BellaVista Posted 26 juli 2005 Report Share Posted 26 juli 2005 Hoewel een modern element + eliptische naald veel minder gevoelig is, heeft een enkele plaat uit mijn verzameling een kras waarin de naald 'blijft hangen'. Deze hebben ze opgelopen in de tijd dat ik nog draaide met een 'gewone' en bovenal grote naald. Ook 2e-hands LP's kunnen soms een dergelijke beschadiging hebben. Ik noem bijvoorbeeld Out of the blue van ELO, een klassieker. Op kantje 2 (van de 4) zit 1 kras: verder is alles perfect. Dat is zonde en eigenlijk hoeft dat toch niet nodig te zijn anno 2005?! Is er een methode om dit weer te verstellen? Een tikje in ruil vind ik niet zo erg. Is er een soort lijm o.i.d. op de markt? Een bedrijfje wellicht? Harry Potter? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 26 juli 2005 Report Share Posted 26 juli 2005 Je kunt het proberen met een ander element dat dieper in de groef komt. En eventueel tijdelijk wat meer VTF geven met een naald die dat aankan. Of op die plaats even werken met een lagere snelheid. Tijdelijk het plateau afremmen als de passage eraan komt. Of het plateau met de hand aandrijven. Dat vergemakkelijk t natuurlijk de kans dat de naald de rubbish kan be- sporen. Als een dieper reikende naald een keer gepasseerd is, heeft hij zich een baan gesleten. Herhaling van de truc kan ook nog schelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
The_Ark Posted 27 juli 2005 Report Share Posted 27 juli 2005 ik neem aan dat het element door de kras naar "binnen" schiet; zet daarom tijdelijk voor die ene plaatkant de anti-skating eens een gram hoger en kijk of dat helpt -het heeft natuurlijk ook nadelen: het geluidsbeeld zal naar links neigen; maar misschien valt dit hard mee. (check sowieso van tevoren of de anti-skating goed staat ingesteld; een te lage waarde zou het overslaan juist veroorzaken.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
MJ_OK Posted 27 juli 2005 Report Share Posted 27 juli 2005 Hallo BellaVista, Platen met krassen zijn heel vervelend en soms slaan ze dan over :S Je hebt wel middeltjes die zouden moeten kunnen helpen; bijv bluenote kymyas. grtn Marten Jan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 27 juli 2005 Report Share Posted 27 juli 2005 Hallo BellaVista, Platen met krassen zijn heel vervelend en soms slaan ze dan over :S Je hebt wel middeltjes die zouden moeten kunnen helpen; bijv bluenote kymyas. grtn Marten Jan Mijn lievelings act : kromme plaat? Plat op het balcon , beide hakken erop de heupen 2x linksom daarna is rechtsom niet meer van toepassing. Alleen een HIGHENDER probeert zijn foute platen aan een argeloze sul te slijten. Ook natuurlijk in ongenade gevallen veters, draaden en phonotrappen. ( p.s. elementen niet te vergeten ) Pfffffffffffffff. potjandorie! Wees eens een kerel neem je verlies en pleur die kapotte platen op de Kragge. p.s. Kortste weg is nog steeds de s.............. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MJ_OK Posted 27 juli 2005 Report Share Posted 27 juli 2005 Als ik een plaat dubbel heb weet ik echt wel welke ik wegdoe Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest cve Posted 27 juli 2005 Report Share Posted 27 juli 2005 Ome Henk, Hoeveel keer vergroot je triplet en waar koop je die? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest cve Posted 28 juli 2005 Report Share Posted 28 juli 2005 Is er bij zulke vergrotingen nog wel werkruimte beschikbaar tussen loep en het vinyl? Je hebt toch wel minimaal 2 cm nodig denk ik om met een mesje of zo tegelijkertijd in de groeven te peuteren? Wat is jou ervaring Henk? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 28 juli 2005 Report Share Posted 28 juli 2005 Hallo, 20x vergroting is precies goed, zowel voor het "ontroesten" van platen als voor het controleren van je naald. Heb ooit eens voor FL 50,- dit ding 2e hands gekocht, hoewel merkloos is het een prima ding: Staat hier: http://www.greatscopes.com/stereob.htm voor $139,- maar vind je op EBay veel goedkoper. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 29 juli 2005 Author Report Share Posted 29 juli 2005 Dank voor de constructieve bijdrages tot nu toe! Toch blijft het tricky en de kans bestaat dat het middel erger is dan de kwaal. @ Ome Henk: deze techniek ziet er goed uit, maar vraagt een stabiele hand. Ga ik proberen. @ MJ-OK: dat middeltje kan ook een stap in de goede richting zijn, maar voor echt diepe krassen heb ik twijfels. Wel de meest simpele oplossing. @ The Ark: dat is niet het effect dat ik bedoel. De naald blijft door de kras in dezelfde groef 'hangen'. @ Headshell: deze techniek is eenvoudiger en lijkt minder risico's te hebben dan de techniek van Ome Henk. Ook dit ga ik proberen. @ Pjotr: sowieso een gadget en een prima aanvulling op de techniek van Ome Henk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 1 augustus 2005 Report Share Posted 1 augustus 2005 Hallo BellaVista, Platen met krassen zijn heel vervelend en soms slaan ze dan over :S Je hebt wel middeltjes die zouden moeten kunnen helpen; bijv bluenote kymyas. grtn Marten Jan Hmm, lijkt me interessant zo'n middeltje. Maar ik neem aan dat je de tik dan nog gewoon blijft horen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 1 augustus 2005 Report Share Posted 1 augustus 2005 Klopt Ravon, Heb zelfs voorbeelden gehoord van restauraties van opnamen uit het begin van het opnemen van geluid waarbij het geluid direct via een hoorn in een wasplaat werd gesneden. Daarbij was met een vrij complexe invers filtering het karakteristieke nasale geluid dat door de hoorn was ontstaan bij de opname verrassend goed weg gecorrigeerd. Het beef wel een beetje "telefoon" geluid omdat het frequentiebereik niet zo hoog was en dat is natuurlijk niet meer te corrigeren. Maar zelf kun je digitaal ook vrij goed tikken wegretoucheren met een wave editor progje. Moet de naald niet overslaan bij zo'n tik bij het scannen. De truuk van Ome Henk biedt wdb best soelaas. Bij een stevige kras vormt de braam een soort dammetje in de groef waardoor de naald uit de groef vliegt. Met wat minitieus priegelwerk is dat bijna altijd wel te verhelpen. De tik zelf blijft wel natuurlijk. Mijn ervaring is dat de braam aan het oppervlak (langs het opervalk van de plaat) wegsnijden met een scherpe (dus nieuwe) scalpel een overspringer soms al verhelpt. Het is wel handig om verschillende mesjes te hebben: Ronde voor langs het oppervlak en puntige voor in de groef. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 1 augustus 2005 Report Share Posted 1 augustus 2005 Klopt Ravon, Heb zelfs voorbeelden gehoord van restauraties van opnamen uit het begin van het opnemen van geluid waarbij het geluid direct via een hoorn in een wasplaat werd gesneden. Daarbij was met een vrij complexe invers filtering het karakteristieke nasale geluid dat door de hoorn was ontstaan bij de opname verrassend goed weg gecorrigeerd. Het beef wel een beetje "telefoon" geluid omdat het frequentiebereik niet zo hoog was en dat is natuurlijk niet meer te corrigeren. Maar zelf kun je digitaal ook vrij goed tikken wegretoucheren met een wave editor progje. Moet de naald niet overslaan bij zo'n tik bij het scannen. De truuk van Ome Henk biedt wdb best soelaas. Bij een stevige kras vormt de braam een soort dammetje in de groef waardoor de naald uit de groef vliegt. Met wat minitieus priegelwerk is dat bijna altijd wel te verhelpen. De tik zelf blijft wel natuurlijk. Mijn ervaring is dat de braam aan het oppervlak (langs het opervalk van de plaat) wegsnijden met een scherpe (dus nieuwe) scalpel een overspringer soms al verhelpt. Het is wel handig om verschillende mesjes te hebben: Ronde voor langs het oppervlak en puntige voor in de groef. Tsja, digitaal wegretoucheren...Dan koop ik, indien beschikbaar uiteraard, wel de cd-versie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 2 augustus 2005 Report Share Posted 2 augustus 2005 Hallo Manus, 1/ Moet er wel een CD versie zijn 2/ De CD versie is vaak anders geprocessed en/of geremixed dan de oorspronkelijke LP versie en/of onzorgvuldig snel op CD geramd. 2a/ Soms is dat een verbetering 2b/ Vaker is dat slechter gedaan dan de oorspronkelijke LP versie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 2 augustus 2005 Report Share Posted 2 augustus 2005 Hallo Manus, 1/ Moet er wel een CD versie zijn 2/ De CD versie is vaak anders geprocessed en/of geremixed dan de oorspronkelijke LP versie en/of onzorgvuldig snel op CD geramd. 2a/ Soms is dat een verbetering 2b/ Vaker is dat slechter gedaan dan de oorspronkelijke LP versie Weet ik. Maar ik heb platen met zulke joekels van tikken, dat dat zo langamzerhand nog de enige optie lijkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 2 augustus 2005 Report Share Posted 2 augustus 2005 Hoi Manus, Toch haal je met b.v. Goldwave die tikken er heel goed uit en wordt het toch wel weer genietbaar. Het is wel een monnikenwerk want om het goed te doen moet je het met de hand doen. Heb ik meestal toch lliever een 1 op 1 kopie van een LP op CD dan een gekochte CD in veel gevallen. Maar ach, zoveel beschadigde platen heb ik niet eens, dat zijn toch hoofdzakelijk de 2e handsjes. Het is ook een beetje een gevoelskwestie. Veel platen hebben herinneringen die met een kopie op CD bewaard blijven, althans voor mij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 2 augustus 2005 Report Share Posted 2 augustus 2005 Goldwave? Heb net gezocht op internet. Lijkt inderdaad veelbelovend. Maar is tegelijkertijd ook een hoop werk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 2 augustus 2005 Report Share Posted 2 augustus 2005 Ja zei ik al, monnikenwerk Als je het goed wilt doen moet je echt de tikken met de hand eruit editen in de waveform. Er zitten ook wat automatische filters in voor het oplappen van vinyl maar dat is maar zo zo vind ik en tast toch wel het geluid enigszins aan. Afijn Goldwave is gratis en je kunt er iig leuk mee spelen. Aan de ander kant gaat het zo wel een stuk makkelijker dan de chirurgenmethode van Ome Henk en kun je missers weer ongedaan maken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts