Jump to content

Stereo Tuner

Gerrit
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Mijn tuner (een Denon TU 600) is na 25 jaar dienst zo goed als uitgespeeld.

Mijn set is een NAD voor- en eindversterker (C160 en C270), gekoppeld met vandenHull D102MK3 (oranje). LS zijn B&W 703s die via een QED XT400 zijn aangesloten (single wired). O en uiteraard een CD, van NAD de 541i maar in dit kader niet relevant lijkt me (ook gekoppeld via een vdH D102).

Wat zou een goede tuner zijn? Ik lees er weinig over.

De radio staat bij ons veel aan maar wel veelal als achtergrond muziek. Als ik als "serieus" naar de radio luister dan toch veelal de populaire zenders (538, ID&T radio, Slam-FM, RTL radio, Sky etc.)

Dus ik zoek een tuner die gewoon op de kabel probleemloos kan werken (ik ga niet met buitenantennes zitten prutsen, sorry).

Wie kan er iets zinnigs zeggen over een nieuwe tuner?

Alvast bedankt,

Gerrit

Gezien je luisterprofiel qua radio, zou ik gewoon een wat nieuwer 2de handsje adviseren. Merk of uitvoering maakt niet zoveel uit. Ik zou in dit geval er niet teveel aan besteden. De meeste instaptuners geven al een aardig geluid voor weinig. Daarbij zijn de nummers bij genoemde zenders allemaal gecompressed en MP3 128kb/s . Daar heb je geen bijzondere tuner voor nodig.

Er is hier een topic over tuners geweest, waar men z'n tuner besprak. Dat zullen dezelfden zijn als je aanbevolen zal worden. Doe even een zoek en dan vind je het wel, ging over gebruik van tuners.

Gezien je luisterprofiel qua radio, zou ik gewoon een wat nieuwer 2de handsje adviseren. Merk of uitvoering maakt niet zoveel uit. Ik zou in dit geval er niet teveel aan besteden. De meeste instaptuners geven al een aardig geluid voor weinig. Daarbij zijn de nummers bij genoemde zenders allemaal gecompressed en MP3 128kb/s . Daar heb je geen bijzondere tuner voor nodig.

Daarbij zijn de nummers bij genoemde zenders allemaal gecompressed en MP3 128kb/s . Daar heb je geen bijzondere tuner voor nodig.

ja dat is gedeeltelijk waar maar een wat betere tuner klinkt toch zeker wel wat mooier. Ik heb dat zelf ondervonden. Ik heb een 2e hands Sony St-SA5es een tweetal jaren terug bij Radio Modern op de kop weten te tikken. Als je zo'n tuner nog ergens kunt vinden dan blijft tie ook 25 jaar staan denk ik.

maar gerrit je doet je eigen toch wel een beetje tekort als je geen buitenantenne gebruikt. de kwaliteit via de kabel is meestal bagger en voorzien van veel tjilp en andere vogelgeluiden.

een DAB tuner is dat niks?

Robin

De radio staat bij ons veel aan maar wel veelal als achtergrond muziek. Als ik als "serieus" naar de radio luister dan toch veelal de populaire zenders (538, ID&T radio, Slam-FM, RTL radio, Sky etc.)

Dus ik zoek een tuner die gewoon op de kabel probleemloos kan werken (ik ga niet met buitenantennes zitten prutsen, sorry).

Hoi Gerrit,

Een iets afwijkend advies, maar als je de tuner toch alleen als achtergrondmuziek gebruikt kun je ook een Tivoli overwegen. Als achtergrondvuller maar ook iets harder klinkt zo'n dingetje heel goed. ;) Op de ingebouwde antenne is de ontvangst al probleemloos, er zit ook een kabelaansluiting op.

Eigenlijk heb ik die Tivoli voor m'n vrouw gekocht, omdat ze het veel te "ingewikkeld" vond om de tuner in mijn set aan de praat te krijgen.

Maar sinds wij zo'n ding in huis hebben, staat de tuner in de hoofdset ineens stukken minder aan. Bovendien kun je de set dan uitlaten en dat scheelt weer in het stroomverbruik. :D

Het design moet je wel aanspreken, ik heb voor een zwarte uitvoering gekozen. Hier heb je nog een link naar wat meer >> info <<.

over_model1_black_big.jpg

Tivoli Model One

Hoi Gerrit,

Een iets afwijkend advies, maar als je de tuner toch alleen als achtergrondmuziek gebruikt kun je ook een Tivoli overwegen. Als achtergrondvuller maar ook iets harder klinkt zo'n dingetje heel goed. ;) Op de ingebouwde antenne is de ontvangst al probleemloos, er zit ook een kabelaansluiting op.

Eigenlijk heb ik die Tivoli voor m'n vrouw gekocht, omdat ze het veel te "ingewikkeld" vond om de tuner in mijn set aan de praat te krijgen.

Maar sinds wij zo'n ding in huis hebben, staat de tuner in de hoofdset ineens stukken minder aan. Bovendien kun je de set dan uitlaten en dat scheelt weer in het stroomverbruik. :D

Het design moet je wel aanspreken, ik heb voor een zwarte uitvoering gekozen. Hier heb je nog een link naar wat meer >> info <<.

over_model1_black_big.jpg

Tivoli Model One

Zelf heb ik ook een model 1, ik stond verbaast over de toch wel relatief goede geluidskwaliteit en het volume wat uit zo

Waarom niet gewoon een NAD tuner erbij? Kleurt goed, en de a.b. werkt erop.

Een C420 of C440 2ehands voor rond de 135 euro. Geen zwaar vermogen of mechanische delen die slijtage veroorzaken, dus niks mis mee.

C420: Voor een optisch netjes geheel kun je het beste een C420 kiezen. Deze heeft het display op de zelfde plek zitten als de C541i. Het display van de C440 zit meer naar links (of naar rechts, dat weet ik zo niet meer). MAAR, de C420 heeft een iets afwijkend displaytype tov de C440 die wat dat betreft beter bij de C541i past. (scherper en helderder)

C440: Deze heeft een betere selectiviteit en waarschijnlijk wat meer opties.

Geluidstechnisch kan ik er weinig over vertellen, maar dat maakt idd niet veel uit met kabelgebruik icm genoemde zenders.

E

• 2 weeks later...

Dankjewel voor alle reacties.

Het feit dat ik populaire zenders beluister (overigens komen ook andere zenders aan bod) wil nog niet zeggen dat ik op geluidskwaliteit wens in te leveren.

Ik zal de winkels gaan bezoeken om me verder te orienteren.

Groeten,

Gerrit