rienberends Posted 20 juli 2005 Report Share Posted 20 juli 2005 Mijn NAD 752 heeft een los netsnoer, echter deze is niet geaard. Heeft het zin een andere netkabel aan te sluiten, omdat die in de regel wel geaard zijn? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 20 juli 2005 Report Share Posted 20 juli 2005 Mijn NAD 752 heeft een los netsnoer, echter deze is niet geaard. Heeft het zin een andere netkabel aan te sluiten, omdat die in de regel wel geaard zijn? Beste, Dit heeft alleen zin als dit netsnoer een afscherming heeft. Deze afscherming hangt dan aan aarde en houdt eventuele stoorinvloeden buiten. De speler is ontwerpen als dubbelgeisoleerd ongeaard apparaat. De behuizing van de speler dus NIET aarde. Dit kan brom en/of aardlus tot gevolg hebben. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted 20 juli 2005 Report Share Posted 20 juli 2005 Dubbelgeisoleerd (klasse II ) mag zelfs niet geaard worden groetjes John Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 20 juli 2005 Report Share Posted 20 juli 2005 Dubbelgeisoleerd (klasse II ) mag zelfs niet geaard worden groetjes John Beste John, Dat is waar, maar in de praktijk gebeurd dat wel veel. Een voorbeeld daarvan zijn veel sony spelers. Een van de voedingsnullen hangt daar direct aan chassis via de RCA uitgangen. Vervolgens sluit je deze speler aan op een versterker die zijn RCA aarde ook aan chassis heeft hangen, en die op zijn beurt weer aan aarde. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
tortor Posted 25 juli 2005 Report Share Posted 25 juli 2005 John heeft gelijk, Het is domweg verboden om een klasse II apparaat te aarden in Nederland en hoewel ik dat verhaal over Sony niet kan controleren lijkt het mij stug dat zij als serieuze aanbieder de Nederlandse gebruiken negeren. Sebastiaan, bedoel jij dat op de door jou bedoelde Sony apparaten een dubbel geisoleerd symbool staat , (2 in elkaar getekende vierkanten)? Als dat symbool er namelijk niet staat is het geen dubbel geisoleerd apparaat en moet het wel geaard worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 25 juli 2005 Report Share Posted 25 juli 2005 Gaan we weer, Waar staat dat een dubbel geisoleerd apparaat een klasse II apparaat is en waar staat dat een dubbel geisoleerd apparaat niet geaard mag worden? Wat wel in de normen staat is dat een klasse II apparaat dubbel geisoleerd moet zijn en voorzien moet zijn van een zgn eurostekker. Nergens staat dat zo'n apparaat niet anderszins geaard mag worden (zonder het open te maken). Wel is het zo dat een apparaat dat met een randaardesnoer van fabriekswege is voorzien, om veiligheidsrdenen op een randaarde stopcontact aangesloten MOET worden. Daar mag je de aarde dus niet van los halen of anderszins niet geaard aansluiten. We hebben deze discussie al eerder gehad en kom nu alsjeblieft met de normen en de betreffende paragrafen daaruit als het anders zou zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 25 juli 2005 Report Share Posted 25 juli 2005 Dubbelgeisoleerd (klasse II ) mag zelfs niet geaard worden groetjes John Beste John, Dat is waar, maar in de praktijk gebeurd dat wel veel. Een voorbeeld daarvan zijn veel sony spelers. Een van de voedingsnullen hangt daar direct aan chassis via de RCA uitgangen. Vervolgens sluit je deze speler aan op een versterker die zijn RCA aarde ook aan chassis heeft hangen, en die op zijn beurt weer aan aarde. Groeten, Bas beste bas, even een aantal vragen waar ik al geruime tijd mee rondloop. 1-zit de buitenkant van de cinch altijd aan het chassis van het apparaat? 2-heb jij ergens een h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 25 juli 2005 Report Share Posted 25 juli 2005 Dubbelgeisoleerd (klasse II ) mag zelfs niet geaard worden Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 25 juli 2005 Report Share Posted 25 juli 2005 Dubbelgeisoleerd (klasse II ) mag zelfs niet geaard worden Link to comment Share on other sites More sharing options...
tortor Posted 25 juli 2005 Report Share Posted 25 juli 2005 Nee he, niet weer Pjotr. uittreksel. Zie vooral de tussen deze tekens { } staande text. Zelfbouw & veiligheid VEILIGHEID (bron: NEN3544 Elektronische en aanverwante toestellen met netvoeding voor huishoudelijk en soortgelijk algemeen gebruik - veiligheidseisen.) De eisen ten aanzien van de veiligheid hebben voor een groot deel te maken met de netspanning, 230 volt, maar ook met de temperatuur van aanraakbare onderdelen en de brandveiligheid. Alle problemen die samenhangen met een netvoeding kunt u vermijden door, als dat mogelijk is, gebruik te maken van veilige (goedgekeurde) net-adapters. U bouwt dan geen direkt uit het net gevoed toestel en u hoeft zich geen zorgen meer te maken over kruipwegen en doorslagspanningen. Wij raden u daarom aan zoveel mogelijk adapters met een geschikt vermogen toe te passen bij zelfgebouwde schakelingen. {Als het om direkt uit het net gevoede toestellen gaat, zijn voor de bouwer twee soorten isolatie van belang: klasse I (enkele isolatie, en altijd voorzien van een steker met randaarde en drie-aderig snoer) en klasse II (dubbel ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 25 juli 2005 Report Share Posted 25 juli 2005 3: Ik weet niet of dat waar is, dat je een ongeaard apparaat (officieel) niet mag aarde. De rede die ik kan bedenken om het niet te doen is, omdat je zo makkelijk een aardlus creerd. Bij een ongeaard apparaat hangt het chassis ook aan de voedingsnul. Ga je ditzelfde chassis ook aan aarde verbinden krijg je een lus. Beste Bas, De normen betreffen in het geval van aarde de veiligheid. Waar het idee vandaan komt dat een klasse-II apparaat niet anderszins geaard mag worden weet ik niet maar het is wel hardnekkig. De normen verbieden dat nergens. Het staat in de normen zoals omschreven als in mijn vorige post. Wel is het zo dat een klasse-I apparaat altijd geaard MOET worden. Levert dat vanuit audiotechnisch standpunt problematische aardlussen op dan deugt het apparaat gewoon niet. Overigens mag een klasse I apparaat best dubbel geisoleerd zijn en vele zijn dat ook, de normen verbieden dat nergens. Aardlussen en dergelijk ongerief hebben niets met normering te maken. De normen betreffen veiligheid en EMC zaken in deze. En ook al gebruik je een aardbus dan nog moeten klasse-I apparaten zelf apart op een randaarde stopcontact aangesloten worden. Overigens heeft een apparaat een fasedraad, een nuldraad en eventueel een randaardedraad. Maar de voedingsnul hangt NOOIT direct aan het chassis of aan de aarde! Wellicht bedoel je met "voedingsnul" de randaarde, noem het dan ook voortaan aardedraad maar niet de voedingsnul! Het kan wel zo zijn dat een van de voedingsdraden om EMC-technische redenen via een kleine condensator met het chassis verbonden is. Aan zo'n condensator worden dan wel strenge veiligheidseisen gesteld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 25 juli 2005 Report Share Posted 25 juli 2005 En nee Pjotr, ik ga geen relevante passages uit de NEN3544 voor je opzoeken. Dat kun je ook niet. Die norm heb ik hier liggen, althans de Europese opvolger ervan. Want die NEN3544 is de verouderde norm. Bespaar je verder de moeite want het staat er stomweg niet in. Dus hou alsjeblieft op hier dingen te poneren die er niet staan. Er staat doodgewoon NIET in dat een klasse-II apparaat niet geaard mag worden. Er staat dat er aan een klasse-II apparaat een stekker moet zitten zonder randaarde en dat is heel wat anders. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 25 juli 2005 Report Share Posted 25 juli 2005 Overigens heeft een apparaat een fasedraad, een nuldraad en eventueel een randaardedraad. Maar de voedingsnul hangt NOOIT direct aan het chassis of aan de aarde! Wellicht bedoel je met "voedingsnul" de randaarde, noem het dan ook voortaan aardedraad maar niet de voedingsnul! Het kan wel zo zijn dat een van de voedingsdraden om EMC-technische redenen via een kleine condensator met het chassis verbonden is. Aan zo'n condensator worden dan wel strenge veiligheidseisen gesteld. Beste Pjotr, Toch heb ik dit in de praktijk wel gezien. Het chassis direct aan de voedingsnul. En dan bedoel ik het punt na de gelijkrichting waar de beide elco's aan refereren. (de voedingsnul dus). Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 25 juli 2005 Report Share Posted 25 juli 2005 Overigens heeft een apparaat een fasedraad, een nuldraad en eventueel een randaardedraad. Maar de voedingsnul hangt NOOIT direct aan het chassis of aan de aarde! Wellicht bedoel je met "voedingsnul" de randaarde, noem het dan ook voortaan aardedraad maar niet de voedingsnul! Het kan wel zo zijn dat een van de voedingsdraden om EMC-technische redenen via een kleine condensator met het chassis verbonden is. Aan zo'n condensator worden dan wel strenge veiligheidseisen gesteld. Beste Pjotr, Toch heb ik dit in de praktijk wel gezien. Het chassis direct aan de voedingsnul. En dan bedoel ik het punt na de gelijkrichting waar de beide elco's aan refereren. (de voedingsnul dus). Groeten, Bas Ok, maar dan bedoel je de nul aan de secundaire kant van de trafo. Dus de kant die al veilig gescheiden is van het lichtnet. Beetje verwarrend als je dat in een context noemt waar het over de kant van het lichtnet gaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 25 juli 2005 Report Share Posted 25 juli 2005 Overigens heeft een apparaat een fasedraad, een nuldraad en eventueel een randaardedraad. Maar de voedingsnul hangt NOOIT direct aan het chassis of aan de aarde! Wellicht bedoel je met "voedingsnul" de randaarde, noem het dan ook voortaan aardedraad maar niet de voedingsnul! Het kan wel zo zijn dat een van de voedingsdraden om EMC-technische redenen via een kleine condensator met het chassis verbonden is. Aan zo'n condensator worden dan wel strenge veiligheidseisen gesteld. Beste Pjotr, Toch heb ik dit in de praktijk wel gezien. Het chassis direct aan de voedingsnul. En dan bedoel ik het punt na de gelijkrichting waar de beide elco's aan refereren. (de voedingsnul dus). Groeten, Bas Ok, maar dan bedoel je de nul aan de SELV kant. Dus de kant die al veilig gescheiden is van het lichtnet. Beetje verwarrend als je dat in een context noemt waar het over de kant van het lichtnet gaat. Beste Pjotr, Ik bedoelde niet Primair Het chassis hangt hier aande voedingsnul. Ik maak dit ook mee met apparaten die niet geaard zijn. Ik vraag me trouwens af of deze schakeling in Europa mag. Zo voorkom je een oorzaak van een lus. In feite is het chassis ontkoppeld, maar als het echt mis gaat zullen de diodes in geleiding gaan en de lekstroom afvoeren naar aarde. MijnBryston's zitten oa. ook zo in elkaar. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 25 juli 2005 Report Share Posted 25 juli 2005 Beste Bas, Tja, dat is niet omschreven. Het mag denk ik wel mits het op betrouwbaarheid en veilgheid met een aardstroomtester getest is. Dwz dat de zaak heel blijft en de zekeringen er in geval van een onveilige situatie uitviegen en er dan geen onveilige spanning op de kast komt te staan. Gezien de onbetrouwbaarheid van halfgeleiders moet je dus ieder apparaat met een dergelijke modificatie met een aardstroomtester testen. Maar dat moet je toch al voordat een apparaat de fabriek uitgaat, of jouw in jouw geval de werkplaats uitgaat Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 25 juli 2005 Report Share Posted 25 juli 2005 Beste Bas, Tja, dat is niet omschreven. Het mag denk ik wel mits het op betrouwbaarheid en veilgheid met een aardstroomtester getest is. Dwz dat de zaak heel blijft en de zekeringen er in geval van een onveilige situatie uitviegen en er dan geen onveilige spanning op de kast komt te staan. Gezien de onbetrouwbaarheid van halfgeleiders moet je dus ieder apparaat met een dergelijke modificatie met een aardstroomtester testen. Maar dat moet je toch al voordat een apparaat de fabriek uitgaat, of jouw in jouw geval de werkplaats uitgaat Bete Pjotr, Wij heben een VDE gekeurde isolatie weerstand tester, en elk apparaat wordt getest. Helaas komt het nog wel voor dat apparaat fabriek af niet voldoen aan de norm. Al die normen en wetten lijken allemaal zo mooi. En het is prachtig dat er al gemierd wordt als er een Ls. terminal aanraakbaar is. Maar the bottom line is dat veelal fabriek af apparaten helemaal niet voldoen. Nog maar te zwijgen over gitaarversterkers Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 25 juli 2005 Report Share Posted 25 juli 2005 I know Bas Alleen een isolatieweerstand meten is niet voldoende. Je moet ook een flinke stroom door de aardverbinding jassen bij het testen. Die stroom moet voldoende groot zijn om de gebruikte zekeringen veilig door te laten slaan. De aardverbinding moet dan heel blijven. De zekeringen zelf hoef je natuurlijk niet te testen op die manier Maar ik denk dat je wel zo'n apparaat hebt als het een VDE gekeurde aardverbindingtester is. Bij ons ondergaat ieder appaat zo'n stroomtest bij de eindcontrole. En het testapparaat zelf moet ook ieder jaar gekeurd/geijkt worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts