Tijn Posted 15 juli 2005 Report Share Posted 15 juli 2005 Geachte lezers van dit forum! Dit las ik onlangs op een 2e hands site. Ik vind dat sommige mensen erg creatief zijn met het verzinnen van een verkoop praatje. Maar dit vond ik wel erg interessant Stabieler dan een Krell? Te koop, Z.g.a.n Proton D1200 High End Eindversterker. Zeer muzikale,krachtige en stabiele eindversterker. Is zelfs stabieler dan een Krell!! Is voorzien van het "Power on Demand" systeem waardoor hij bijna ongelimiteerd vermogen kan leveren,zelfs onder 1Ohm!! Klinkt daarbij zeer ruimtelijk,strak in het laag en geeft ook de klankkleur mooi door. Vr.pr: 450euro (Kleur is zwart met 2 grote VU meters voorop) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 15 juli 2005 Report Share Posted 15 juli 2005 Beste, Dat is natuurlijk gelul. van Krell kun je alles zeggen, maar het zijn een van de meest stabiele versterkers op deze aardkloot. maakt niet uit welk type je neemt. Met stabiel bedoel ik absoluut kunnen verdubbelen van stroom tot 1 Ohm, en elke capacitieve en inductieve belasting aankunnen. De Proton is voor het geld een mooie amp (ik ken ze goed!) maar de kwaliteit en stabiliteit is geenzins te vergelijken met een Krell. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tijn Posted 15 juli 2005 Author Report Share Posted 15 juli 2005 Hallo Bas, Ben het helemaal met je eens, Ben zelf niet zo erg bekend met Proton. Alleen dat het een tak geweest is van NAD. Theoretisch zou het best zo kunnen zijn dat de Proton ineens veel vermogen kan leveren. Maar in de praktijk weegt dit natuurlijk nooit op tegen wat de Krell continue kan leveren. Mensen zijn altijd al gevoelig geweest voor het aantal "watts" etc wat een versterker kan leveren. Maar je maakt jezelf in mijn ogen alleen maar ongeloofwaardig wanneer je dit soort vergelijkingen gaat maken... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 15 juli 2005 Report Share Posted 15 juli 2005 Beste Tijn, Dat iemand een Proton mooier vind klinken dan een Krell is wat anders. En niets is onmogelijk. Echter als je praat over stabiliteit, dat is een electrisch feit, en daar reageerde ik op. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tijn Posted 15 juli 2005 Author Report Share Posted 15 juli 2005 Ben ik het ook zeker met je eens Bas! Ieder zijn eigen smaak! Ben benieuwd hoe degene hierbij komt? Zou hij de versterkers werkelijk eens vergeleken hebben?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 15 juli 2005 Report Share Posted 15 juli 2005 Tijn said: Ben ik het ook zeker met je eens Bas! Ieder zijn eigen smaak! Ben benieuwd hoe degene hierbij komt? Zou hij de versterkers werkelijk eens vergeleken hebben?? Beste Tijn, Das moeilijk te zeggen. Vraag het hem? Van de D1200 weet ik wel dat het een mooie bak is. Dubbel mono opbouw met gescheiden voedingen. Wordt wel behoorlijk heet en dat doet een hoge rustroom (klasse a) instelling vermoeden. Het blijft verbazen hoe ze die dingen relatief zo goedkoop hebben kunnen maken. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 15 juli 2005 Report Share Posted 15 juli 2005 Quote I would be glad to give you a bit of history on the Proton D1200. It was made by Proton, a taiwan company that built their own audio equipment and stuff for other companies like NAD, in the mid to late 1980's. It is a dual mono construction amp which means it has separate power supplies for each channel..right and left. The power is rated at 100 watts, but with the "power on demand" feature, this amp has 7.3db of headroom and can hit over 500 watts on short peaks into 8 ohms! Signal to noise is about 120 db and the distortion is less than .02%. The d1200 has become quite a find since you rarely see them for sale and when you do, they can go for quite a penny. I've seen one that sold on ebay for what it cost new..$700. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 16 juli 2005 Report Share Posted 16 juli 2005 Sorry dat ik zo offtopic ga. Zelk heb ik nog een oude proton versterker liggen een AM-452 waarvan 1 kanaal stuk is. Deze ligt nu al een tijdje stof te vangen. Is het de moeite en het geld waard om zoiets te laten maken? Akls ik mij goed herinner kwam er uit het kanaal dat stuk is wel geluid maar slechts heel zachtjes, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jaapiekrekel Posted 16 juli 2005 Report Share Posted 16 juli 2005 Nu doe je er ook weinig mee, het is misschien eens een idee om eerst een "prijsopgave" te laten doen Denk dat dat de beslissing makkelijker zal maken. Groet, JkR Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 16 juli 2005 Report Share Posted 16 juli 2005 vraag eens bij rody mulder in purmerend (als dat niet te ver weg is). hij kijkt eerst goed en geeft dan prijsopgaaf voor de teller gaat lopen. heeft een uitstekende klus gedaan met mijn AW250. rodymu@hotmail.com groet Rob Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard Kruizinga Posted 17 juli 2005 Report Share Posted 17 juli 2005 Proton is Amerikaans en nooit een tak van NAD geweest. Niet te verwarren met Aziatische auto's... Qua stabiliteit en geluid ken ik Proton niet zo goed (Raf had ze een tijdje in het assortiment), maar soms kunnen dergelijke serieuze merken je enorm verbazen. Ik ken ze die hun Krell of ML hebben vervangen door een Sony. Als merken hun best doen en voldoende afzet hebben en minder vragen voor exclusiviteit, dan kan een hoop! Grote bakken en dikke voedingen zijn geen garantie voor mooi geluid, wel een garantie voor een vette prijs. Kijk maar eens naar Spectral, die met minimale onderdelen elke Krell voorbijstreeft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tijn Posted 18 juli 2005 Author Report Share Posted 18 juli 2005 Proton is wel degelijk een Aziatisch bedrijf. Opgericht door Mr Hong in 1946 te Taiwan. Allereerst maakten ze onderdelen voor radio's . Daarna is er een samenwerkingsverband aangegaan met O.a Luxman en Nad. Je spreekt jezelf naar mijn inziens ook wat tegen. Je hebt het over merken die weinig omzet hebben en veel vragen voor exclusiviteit. Naar mijn mening hoort Spectral ook in dat rijtje thuis. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marc The Hague Posted 18 juli 2005 Report Share Posted 18 juli 2005 Richard Kruizinga said: Grote bakken en dikke voedingen zijn geen garantie voor mooi geluid, wel een garantie voor een vette prijs. Kijk maar eens naar Spectral, die met minimale onderdelen elke Krell voorbijstreeft. Je hebt grotendeels gelijk. Spectral maakt al jaren waanzinnige goede voor en eindversterkers en inderdaad de voorversterkers behoren tot de allerbesten die er te koop zijn en worden vaak meer gewaardeerd dan de voorversterkers die Krell bouwt. Niet dat Krell geen goede voorversterkers bouwt, zeker niet, denk zelf dat Krell gewoon net dat beetje 'knowhow' achter loopt. Wat eindversterkers betreft is het een kwestie van smaak. Beiden zijn naar mijn mening absoluut niet met elkaar te vergelijken, maar horen wel beiden tot de absolute top. Maar om nou te zeggen dat Spectral iedere Krell voorbij streeft gaat me veel te ver en neem ik niet serieus. Grote bakken en voedingen zijn inderdaad geen garantie voor een perfect geluid, maar Krell bouwt toch ook einversterkers die goedkoper zijn in aanschaf dan een Spectral, want die zijn immers ook niet goedkoop. Groeten .. Marc .. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard Kruizinga Posted 18 juli 2005 Report Share Posted 18 juli 2005 Tijn said: Je spreekt jezelf naar mijn inziens ook wat tegen. Je hebt het over merken die weinig omzet hebben en veel vragen voor exclusiviteit. Naar mijn mening hoort Spectral ook in dat rijtje thuis. Klopt. Is gebruikelijk in de VS, denk ik... Link to comment Share on other sites More sharing options...
marc b Posted 20 juli 2005 Report Share Posted 20 juli 2005 Zijn er ook mensen die een Krell vv met een spectral vv hebben vergeleken? Of zijn deze opmerkingen van horen zeggen? Zo ja in welke audio zaak? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts