Bensz Posted 25 juli 2005 Report Share Posted 25 juli 2005 Sinds afgelopen weekend heb ik ter vervanging van mijn oude DAC960 een AudioNote DAC Zero op proef staan. Dit alles naar grote tevredenheid, hoewel de DAC960 mijnsinziens nog heel aardig kan meekomen. Waarschijnlijk ga ik van AudioNote een type hoger nog beluisteren en deze aanschaffen. Mijn vraag is nu, welke DAC's in de prijsklasse van 1000 Tot 1500 Euro moet ik beslist ook gaan luisteren? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 25 juli 2005 Report Share Posted 25 juli 2005 Benchmark DAC-1! Die kun je bij de importeur op proef krijgen thuis!. www.helios.nl Vergeet de recensie op hifi.nl over dit product. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 25 juli 2005 Report Share Posted 25 juli 2005 Het is inderdaad in die recensie meer de rest van de keten, dan de Benchmark DAC-1 die het geluid maakt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
chansig Posted 25 juli 2005 Report Share Posted 25 juli 2005 Sinds afgelopen weekend heb ik ter vervanging van mijn oude DAC960 een AudioNote DAC Zero op proef staan. Dit alles naar grote tevredenheid, hoewel de DAC960 mijnsinziens nog heel aardig kan meekomen. Waarschijnlijk ga ik van AudioNote een type hoger nog beluisteren en deze aanschaffen. Mijn vraag is nu, welke DAC's in de prijsklasse van 1000 Tot 1500 Euro moet ik beslist ook gaan luisteren? Zou je willen laten weten hoe groot de verschillen zijn tussen de zero en een daaropvolgende dac van Audio Note. Bezit zelf namelijk de zere en wil mogelijk ook een stapje hoger..... Groeten Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 25 juli 2005 Report Share Posted 25 juli 2005 een gewone cd speler is toch ook goed Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bensz Posted 25 juli 2005 Author Report Share Posted 25 juli 2005 Zou je willen laten weten hoe groot de verschillen zijn tussen de zero en een daaropvolgende dac van Audio Note. Bezit zelf namelijk de zere en wil mogelijk ook een stapje hoger..... Groeten Hans Hans, ik ben het type nummer(one?) vergeten van een stapje hoger welke ik heb gezien. Helaas kon ik deze zaterdag niet mee krijgen, het apparaat stond vermoedelijk al bij een andere klant oid. Geloof dat ze in de basis niet veel verschillen, maar door de grotere kastruimte is er meer plek voor eventuele modificaties in de toekomst. Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 25 juli 2005 Report Share Posted 25 juli 2005 Geloof dat ze in de basis niet veel verschillen, ... Ik meen het juist wel, de hogere typen hebben toch een 0-oversampling DAC terwijl de Zero een conventionele DAC heeft. Een 0-oversampling DAC kan heel erg fraai klinken maar heeft wel een paar nadelen; door de slappe filtering komt er nogal wat hoogfrequente rommel in het signaal. Normaal onhooraar maar met een versterker met een grote bandbreedte kunnen tweeters die dergelijke frequenties kunnen weergeven (bandtweeters) in de problemen komen. Maar bij buizenversterkers kan het prima gaan, de meeste trafo's filteren die rommel er meestal wel uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Viking Posted 26 juli 2005 Report Share Posted 26 juli 2005 Moet eerst zeggen dat ik hem niet heb gehoord, maar men zijn lyrisch erover op een noorse forum die ik volg. Uit de prof. wereld en niet moeders mooiste, maar speelt in vergelijkende test Bencmark DAC-1 weg! De RME ADI-2. Prijs in NL is rond de 650 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 26 juli 2005 Report Share Posted 26 juli 2005 Moet eerst zeggen dat ik hem niet heb gehoord, maar men zijn lyrisch erover op een noorse forum die ik volg. Uit de prof. wereld en niet moeders mooiste, maar speelt in vergelijkende test Bencmark DAC-1 weg! De RME ADI-2. Prijs in NL is rond de 650 Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 26 juli 2005 Report Share Posted 26 juli 2005 Moet eerst zeggen dat ik hem niet heb gehoord, maar men zijn lyrisch erover op een noorse forum die ik volg. Uit de prof. wereld en niet moeders mooiste, maar speelt in vergelijkende test Bencmark DAC-1 weg! De RME ADI-2. Prijs in NL is rond de 650 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Viking Posted 26 juli 2005 Report Share Posted 26 juli 2005 Moet eerst zeggen dat ik hem niet heb gehoord, maar men zijn lyrisch erover op een noorse forum die ik volg. Uit de prof. wereld en niet moeders mooiste, maar speelt in vergelijkende test Bencmark DAC-1 weg! De RME ADI-2. Prijs in NL is rond de 650 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 26 juli 2005 Members Report Share Posted 26 juli 2005 Mijn vraag is nu, welke DAC's in de prijsklasse van 1000 Tot 1500 Euro moet ik beslist ook gaan luisteren? Waarom moet het perse deze prijsklasse zijn ? Nou ben ik niet echt een digi-freak , maar ik heb onlangs een Teac-loopwerk gehoord met deze dac erachter , en dat speelde fenomenaal... Zo goed zelfs , dat de combinatie deze helemaal wegspeelde. En niet zo'n klein beetje ook... Ik weet dat die M-Audio dac er goedkoop uitziet , (hij is ook niet duur) en de uitgangen moet je vervangen door RCA-uitgangen , maar dit is echt een topding. Als je echter meer van prots houdt , ja dan moet je hier niet naar gaan luisteren. Het blijft echter wel een aanrader... Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 26 juli 2005 Report Share Posted 26 juli 2005 Moet eerst zeggen dat ik hem niet heb gehoord, maar men zijn lyrisch erover op een noorse forum die ik volg. Uit de prof. wereld en niet moeders mooiste, maar speelt in vergelijkende test Bencmark DAC-1 weg! De RME ADI-2. Prijs in NL is rond de 650 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 26 juli 2005 Report Share Posted 26 juli 2005 Moet eerst zeggen dat ik hem niet heb gehoord, maar men zijn lyrisch erover op een noorse forum die ik volg. Uit de prof. wereld en niet moeders mooiste, maar speelt in vergelijkende test Bencmark DAC-1 weg! De RME ADI-2. Prijs in NL is rond de 650 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Viking Posted 27 juli 2005 Report Share Posted 27 juli 2005 OK, ik begrijp 'm. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 28 juli 2005 Report Share Posted 28 juli 2005 Beste Viking, Zeker waard voor nader onderzoek! Het is alleen heel jammer dat ie geen aes/ebu input heeft. De pro-audio heeft deze dagen een grote voorsprong in prijs/kwaliteits verhouding en kwaliteit betreft dac's. -------------- Groeten, Beste Bas Beste Viking, Met AES compatibel bedoelen ze dat je middels 2 coaxiale verbindingen 192 Khz. naar binnen kan jassen. Dat is volgens de AES3 norm. Ik doel op een AES/EBU gebalanceerde digitale ingang(en) die de RME niet heeft. Dat was in de studio een bezwaar want we kregen last van ligtdimmers op de digitale leiding. Iets waar we met AES/EBU nooit last mee hebben. Verder klinkt ie erg goed! Groeten, Bas Bas, aes/ebu gaat toch niet alleen maar over stekkertjes en kabels? Aes/ebu heeft toch ook met het voltage te maken. Theo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 29 juli 2005 Report Share Posted 29 juli 2005 Beste Theo, AES staat voor Audio Engineering Society. Ik ben hier ook lid van. AES/EBU betekend: Audio Engineering Society / European Broadcasting Union. Dit is gewoon een norm vastgelegd voor digitale data overdracht (in het begin) 48Khz. 24 bit. Het uitgangs voltage kan varieren van 3 tot 8 volt PP. De karakterestieke impedantie is bepaald op 110 ohm. Het is vergelijkbaar met het RS422 protocol. Het verschil met s/pdif (behalve de karakterestieke impedantie, en kabel en voltage) is de subcode. Bij s/pdif is dat ID text bij AES/EBU is dat een copyprotection bit (scms). De basis data formaten zijn gelijk tussen s/pdif en AES/EBU maar niet hetzelfde. Er is een bit in het channelstatus frame wat zegt wie wie is. Deze kan in s'ommige gevallen verkeerd geiterperteerd worden door een niet AES3 ingang. Ik dacht in 1985 is het AES/EBU formaat vastgelegd als AES3. Nu echter is de naam AES/EBU bijna overal vervangen vor AES3. Een 75ohm ongealanceerde verbinding (zoals op de RME dac) heet nu AES3id. Deze heeft dezelfde subcode als het aes/ebu formaat en is dus niet gelijk aan s/pdif. Het voltage is gemiddel 1,2v PP. aes3 is nu ook de standaard voor samplerates tot 192 Khz. echter dan met 2 kabels. We hebben dus nu 3 standaards. s/pdif is consumer. De subcode bevat bijv. een text id. De impedantie is 75Ohm en het voltage ongveer 0,5 volt pp. We hebben AES3id. ook 75 Ohm. voltage 1,2 volt PP. Subcode is scms. Dan hebben we AES3 en dat is de bekende 110 Ohm interface met scms subcode. voltage van 3 tot 8 volt PP. twee AES3 kabels zijn verijst vor een 192 Khz. samplerate. Alle formaten hebben een woordlengte van 24 bit, alleen bij s/pdif waren de laatste 4 bit's optioneel. Hoewel de AES3id ingangen op de RME dac dus wel de AES3 subcode hebben, is het nog steeds geen gebalanceerde verbinding. En dat was (en is) dus mijn bezwaar. Wel kun je met AES3id langere verbindingen leggen dan met s/pdif. AES3id zou dus een hele goed standaard kunnen zijn voor highend audio. Tenminste indien uitgevoer met BNC verbindingen die de RMe helaas ook niet heeft Ik hoop dat verwarring nu weg is Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 29 juli 2005 Report Share Posted 29 juli 2005 Beste Theo, ~Lang onderbouwd verhaal~ Ik hoop dat verwarring nu weg is Groeten, Bas Nou weg we kunnen nu dus kiezen,Glas,plastik,coax 75 en 110(?) en dubbel(?) en gebalanceerde kabeltjes. De meeste hebben nog de keus zilver of koper of een kombi(oeps vergeet ik goud en koolstof,vertint). Tja zoals Henk altijd al zegt, een torentje is zo gek nog niet.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts