 9 augustus 2005 Report Share Posted 9 augustus 2005 .............want contrabassen staan natuurlijk altijd rechts ..... In de 'reguliere' opstelling van het symfonieorkest is dit inderdaad het geval. Echter, tegenwoordig zie ik ook vaak alternatieve (klassieke?) opstellingen. Zo zaten de contrabassen bij het concert van het Budapest Festival Orchestra met Ivan Fisher dat ik deze winter in de Doelen bijwoonde op de plek waar 'normaliter' de altviolisten zitten. En dit was in een programma met Dvorak (sym. nr 8) en een aantal Hongaarse dansen van Brahms. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 9 augustus 2005 Report Share Posted 9 augustus 2005 .............want contrabassen staan natuurlijk altijd rechts ..... In de 'reguliere' opstelling van het symfonieorkest is dit inderdaad het geval. Echter, tegenwoordig zie ik ook vaak alternatieve (klassieke?) opstellingen. Zo zaten de contrabassen bij het concert van het Budapest Festival Orchestra met Ivan Fisher dat ik deze winter in de Doelen bijwoonde op de plek waar 'normaliter' de altviolisten zitten. En dit was in een programma met Dvorak (sym. nr 8) en een aantal Hongaarse dansen van Brahms. Beste Zee, Er zijn uitzonderinen. Ook tjakoski (mijn god hoe schrijf je dat... ) experimenteerde met andere opstellingen. Maar globaal is er ooit een vaste opstelingsregel gemaakt. Mijn punt was eigenlijk dat heel veel mensen die zichzelf heel hoog vinden in audioland maar wat uit hun nek lullen zonder van enige hinder van muzikaliteit of muzikaal besef Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 10 augustus 2005 Report Share Posted 10 augustus 2005 Beste, Het grappige is, Een goed voorbeeld daarvan is een promoter van Mark Levinson en Revel apparatuur die tegen het publiek zei dat de subwoofer maar het links rechts kan staan, want daar komt het laag bij klassieke muziek altijd vandaan!!! Deze meneer heeft ongetwijfeld nog nooit een concert in het conertgebouw begewoond, want contrabassen staan natuurlijk altijd rechts Groeten, Bas Zou die zelfde man het verschil zien in oppervlakte van de contrabas tov. dat van het subwoofertje? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 10 augustus 2005 Report Share Posted 10 augustus 2005 Het was cynisch bedoeld Manus, ik vond het verhaal ook wat overdreven. Carl Weet ik wel, hoor. Kijk nog maar even naar de smiley bij mijn reactie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
oematoema Posted 10 augustus 2005 Report Share Posted 10 augustus 2005 Beste Zee, Er zijn uitzonderinen. Ook tjakoski (mijn god hoe schrijf je dat... ) experimenteerde met andere opstellingen. Maar globaal is er ooit een vaste opstelingsregel gemaakt. Mijn punt was eigenlijk dat heel veel mensen die zichzelf heel hoog vinden in audioland maar wat uit hun nek lullen zonder van enige hinder van muzikaliteit of muzikaal besef Groeten, Bas Dit is inderdaad wel een blunder zeg...meestal staan de contrabassen wel aan de rechterkant, maar er zijn inderdaad genoeg andere opstellingen, zo speelt de Wiener Philharmoniker nog wel eens met alle contrabassen op een rijtje achter in het orkest. En afgezien daarvan, contrabassen zijn niet de enige instrumenten die lage tonen kunnen produceren, wat dacht je van contrafagotten, tuba's, (bas)trombones, lage hoorns, basklarinetten, piano's, harpen? En niet te vergeten slagwerk! Volgens mij wordt het hoog tijd dat deze 'audiofiel' weer eens wat live-muziek gaat luisteren i.p.v. met apparaatjes prutsen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 10 augustus 2005 Report Share Posted 10 augustus 2005 Beste, Het grappige is, als je zelf speelt met je band, dan hoor je helemaal niet zijn hi-hat van rechts komen, en zijn snare daaronder. Het vermengd zich razendsnel met de ruimte. Je hoort het slagwerk als geheel uit het punt komen waar de drummer zit. Als je als bassist (zoals ik dus ) voor de durmmer staat ervaar je het als een massief blok achter je. Al zit de snare dan rechts achter je (met je rug ernaar toe) hij komt uit het midden hoorbaar. Set's en opnames die een slagwerk dus weergeven zoals boven beschreven deugen niet!. Tuurlijk kun je wel horen welk type bekken, welke kickdrum. Een DW klinkt heel anders dan een Ziljan bijv. Maar recensenten wagen zich er vaak nogal aan om over dingen te praten waar ze geen benul van hebben. Kijk er niet raar van op, dat s'ommige van deze recensenten nieteens weten hoe een snare klinkt. Laat staan dat ze enig benul hebben van de klassieke opstelling van instrumenten in een symfony orkest. Een goed voorbeeld daarvan is een promoter van Mark Levinson en Revel apparatuur die tegen het publiek zei dat de subwoofer maar het links rechts kan staan, want daar komt het laag bij klassieke muziek altijd vandaan!!! Deze meneer heeft ongetwijfeld nog nooit een concert in het conertgebouw begewoond, want contrabassen staan natuurlijk altijd rechts Groeten, Bas zo ervaar ik dit verhaal ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 10 augustus 2005 Report Share Posted 10 augustus 2005 Beste, Het grappige is, als je zelf speelt met je band, dan hoor je helemaal niet zijn hi-hat van rechts komen, en zijn snare daaronder. Het vermengd zich razendsnel met de ruimte. Je hoort het slagwerk als geheel uit het punt komen waar de drummer zit. Als je als bassist (zoals ik dus ) voor de durmmer staat ervaar je het als een massief blok achter je. Al zit de snare dan rechts achter je (met je rug ernaar toe) hij komt uit het midden hoorbaar. Set's en opnames die een slagwerk dus weergeven zoals boven beschreven deugen niet!. Tuurlijk kun je wel horen welk type bekken, welke kickdrum. Een DW klinkt heel anders dan een Ziljan bijv. Maar recensenten wagen zich er vaak nogal aan om over dingen te praten waar ze geen benul van hebben. Kijk er niet raar van op, dat s'ommige van deze recensenten nieteens weten hoe een snare klinkt. Laat staan dat ze enig benul hebben van de klassieke opstelling van instrumenten in een symfony orkest. Een goed voorbeeld daarvan is een promoter van Mark Levinson en Revel apparatuur die tegen het publiek zei dat de subwoofer maar het links rechts kan staan, want daar komt het laag bij klassieke muziek altijd vandaan!!! Deze meneer heeft ongetwijfeld nog nooit een concert in het conertgebouw begewoond, want contrabassen staan natuurlijk altijd rechts Groeten, Bas Mee eens. Achter het drumstel hoor ik (zonder PA en monitors) tenminste ook altijd de rest van de band samen. Niet als verschillende puntbronnen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 10 augustus 2005 Report Share Posted 10 augustus 2005 Als je in het midden van de grote zaal van het concergebouw naar een concert luistert kun je ook de meeste instrumenten niet "pinpointen" en zit er zeker geen "lucht" tussen. Ook staat een solist niet een paar meter van je vandaan en het orkest 20m verder. Met je ogen dicht hoor je alleen globaal de richting en van een vleugel hoor je zeker niet de bastonen links en de hoge tonen rechts zoals op menig opname. Veel opnamen zijn zo gekunsteld als wat maar desalnietemin toch wel erg genietbaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 4 april 2008 Report Share Posted 4 april 2008 Toen ik Rene vroeger las, had ik moeite hem serieus te nemen. Toch is het in mijn ogen een goede recensent geworden. Hij verkondigt op een behoorlijke manier een eigen, eerlijke mening op zijn sponsormagazine. Als ik het gerecenseerde produkt ken dan deel ik die mening vaak ook nog. Bij deze: hulde voor je goede werk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 5 april 2008 Report Share Posted 5 april 2008 Toen ik Rene vroeger las, had ik moeite hem serieus te nemen. Toch is het in mijn ogen een goede recensent geworden. Hij verkondigt op een behoorlijke manier een eigen, eerlijke mening op zijn sponsormagazine. Als ik het gerecenseerde produkt ken dan deel ik die mening vaak ook nog. Bij deze: hulde voor je goede werk. Nu weet ik uit zeer betrouwbare bron dat recensenten, ook deze, af en toe iets krijgen toegestopt. Recenseren kunnen ze, maar 100% onbevooroordeeld... Link to comment Share on other sites More sharing options...
fmjwillems Posted 5 april 2008 Report Share Posted 5 april 2008 Toen ik Rene vroeger las, had ik moeite hem serieus te nemen. Toch is het in mijn ogen een goede recensent geworden. Hij verkondigt op een behoorlijke manier een eigen, eerlijke mening op zijn sponsormagazine. Als ik het gerecenseerde produkt ken dan deel ik die mening vaak ook nog. Bij deze: hulde voor je goede werk. Nu weet ik uit zeer betrouwbare bron dat recensenten, ook deze, af en toe iets krijgen toegestopt. Recenseren kunnen ze, maar 100% onbevooroordeeld... Geven en nemen noemt men dat geloof ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 5 april 2008 Report Share Posted 5 april 2008 Toen ik Rene vroeger las, had ik moeite hem serieus te nemen. Toch is het in mijn ogen een goede recensent geworden. Hij verkondigt op een behoorlijke manier een eigen, eerlijke mening op zijn sponsormagazine. Als ik het gerecenseerde produkt ken dan deel ik die mening vaak ook nog. Bij deze: hulde voor je goede werk. Nu weet ik uit zeer betrouwbare bron dat recensenten, ook deze, af en toe iets krijgen toegestopt. Recenseren kunnen ze, maar 100% onbevooroordeeld... Geven en nemen noemt men dat geloof ik. Zou zomaar kunnen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 5 april 2008 Report Share Posted 5 april 2008 Ik heb er niet zoveel moeite mee als mensen af en toe iets toegestopt krijgen. Dat is denk ik van alle mensen en alle tijden. Ik heb het gevoel dat hij een duidelijke mening heeft als recensent en dat hij zich niet voor een karretje laat spannen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hottentot Posted 5 april 2008 Report Share Posted 5 april 2008 Ik heb er niet zoveel moeite mee als mensen af en toe iets toegestopt krijgen. Dat is denk ik van alle mensen en alle tijden. Ik heb het gevoel dat hij een duidelijke mening heeft als recensent en dat hij zich niet voor een karretje laat spannen. Kom op Rein,en het kabinet heeft ook niet gelogen tegen Wilders. Zo gauw er ergens euries meegemoeit zijn is iedere vorm van onkreukbaarheid down the drain imho. Groet Mark Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopies Posted 5 april 2008 Report Share Posted 5 april 2008 hij is begonnen met een transistorradio. het word steeds beter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 5 april 2008 Report Share Posted 5 april 2008 En je ziet de sjoelschijven, waar hij destijds zo laaiend enthousiast over was, ook niet meer op gerecenseerde producten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 7 april 2008 Report Share Posted 7 april 2008 Tja, dat lijkt me moeilijk als je korting krijgt bij een hifi onderdeel... Je verhouding met de persoon/importeur verandert toch. Hoe eerlijk je ook blijft in je opinie en recensies. Laat staan als het nieuws naar buiten komt, je geloofwaardigheid lijdt er toch onder. Ik geniet wel van Rene zijn artikelen, recenseren is ook meer een richting geven aan en niet de absolute waarheid. Wat me interessanter lijkt hoe het bij hifi bladen met die referentiesets zit, hoe financieren ze deze? En als er iets beters op de markt verschijnt wordt de oude dan te koop gedaan om de nieuwe standaard te kunnen kopen? Of is er een deal te sluiten met de fabrikant een soort huur/lease deal tot er weer iets "beters" is. Lijkt me namelijk niet goedkoop. Er is ooit een hele internetoorlog geweest tussen de Stereophile recensent Michael Fremer en kritische lezers en anderen. Volgens de kritiek werkt het zo: Fremer ontvangt een mooi apparaat. Als hij er lovend over schrijft, mag hij het houden. Daarna biedt hij het te koop aan. Daar had hij een vast punt voor. Van dat geld kon hij zeer goed leven, zoals je je wel kunt voorstellen. Door middel van allerlei artikelen van hem en bewijzen dat hij al dat spul op de markt aanbood, was ik tamelijk overtuigd van zijn " schuld" en lees ik z'n artikelen wel met een enorme korrel zout. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Satch Posted 8 april 2008 Report Share Posted 8 april 2008 Behalve het karakter van een journalist/recensent zijn er meer zaken die meespelen bij de objectiviteit van een recensie. Zijn redactie en advertentieverkoop gescheiden? Is er een redactie-statuut? Wat doet de hoofdredacteur bij disputen tussen redactie en adverterteerders cq sponsors? Ik werk zelf voor een wetenschappelijk tijdschrift en daarnaast schnabbel ik er wat bij. Bij mijn 'hoofdbaan' zijn bovenstaande zaken goed geregeld. Als ik de noodzaak voel voor een kritisch artikel kan dat, mits (uiteraard) met toepassing van hoor en wederhoor. We hebben vaak genoeg met adverteerders in de clinch gelegen. Dergelijke zaken druppelen altijd wel naar buiten, meestal in ons voordeel. Het geeft je een reputatie (en terecht ) van onafhankelijkheid. Uiteraard valt niet te voorkomen dat ik ook mijn persoonlijke voorkeuren heb, voor bepaalde fabrikanten maar ook voor personen. Dat zal altijd een beetje meespelen, maar nooit in die mate dat een product wat een wanprestatie levert gepromoveerd wordt tot een wondermiddel - of omgekeerd. Bij sommige van mijn freelance klussen heb ik wel andere zaken meegemaakt. Tot op zekere hoogte wil ik daar wel aan meewerken, wie betaalt bepaalt tenslotte. Maar op het moment dat er pertinente onwaarheden verkondigd moeten worden ben ik weg. Nu zit ik in de luxe situatie dat mijn hoofdinkomen verzekerd is, dus ik kan dat. Als je afhankelijk bent van bepaalde klussen wordt die keuze moeilijker. Ik voel me dan ook niet geroepen meteen met een beschuldigend vingertje te wijzen. Tenslotte heb ik Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rev. Fatman Posted 8 april 2008 Report Share Posted 8 april 2008 Tja, dat lijkt me moeilijk als je korting krijgt bij een hifi onderdeel... Je verhouding met de persoon/importeur verandert toch. Hoe eerlijk je ook blijft in je opinie en recensies. Laat staan als het nieuws naar buiten komt, je geloofwaardigheid lijdt er toch onder. Ik geniet wel van Rene zijn artikelen, recenseren is ook meer een richting geven aan en niet de absolute waarheid. Wat me interessanter lijkt hoe het bij hifi bladen met die referentiesets zit, hoe financieren ze deze? En als er iets beters op de markt verschijnt wordt de oude dan te koop gedaan om de nieuwe standaard te kunnen kopen? Of is er een deal te sluiten met de fabrikant een soort huur/lease deal tot er weer iets "beters" is. Lijkt me namelijk niet goedkoop. "Volgens de kritiek werkt het zo: Fremer ontvangt een mooie cd/Lp , mag hij houden. Daarna biedt hij het te koop aan. " Is in de wereld van muziek recensenten heel gebruikelijk. p.s. al zullen ze niet allemaal de boel direct in de ramsh gooien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 8 april 2008 Report Share Posted 8 april 2008 Goh, ik heb wel wat losgemaakt. Dat het hier niet specifiek om Van Es gaat noch om de inhoud van zijn recensies want die lees ik toch niet, maar om de typisch nederlandse arrogantie tov van een land als Denemarken en de leefbaarheid t.o.v. de nederlandse steden kwam blijkbaar niet over. Een mening kan niet arrogant zijn. Jij vind het arrogant omdat je je er aan stoort. Als jij iets vind dan maakt dat het nog geen feit. Als voorbeeld. Ik vind dat alle PVV stemmers racisten zijn, dat maakt nog niet elke PVV stemmer een racist. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 8 april 2008 Report Share Posted 8 april 2008 Als voorbeeld.Ik vind dat alle PVV stemmers racisten zijn, dat maakt nog niet elke PVV stemmer een racist. Honden zijn het las ik vanochtend in het nieuws. Geldt ook voor veel stemmers op andere partijen. Dat maakt uiteraard nog niet dat het echt honden zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rev. Fatman Posted 8 april 2008 Report Share Posted 8 april 2008 Als voorbeeld.Ik vind dat alle PVV stemmers racisten zijn, dat maakt nog niet elke PVV stemmer een racist. Honden zijn het las ik vanochtend in het nieuws. Geldt ook voor veel stemmers op andere partijen. Dat maakt uiteraard nog niet dat het echt honden zijn. En zeker geen rashonden en daar hoef je geen kynoloog voor te zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 8 april 2008 Report Share Posted 8 april 2008 Als voorbeeld.Ik vind dat alle PVV stemmers racisten zijn, dat maakt nog niet elke PVV stemmer een racist. Honden zijn het las ik vanochtend in het nieuws. Geldt ook voor veel stemmers op andere partijen. Dat maakt uiteraard nog niet dat het echt honden zijn. En zeker geen rashonden en daar hoef je geen kynoloog voor te zijn. Mooie term eerwaarde, was me even ontschoten. Vwb dhr. Van Es: soms misschien soms wat (te) vergaand, maar net zo makkelijk nauwkeurig en precies. Een rasechte ' opinion splitter' dus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ER EE Posted 8 april 2008 Report Share Posted 8 april 2008 Als je in het midden van de grote zaal van het concergebouw naar een concert luistert kun je ook de meeste instrumenten niet "pinpointen" en zit er zeker geen "lucht" tussen. Ook staat een solist niet een paar meter van je vandaan en het orkest 20m verder. Met je ogen dicht hoor je alleen globaal de richting en van een vleugel hoor je zeker niet de bastonen links en de hoge tonen rechts zoals op menig opname. Veel opnamen zijn zo gekunsteld als wat maar desalnietemin toch wel erg genietbaar. Dit vind ik een interessant punt van je Pjotr. Afgezien van het feit dat er natuurlijk ook nog zoiets als kamermuziek op een paar meter afstand bestaat, klopt, wat je zegt, natuurlijk in grote lijnen voor de concertzaal. Maar wie zegt dat de concertzaal belevening het eindcriterium moet zijn ? Veel opnamen zijn zo gekunsteld als wat, dat is waar en mijn voorkeur gaat ook uit naar een zo natuurgetrouw mogelijke opnametechniek (BIS bijv. die met relatief weinig microfoons de werkelijkheid vaak nog het meest weet te benaderen) en die past bij de opnamelocatie. Maar waarom zou creativiteit niet ook op opname techniek losgelaten mogen worden? Waarom zouden we als luisteraar het voor de verandering niet eens vanuit de positie van de pianist mogen horen. Natuurlijk gaan heel wat van die "gekunstelde" opnames de mist in, maar vaak genoeg hoor je dankzij een specifieke keuze die bij een bepaalde opname is gemaakt ook details die je in de zaal nooit zult horen. Dat kunnen de denderende voetstappen op de panken van het podium zijn (meestal niet erg geslaagd) maar er kunnen ook muzikale details tevoorschijn komen, die anders forever onhoorbaar zouden blijven. Ik heb bijv. een enorm closed miked opname van een hakkebord (cymbalum). Opnametechnisch niet volgens het boekje: de microfoon zit er veel te dicht op. Toch kan ik er niet genoeg van krijgen: heerlijk om bij wijze van spreken zo met je snufferd in de klankkast te hangen en niet alleen van de tonen van, maar ook van de percussie op, de snaren te kunnen meegenieten. Laten de opname technici zich maar lekker uitleven, denk ik dan. Van belang is hier echter m.i. dat de apparatuur al die fratsen, als ze erin zitten, ook daadwerkelijk goed kan weergeven. ER EE Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts