Jump to content

rene van es

gripen
 Share

Recommended Posts

Als je in het midden van de grote zaal van het concergebouw naar een concert luistert kun je ook de meeste instrumenten niet "pinpointen" en zit er zeker geen "lucht" tussen. Ook staat een solist niet een paar meter van je vandaan en het orkest 20m verder. Met je ogen dicht hoor je alleen globaal de richting en van een vleugel hoor je zeker niet de bastonen links en de hoge tonen rechts zoals op menig opname. Veel opnamen zijn zo gekunsteld als wat maar desalnietemin toch wel erg genietbaar.

;)

Dit vind ik een interessant punt van je Pjotr. Afgezien van het feit dat er natuurlijk ook nog zoiets als kamermuziek op een paar meter afstand bestaat, klopt, wat je zegt, natuurlijk in grote lijnen voor de concertzaal. Maar wie zegt dat de concertzaal belevening het eindcriterium moet zijn ? Veel opnamen zijn zo gekunsteld als wat, dat is waar en mijn voorkeur gaat ook uit naar een zo natuurgetrouw mogelijke opnametechniek (BIS bijv. die met relatief weinig microfoons de werkelijkheid vaak nog het meest weet te benaderen) en die past bij de opnamelocatie.

Maar waarom zou creativiteit niet ook op opname techniek losgelaten mogen worden? Waarom zouden we als luisteraar het voor de verandering niet eens vanuit de positie van de pianist mogen horen. Natuurlijk gaan heel wat van die "gekunstelde" opnames de mist in, maar vaak genoeg hoor je dankzij een specifieke keuze die bij een bepaalde opname is gemaakt ook details die je in de zaal nooit zult horen. Dat kunnen de denderende voetstappen op de panken van het podium zijn (meestal niet erg geslaagd) maar er kunnen ook muzikale details tevoorschijn komen, die anders forever onhoorbaar zouden blijven.

Ik heb bijv. een enorm closed miked opname van een hakkebord (cymbalum). Opnametechnisch niet volgens het boekje: de microfoon zit er veel te dicht op. Toch kan ik er niet genoeg van krijgen: heerlijk om bij wijze van spreken zo met je snufferd in de klankkast te hangen en niet alleen van de tonen van, maar ook van de percussie op, de snaren te kunnen meegenieten. Laten de opname technici zich maar lekker uitleven, denk ik dan.

Van belang is hier echter m.i. dat de apparatuur al die fratsen, als ze erin zitten, ook daadwerkelijk goed kan weergeven.

ER EE

Hallo ER EE,

Je interpreteert mijn stukje wel wat negatief. Zo was het niet gesteld, meer als een constatering die velen uit het oog verliezen bij hun jacht naar werkelijkheidsweergave. Ik ben het met je eens dat het creatieve proces om tot een goede productie te komen tot fraaie resultaten kan leiden Alleen is dat een andere werkelijkheid dan de werkelijkheid van de concertzaal.

Een mooi voorbeeld van een in de studio kunstmatig gecre

Guest Rev. Fatman
White Noise, an electronic storm, ja die ken ik :D . Nog uit de tijd dat dat als LP verscheen.

Vonden we allemaal wel interessant: dat was pas progressieve muziek :D

ER EE

Daar hing toch ook een zware dope geur om. :)

White Noise, an electronic storm, ja die ken ik :D . Nog uit de tijd dat dat als LP verscheen.

Vonden we allemaal wel interessant: dat was pas progressieve muziek :D

ER EE

Daar hing toch ook een zware dope geur om. :)

Tsja en toch maakt die generatie minder taalfouten. Hoe bestaat het, h