Jump to content

modificatie Marantz DV-6400

djohn
 Share

Recommended Posts

Ik zit er aan te denken om in de toekomst mijn Marantz DV-6400 te gaan modificeren, maar weet niet wat de beste weg wordt.

Je hebt de producten van LC-audio, een betere klok en een verbetering van de electronica na de DA-converter (ZAPP-filter geloof ik) met onder andere klasse A versterking en gelijk een gebalanceerde uitgang : E 400,- totaal.

De van Medevoort upgrade, mechanische stabilisatie van het geheel met bitumen en een verbetering van de signaalwegen en geloof ik ook de voeding, maar voor zover ik weet geen aanpassing van de klok : E 300,-

Misschien de voorgaande modificatie i.c.m. een klok, bijv. die van Tentlabs.

Wat ik bij deze wil vragen is of iemand positieve danwel negatieve ervaringen heeft met

Op DIY Audio kun je veel vinden over het upgraden van de eindtrap van een cd-speler. De LC-audio route is bepaald niet goedkoop, maar wel relatief foolproof. Toch zou ik voor dat geld het advies van Karma overwegen. Als je zelf aan het solderen slaat kan het veel goedkoper en is het snel interessant. De makkelijkste stap zou zijn om de uitgangscondensatoren te upgraden naar een beter exemplaar, bij voorkeur een MKP als het past. Men is ook erg enthousiast over Blackgate caps.

Een volgende stap is het vervangen van de opamps van de uitgangstrap. En je kunt ook vrij eenvoudig de kast mechanisch verbeteren door bijvoorbeeld bitumen op de binnenkant van de deksel te plakken. Verder kun je veel goedkoper een klok bij Guido Tent kopen (google) die net zo goed is als de LC Audio. Daar zou je wel meteen een goede voeding bij moeten kopen (ook bij Guido), want een precisie klok op een relatief vuile stroomvoorziening biedt weinig voordelen. Eingenlijk moet je eerste alle andere onderdelen optimaliseren voordat je met een klok aan de haal gaat, althans, dat mijn ervaring: enkele jaren geleden heb ik een klok van LCAudio (die toen nog zo goed als de enige was die zoiets leverde voor de DIY-er) in een Marantz cd67 gestopt maar was niet onder de indruk van de vooruitgang.

Beste,

Vergeet dan ook niet ons mee te nemen in je beslissing.

www.soundevolution.nl ;)

Groeten,

Bas

Heb je niets te doen dan Bas? :P

Mijn M6000 interlinkjes liggen ook nog steeds in een hoekje :(

Andr

Hallo, bedankt voor de reacties,

Aangezien ik redelijk bedreven ben met het hanteren van een soldeerstation, is het dus waarschijnlijk het verstandigst en voordeligst om aan de hand van het schema, de componenten die in de signaalweg liggen te gaan vervangen door betere componenten.

De kostenfactor is helaas zwaarwegend, gezien ik nog studeer i.c.m. werk.

Ik vraag me alleen af hoe ik aan het schema van de DvD-speler kan komen, om te kunnen bekijken welke componenten het best vervangen kunnen worden (waarschijnlijk via Marantz).

Waarschijnlijk te beginnen met de opamps en de voeding?

Groeten, John

Ik heb het LCaudio Zap filter in mijn Sony 555ES zitten maar ben er tot nu toe ontevreden over. Bij sterke signalen op de (SA)CD vervormt het als een gek. Hopelijk wordt dat morgen gefixt door de inbouwer, want dit kan niet de bedoeling zijn...

Had ook best naar Bas willen gaan voor de inbouw, maar door een combinatie van factoren was een andere mogelijkeid voor de hand liggender. Achteraf gezien echter ...

Overigens wordt het filter hier aardig gedumpt: http://www.diycable.com/main/product_info....products_id=202

(daar zit dan wel de verkeerde voeding bij zo te zien, maar misschien is dat instelbaar)

Ik heb het LCaudio Zap filter in mijn Sony 555ES zitten maar ben er tot nu toe ontevreden over. Bij sterke signalen op de (SA)CD vervormt het als een gek. Hopelijk wordt dat morgen gefixt door de inbouwer, want dit kan niet de bedoeling zijn...

Had ook best naar Bas willen gaan voor de inbouw, maar door een combinatie van factoren was een andere mogelijkeid voor de hand liggender. Achteraf gezien echter ...

Overigens wordt het filter hier aardig gedumpt: http://www.diycable.com/main/product_info....products_id=202

(daar zit dan wel de verkeerde voeding bij zo te zien, maar misschien is dat instelbaar)

Beste duck,

Oei! hou er rekening mee (de inbouwer dan) dat de SCD-555ES dac's spanning uit zijn en dus niet stroom zoals meestal bij de current pulse dac's!. Dit houdt dus in (heb even in mijn archief opgzocht) dat je de puntjes 2,4 en 6 moet dichtsolderen op het ZAP filter. Elke dac chip wordt mono gebruikt in de 555ES. l + en r + hebben moeten dus ieder met een eigen 7,5K weerstand naar de + ingang van het zapfilter. Hetzelfde voor de negatiefe kant. Op die wijze zou het niet mogen vervormen. Succes!

Groeten,

Bas

• 3 weeks later...

Ik heb hier ook een Marantz DV6400 staan.

Gebruik 'm vooral voor DVD en een paar SACD's die ik bezit.

De SACD's die ik bezit zijn bijna allemaal hybride type's.

Ik heb net een Sony CDP XA5ES op de kop kunnen tikken.

Ik ben een beetje aan het vergelijken geweest en ja, de Sony speelt de Marantz gewoon van de plank.

Zowel in CD-CD vergelijk als in SACD-CD vergelijk.

Het laag is strakker en het midden losser, in het hoog ontwaar ik h