f-ace Posted 24 juli 2005 Report Share Posted 24 juli 2005 Beste mensen, Ik heb jaren gerommeld met mini en micro setjes. Daarna heb ik een surround set aangeschaft denkende dat dit al mn problemen in 1x op zou lossen. NIET dus. Ik heb besloten het nu een keer goed aan te pakken. Ik wil een goede stereo set. Ik heb helaas niet al te veel budget en wil niet component voor component moeten wachten (ik ben te ongeduldig voor elk jaar een nieuw onderdeel). Ik zoek: Versterker Tuner (mag ook een combi zijn van versterker en tuner) Luidsprekers Ik ben absoluut niet geinteresseerd in surround, homecinema sets en dat soort zaken. Ik luister Pop, Rock, Dance, Soul (behoorlijk mainstream dus). Ik wil niet meer dan EUR 1000,- uitgeven voor bovenstaande combinatie. Ben gisteren bij RAF in Utrecht geweest en heb een aantal combinaties beluisterd. Een NAD C720BEE (tuner/versterker) in combinatie met Mission M34 luidsprekers kwam als beste uit de bus. Totaal (incl. bekabelling) EUR 960,-. Ik heb nog niks besloten maar neig wel naar aanschaf..... wie houdt me tegen? Betere combinaties, goedkopere prijzen, ervaringen met deze (of vergelijkbare combinaties), alles is welkom. Mijn dank is groot! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 24 juli 2005 Report Share Posted 24 juli 2005 Beste mensen, Ik heb jaren gerommeld met mini en micro setjes. Daarna heb ik een surround set aangeschaft denkende dat dit al mn problemen in 1x op zou lossen. NIET dus. Ik heb besloten het nu een keer goed aan te pakken. Ik wil een goede stereo set. Ik heb helaas niet al te veel budget en wil niet component voor component moeten wachten (ik ben te ongeduldig voor elk jaar een nieuw onderdeel). Ik zoek: Versterker Tuner (mag ook een combi zijn van versterker en tuner) Luidsprekers Ik ben absoluut niet geinteresseerd in surround, homecinema sets en dat soort zaken. Ik luister Pop, Rock, Dance, Soul (behoorlijk mainstream dus). Ik wil niet meer dan EUR 1000,- uitgeven voor bovenstaande combinatie. Ben gisteren bij RAF in Utrecht geweest en heb een aantal combinaties beluisterd. Een NAD C720BEE (tuner/versterker) in combinatie met Mission M34 luidsprekers kwam als beste uit de bus. Totaal (incl. bekabelling) EUR 960,-. Ik heb nog niks besloten maar neig wel naar aanschaf..... wie houdt me tegen? Betere combinaties, goedkopere prijzen, ervaringen met deze (of vergelijkbare combinaties), alles is welkom. Mijn dank is groot! Beste f-ace, De NAd zou ik ermaar in houden, maar qua klank kun je beter aan Monitor Audio gaan denken. Ook qua service op iets langere termijn , omdat Mission praktisch falliet is. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jaapiekrekel Posted 24 juli 2005 Report Share Posted 24 juli 2005 Moet er geen cdspeler of draaitafel bij als bron ??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 24 juli 2005 Report Share Posted 24 juli 2005 Mijn eerste versterker was ook een NAD. Erg goed voor het geld en had zelfs de mogelijkheid om een losse eindbak aan te sturen. Na ettelijke jaren touwe dienst had ik zelfs een beetje moeite om 'm zomaar weg te doen. Mijn ervaring is dat de versterker makkelijk combineert met diverse speakers. Iets uit het magazijn van KEF zou bijvoorbeeld ook goed kunnen (kwestie van smaak). Wees niet TE zuinig met de speakers... Link to comment Share on other sites More sharing options...
vlo Posted 24 juli 2005 Report Share Posted 24 juli 2005 Mijn eerste advies zou zijn : koop niet te snel iets. Ik heb dit meer dan eens in een mislukking uit zien draaien. Probeer er achter te komen welk geluid je mooi vindt. Mogelijk is tweedehands apparatuur een optie. Soms worden er hele mooie snoepjes voor weinig geld aangeboden. Voor nieuw of tweede hands geldt : Laat niemand je een set aanpraten. JIJ moet er naar luisteren dus JIJ bepaalt wat je mooi vindt en niet je buurman. Mogelijk is zelfbouw een optie, er zijn hele mooie projecten op (bijv) het internet te vinden die voor relatief weinig geld een goed tot zeer goed resultaat bieden. Het zou zo wie zo handig zijn als je iets weet van electronica en audiotechniek. Als het mogelijk is, probeer de apparatuur dan eerst thuis uit, de ruimte is namelijk mede bepalend voor het geluid (en stereobeeld etc.). Het is geen doodzonde als je het niet doet maar het geluid kan (zwaar) tegen vallen. Laat je oren bepalen wat mooi is en niet wat mooi staat in de kast of de naam die op de apparatuur staat. Veel succes (en sterkte) bij het zoeken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 24 juli 2005 Report Share Posted 24 juli 2005 NAD heeft een uitstekende prijs-kwaliteit verhouding. Ik vind het overigens goed combineren met Klipsch speakers (veel muziek voor relatief weinig geld). Welke CD-speler (of draaitafel) gebruik je verder? Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 24 juli 2005 Report Share Posted 24 juli 2005 nad met klipsch, veeeeeeeeeeeeels te hoog en fel, de klipssch zijn al een beetje schreeuwerig, en nad is best een beetje analistysch.............. nad met tannoy gaat wel in mijn perceptie, ga alsjeblieft niet voor mission, dar krijg je spijt van, ook raak je ze noooooit meer kwijt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 24 juli 2005 Report Share Posted 24 juli 2005 nad met klipsch, veeeeeeeeeeeeels te hoog en fel, de klipssch zijn al een beetje schreeuwerig, en nad is best een beetje analistysch.............. nad met tannoy gaat wel in mijn perceptie, ga alsjeblieft niet voor mission, dar krijg je spijt van, ook raak je ze noooooit meer kwijt. Beste Joopus, Dan zijn wij het niet eens ! Na 31 jaar tussen de versterkers en andere apparaten te hebben doorgebracht, denk ik een klein beetje te weten wat de verschillen zijn. Sommige mensen vinden een Accuphase kil en analytisch klinken, ik denk dat ze dan nog nooit een Yamaha of een Accuphase gehoord hebben. Een NAD klinkt samen met een Marantz muziekaal detail rijk ( warm dus) in mijn oren , een Rotel klinkt totaal anders. Een NAD zal dan ook heel mooi kombineren met een Klipsch en zal alles laten horen, ook indien de bron scherp of schel klinkt, dan zul je een andere bron moeten nemen. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
f-ace Posted 24 juli 2005 Author Report Share Posted 24 juli 2005 Wow! Dat gaat snel hier. Dank voor alle reacties. Ik ben persoonlijk niet zo van 2e-hands. Zeggen jullie met 2e hands eigenlijk... je hebt te weinig budget voor een echte set, koop dan maar 2e hands? Zelfbouw is helaas ook geen optie. Ik heb 2 linkerhanden en heb ook nog eens totaal geen technisch inzicht of verstand. Als ik de andere reacties samenvat, is de NAD een goede keus en moet ik op zoek naar een ander merk voor mn speakers. Ik heb (behalve een ipod en een AEG DVD speler) nog geen serieuze bron voor versterker en speakers. Ik had eigenlijk bedacht dat dat later wel zou komen. Ik ga volgende week nog es luisteren. Als er nog adviezen zijn voor de speakers, houd ik me aanbevolen. Nogmaals dank. F-ace! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 24 juli 2005 Report Share Posted 24 juli 2005 Wow! Dat gaat snel hier. Dank voor alle reacties. Ik ben persoonlijk niet zo van 2e-hands. Zeggen jullie met 2e hands eigenlijk... je hebt te weinig budget voor een echte set, koop dan maar 2e hands? Zelfbouw is helaas ook geen optie. Ik heb 2 linkerhanden en heb ook nog eens totaal geen technisch inzicht of verstand. Als ik de andere reacties samenvat, is de NAD een goede keus en moet ik op zoek naar een ander merk voor mn speakers. Ik heb (behalve een ipod en een AEG DVD speler) nog geen serieuze bron voor versterker en speakers. Ik had eigenlijk bedacht dat dat later wel zou komen. Ik ga volgende week nog es luisteren. Als er nog adviezen zijn voor de speakers, houd ik me aanbevolen. Nogmaals dank. F-ace! Ik kan me voorstellen dat je geen fan bent van 2de hands. Maar ik zou me met dat budget er wel open voor stellen. Je krijgt dan wel wat oudere apparatuur, maar van betere kwaliteit. En doorgaans is er zuinig mee omgegaan, omdat de 1e koper wel wist waarom hij iets kocht. Je kunt ervan uitgaan dat je in het 2de hands circuit voor die Link to comment Share on other sites More sharing options...
enno Posted 24 juli 2005 Report Share Posted 24 juli 2005 Wel 2e hands, maar bijna nieuw NAD C372 Misschien eentje om rustig aan mee te beginnen (beetje onderhandelen, hou je 600 EUR over voor tuner (Marktplaats, genoeg keus onder de 100 EUR), houd je genoeg centjes over voor een paar luidsprekers en luidspreker kabels) Enno Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 24 juli 2005 Report Share Posted 24 juli 2005 Sja, d'r wordt hear een NAD 372 aangeboden (2*150wattjes) en een setje Infinity Kappa-6.1, elk 450euri. Nog wat pecunia voor de voor 2e-hands dropveters: dat kan natuurlijk ook. Gezien je budget zou ik mij op dit moment concentreren op een versterker + speakers: de rest komt later nog wel eens... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 24 juli 2005 Report Share Posted 24 juli 2005 Bij Studio 107 staat een hele mooie Marantz PM80Mk2. Echt een prachtig klinkende, krachtige versterker. Ziet er strak uit en kost maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 24 juli 2005 Report Share Posted 24 juli 2005 Sja, d'r wordt hear een NAD 372 aangeboden (2*150wattjes) en een setje Infinity Kappa-6.1, elk 450euri. Nog wat pecunia voor de voor 2e-hands dropveters: dat kan natuurlijk ook. Gezien je budget zou ik mij op dit moment concentreren op een versterker + speakers: de rest komt later nog wel eens... Beste , Ik heb een gloeiende hekel aan gebruikt, waarom, omdat 95 % van wat ik inruil , daar mankeerd wat aan ! Maar die NAD 372 is nog gewoon actueel en voor een prijs die volgens mij te laag is , bovendien zit er nog garantie op , dus ik denk dat je dat wel kunt doen. Dan hou je ook nog eens geld over om een paar nieuwe Monitor Audio brons 4 aan te schaffen. Helemaal niet verkeerd dus. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 24 juli 2005 Report Share Posted 24 juli 2005 ik heb veel 2e hands gehad, en heb nog steeds: voorversterker, tuner, draaitafel en bekabeling. soms direct van anderen, soms van winkels. nog nooit problemen gehad, wel afspraak maken over proefperiode. en nee: 2e hands is geen troostprijs voor wie geen nieuw kan betalen. Het is een manier met hetzelfde budget verder te komen. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
rienberends Posted 24 juli 2005 Report Share Posted 24 juli 2005 95% van wat JIJ inruilt? Ga jij ZO slecht met je spullen om? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 24 juli 2005 Report Share Posted 24 juli 2005 Ik zoek:Versterker Tuner (mag ook een combi zijn van versterker en tuner) Luidsprekers Dear F-ace, Wat me als eerste opvalt is dat je specifiek een tuner vermeld. De vraag die mij mij dan opkomt is, waar krijgt die tuner z'n signaal vandaan? Kabel? Hoe goed is die? Wat heb je van je midi/mini/surr-sets nog in huis dat als geschikte bron kan dienen? De redenen voor deze vraag? .... geheel persoonlijk, ik zou dat budget 100% aan versterking en speakers besteden, tenzij de bronnen die je nog hebt echt rampzalig slecht zijn. De kwaliteit van radio via de kabel is op zich niet overweldigend, en de kwaliteit van superbudget tuners ook niet. Dus als je al iets tuner achtigs hebt, gebruik dan dat tot je voldoende budget hebt om een "goede" aan te schaffen. Ook bij receivers is de tuner (helaas) vaak het ondergeschoven kindje. Als newbie zou ik me inderdaad niet overhaast op de 2e hands markt wagen. Voor je daar aan begint raadt ik je aan om je goed te orienteren en exact te bepalen wat het is wat je zoekt. Maak een shortlist en wacht rustig af. Heel rustig!!!! In een periode van een jaar of twee drie komt alles voorbij wat je hartje begeert en dan sla je toe! Geduld is zowiezo iets dat ik je kan aanraden, of je nu nieuw of tweede hands koopt. Er zijn m.i. te veel mensen die hun spullen binnnen een jaar al te koop aanbieden (wegens upgrade ....ha ha hhaaaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
vlo Posted 25 juli 2005 Report Share Posted 25 juli 2005 Als ik jou was zou ik in ieder geval afzien van het geld steken in een tuner. Vergeet namelijk niet dat het gros van de radiostations een pc (server) gebruikt om hun mp3's op op te slaan en dus ook weer af te spelen. Als je dan een serieuze tuner zou hebben hoor je direct de ellende die men uitzend. Nu heb ik het even niet over de muziek (want die is smaak gebonden) maar over de kwaliteit. Zoals eerder gemeld kun je beter je geld in de versterker, de luidsprekers en een platenspeler of cd speler stoppen. Overigens zul je naar mate de set beter wordt ook andere muziek meer gaan waarderen zoals klassiek of jazz omdat daar meer aandacht aan de muziek zelf besteed wordt en het niet/veel minder om de aantallen verkochte cd's gaat. Mijn eerste ECHTE set was een Mission cyrus one versterker, pied piper luidsprekers en een denon cd speler. De cdspeler was toen al tweedehands en draait nog steeds bij een vriend van mij. Ook de pied pipers zijn elders nog in gebruik. De Mission is nog in mijn bezit en gaat NIET weg !!! De pied pipers moest ik trouwens zelf bouwen wat weer een stuk goedkoper was dan reeds gebouwde (ongeveer de helft). Op dit moment draai ik met een Aaron No 1 versterker, een Audio Agile step cd speler en Dynaudio Gemini luidsprekers. Ik vind het fantastisch klinken. De kracht die uit de luidsprekers komt is overweldigend. Ik heb niet de behoefte om de Aaron noch de Gemini (ook zelfbouw) te verkopen. Wel moet er nog een Platenspeler komen. Vergeet niet dat ik al sinds 1985 serieus bezig ben met audio en ook ik ben er nog niet maar dat geeft niet. Het belangrijkste is: neem de tijd om je keuze te maken. Ga a.u.b. niet over Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Posted 25 juli 2005 Report Share Posted 25 juli 2005 Hallo, Hier staat een verslag van iemand die ook als starter is begonnen: http://www.hififorum.nl/index.php?topic=379.0 Jan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Freshfighter Posted 25 juli 2005 Report Share Posted 25 juli 2005 Ik ben een half jaar geleden ook met vergelijkbaar budget op stap gegaan. De keuze voor de NAD lijkt me prima. Alhoewel ik voor rock en pop ook eens zou kijken naar Cambridge (http://www.cambridgeaudio.com/default.php). Die hebben echt heel goed materiaal voor weinig geld. Toen ik aan het zoeken was vond ik ze voor rock (mijn favoriete muziekstijl) toch nog net iets beter als NAD. Bovendien ziet de Azur reeks er ook erg goed uit. Aanrader! Ik heb wegens budget redenen moeten kiezen voor een AMC 3025a amp, maar deze is duidelijk inferieur aan zowel de NAD als Cambridge. Ik heb iets meer budget uitgegeven aan de speakers. Qua speakers had ik op mijn zoektocht ook de Missions beluisterd. Het zijn zeker geen slechte speakers, maar ik heb uiteindelijk gekozen voor de Monitor Audio Silver S1. Een keuze waar ik geen spijt van heb. Speaker die heel veel detail weergeeft in zowel bas, mid als hoog. 1 minpunt; iets te weinig power en drive voor rock, maar dit zou ook aan de te platte versterker kunnen liggen. Het blijft natuurlijk een boekenplank speaker dus echt diepe bas is gewoon fysisch niet mogelijk (kastvolume). Voor rock zou de Bronze B2 misschien voor minder geld een iets betere keuze kunnen zijn. Meer power en drive, wel ten koste van detail en muzikaliteit. Wat wel een feit is: Monitor Audio combineert uitstekend met NAD, dus dat zou geen probleem mogen zijn als je voor een NAD zou kiezen. Achteraf denk ik dat ik een goede keuze gemaakt heb, maar niet de beste. Ik zou als ik nu moest kiezen denk ik een goede, vloerstaande zelfbouwer uitgekozen hebben. Een speaker ineen zetten is naar het schijnt helemaal niet zo moeilijk en winkels als speaker en co en speakerland hebben naar het schijnt een heel sterke reputatie op service en de beginner op weg helpen. Ook lijkt me het enorm veel voldoening te geven muziek te kunnen luisteren op een speaker die je zelf hebt geassembleerd. CONCLUSIE: Versterker/tuner: ik zou kiezen voor ofwel Cambridge of NAD, met een lichte voorkeur voor Cambridge, maar dat is puur persoonlijke smaak. Speakers: als je bereid bent zelf te bouwen, denk ik dat je hier echt voordeel kan uit halen. Anders is de Monitor Audio Bronze B2 een heel goede keuze voor pop/rock. Ook de silver S1 en de nieuwe silver RS1 zijn het overwegen waard. Maar let dan wel op je budget en of ze genoeg kracht hebben voor jouw smaak! Succes op je zoektocht!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 25 juli 2005 Report Share Posted 25 juli 2005 Overigens zul je naar mate de set beter wordt ook andere muziek meer gaan waarderen zoals klassiek of jazz omdat daar meer aandacht aan de muziek zelf besteed wordt en het niet/veel minder om de aantallen verkochte cd's gaat. Die ervaring heb ik totaal niet. Ik heb welliswaar allerlei andere bands ontdekt in de 3 jaar dat ik nu een beetje een fatsoenlijke set heb, maar echt andere soorten muziek ben ik nog niet gaan waarderen. Ben misschien iets meer de pop-muziek kant op gegaan, waar ik eerder vooral rock en metal luisterde, maar klassiek en jazz luisteren doe ik niet. Boeit me gewoon totaal niet. Klassiek is (afhankelijk van de componist) nog wel aan te horen, maar ik zou het nooit uit mezelf opzetten. En jazz vind ik ronduit vreselijk, hoe goed het ook opgenomen is. Muziek heeft voor mij puur met smaak te maken, niet met de opnamekwaliteit... Even on-topic: F-ace, Ik heb 3 jaar geleden voor een dergelijk budget een (nieuwe) set gekocht. Maar ik heb me toen (zoals nu ook al door anderen wordt aangeraden) alleen gericht op een versterker en speakers. Zoals gezegd luister ik vooral naar pop, rock en metal (deels dezelfde genres als jij dus). Ik heb toen een Marantz PM7000 versterker gekocht en JBL TLX-10 speakers. Pas later heb ik een cd-speler en tuner gekocht, omdat ik daarvoor eerst m'n computer en oude midi-set heb gebruikt. Ik kan je aanraden net zoiets te doen. Eerst een goede versterker en speakers kopen. Daar zit toch het meeste klankverschil in. Verschillen in tuners en cd-spelers zijn veel moeilijker te horen is mijn ervaring. Succes met je zoektocht... Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 25 juli 2005 Report Share Posted 25 juli 2005 Eerst een goede versterker en speakers kopen. Daar zit toch het meeste klankverschil in. Verschillen in tuners en cd-spelers zijn veel moeilijker te horen is mijn ervaring. Succes met je zoektocht... Gedeeltelijk mee eens: Verschillen in CD spelers zijn wel degelijk goed te horen, mits je versterkers en speakers dit kunnen laten horen. Daarom is het inderdaad verstandig om eerst de versterker en speakers te kopen. Probeer er achter te komen wat je kwa klank het meest aanspreekt en zoek daar later de CD speler bij die het plaatje compleet maakt (verschillen zijn er echt). En als toetje zou je over een tijdje als je weer wat budget hebt kunnen kijken naar een mooie draaitafel. Dan gaat er een nieuwe wereld voor je open. Voor weinig geld kun je al een mooie Thorens krijgen. Het leuke van de hobby is dat je de opwaarderingen stapje voor stapje kan doen, waardoor het budgetair ook nog leuk blijft. Je zult er in ieder geval veel van leren. Gerald Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henri Posted 26 juli 2005 Report Share Posted 26 juli 2005 De hifi-liefhebber zie in Link to comment Share on other sites More sharing options...
renejdevries Posted 26 juli 2005 Report Share Posted 26 juli 2005 Verschillen in CD spelers zijn wel degelijk goed te horen, mits je versterkers en speakers dit kunnen laten horen. Daarom is het inderdaad verstandig om eerst de versterker en speakers te kopen. Probeer er achter te komen wat je kwa klank het meest aanspreekt en zoek daar later de CD speler bij die het plaatje compleet maakt (verschillen zijn er echt). Voor wat betreft deze prijsklasse... De klank van een NAD cd-speler of een Marantz bijvoorbeeld, dat maakt echt verschil. De NAD is rustiger en vlakker qua karakteristiek, de Marantz geeft meer dynamiek en punch. En dan hoef je echt niet beide spelers parallel met de zelfde cd te vergelijken. Na 5 minuutjes rustig kabeltjes omzetten hoort je moeder nog het verschil... Ondanks de positieve bewoording "dynamiek en punch" bij de Marantz gaat mijn voorkeur bij deze uit naar de NAD (bijv C541i), eerlijker, rustiger en dus minder vermoeiend... Link to comment Share on other sites More sharing options...
maarten_tielens Posted 27 juli 2005 Report Share Posted 27 juli 2005 Beste ik zit beetje in dezelfde situatie. Had ook jarenlang naar minisetje geluisterd, tot ik er genoeg van had. Vorige maand actie ondernomen. Ik ben wel de tweedehandsmarkt opgegaan. Kwaliteit van die spullen is prima. Ben uitgekomen bij Hepta spring luidsprekers (400,-), met Rega Brio versterker (300,-). Nu nog cd-speler (ofwel rega planet of arcam) en wat kabels. En dan zit je aan de 1000 euro. Enkele dingen die ik geleerd heb in mijn zoektocht: 1. laat je niet overrompelen door alle suggesties en mogelijke combinaties, en alle termen als neutraal, warm, en tra la la. Wat voor de een warm is , is voor de ander koud. Of nog: de een wil warm, de ander koud. Desalniettemin heb ik veel geleerd via dit forum, waarvoor dank ;-) 2. beslis eerst over de luidsprekers, die bepalen het meest van de klank 3. vervolgens een versterker die daar bij klikt; ik heb geen gedetailleerd oor, maar je hoort wel degelijk aanzienlijke verschillen tussen versterkers (in combinatie met jouw speakers) 4. Anders is het gesteld met de cd-speler: dan moet je echt goed luisteren. En als het over kabels gaat, tja, dan doe ik persoonlijk niet meer mee. Laat je niet te veel gaan in vergelijkingen; het gevaar bestaat dat je niet meer naar de muziek gaat luisteren, maar naar de apparatuur. En dat is foute boel. belangrijkste is eigenlijk: eerst de luidsprekers, dan versterker. groet en succes maarten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts