Jump to content

Overleden artiesten

Ome Henk
 Share

Recommended Posts

Guest Hubertinus

Ome Henk, even een feitje over Jim Morrison. Hij ging indertijd naar Parijs, dat weet je misschien. Om een dichter te worden als Arthur Rimbaud, heeft hij zelf gezegd. Dan moet ik toch wel een beetje glimlachen. Uit medelijden...

Hubertinus

Guest Hubertinus

Er zitten hele goeie nummers tussen bij de Doors dat moet ik toegeven Ome Henk. Maar sommigen zijn kapot gedraaid in de loop der tijd.

Hubertinus

Ome Henk, even een feitje over Jim Morrison. Hij ging indertijd naar Parijs, dat weet je misschien. Om een dichter te worden als Arthur Rimbaud, heeft hij zelf gezegd. Dan moet ik toch wel een beetje glimlachen. Uit medelijden...

Hubertinus

Dat begrijp ik niet hoezo medelijden ?

De man was bevriend met menig dichter en had zelf heel wat in zijn mars hij zag zich dan ook meer als dichter dan als muzikant.

Op aanraden van Michael Mclure schreef hij zijn gedichten en die was onder de indruk.

Dat hij in Parijs depressief werd daar geen inspiratie is niet meer dan logisch met zo,n levenswijze.

Grote dichters leefde echter op een zelfde wijze het pad van de destructie.

JM zijn tijd in Parijs is een heel vage tijd waar nagenoeg niets van bekend is alleen wat van studenten uit de states die hem daar hebben ontmoet welke opviel hoeveel hij dronk en rookte en zijn stem daarmee mishandelde.

Zijn stem was hoe dan ook door deze levenswijze beschadigd en dus was dichter worden geen slechtte keuze.

De bekendste dode is hier toch wel vergeten ELVIS alweer bijna 30 jaar dood .

Van alle doden vond ik echter die van John Lennon het triest vermoord worden door een gek en juist nadat de man met een goede come back bezig was .

Zonde zonde

Volgens mij zijn de volgenden ook nog niet genoemd:

• Kurt Cobain (Nirvana)
  • Layne Staley (Alice In Chains / Mad Season)
  • John Baker Saunders (o.a. Mad Season)
  • Andrew Wood (Mother Love Bone; ken ik verder niet, maar ken wel de 'tribute to', namelijk Temple Of The Dog)
  • Jeff Buckley
  • Elliott Smith (soort Jeff Buckley ;) )
  • Nick Drake
  • Dave Williams (Drowning Pool)
  • Barry J. Wilson (Procol Harum)
  • Jon Bonham (Led Zeppelin)

En dan vergeet ik er ongetwijfeld weer een hoop waarvan ik wel weet dat ze dood zijn...

Guest Hubertinus

Elvis vind ik ook zwaar overschat.

@Don,

uit medelijden omdat dat niet kan. Rimbaud was toch wel van een ander kaliber dan Jim Morrison. Maar ik lees uit je bijdrage dat je het werk van Rimbaud niet kent.

Ik denk dat je Jim Morrison misschien beter met Nick Cave kunt vergelijken. En dan vind ik de teksten van Nick Cave beter. Maar zo heeft iedereen zijn voorkeur. Alleen omdat ik in de loop der jaren veel met literatuur en teksten bezig ben geweest kijk ik er misschien wat anders naar.

Hubertinus

De zanger die zeker niet mag ontbreken in het rijtje met illustere overleden artiesten is Jacques Brel. Ik heb het voorrecht gehad twee keer een optreden van hem te kunnen bijwonen. Hoewel dit nu al weer 40 jaar geleden is, ervaar ik het nog steeds als iets geweldigs. Hij was de ware l'homme de la Mancha.

Groet,

Henk

This date August 4 , marks the birth of Louis Armstrong. He was an African-American jazz, cornet, and trumpet player, singer, bandleader, and entertainer.

Armstrong became one of the most innovative and influential musicians of the 20th century, and one of the most beloved entertainers in the world. Born Louis Daniel Armstrong in 1901 he was raised by his mother in the urban slums of New Orleans. As a youth, he was locked up for delinquency at the Colored Waifs' home in New Orleans, where he was given a cornet to play in the home's brass band. In 1922 Armstrong joined

Elvis vind ik ook zwaar overschat.

@Don,

uit medelijden omdat dat niet kan. Rimbaud was toch wel van een ander kaliber dan Jim Morrison. Maar ik lees uit je bijdrage dat je het werk van Rimbaud niet kent.

Ik denk dat je Jim Morrison misschien beter met Nick Cave kunt vergelijken. En dan vind ik de teksten van Nick Cave beter. Maar zo heeft iedereen zijn voorkeur. Alleen omdat ik in de loop der jaren veel met literatuur en teksten bezig ben geweest kijk ik er misschien wat anders naar.

Hubertinus

Klopt ik ken geen werk van Rimboud zal me daar met ter tijd eens in gaan verdiepen maar eerst is er nog veel andere lectuur aan de beurt

ELVIS overschat daar ben ik het mee eens vreemd misschien uit mijn mond daar ik veel materiaal heb van de man.

De uitstraling van de man zal het geweest zijn die nog velen tot de verbeelding spreekt.

Dat de man de rock and roll groot heeft gemaakt daar ontkom je niet aan maar hij heeft het niet uitgevonden het was jatwerk hoe je het ook bekijkt.

Elvis werkt als een magneet tijdens zijn leven ook al want de zalen bleven maar uitverkocht terwijl zijn optredens bedroevend werden .

Ik heb me dus inderdaad afgevraagd hoe het mogelijk is dat hij zo groot kon worden en blijven en nog steeds is .

Heel appart.

Ik heb me dus inderdaad afgevraagd  hoe het mogelijk is dat hij zo groot kon worden en blijven en nog steeds is .

Heel appart.

Met hulp van Colonel Parker (Dries van Kuijk) groeide Elvis van `n rockabilly zanger tot `n wereldwijde kermisatractie uit.

elvis_1960_5.jpg

Inmiddels ook overleden. (`97)

Maar sommigen zijn kapot gedraaid in de loop der tijd.

Toch doet dat niets af aan de kwaliteit van zijn teksten B)

When the music's over

When the music's over, yeah

Turn out the lights

Turn out the lights

For the music is your special friend

Dance on fire as it intends

Music is your only friend

Until the end

When the music's over

When the music's over

Turn out the lights

Turn out the lights

Turn out the lights

For the music is your special friend

Dance on fire as it intends

Music is your only friend

Until the end

Cancel my subscription to the resurrection

Send my credentials to the house of detention

I got some friends inside

The face in the mirror won't stop

The girl in the window won

Roland Kirk was born on August 7 in 1935. He was an African-American jazz musician.

From Columbus, Ohio, he lost his sight at an early age when a negligent nurse came into work and put too much medicine in his eyes. Kirk was educated at the Ohio School for the Blind. When he was 16, the idea of playing three instruments at once came to him in a dream. Kirk would later become a popular figure in the Midwest working in bands with Ohio musicians Hank Marr, Frank Foster, Snooky Young and Bobby Miller. Dreams played an important part in Kirk's life and musical development. He dreamed of playing two saxophones simultaneously and immediately set out to make this a reality.

He found two antique saxophones in a pawnshop and christened them the manzello (a derivative of the soprano saxophone) and the stritch (a derivative of the straight alto saxophone). Along with the tenor, these saxophones comprised the "triple threat" mentioned in his first recording. In 1960 Kirk moved to New York City, joining the Mingus band in 1961. Kirk's band-mates were Eric Dolphy, Danny Richmond and Jackie Byard, and the exposure helped to introduce the young virtuoso to mainstream jazz audiences.

Kirk's most productive period was from 1965 to 1975 when he recorded a series of albums for Atlantic Records. His 1968 Inflated Tear addressed his blindness and his 1969 Volunteered Slavery was the flash point for his social activism on behalf of working musicians. This activism peaked in 1970 when Kirk became violent on an episode of the Dick Cavett Show. Kirk was also a highly innovative flutist, using many unorthodox techniques in his playing, especially simultaneously singing and playing, his most famous example of which is You Did It, You Did It from

On August 8 in 1907, Benny Carter was born. He was an African-American Saxophonist, Trumpeter, Composer, and Bandleader.

bennycarter9kd.jpg

From New York City, Carter studied piano with his mother and was inspired by his neighbor, Bubber Miley, a musician with Duke Ellington's band. He began sitting in at Harlem night spots at the age of 15, having left school making his professional debut in 1923. For 80 years he was rated at the top of jazz as an instrumentalist, composer/arranger and leader. Well-liked and respected by generations of musicians, many of whom